Consumentenbond.nl

Resterend beltegoed

Mijn man en ik hebben allebei een abonnement bij T Mobile. Hij een Flex15 en ik een relax 15. Nu heeft mijn man een bericht gekregen dat zijn abonnement niet meer wordt ondersteund en dat hij automatisch naar een ander abonnement zal worden overgezet. Dit klink allemaal hel leuk maar zijn resterende beltegoed van 688,49 euro is hij dan kwijt. Hij kan dit niet meer meenemen en dat terwijl wij al jaren een abonnement hebben waar bij de leus hoort "wat van u is blijft van u". Welke stappen moeten wij nu ondernemen om dit beltegoed terug te krijgen? Ikzelf heb nog geen bericht gehad maar ook dit abonnement gaat binnenkort vervallen, samen met mijn beltegoed van 558,78 euro. Kan ieman ons aan een goed advies helpen?

Met vriendelijke groet,

Tonny

47 reacties

Reputatie 7
U bent die tegoeden denk ik binnenkort kwijt maar dat is eigenlijk een zegen. U koopt namelijk maandelijks veel te veel minuten die u niet gebruikt en die dan optellen bij het tegoed. Dat lijkt een leuke vorm van sparen maar het is aan ú om dat gespaarde tegoed ook daadwerkelijk te gebruiken, en dat heeft u niet gedaan. Het enige dat u níét kunt doen is het abonnement stopzetten en eens goed interen op uw tegoed. U bent dus verplicht door te gaan met de aanschaf van een te grote bundel die u niet nodig heeft. Als u straks contract vrij bent kun u uw maandelijkse kosten flink drukken door alleen minuten te kopen die u ook daadwerkelijk gebruikt en gaan uw maandelijkse kosten alleen maar naar beneden.
Reputatie 3
Badge +4
Ik las in de eerste reactie onder een Tweakers.net artikel over het terugkrijgen van (een deel van) je beltegoed via 0900-nummers. Ik weet niet of dit werkt (geen garanties, let aub wel op), maar ms is het interessant. Andere optie is om je tegoed aan een goed doel te geven. Ms is er een beter doel dan T-Mobile te bedenken 😉. Weet iemand van jullie hoe dit werkt of heeft iemand anders van jullie ervaringen mee het 'hergebruiken' van beltegoed?
Reputatie 5
Badge +6
http://blog.iusmentis.com/2015/11/03/mag-t-mobile-haar-flex-en-relax-abonnementen-zomaar-opzeggen/ is mi informatief
T-Mobile zegt flexibele contracten eenzijdig op!

Ik heb bij T-Mobile een Flex SIM only contract sinds 2006 en gebruik mijn tegoed (nu zo'n 200 euro) vooral voor snel internet (4G) in bijzondere situaties als er geen goed WIFI beschikbaar is. Ik betaal 7,62 euro per maand en omdat ik bel middels VOIP kan ik het tegoed voor internet reserveren. Nu krijg ik als alternatief een contract aangeboden voor 7,5 euro per maand waarmee ik eigenlijk alleen kan bellen, want het internet van 64Kb/sec wat erbij zit stelt niets voor. En voor internetten ben ik mijn tegoed van 200 euro kwijt en moet dat nu opnieuw voor de volle prijs inkopen bij T-Mobile. Het lijkt mij dat dit niet zomaar kan!

U bent die tegoeden denk ik binnenkort kwijt maar dat is eigenlijk een zegen. U koopt namelijk maandelijks veel te veel minuten die u niet gebruikt en die dan optellen bij het tegoed. Dat lijkt een leuke vorm van sparen maar het is aan ú om dat gespaarde tegoed ook daadwerkelijk te gebruiken, en dat heeft u niet gedaan. Het enige dat u níét kunt doen is het abonnement stopzetten en eens goed interen op uw tegoed. U bent dus verplicht door te gaan met de aanschaf van een te grote bundel die u niet nodig heeft. Als u straks contract vrij bent kun u uw maandelijkse kosten flink drukken door alleen minuten te kopen die u ook daadwerkelijk gebruikt en gaan uw maandelijkse kosten alleen maar naar beneden.

Geplaatst door A. Deen op Nov 3, 2015.
Probleem is dat je niet de gelegenheid krijgt om het tegoed op te maken. Ik gebruik mijn tegoed vooral in de vakanties om snel te kunnen internetten als er geen WIFI is. En dan maak ik soms een tegoed van 12 maanden in één keer op. Ik betaal nu slechts 7,6 euro per maand, maar kan toch aardig sparen omdat ik bel middels VOIP. Over een maand is mijn tegoed van 200 euro zomaar door T-Mobile ingepikt!
als je contractbreuk pleegt krijg je ook de deurwaarder op je dak, omgekeerd is dat hetzelfde, in dit geval wil de provider de gemaakte afspraken niet langer nakomen, dat is op zich prima, maar dan moet er wel eindfactuur komen met de creditering van het onverbruikte saldo.

Ik las in de eerste reactie onder een Tweakers.net artikel over het terugkrijgen van (een deel van) je beltegoed via 0900-nummers. Ik weet niet of dit werkt (geen garanties, let aub wel op), maar ms is het interessant. Andere optie is om je tegoed aan een goed doel te geven. Ms is er een beter doel dan T-Mobile te bedenken 😉. Weet iemand van jullie hoe dit werkt of heeft iemand anders van jullie ervaringen mee het 'hergebruiken' van beltegoed?

Geplaatst door I Piek op Nov 4, 2015.

Dit werkt alleen als 0900 nummers binnen de bundel vallen, Realx abonnementen hebben geen baat bij deze methode.
Reputatie 7
Ik begrijp dat het wél zou moeten werken voor een Flex abonnement. Dat is dan toch nog een opsteker.
Voor Flex abonnementen geldt het wel.

Maar je moet wel aardig wat op je tegoed hebben staan.

Geloof dat er in het tweakers draadje ergens word vermeld dat je vanaf 500 euro pas wat merkt.

Geplaatst door I Piek op Nov 4, 2015.

Dit werkt alleen als 0900 nummers binnen de bundel vallen, Realx abonnementen hebben geen baat bij deze methode.

Geplaatst door van Sabben op Nov 4, 2015.

Ik heb op aanraden van anderen op de site van RADAR thoorn.nl gebruikt op geld te krijgen, Het werkt alleen als je vanuit je tegoed betaalde 0900 nummers kan bellen. Het werkt simpel: Je betaald vanuit je tegoed 1,30 euro (krijgt Thoorn) per gesprek plus reguliere gesprekskosten van T-Mobile (bij mij 0,17 euro per gesprek). Thoorn stort 84 cent per gesprek op je rekening. Na 100 telefoontjes naar Thoorn is je tegoed bij T-Mobile met 147 euro afgenomen. Daar krijg jij 84 euro cash voor terug, T-Mobile krijgt 17 euro voor 100 gesprekken en Thoorn verdient 46 euro.
Ook ik heb een klacht over T-Mobile. Het abonnement die ik heb is ouder dan 2005. Ik zat bij Orange en dat heeft T-Mobile overgenomen met de verplichting de abonnementen zo te laten. Eenzijdig opzeggen kan toch niet en helemaal niets zeggen over beltegoed. T-Mobile zei tegen mij: " maar je kan gratis bellen en sms'en in Nederland daarmee je beltegoed opmaken" gel#l sms'en en bellen in Nederland is bij dat abonnement inbegrepen. Ik heb dit abonnement gehouden en altijd mijn eigen telefoon gekocht. Ik woon in Spanje en heb deze Nederlandse telefoon voor mijn, aan Alzheimer lijdende, moeder die mij moet kunnen bereiken, zo ook de verpleging. Anders had ik wel alleen een Spaans telefoon. Resterend beltegoed maak ik op als ik zomers in Nederland ben met internet e.d.. Ik ben van plan dit aan te vechten bij de geschillen commissie of hoger. Wie gaat dit ook doe?
In diverse andere fora lees ik dat het nummer van thoorn geblokkeerd is voor Flex-bellers. Reken je dus nog niet direct rijk. Naar verluid gaat het om zo'n 80.000 abonnees met gemiddeld € 300,- beltegoed, dat is een reservering op de T-Mobile balans van ongeveer 25 miljoen Euro. Niet zo gek dat ze niet staan te popelen om dit te gaan verzilveren. Maar het zomaar afpakken van gespaard geld zonder daar in redelijkheid voor te compenseren grenst aan diefstal van een toch wel aanzienlijk bedrag. Ook ik heb T-Mobile dus vriendelijk doch dringend verzocht om een aanbod te doen dat beter is dan wat er nu op tafel ligt (€ 0,12 per maand korting voor 2 jaar en daarna overstappen op een 3x zo duur abonnement). Het zou mooi zijn als we ons via de Consumentenbond kunnen verenigen om een flinke vuist te maken!
Hallo iedereen,

Ik zit ook met dit probleem. Maar bedankt voor jullie feedback. Het is wel een zure bittere pil. weg beltegoed en onbeperkt internet voor mij.

Mijn Post; Mag je provider je *abonnement eenzijdig aanpassen? (Ja, een foutje.)
Ik heb ook het zelfde probleem, heb ze een mail gestuurd en wacht op antwoord.
Ik sluit me aan bij de voorgaande schrijvers: Bedankt voor het genereuze aanbod T-Mobile .... Maar niet heus! Mij beltegoed van € 371,90 verdwijnt als sneeuw voor de zon én ik krijg maar liefst een € 0,76 per maand goedkoper abonnement. Het was een Relax 15 '10 abonnement. Met zoals zovelen gekozen voor het onbeperkt houdbare beltegoed. Deel de mening van velen dat het beltegoed niet zomaar mag verdwijnen. Ik heb er voor betaald, het is van mij. De uitleg dat het verouderde systeem het niet meer aankan geloof ik niet, zeker niet als verteld wordt door een moderator dat het zakelijke systeem blijft en wordt aangepast ?!?!?! Ik wil best bij T-Mobile blijven, maar dan moet het beltegoed gebruikt worden om de komende abonnementsperiodes te betalen. Zo'n 22 maanden dus.
En hier is er dus nog een met hetzelfde probleem. Nu voor ca. €185,-- beltegoed.

ALS het klopt dat het beltegoed voor € 25.000.000,-- op de T-mobile balans staat betekent dit dus dat we met zn allen € 25.000.000,-- ""bezitten""" Dan zal er toch wel ergens binnen de consumentenbond een advocaat zijn die hier een rijkelijk gevulde boterham in ziet om voor ons te regelen dat er een normale compensatie komt? Overigens..... bedenk ik me zomaar dat T-Mobile dus een ""schuld"" heeft van €25.000.000,-- die waarschijnlijk nooit of slechts gedeeltelijk uitbetaald hoeft te worden en dan nog tegen kostprijs als men het zo laat als het nu is. Maar die men wel van de belasting af kan trekken???? Toch? Dus ????? als dit zo is snijden ze in eigen vingers. Hallo T-Mobile even wakker worden!
Weet niet of het hier bekend is maar er is een facebook groep met de naam:

gedupeerden van T-mobile nov 2015
Dank je.

Weet niet of het hier bekend is maar er is een facebook groep met de naam:

gedupeerden van T-mobile nov 2015

Geplaatst door van Sabben op Nov 13, 2015.
AHA!!!!! Wat lees ik nu in de krant??? Juist ja... T-Mobile gaat verkocht worden. Tja... dat verklaart een hoop waarom men van alle tegoeden af wilt. Ze kunnen natuurlijk ook als deal voor de verkoop meenemen dat het tegoed wordt uitbetaald. Tenslotte zijn we, als de verhalen kloppen, voor ca. €25.000.000,-- mede eigenaar en/of schuldeiser . Toch? Ook lees ik dat het al niet zo best gaat met T-Mobile. Gek hé als je de klanten zo behandeld. Welke advocaat neemt deze uitdaging aan?
Ik denk dat het geld terugvragen geen haalbare kaart is omdat met het betaalde geld "bel en internet rechten" zijn gekocht. Wat er wordt afgenomen zijn dan ook het recht om het tegoed om te ruilen voor een groot aantal diensten zoals in mijn geval:

- (4G) internetten over de hele wereld

- bellen vauit de hele wereld

- alle betaalnummers bellen

Wat als compensatie wordt aangeboden bevat:

- GEEN 4G internet

- GEEN bellen buiten Europa

- GEEN bellen met betaalnummers

En dat is denk ik een sterk juridisch punt. Ja laat mensen jaren achtereen betalen (en sparen) voor bepaalde diensten zoals 4G INTERNET en BELLEN BUITEN EUROPA en zegt dat vervolgens eenzijdig op zonder ENIGE COMPENSATIE op deze gebieden! Ja je mag onbeperkt in NL bellen, maar wie doet dat nu nog??? Je kan eenvoudig en vaak gratis of voor bjna niets via internet (VOIP) bellen.

AHA!!!!! Wat lees ik nu in de krant??? Juist ja... T-Mobile gaat verkocht worden. Tja... dat verklaart een hoop waarom men van alle tegoeden af wilt. Ze kunnen natuurlijk ook als deal voor de verkoop meenemen dat het tegoed wordt uitbetaald. Tenslotte zijn we, als de verhalen kloppen, voor ca. €25.000.000,-- mede eigenaar en/of schuldeiser . Toch? Ook lees ik dat het al niet zo best gaat met T-Mobile. Gek hé als je de klanten zo behandeld. Welke advocaat neemt deze uitdaging aan?

Geplaatst door P. Lassche op Nov 14, 2015.
ik had zelf een flex 15 abonnement met zo'n 300 euro tegoed. Bij beltegoed.nl heb ik 150 euro omgezet is 5 bonnen van 20 euro van Bol,com. (dit is het max per maand.)

(je kunt ook omzetten naar andere tegoedbonnen)

de rest bij www.thoorn.nl 1,30 per gesprek levert 0,84 ct op deze site betaald echter pas in december uit.

door de enorme toestroom op deze site, wachten ze op betaling door t-mobile voor ze uitbetalen. Begrijpelijk, dus afwachten.

gr Noreen
wij hebben met hetzelfde probleem te maken. Samen met mijn ouders gaat het om 4 abonnementen met meer dan 3000euro beltegoed totaal.

Schandalig dat dit zomaar gewijzigd kan worden. Ik had het helemaal niet door, want het wordt heel sneeky vermeld.. waardoor het eerst lijkt of het beltegoed gewoon blijft staan. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Het lijkt me beter om gezamenlijk iets te ondernemen.

Er is een Facebook groep; gedupeerden T-mobile nov 2015. Meldt je daar.
Ik heb ook een beltegoed opgebouwd van 180 Euro, wat niet overgaat naar een het nieuwe abonnement.

Ik heb inmiddels het hele beltegoed via sms nr 4333 weggeschonken aan goede doelen.Via de belasting krijg ik, omdat ik toch al voor een aftrek wegens giften in aanmerking kom, vervolgens 42% van de gedane giften terug.

Het is even wat werk omdat je per sms bedragen van 1 tot 3 euro kunt schenken, maar alles beter dan dat T-mobile er met mijn geld van door gaat!
Waarom start de Consumentenbond geen collectieve juridische actie waar alle gedupeerde klanten zich bij aan kunnen sluiten? Dat zou Tmobile toch op zijn minst kunnen bewegen om een beter aanbod te doen?? Ondanks alle juridische argumenten, is het voor mensen kennelijk onbegrijpbaar dat opgebouwde beltegoeden (de naam zegt het al !!) zomaar worden afgenomen. Daar kan(moet) een rechter op basis van redelijkheid en billijkheid toch een uitspraak over doen. Als lid van de CB zie ik daartoe graag zsm een oproep via de mail tegemoet. Ik sluit me alvast aan bij de gedupeerden.

Mvg Jan
Uitspraak geschillencommissie Telecom 2011.

"De consument heeft aangevoerd dat deze wijziging voor hem nadelig is ten opzichte van zijn bestaande abonnement en dit ter zitting toegelicht. De ondernemer heeft dit niet, althans niet voldoende gemotiveerd, betwist. De consument behoeft die wijziging dus niet te accepteren. Artikel 2.3 van de toepasselijke algemene voorwaarden, waarop de ondernemer zich voor de bij brief d.d. 23 november 2011 aangekondigde wijziging baseert, luidt als volgt: “De Algemene en Aanvullende Voorwaarden en het Tarievenoverzicht kunnen door (naam ondernemer) eenzijdig worden gewijzigd. Wijzigingen zullen door (naam ondernemer) via de Website bekend worden gemaakt. Het actuele Tarievenoverzicht is beschikbaar bij de Klantenservice en op de Website”. Anders dan de ondernemer meent, valt de wijziging waartegen de consument zich verzet niet onder de omschrijving van de geciteerde bepaling in de algemene voorwaarden. Er is immers geen sprake van een wijziging van de algemene voorwaarden, noch van de aanvullende voorwaarden of van het tarievenoverzicht, welke een algemene werking hebben, maar van het tussen partijen afgesloten abonnement zelf. Dat blijkt uit de brief van de ondernemer aan de consument d.d. 23 november 2011, waarin het bestaande abonnement van de consument wordt omgezet naar een ander type abonnement. De ondernemer is daartoe niet gerechtigd en hij dient dus de doorgevoerde wijziging ongedaan te maken. De vraag of voldaan is aan de vereisten van de Telecomwet of van de OPTA is niet relevant."

Grote vraagtekens derhalve of TM wel in zijn recht staat met deze actie.

Reageer