Consumentenbond.nl

Reparatie aan smartphone gedaan door winkel zonder opdracht van mij

• 4 februari 2015
  • 5 reacties
  • 397 Bekeken

Hallo,

Mijn telefoon heb ik voor onderzoek naar een reparatiewinkel gebracht, ik had immers een offerte/verslag nodig voor de verzekering.

kosten voor een onderzoek kost 19,95 ( deze komen te vervallen wanneer je opdracht geeft voor reparatie)

In beginsel vertelde de verkoper mij, dat indien het te repareren was de kosten zouden komen op 89,95, toen ik daat verbaasd op reageerde omdat een paar maanden ervoor bij een andere winkel de kosten voor dezelfde reparatie 189,95 waren, en op dit moment 129,00, dit vond de verkoper ook vreemd en heeft dit ook bij de concurrent nagekeken en ja hoor het klopte!

Later die dag werd ik plots door de verkoper gebeld, er was en fout gemaakt, de kosten voor reparatie zouden toch 189,95 kosten indien ik opdracht zou gevenb voor reparatie, eerst het onderzoek maar afwachten en dan zien we wel verder heb ik gezegd.

Op 10 januruari dus mobiel voor onderzoek ingeleverd ( opdrachtbon voor onderzoekskosten heb ik nog)

Op 15 januari werd er een bericht ingesproken op mijn voicemail, de telefoon was inmiddels terug in de winkel en de reparatie was al gedaan ik kon de telefoon met de offerte ophalen in de winkel, echter beluisterde ik dit bericht pas op woensdag 21 januari op mijn telefoon, meteen een e-mail gestuurd dat ik het niet eens was met de reparatie, daar heb ik geen toestemming voor gegeven! ik heb eerst de offerte nodig voor de verzekering voordat ik weet wat ik vergoed krijg ik maak daarna zelf een keuze, bij wie, waar en wanneer ik mijn telefoon laat repareren, hierop kreeg ik geen antwoord.

Op 24 januari ben ik naar de winkel gegaan om mijn telefoon op te halen, maar ik was niet voornemens om de reparatie te betalen, ik kwam de offerte en de telefoon ophalen volgens hetgeen wat afgesproken was 19,95 dus. ( de monteur die de reparatie op eigen inititief heeft gedaan heeft dus ruim 2 weken de tijd gehad om zijn fout te herstellen en na het afgekuisterde voicemail bericht nog eens drie dagen) dus tijd genoeg gehad om zijn eigen fout te herstellen.

In de winkel wederom mijn bezwaren gemaakt, dus werd de baas gebeld deze nam niet op, dus werd de monteur gebeld, die zette meteen een toon in "ik heb u aan de telefoon gehad en u heeft telefonisch opdracht gegeven voor reparatie"nou toen brak mijn klomp, ik heb nog getracht uit te leggen dat dit niet de gang van zaken is, je klanten uitmaken voor leugenaar past al totaal niet in mijn plaatje, dus ik heb de telefoon van de balie gepakt, netjes 20,00 euro neergelegd en ben de winkel uitgelopen.

een hoop gebel erachteraan door de eigenaar, met driegmenten van incasso en deurwaarders enz..de telefoon vertoont meerdere mankementen na de NIET gevraagde reparatie, met hun kom ik er niet uit, ze willen hun scherm terug en de oude erop zetten, maar ik ben wel een beteje klaar met deze winkel, ze liegen waar ze bij staan, en blijven dat doen, ( ik heb alles netjes in een dossier anagelegd, alle gesprekken)

Mijn vermoeden is, dat ze een B merk scherm hebben geplaats, deze voor een origineel onder dwang aan mij willen berekenen, ik heb tenslotte niet gevraagd om een reparatie ze hebben ruim de tijd gehad om hun fout te herstellen, ik sta volgens mij toch echt in mijn recht, ik heb netjes betaald wat we overeengekomen zijn, maar heb al met al nog steeds mijn offerte niet.

Wat vinden jullie hiervan?

groetjes gaby

5 reacties

Smartphone reparaties is een markt vol met cowboys en types die denken snel geld te kunnen verdienen met matige service.

Er kan inderdaad wel eens kwaliteitsverschil in de onderdelen zitten die gebruikt worden voor zo'n reparatie, de lagere prijs van B kwaliteit onderdelen is helaas toch voor veel klanten en reparateurs de grootste motivatie om niet voor de hoogste kwaliteit te gaan. Maar er zijn ook regelmatig goedkopere onderdelen te vinden die niet onderdoen voor het origineel. Dus het blijft vaak een gok wat te kiezen.

Helaas vermeld je niet over welk toestel het gaat en wat de huidige mankementen zijn? Is het toestel momenteel wel nog bruikbaar?
Het gaat om een LG G2, die was gevallen en het scherm was kapot, er zijn nooit problemen geweest met deze telefoon, echter nu ondervinden niets anders dan hinder:

* wanneer we willen bellen, of gebeld worden, dan slaat het scherm op zwart en is de telefoon onhandelbaar, je kunt hem niet uitzetten, je kunt niet opnemen, hij laat zich pas weer berwerken wanneer de verbinding verboken word.

* zodra je hem van de beveiliging af wilt doen ( ging voorheen met twee keer tikken op het scherm) dan moet je minimaal 10 keer het knpoje achterop gebruiken en vegen over het scherm, pas na minimaal 10 keer mag je hopen dat de beveiliging eraf gaat..

* de temperatuur loopt met regelmaat op zonder dat je iets doet ( surfen, spelletjes, whatsappen) word gewoon kokendheet in de broekzak..

dus hij is wel bruikbaar, maar wel met veel ellend en hele veel handelingen.

Oh ja en van klantvriendelijkheid en service is absoluut geen spreke bij deze winkel!

het enige wat ze doen is druk uitoefenen, om te betalen of om het oude scherm erop terug te plaatsen (de vraag luidt, waarom hebben ze deze bewaard? en waarom willen ze met alle geweld het scherm terug ook als ik hem bij een ander nu zou laten repareren, lees: ik heb tot vandaag de tijd het scherm te retourneren) er klopt heel veel niet aan deze wijze van werken en het hele verhaal...en dat wil ik boven tafel hebben!

de eigenaar geeft zich eerst uit als medewerker van het hoofdkantoor in den haag ( terwijl daar helemala niks zit van hun) daarna geeft hij zich uit als filiaalleider) en zelf ben ik erachter gekomen na mijn huiswerk gedaan te hebben, dat meneer gewoon zelf de eigenaar is
de plotselinge prijsverandering geeft ook wel vraagtekens,Ik zou graag willen weten of het te zien aan het scherm, of het een B merk is of een origineel scherm..
De prijs voor het scherm ligt (als ik goed gezocht heb) zo rond de €80. Zie niet duidelijk aanwijzingen dat er slechte B schermen in omloop zijn overigens. Voor de totale reparatie zie ik prijzen rond de €150, dat is een richtprijs. Voor €189 mag je dan wel uitzonderlijke service verwachten.

Je zou een aantal dingen kunnen doen, een aantal dingen komen in me op: - Terug gaan en vragen of ze het oude scherm terugzetten (wel goed testen of het toestel dan weer goed werkt, weliswaar met gebarsten scherm maar zonder genoemde mankementen)

- Niks meer van je horen (telefoonnummer in je adresboek blokkeren oid) en een andere reparateur zoeken.

- Vragen of ze het toestel helemaal in orde maken, zonder mankementen en met excuses voor de slechte behandeling.

Wellicht zijn er nog lezers hier die andere opties kunnen geven?

Verder helpt het als ze zijn aangesloten bij een branche of keumerk organisatie om het via die weg te spelen, winkeliers zijn over het algemeen heel gevoelig daarvoor en zullen dan opeens staan te springen om je tevreden te krijgen.
Reputatie 5
Badge +6
Het lijkt me ook kwestie van: welke afspraken staan er zwart op wit? Is er een getekende reparatie-opdracht?

En ben ook benieuwd of er is afgesproken (een offerte uit te brengen voor) een nieuw scherm te plaatsen, of 'repareren'. Ik bedoel: als die telefoon een flink val heeft meegemaakt, dan is de kans groot dat het vervangen van het scherm niet alle schade oplost. Volgens mij is het ook wel lastig om te testen of alle valschade ongedaan is gemaakt.

Reageer