Consumentenbond.nl
Beantwoord

Providers glasvezel

• 13 januari 2020
  • 9 reacties
  • 351 Bekeken

Badge

Bij ons in de buurt, zijn plannen om glasvezel aan te leggen bij voldoende animo.

Ik zit met 3 vragen.

Ik heb Telfort als provider. De modem is aangesloten via de telefoonbekabeling.

De tv is met een kabel aangesloten.

Van de modem loopt een kabel naar een adapter die in een stopcontact zit en bij het stopcontact bij de computer zit ook een adapter met een kabel naar die computer.

Is dit systeem met die adapters ook van toepassing bij glasvezelbekabeling?

Vraag 2

De glasvezelkabelmaatschappij is E-Fiber.

De aanbiedende providers zijn: Trined, Glasnet, Onvi, Snlr.nl, Multifiber,Fiber, Stipte.nl.

Als ik ga zoeken met Google op betrouwbaarheid/ervaring glasvezelproviders, kom ik ze nagenoeg niet tegen.

Ook niet bij de consumentenbond of zoek ik verkeerd.

Vraag3

Heeft glasvezel voor particulieren binnenkort de toekomst?

Het basis glasvezel-abonnement t.w.v €60 tot €70/maand wordt nu nog het 1e halfjaar gratis aangeboden. Het is verleidelijk om vòòr februari je aan te melden. Komt de kabel er toch niet, dan heb je geen enkele verplichtingen.

Met vriendelijke groet,

Ton

icon

Beste antwoord door E.B.F. Stroeve 14 januari 2020, 20:55

welk probleem wil je oplossen? de adapters die je nu gebruikt blijven gewoon werken, je krijgt vast ook een settopbox die de verbinding naar de tv verzorgt en als je meer aansluitingen op je internet netwerk wilt kun je een netwerkswitch gebruiken. De handleiding van de glasvezel boer vertelt vast en zeker hoe dat werkt.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Dag @A. Haas, wat uw eerste vraag betreft: de kabels naar uw computer kunt u gewoon blijven gebruiken als u een glasvezelprovider kiest, ook in combinatie met de powerline adapters die heeft. De glasvezelkabel eindigt in uw huis in een zogenaamde FTU (Fiber Termination Unit). De glasvezelprovider van uw keuze sluit daar vervolgens een modem/router op aan. En vanaf dat modem kunnen gewone internetkabels (UTP) worden gebruikt in huis.

Wat de tv betreft, u geeft aan dat de tv met een kabel is aangesloten. Hoe bedoelt u dat? Gaat er inderdaad een kabel rechtstreeks de tv in? Dat komt mij vreemd over wanneer Telfort uw provider is. Bij deze provider heb je normaal gesproken altijd een losse tv-ontvanger nodig om tv te kijken, waarbij deze tv-ontvanger via een UTP-kabel op het modem is aangesloten.

E-fiber is het bedrijf dat de glasvezel daadwerkelijk aanlegt en beheerd, maar geen diensten zoals internet en tv over glasvezel aanbiedt. Dat doen de glasvezelproviders die u noemt. Deze werken samen met e-fiber. Andere glasvezelproviders, zoals KPN Glasvezel, Solcon Glasvezel of T-Mobile Glasvezel, zijn (vooralsnog) niet beschikbaar via het netwerk van e-fiber. 

De glasvezelproviders die u noemt zijn niet groot, d.w.z. ze hebben beduidend minder klanten dan de grote spelers zoals KPN, Ziggo of Telfort. En in onze Providermonitor (waarvoor we consumenten vragen naar hun ervaringen met hun provider) hebben we tot-nu-toe helaas te weinig klanten van deze providers om een goede inschatting van hun kwaliteit te hebben. Het is dan ook lastig om u een duidelijk advies te geven over deze providers. 

Op uw vraag of glasvezel de toekomst heeft voor particulieren, kunnen we we bevestigend antwoorden. Maar dat wil niet zeggen dat alléén glasvezel de toekomst heeft. Tot-nu-toe zien we dat andere soorten netwerken zoals het kabelnetwerk en het kopernetwerk in staat zijn geweest om in snelheid te blijven groeien. Daarnaast lijkt ook mobiel internet (via 4G en in de toekomst via 5G) steeds meer een concurrent voor dergelijke 'vaste’ netwerken. Het kan echter geen kwaad om in een glasvezel-aansluiting aan huis te investeren. Dat biedt meer keuze-opties in providers voor jezelf en mogelijk anderen in de toekomst.

Hopelijk helpt deze informatie bij uw keuze!

Badge

Dag heer Oving,

Sorry voor de onduidelijkheid van de Tv. Tussen de kabels zit nog wel de losse Tv-ontvanger.

Mijn computer staat in een serre die wat moeilijk te bekabelen valt. Vandaar via die stopcontacten.

Ik begrijp nu dat dit systeem ook bij glasvezel toegepast kan worden.

Soms heb ik voor een minuut of meer, geen internetverbinding. Maar als 80+ jarige heb je nogal de tijd. Wel de laatste tijd geen uitval gehad. 

Met die aanbiedingen van 500- 1000 Mbt/s en zo`n €10 - €20 meer, is het de moeite waard en is het ook met de uitval gedaan.

Jammer dat u ook met een geringe mate van waarschijnlijkheid, de provider niet kan adviseren. Al is het maar die je niet moet nemen.

Met vriendelijke groet,

Ton Haas

Badge

Heer  Oving,

Als je de kabel vòòr de TV-ontvanger kan splitsen en die naar de computer leidt, zou dat een mooie oplossing zijn.

Het geheel is echter door een monteur aangelegd. Ik weet niet meer of deze mogelijkheid toen ook ter sprake is gekomen.

De Ziggokabel die er toen lag, is met  veel moeite vervangen. Die is bijna kapot getrokken. Er een 2e door de buis er bij te trekken lijkt mij zodoende niet mogelijk. 

Met vriendelijke groet,

Ton Haas

Reputatie 3
Badge +2

Het is inderdaad mogelijk om de UTP-kabel te splitsen. Op het forum bij KPN (de moedermaatschappij van Telfort) las ik een voorbeeld van wat u - volgens mij - wil: https://forum.kpn.com/internet-9/ethernetkabel-splitsen-met-een-hub-448699. Misschien is dit iets voor u? 

Het is wel gebruikelijker om, vanuit het modem zelf, aparte kabels te gebruiken voor de tv-ontvanger en de pc. Een UTP-kabel is vaak iets dunner en flexibeler dan een coax-kabel en past wellicht toch door de pvc-buis. 

U geeft aan dat de Ziggokabel vervangen is. Dat is een coax-kabel en is een ander type dan de UTP-erthernetkabels die u nu nodig heeft bij Telfort. Waarom is deze coax-kabel vervangen? U gebruikt toch geen Ziggo meer? Mocht er inderdaad ook nog een coax-kabel lopen, dan is het wellicht handig om deze te verwijderen en er een UTP-kabel voor in de plaats te leggen. 

Badge

Tot 6 jaar geleden gingen we met 2 tot 5 camper naar Marokko en hadden tv met de schotel. In heel Marokko bereik. We hebben dat 8 jaar gedaan en verbleven daar vanaf januari, 3 maanden lang en daarna pikten we er nog even een maand Portugal bij. Marokko een heel mooi land, vriendelijke en erg sociale bevolking. Niet die criminaliteit die we hier (een klein gedeelte) van ze hebben. Ook die tijd een schotel op het dak van mijn huis.

Na het campergebeuren heb ik Telfort als provider genomen. 

Nu ben ik 2 jaar geleden verhuisd van een eengezinswoning (daar hadden we een houten vloer) naar een appartement. Daar een kwestie van een gat boren naar de kruipruimte, nu rondom beton.

Ik wilde de 3 in 1 van Telfort houden, totaal geen problemen mee gehad. Ik kreeg via Telfort een monteur die de aansluitingen heeft gedaan. Ook die verbinding naar de computer met de 2 adapters via de stroomdraden. De kabel van Ziggo moest vervangen worden. De nieuwe kabel werd met die van Ziggo verbonden. Het trekken naar de meterkast lukte niet. De andere kant op ging wat beter. Op een zwaar punt moest ik de verantwoording van breuk op me nemen. Gelukkig lukte het. Om er nu 2 doorheen te trekken???

In mijn appartement heb ik, dat soms de internetverbinding even uitvalt. De TV heeft  nergens last van. Nu is het met mijn 80+ jaren geen probleem om wat te wachten. Hoewel de laatste tijd het euvel zich minder voordoet.

Nu ik over Marokko heb, daar hadden we internet op de laptop. Dat ging via een chip in een een soort usb-stick. Is dit een goede oplossing of is de verbinding met die 2 adapters beter?

Met vriendelijke groet,

Ton Haas

Reputatie 6
Badge +4

welk probleem wil je oplossen? de adapters die je nu gebruikt blijven gewoon werken, je krijgt vast ook een settopbox die de verbinding naar de tv verzorgt en als je meer aansluitingen op je internet netwerk wilt kun je een netwerkswitch gebruiken. De handleiding van de glasvezel boer vertelt vast en zeker hoe dat werkt.

Badge

Bedankt voor jullie geduld en alle goede uitleg.

Groeten,

Ton Haas

Reputatie 3
Badge +2

Graag gedaan @A. Haas! Hopelijk heeft u iets aan de informatie en helpt het u met uw glasvezel keuze. En mocht u nog andere of vervolgvragen hebben, dan horen we het graag!

Reputatie 5
Badge +5

Mocht er inderdaad ook nog een coax-kabel lopen, dan is het wellicht handig om deze te verwijderen en er een UTP-kabel voor in de plaats te leggen. 

@Arjen Oving 
In plaats van verwijderen kun je beter de ethernet kabel er zo glad mogelijk aan bevestigen en dan de coax terug trekken. Gebruik stugge kabel, 100% koper. De soepele kabel trekt heel slecht in de buis omdat de mantel anders is. Eventueel kabel glijmiddel gebruiken. Netwerk stekkers moeten wel geschikt  zijn voor stugge kabel.

Reageer