Consumentenbond.nl

Privacy: Nederland lekt massaal informatie

Reputatie 3
Badge +4

Een vandaag gepubliceerd onderzoek naar de privacy-instellingen van 1800 mensen maakt één ding duidelijk: Nederland is zo lek als een mandje. Doe onze privacyscan om te kijken hoe het met jouw privacybescherming gesteld is. Graag lezen we over jouw ‘privacyscore’ in een reactie!

Met de privacyscan checken wij een aantal zaken op het apparaat dat je nu gebruikt. Na de check krijg je advies op maat.

Ons onderzoek maakt duidelijk dat er een aantal grote ‘lekken’ zijn waardoor (tech)bedrijven ons op de voet volgen:

1. Browsen zonder adblocker, waardoor allerlei bedrijven kunnen zien welke webpagina’s consumenten bekijken
2. Vergeten uit te loggen bij Google en Facebook, waardoor deze bedrijven consumenten kunnen blijven volgen op andere websites
3. Smartphone die continu locatie deelt, waardoor bedrijven advertenties kunnen afstemmen op de locatie
4. Privacy-instellingen van Google-account zijn niet aangepast, waardoor Google heel veel data van consumenten onthoudt, zoals locatie, gebruikte zoektermen of gezochte afbeeldingen

Het onderzoek maakt ook duidelijk dat we het hackers veel te makkelijk maken doordat veel mensen wachtwoorden ‘recyclen’.

Lees meer informatie over het onderzoek en check hoe ‘lek’ jij bent via de privacyscan. Graag lezen we over jouw privacyscore en of die je verrast heeft.

9 reacties

Reputatie 5
Badge +6
"Leuk dat je de privacyscan hebt gedaan! Je hebt je privacy goed geregeld. Bij alle 4 de onderdelen geef je aan dat het bij jou wel goed zit." ... de vraag over of ik weet welke applicaties allemaal mijn locatie kunnen zien vond ik lastig, want die kan ik zo niet opsommen, maar ik kijk wel redelijk bewust naar schermpjes waarin om toegang tot dingen wordt gevraagd.

Het is denk ik interessanter (?) om scores van mensen te lezen die op niet alle vragen het 'goede' antwoord scoren, en vooral hoe of ze dat wisten en of ze nu wat gaan veranderen...
Reputatie 7
Wie een ipad gebruikt kan makkelijk voorkomen te worden gevolgd, of het 100 % zeker is betwijfel ik want zo nu en dan komt er bij Outlook toch iets binnen waar ik niet op zit te wachten maar ik gebruik dat adres langer dan vijftien jaar, o, man zegt minstens twintig. Schakel Google uit en DuckDuck.go in. Zet locatie, microfoon, toegang tot foto's en bluetooth uit, deel geen mappen en blokkeer cookies, niet allemaal, er zijn meer mogelijkheden. Als je ze allemaal weigert werken sommige sites niet. Al die functies kun je even aanzetten als je ze nodig hebt en daarna weer uit. Als er een privé modus op het apparaat zit krijg je geen cookies maar dan heb je het probleem van niet werkende sites.
Ik denk dat iets dergelijks met andere tablets ook wel kan, alhoewel Android nogal Google afhankelijk is.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @Peter Kulche ,
Ik maak al "jaren" gebruik van de free optie van Lastpass. Ik heb ook een adblock plus (ABP) geïnstalleerd. Het is mij opgevallen dat na het openen van de kluis aan de rechter kant het symbooltje met een verticale opgevouwen linkerhoekje wordt weergegeven.
Via uw aanbevelingen hoeft men niet altijd de betaalde versie aan te schaffen.
Heb de raadpleegpagina van Lastpass geopend en helaas geen directe aanwijzingen kunnen vinden.
Tevens is mij opgevallen dat zodra men een nieuwe site open, waarbij men inloggegevens moet verstrekken, dat er niet via de groene balk de optie verschijnt: Opslaan vanuit de geopende pagina.
Misschien kan een lid en/of jij mij aanwijzingen geven?
Bedankt voor je inzet.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @Peter Kulche ,
Nog even een kort vraagje: Waarom heb je de optie: Stuur bericht niet toegankelijk gemaakt?
Reputatie 5
Badge +6
GdR schreef:

1. Het is mij opgevallen dat na het openen van de kluis aan de rechter kant het symbooltje met een verticale opgevouwen linkerhoekje wordt weergegeven.
  2. Tevens is mij opgevallen dat zodra men een nieuwe site open, waarbij men inloggegevens moet verstrekken, dat er niet via de groene balk de optie verschijnt: Opslaan vanuit de geopende pagina.

1. Ik heb ook Lastpass, ook de gratis versie, maar ik heb geen idee welk symbooltje u bedoelt. Kunt u misschien een schermafdruk van (het deel van het scherm met) dat symbooltje hier delen? En uw vraag over dat symbooltje is, wat het betekent of doet? Ik heb aan de linkerkant wel een symbooltje met een rechterhoekje dat omgevouwen is. Zie mijn afbeelding: dat is dus het onderdeel 'secure notes', waar u allerlei aantekeningen kunt maken met evt geheime codes van bankpasjes etc Bedoelt u dat symbooltje?
  2. Welke groene balk? Ik heb met Lastpass geen groene balk. Heeft u ook hiervan een afbeelding?

Reputatie 4
Badge +5
Helaas wordt de tekst niet volledig overgenomen.
Verzoeken aan de server zijn door een extensie geblokkeerd.
Boven deze tekst wordt een rechthoekje weergegeven met een klein opgevouwen hoekje.
Deze tekst wordt weergegeven na het aanwijzen via de muis.
Het moet dus het rechter hoekje zijn. Sorry 😚.
Er wordt de mogelijkheid aangeboden om vanuit de lastpass alle opties in te zien via een lange lijst.
Mijn kennis is niet zodanig dat ik een printscreen direct kan invoeren op deze pagina. Hierbij zullen waarschijnlijk ook mijn kluisnamen weergegeven worden.
Wat betreft de groene balk: Bij het aangeven om een nieuw site te openen, waarbij een wachtwoord en inlognaam vereist is, zou men verwachten dat via deze groene balk de vermelding verwacht: Opslaan enz.
Misschien is dit afhankelijk qua instellingen.
Bedankt voor uw reactie.
PS Via uw pagina even geklikt op uw Bijlage, krijg geen mogelijkheid om deze te openen. Alleen de keuze X.
Hartelijk dank voor uw reactie en zal waarschijnlijk mij meer moeten verdiepen in bepaalde mogelijkheden 😊.
GdR schreef:

Dag @Peter Kulche ,
Nog even een kort vraagje: Waarom heb je de optie: Stuur bericht niet toegankelijk gemaakt?

de medewerkers kunnen helaas niet persoonlijk op alle berichten reageren. Om verwachtingen te managen zijn de directe berichten daarom uitgeschakeld.
Beste Peter, helaas mis ik in uw uitleg bij de wachtwoord vraag van de privacyscan het advies om daar waar mogelijk gebruik te maken van 2-staps authenticatie, bijna alle grote (buitenlandse) online bedrijven hebben deze mogelijkheid.
Helaas blijven de Nederlandse aanbieders zoals een KPN, Ziggo en BOL hier in achter.
Moeilijk is het niet, er bestaan genoeg apps voor en voor de mensen die nog geen smartphone hebben kan het vaak ook met een sms of mailtje.
Laten we samen Nederland digitaal veilig maken en maximaal alle mogelijkheden benutten.
Reputatie 3
Badge +4
@A.Nijhof. Het gebruiken van 2-staps authentificatie is een goede tip. Het staat dan ook in de wachtwoordentips pagina op onze site. Die pagina wordt gelinkt in het advies direct na de privacyscan.

Reageer