Consumentenbond.nl

Problemen met e-mail door overgang Telfort naar KPN

• 14 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 210 Bekeken

Badge

Zijn er meer mensen die ‘ontdekken’ dat hun Telfort e-mail niet meer goed functioneert?

Ik kreeg de afgelopen 2 weken al meldingen dat e-mailadressen die ik bij een provider heb ondergebracht (gebruik ik voor mijn bedrijf als ZZP’er) problemen met aflevering hadden via een KPN server. Ik dacht nog dat dit of met de migratie van Telfort naar KPN of toch met instellingen aan mijn zijde te maken had. De melding was dat aflevering niet kon, terwijl ik bij navraag bij ontvangende partijen te horen kreeg dat de e-mail wel was ontvangen, maar in de SPAM terecht was gekomen.

Vandaag kon ik niets meer verzenden via mijn Apple Mail programma, ook niet via mijn Telfort e-mailadres. Mijn instellingen van de uitgaande (SMTP) server zouden niet kloppen. De Helpdesk gebeld. 3x zo’n 10 minuten per keer in de wacht gezeten. 3x omdat ik de eerste twee keer nadat ik iemand sprak er binnen de kortste keren uit werd gegooid. Bij de 3e keer vroeg ik of ik teruggebeld kon worden mocht er weer worden uitgegooid. Dat kon niet… 😡 Bleek niet nodig. 😀

Mijn probleem voorgelegd. Het antwoord was voor mij verbijsterend.

“We zijn bezig met de omzetting van Telfort naar KPN. Daardoor werkt alleen nog de webmail. Dit is wat wij aanbieden. Programma’s als Outlook, Windows Mail en Apple Mail zijn niet van ons, daar kunt ons niet op aanspreken, die hoeven wij niet te ondersteunen… U kunt de komende 2 weken nog geen gebruikmaken van uw Apple Mail“ 😳

Juridisch waarschijnlijk waar, maar in 2020! Ik schat in dat in Nederland meer dan 90% gebruikmaakt van één van deze pakketten. Ik heb sinds 1992 ik denk dat ik de 10 keer in al die jaren niet haal qua webmail gebruik.

Wat mij het meeste stoort is dat er geen aankondiging geweest is. De verklaring was dat daar niet voor gekozen was omdat de e-mail service gewoon beschikbaar bleef (webmail) en dat Mail apps van andere partijen zijn. Deze redenering is in tegenspraak met de aankondigingsmail van Telfort van 31 juli jl. waar ze aangeven dat voor iedereen de gebruikersnaam wijzigt in het eigen e-mailadres. Daar is in die e-mail destijds een link geplaatst met een stappenplan voor de verschillende mail-apps. Super!

De arrogantie van deze grote speler irriteert mij mateloos.

De hoge score van KPN in providervergelijker op de website van de consumentenbond verbaasd me.

Ik ben met glasvezel gestart met een kleine provider met goede service. Telfort nam deze dienst over en de service ging omlaag. Nu is het KPN en onder alle peil wat mij betreft.

Zijn er meer mensen die deze ervaring met Telfort / KPN hebben?

Suggesties voor een goede klantgeoriënteerde internetserviceprovider zijn ook welkom!

Alvast dank voor reacties.

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2

@Jan-Willem Als ZZP’er: registreer je eigen e-mail domain(bij bv godaddy.com) en neem een office365 account met een eigen domain. Je krijgt o.a. 5 office licenties en 1TB storage voor al je data.. Kost 120 euro per jaar maar dat geeft wel onafhankelijkheid. … je kan het ook alleen e-mail laten hosten bij godaddy voor veel minder… En je eigen website bouwen enz. 

Ik kan bijna niet geloven dat men zakelijk alleen webmail aanbiedt en SMTP een niet ondersteunde optie is maar dat zou uit uw contract moeten blijken. In dat geval zou u ze in gebreke kunnen stellen en een schadevergoeding moeten kunnen eisen. Al en al is dit zo amateuristisch dat het een zakelijk contract onwaardig is.

Reputatie 2
Badge +3

Zijn er meer mensen die ‘ontdekken’ dat hun Telfort e-mail niet meer goed functioneert?​​​​​​

Suggesties voor een goede klantgeoriënteerde internetserviceprovider zijn ook welkom!

Voor iedere goede klantgeoriënteerde internetserviceprovider is email een bijproduct.
een gratis service product wat zowel voor provider als voor consument niet te veel mag kosten.
De core bussiness is immers de internet toegang .

​​​​Wanneer email een belangrijk middel voor je is ,zakelijk bijvoorbeeld, zorg je er voor dat je die service afneemt bij een emailprovider .
Dat doe je dan ongetwijfeld met gebruikmaking van je eigen domaeinnaam die je naan en/of je dienstverlening meteen weergeeft.
Als je email serieus neemt , storingsvrij, spamvrij, 24/7 bereikbaar op welk platform dan ook ...
dan heb je geen emailadres van je huidige internetprovider
Google biedt tegenwoordig bussinessemail aan , met je eigen domeinnaam als basis 
@Chris L noemt Go Daddy voor de domeinnaam; ook zij bieden bussiness email.

Lees er eens over ;  het is het onderwerp waard ,
https://fitsmallbusiness.com/best-business-email-providers/

Ik zal proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Vroeger stuurde men alle mail uit op de uitgaande mailserver van je eigen provider.
Dit moet je op dit moment juist niet meer doen.

Is je provider KPN, stuur je alle mail van de adressen die een kpn domeinnaam hebben via KPN.
Nu je Telfort adres via een uitgaande mailserver van KPN gaat lopen, moeten ze dat aanpassen.

Als je mail met een Apple adres hebt, moet je dat via de uitgaande server van Apple versturen.

Heb je een eigen domeinnaam, moet je dat bij de instellingen aangeven via welke provider jouw uitgaande mail verstuurt word.
Alle andere mail die dan via andere providers verstuurt is, zal bij de meeste providers in het spam bakje belanden.

Dit alles is bedacht om de gigantische berg spam tegen te gaan,

Reageer