Consumentenbond.nl
Beantwoord

Providervergelijker en internetsnelheid glasvezel

Zojuist gebruikte ik de alles-in-1 providertest. Ik heb nu een 50MB glasvezel alles-in-1 pakket van Telfort waar ik zeer tevreden over ben. Maar Telfort dreigt te verdwijnen en ik vergelijk sowieso regelmatig of ik nog goed zit.
Glasvezel heeft mijn voorkeur, maar kabel en ADSL of VDSL zijn ook opties. Aangezien ik ook een paar websites host voor doelgroepen in mijn directe omgeving, wil ik ook een goede uploadsnelheid. Nu heb ik altijd gedacht dat glasvezel altijd dezelfde uploadsnelheid levert als de downloadsnelheid. De vergelijker geeft echter aan dat alle 50MB glasvezelabonnementen maar 5 MB uploadsnelheid leveren, ook mijn Telfort-abonnement. Volgens mij klopt dat dus niet. De internetsnelheidtester geeft aan dat ik ruim 44 upload- en 42 downloadsnelheid krijg (via 2,4 GHz wifi van de Experiabox V10). Geen 50 MB, maar meer dan 5 MB upload.
Dus heb ik twee vragen:
  • Moet de uploadsnelheid van glasvezel in de vergelijker niet aangepast worden?
  • Kan ik de uploadsnelheid van de alternatieven, zoals kabel, ADSL en VDSL nu wel vertrouwen?
Evert
icon

Beste antwoord door Silvia_Smit 11 maart 2019, 14:45

@E.A. van der Klift Bij glasvezel (abonnementen) is het inderdaad zo dat de down-en uploadsnelheid symmetrisch is. Ik ga er achteraan om te kijken wat er (technisch) aan de hand is.
Bekijk origineel

5 reacties

Telfort gaat verdwijnen als merk. Dat betekent niet dat je wijzigingen in je dienst of voorwaarden gaat krijgen. Als je tevreden bent zou ik lekker blijven. 50 Mb is een snelheid die ook met VDSL(2) gehaald kan worden. Zo veeleisend ben je niet hoor. Dat moet allemaal lukken. Zelf heb ik VDSL (pair bonding) met 200/65 Mbit . Dat haal ik ook. Dus het kan ook via een koperdraadje (of 2) maar met glasvezel zal dat allemaal geen probleem zijn.
Reputatie 3
Badge +4
@E.A. van der Klift Bij glasvezel (abonnementen) is het inderdaad zo dat de down-en uploadsnelheid symmetrisch is. Ik ga er achteraan om te kijken wat er (technisch) aan de hand is.
Reputatie 3
Badge +4
@E.A. van der Klift Ik kom er niet helemaal uit wat er aan de hand is. Zou je via een (privé)bericht je postcode en huisnummer naar het Community e-mailadres willen sturen? Dan kan ik gerichter zoeken.
Reputatie 3
Badge +3
Bij glasvezel abonnementen KAN de upload gelijk zijn aan de download, maar dat kan op de netwerk apparatuur aangepast worden als dat nodig is. (ISP kant wel te ver staan). Dus Asymmetrisch kan ook, maar is niet overal gebruikt.

Bij allerlei snelheidsmetingen is het wel van belang om op de juiste plek te meten.
Er moet geen WiFi gebruikt worden, maar bekabeld gemeten worden.
Als een file transfer als test gebruikt wordt dan is de snelheid (of het gebrek eraan) van de schijf ook van belang. Het systeem dat de metingen moet geen andere zaken doen, en er moet geen andere apparatuur van het internet gebruik maken.
Daarnaast kan een router ook aardig roet in het eten gooien, de CPU's erin zijn niet altijd voor hoge snelheden geschikt. Er moeten dan ook zo min mogelijk transfers huis gedaan worden op het moment van meten.

De site waar de meting mee gedaan wordt (en alle tussenliggende stappen) moeten meer capaciteit hebben dan de te meten capaciteit. Het beste is meten met iemand in de buurt (zo min mogelijk netwerk componenten in het pad) en dan met een tool als: Netio https://web.ars.de/netio/
wat alleen netwerk IO doet. (dit tool probeert een lijn saturatie test, kortom de maximale bandbreedte vullen).
Reputatie 5
Badge +7
@E.A. van der Klift Ik kom er niet helemaal uit wat er aan de hand is. Zou je via een (privé)bericht je postcode en huisnummer naar het Community e-mailadres willen sturen? Dan kan ik gerichter zoeken.

Hoi @E.A. van der Klift, je kunt hiervoor een mailtje sturen naar community@consumentenbond.nl. We zien je mailtje wel tegemoet!

Reageer