Graag informeer ik over een probleem waar ik met de leveranciers Apple en HP niet uitkom.
Beide bedrijven waren zeer behulpzaam en klantvriendelijk maar kunnen de oorzaak van het probleem niet oplossen en concluderen dat de oorzaak bij de ander ligt.
Apparaten:
Apple Macbook pro15.4, gekocht op 14-01-2015
Printer Samsung Xpress C480W, gekocht op 05-03-2016
Probleem:
Na de software update op 17-05-’20 naar MacOS Catalina 10.15.4 printte de printer alleen een paar regels vreemde tekens, nam steeds nieuw papier en stopte niet met printen.
In november 2019 bij de overgang van MacOS Mojave naar MacOS Catalina deed ditzelfde probleem zich voor. Het advies van Apple destijds: ‘controleer of uw printer geschikt is voor AirPrint en maak hier dan gebruik van’ was effectief.
Na de update naar Catalina 10.15.4 (op 17-005-’20) werkt ook het printen via AirPrint niet meer.
Op internet wordt dit probleem door meerdere mensen gesignaleerd en er worden ook allerlei “oplossingen” aangedragen zowel door HP (heeft Samsung overgenomen) als door Apple.
HP:
Problemen met afdrukken of scannen na het updaten naar macOS Catalina 10.15? Installeer de beschikbare 64-bits Samsung print / scan / fax driver of gebruik AirPrint &Image Capture.
Apple:
Meldt op hun website dat bij printproblemen ‘met AirPrint geprint kan worden, zónder besturingsbestanden te hoeven downloaden’.
Beide oplossingen heb ik meerdere keren geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Omdat ik het probleem niet op kon lossen heb ik HP-support gebeld.
Er werd ‘meegekeken’ op mijn Mac en nogmaals werd de aanbevolen driver gedownload en geïnstalleerd. Ook nu zonder positief resultaat.
De printer gaf de melding: De software voor de printer is onjuist geïnstalleerd. Installeer de software van de fabrikant opnieuw.
HP concludeerde vervolgens dat het probleem bij Apple ligt.
Daarna uitgebreid -verdeeld over meerdere dagen- contact met Apple gehad.
Al met al tijdrovende onderzoeken waarvoor ik steeds terug moest bellen, steeds een andere medewerker aan de lijn kreeg die ook steeds in eerste instantie dezelfde oplossing aandroeg en na mijn uitleg wat er zoals uitgeprobeerd was weer met andere mogelijke oplossingen kwam.
Zo werd het hele oplossingen-draaiboek afgewerkt en tot slot stelde een Apple-medewerker voor om te kijken naar mogelijke inrichtingsfouten op mijn Mac.
Uiteindelijk werd op mijn externe harde schijf een nieuwe situatie gecreëerd: een ‘kale’ inrichting van de Mac zonder mijn bestanden. Vanuit deze testversie weer geprobeerd om te printen, ook nu zonder positief resultaat.
Apple kwam vervolgens tot de conclusie dat MacOS Catalina helemaal goed is en dat het probleem door HP opgelost moet worden.
De door Apple op de website aangereikte oplossing ‘gebruik AirPrint’ werd genegeerd.
Conclusie:
Mijn probleem is nog steeds niet opgelost en de betrokken partijen verwijzen voor de oplossing naar elkaar.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?