Consumentenbond.nl

Samsung S5 roaming werkt niet in het buitenland

• 4 februari 2015
  • 3 reacties
  • 616 Bekeken

Eind mei 2014 heb ik bij ElektroSky.NL via internet een Samsung Galaxy S5 gekocht en deze werkt voortreffelijk. Alleen bij een bezoek aan de UK (juni) , Denemarken (aug) , Zweden (jan 2015) blijkt dat roaming niet wordt toegestaan. Na ongeveen 1 minuut verbinding met de provider kan er niet meer met de telefoon gebeld worden (alleen noodoproepen) en kan ik ook geen andere provider meer selecteren.

Daar dit probleem zich niet in andere Europese landen voordoet (Belgie, Frankrijk, Duitsland, Zwitersland, Malta, Griekenland - alllemaal OK) lijkt het een probleem met bepaalde instellingen.

Na veel heen-en-weer getest en ook discussie met mijn provider (KPN) blijkt dat het toch aan het toestel moet liggen en tot drie maal toe wordt er door Samsung gratis nieuwe software geinstalleerd om het probleem te verhelepen.

Er verandert echter niets en na de tweede installatie komt Samsung met de vraag of het wel een Nederlands toestel is. De leverancier ElektroSky.NL is inmiddels met de noorderzon verdwenen (verdacht) en via The Phone House krijg ik de melding dat het geen Nederlands maar een Europees toestel is, waarschijnlijk regio voormalig Joegoslavie. Precies kunnen zij dit niet aangeven.

Na de derde software herinstallatie blijft het probleem bestaan. Het gaat allemaal traag omdat ik natuurlijk niet elke keer weer in de UK of Scandinavie ben.

Daarom heb ik Samsung gevraagd het toestel om te ruilen voor een werkend toestel. Hierop kreeg ik een telefoontje van Samsung (en bevestigingsmaal) dat ik 1 jaar garantie heb (ipv 3 jaar want het is geen Nederlands toestel) en dat mijn leverancier moet zorgen voor een ander toestel.

Mijn vraag is nu: kan dit binnen het Nederlandse consumentenrecht ?

1. De garantiebepaling voor een toestel in Nederland geldt niet voor dit toestel. Hoe kan een gebruiker zien dat het geen Benelux toestel is. Samsung geeft toe dat het een origineel toestel is, dus geen namaak.

2. Hoe kan Samsung zich van de vervangings (of reparatieplichts) afdoen door te verwijzen naar een leverancier die niet meer bestaat. Blijft de levernacier niet verantwoordelijk binnen de wettelijke garantie ?

Graag jullie advies of iemand iets dergelijks heeft meegemaakt

3 reacties

Het lijkt erop alsof er niet veel (of geen) andere communityleden zijn die dit (of een vergelijkbaar) probleem hebben. Juridisch komt het erop neer dat (als de fabrikant geen oplossing kan bieden, en die kan voorwaarden stellen, zoals bijvoorbeeld dat een toestel alleen in een bepaald land gegarandeerd wordt) de winkelier uiteindelijk verantwoordelijk is voor het in orde maken van een kapot of anderszins ondeugdelijk artikel. Gezien het bedrijf er (zoals ik uit je woorden begrijp) niet meer is, kan het nu lastig worden. We hebben op onze website meer informatie staan wat je dan nog kan doen. Kijk hier voor de achtergrond. En sorry dat we, behalve duidelijkheid, niet veel meer te bieden hebben. Succes ermee. En misschien laat je nog weten hoe het is afgelopen.

Eind mei 2014 heb ik bij ElektroSky.NL via internet een Samsung Galaxy S5 gekocht en deze werkt voortreffelijk. Alleen bij een bezoek aan de UK (juni) , Denemarken (aug) , Zweden (jan 2015) blijkt dat roaming niet wordt toegestaan. Na ongeveen 1 minuut verbinding met de provider kan er niet meer met de telefoon gebeld worden (alleen noodoproepen) en kan ik ook geen andere provider meer selecteren.

Daar dit probleem zich niet in andere Europese landen voordoet (Belgie, Frankrijk, Duitsland, Zwitersland, Malta, Griekenland - alllemaal OK) lijkt het een probleem met bepaalde instellingen.

Na veel heen-en-weer getest en ook discussie met mijn provider (KPN) blijkt dat het toch aan het toestel moet liggen en tot drie maal toe wordt er door Samsung gratis nieuwe software geinstalleerd om het probleem te verhelepen.

Er verandert echter niets en na de tweede installatie komt Samsung met de vraag of het wel een Nederlands toestel is. De leverancier ElektroSky.NL is inmiddels met de noorderzon verdwenen (verdacht) en via The Phone House krijg ik de melding dat het geen Nederlands maar een Europees toestel is, waarschijnlijk regio voormalig Joegoslavie. Precies kunnen zij dit niet aangeven.

Na de derde software herinstallatie blijft het probleem bestaan. Het gaat allemaal traag omdat ik natuurlijk niet elke keer weer in de UK of Scandinavie ben.

Daarom heb ik Samsung gevraagd het toestel om te ruilen voor een werkend toestel. Hierop kreeg ik een telefoontje van Samsung (en bevestigingsmaal) dat ik 1 jaar garantie heb (ipv 3 jaar want het is geen Nederlands toestel) en dat mijn leverancier moet zorgen voor een ander toestel.

Mijn vraag is nu: kan dit binnen het Nederlandse consumentenrecht ?

1. De garantiebepaling voor een toestel in Nederland geldt niet voor dit toestel. Hoe kan een gebruiker zien dat het geen Benelux toestel is. Samsung geeft toe dat het een origineel toestel is, dus geen namaak.

2. Hoe kan Samsung zich van de vervangings (of reparatieplichts) afdoen door te verwijzen naar een leverancier die niet meer bestaat. Blijft de levernacier niet verantwoordelijk binnen de wettelijke garantie ?

Graag jullie advies of iemand iets dergelijks heeft meegemaakt

Hi,

Ik heb hetzelfde probleem! Ik heb een origineel engels (EE) toestel en een Simyo (KPN) abonnement. Bij mij werkte het niet in Engeland en nu onlangs in Hongarije. maar in Duitsland werkt het weer prima...

helaas ben ik er alleen in de weekenden en is de Simyo helpdesk in de weekende gesloten... En nu ik weer in NL ben kunnen ze niets vor me doen...

Ik ben er wel achter gekomen dat de vodafone sim van een vriend van mij die mee was, wÈl gelijk werkte in Hongarije... Ik ga nu dus overstappen en hopelijk is het probleem daarmee opgelost..
Beste Leden

Gratis 1 jaar ongelemiteerd whatsappen,skypen,facebooken of viberen etc. in buitenland voor € 30 euro per jaar !

Geen contract,extra kosten etc werkt wereldwijd ,echt heel goed !

Zelf en familie al diverse gekocht en getest werkt super op vakantie en ook thuis !

Kijk op www.123simcard.com

Reageer