Consumentenbond.nl

Roaming van mobiele telefoon in buitenland: automatisch aan of uit?

• 31 januari 2015
  • 1 reactie
  • 288 Bekeken

Ik heb een Motorola Moto G mobiele telefoon met een Telfort sim-only abonnement incl. internet. Om in Nederland van internet gebruik te kunnen maken moet ik bij instellingen 'Gegevenstoegang aan' en ook 'Gegevensroaming' inschakelen. Het gevolg is dat bij aankomst in het buitenland de roaming is ingeschakeld en Telfort mij kosten in rekening brengt. Bij mijn vorige telefoon, een HTC Incredible', hoefde de roaming niet aan te staan, kon ik wel internetten in Nederland en was in het buitenland internet vanzelf ontoegankelijk (dus geen kosten).

Hierover heb ik bij Telfort navraag gedaan. Het antwoord luidde:

(....) Telfort wil u adviseren om uw netwerk op 'handmatig selecteren' te zetten en dan te kiezen voor het netwerk NL KPN. Dit betekent dat uw toestel altijd connectie moet maken met NL KPN (waar Telfort gebruik van maakt). Komt u in een grensgebied of gaat u de grens over, dan zal uw toestel geen buitenlands netwerk oppakken. Dit dient u dan ook weer handmatig te selecteren, maar alleen wanneer u dit wilt. Op deze manier zult u ook niet voor onvoorziene kosten komen te staan. (....)

Ik vind dit een merkwaardige situatie. Want ... op bovenstaande wijze heb ik in het buitenland geen 06-ontvangst en moet ik over de grens meteen tot actie overgaan.

Wat vindt u hiervan? Hebt u wellicht een oplossing of idee?

1 reactie

Reputatie 5
Badge +6
Ik heb ook even gezocht, maar het lijkt een nog niet opgelost probleem, en ik zie wat indicaties dat Telfort de partij is die actie zou moeten ondernemen. Ik lees dat het bij andere providers geen probleem is? Zie bv ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1593725/1 .

Reageer