Consumentenbond.nl

privacy statement medische site Solvo via Gezondheidsplein

• 17 oktober 2017
  • 6 reacties
  • 345 Bekeken

Ik kreeg de nieuwsbrief van Gezondheidsplein en bij een het onderwerp onderaan Lees meer over inzicht in kosten werd ik doorgeleid naar Solvo, haar privacy statement benoemt cookies van derden, een hele waslijst aan cookies https://www.ziekenhuis.nl/disclaimer/item24650 . Tevens geldt dat er niets te kiezen valt wat betreft cookies.

Ik zie graag uw reactie en ik vraag CB om actie te ondernemen.

6 reacties

Bedoelt u met niets te kiezen dat u niet gevraagd is of u cookies accepteert of niet?
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Besteman,

Bedankt voor het plaatsen van je topic.

Ik ben net als @A. Deen benieuwd naar je toelichting.
Werden de cookies ongevraagd geplaatst of bedoel je dat er geen optie was om sommige cookies toe te staan en andere weer niet?

We horen het graag van je!

PS Ik heb je topic verplaatst naar het onderwerp ''Computers & Elektronica'' aangezien je bericht over cookies gaat en niet over gezondheid. (Ondanks afkomstig van een gezondheid gerelateerde site 😉)
Reputatie 3
Badge +4
Hi @Besteman,

Dank voor je melding! Wat Solvo hier doet is jou (en andere bezoekers van de website) informeren over tracking op hun website(s). Tracking wil zeggen: het doorgeven van informatie over jouw zoekgedrag op internet aan advertentiebedrijven. Het is dan aan jou of jij hier wel of niet toestemming voor geeft. Als je inderdaad toestemming geeft, blijkt deze website (ziekenhuis.nl) 6 commerciƫle tracking cookies te plaatsen.

Op deze manier mag dit; zodra consumenten toestemming geven, mag een website bezoekers (laten) volgen. Probleem is wel dat op deze manier informatie over jouw zoekgedrag op internet (want niet alleen deze website doet dit) bij allerlei advertentiebedrijven terecht komt.

Wat het hier natuurlijk raar maakt, is dat je als bezoeker geen echte keuze hebt: het is slikken of stikken. Dit wordt een ' cookiemuur' genoemd. Dit soort cookiemuren zijn verboden voor websites van een overheidsinstelling, zoals websites van gemeenten. Ziekenhuis.nl lijkt mij niet zo'n website, maar het zou ziekenhuis.nl natuurlijk sieren als ze bezoekers wel een keuze geven. Je zou dan tracking kunnen weigeren en toch de website op kunnen om de informatie te lezen.

Voor bepaalde cookies (zoals cookies die je wachtwoord onthouden) is overigens geen toestemming nodig. Meer over online cookies kun je hier lezen en meer over tracking staat hier.
Bedoelt u met niets te kiezen dat u niet gevraagd is of u cookies accepteert of niet?

er staat: accepteer cookies verder niets
Beste @Besteman,

Bedankt voor het plaatsen van je topic.

Ik ben net als @A. Deen benieuwd naar je toelichting.
Werden de cookies ongevraagd geplaatst of bedoel je dat er geen optie was om sommige cookies toe te staan en andere weer niet?

We horen het graag van je!

PS Ik heb je topic verplaatst naar het onderwerp ''Computers & Elektronica'' aangezien je bericht over cookies gaat en niet over gezondheid. (Ondanks afkomstig van een gezondheid gerelateerde site 😉)
Reputatie 7
https://www.zorgictzorgen.nl/2018/03/?print=print-search

Hier wordt ook niemand vrolijk van.

Waarom er een printopdracht aan vastgeplakt zit is me een raadsel.

Reageer