Consumentenbond.nl

Problemen met Outlook mailclient in combinatie met NordVPN

• 11 januari 2020
  • 9 reacties
  • 781 Bekeken

Beste mensen,

Op een computer met windows 10 home edition gebruik ik Outlook (via het Office 365 pakket) als mail cliënt. Daarnaast gebruik ik NordVPN als VPN dienst.

Nu blijkt dat de combinatie Outlook en NordVPN niet goed samengaat, NordVPN blokkeert het ontvangen van mails (Gmail en windows live) heel vaak. Ik heb uitgebreid contact gehad met de helpdesk van NordVPN, hoewel men zeer behulpzaam is heb ik geen passende oplossing gekregen. Veel verschillende gateways geprobeerd, maar nergens een blijvende werking gekregen. Als je "googled" op de combinatie Outlook en NordVPN dan vind je best wel veel vergelijkbare meldingen.

Kortom, tot nu toe is Outlook als mailcliënt eigenlijk bij mij niet bruikbaar in combinatie met NordVPN.

Heeft iemand een oplossing?

Ik gebruik NordVPN ook op mijn i-pad en i-phone waar ik de Apple mail cliënt gebruik, hier functioneert het prima. Het ligt dus blijkbaar echt aan de combinatie Outlook met NordVPN

9 reacties

Hallo Ko Kaasbergen,

Zou u Outlook misschien kunnen gebruiken via Outlook webmail?

https://windowsreport.com/outlook-wont-connect-vpn/ is bijzonder helder zie laatste punt.

1. Restart MS Outlook
  2. Restart your internet connection
  3. Allow VPN in Windows Firewall
  4. Disable the wireless network adapter
  5. Flush the DNS
  6. Manually configure DNS settings
  7. Update Microsoft Office
  8. Change your VPN

Dank voor je reactie Léonz,

dat kan natuurlijk, maar dat doe ik liever niet. Het voordeel van een gebruik van een mailcliënt is dat je verschillende mailadressen van elkaar gescheiden in één applicatie kunt gebruiken. Dus in mijn geval zowel Gmail als live (hotmail) adressen.

Beste A. Deen,

inderdaad een heel helder artikel, dank hiervoor. Het laatste punt is inderdaad een optie, maar hier staat juist dat NordVPN goed samenwerkt met NordVPN, dus in mijn geval lijkt het niet de oplossing.

Ik ga de overige opties verder testen, met name de DNS settings zou een goed punt kunnen zijn denk ik. De overige opties had ik al eerder geprobeerd en dat gaf geen positief resultaat.

Misschien bent u gehecht aan uw VPN, maar voor mij gaat er niets boven Proton VPN.

En dan te bedenken dat ik slechts de gratis versie gebruik.

Sympathieke en betrouwbare klantenservice ook, zelfs voor gratis klanten zoals ik.

Ben niet specifiek gehecht aan NordVPN, maar heb een betaald account, dus wil graag dat het met alle applicaties werkt.

Eerste indruk is dat met de wijziging van de DNS server adressen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 werkt!

Even de komende dagen aankijken, want de ervaringen tot nu toe waren wisselend, soms werkt het een dag, dan weer tijden niet. Dus een langere ervaring met deze settings is nu even nodig. Ik laat van me horen als ik meer ervaring in de tijd heb.

Reputatie 2
Badge +3

@Ko Kaasbergen 
Als je zou zeggen dat je NordVPN wilt houden en Outlook dan heb je nog steeds gelijk. 

Het probleem is hier een software monopolist die bepaalde universele principes gebruikt wat vanuit andere invalshoeken goed of slecht gedaan kan worden. Andere programma’s missen bepaalde functies. Of zijn moeilijker om te krijgen. Als je er een programmeur voor betaalt, dan wil die Thunderbird wel voor je aanpassen ziet het ernaar uit. 

uiteindelijk is de oplossing van de meeste van dit soort dingen gewoon dit: 
https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/service-abonnement-cv-ketel-feenstra-1910?postid=108762

Er is echt sprake van exploitatie van bepaalde fouten van een meerderheid. Vooral dat net NordVPN hier wordt tegen gewerkt. 

Dank voor het meedenken iedereen, het probleem is evenwel heel hardnekkig, ook aanpassen van de DNS bleek niet te helpen. Er zijn veel mensen die hier last van hebben, er zijn ook veel blogs over, maar voor mij nog niet met een blijvende oplossing.

Bij gebruik van de Apple mail client op i-pad en i-phone geen enkel probleem met NordVPN, het is dus wel de combinatie Microsoft Outlook en NordVPN die problemen geeft. One Drive en Word, excel etc uit hetzelf Office 365 pakket ook geen probleem.

Iemand nog de “gouden” tip?

https://support.nordvpn.com/Connectivity/1047408792/Why-can-t-I-send-e-mail-messages.htm

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1939612

http://www.macwheeler.com/windows-10-office-365-cannot-connect-over-openvpn-fixed/

Reputatie 2
Badge +3

Office 365. Dan heb je toch een abonnement op Office?

Dit soort dingen. Er zijn er wel meer van. Tot zover lijkt de beste conclusie te zijn de ‘’’trol’’’ niet te voeren. Persoonlijk waar ik opuit kom in zo'n geval is een vaste licentie van Office en iemand vinden om bepaalde functies of de weergave van Thunderbird aan te passen. Addons leveren dat niet noodzakelijk.
Volgens mij is het ook wel het pad in zo'n geval. Zonder feiten die over het hoofd gezien zijn dan.

Los van een ,,het pad” het kan zijn dat er een oplossing mogelijk is met Outlook. 

Bovendien is het fijn om een bepaalde variatie te hebben. Als je begrijpt wat ik bedoel. Lekker smakelijk alles betrekken van een monopolie. Of iets dat die vorm steeds meer begint te krijgen in het geval van andere bedrijven. Dat zit niet lekker, of als je er niet aan denkt dan kom je het tegen zoals jij het tegen kwam.

Maar die dynamiek erin werkt ook fijner.

Word en die andere programma’s van Office (bijv excel, Onenote enz. Ook niet noodzakelijk altijd zo meestgebruikt.) 

Email van Thunderbird als alles aangepast is om overal aan te voldoen. 

Internetprogramma van Chrome. Persoonlijk heb ik trouwens Brave browser. Die bijv. ook alle extenties van Chrome kan gebruiken. 

Trouwens dat met Thunderbird, het kan ook leiden tot contacten, gewoon de weg weten over/waar mensen die ook weleens iets anders voor je aan kunnen passen. Bijvoorbeeld één of ander handig iets in Windows dat voor iemand persoonlijk handig is. Of iets met het thema van Windows. 

Reageer