Consumentenbond.nl

Samsung (S9) KNOX en geen garantie meer nadat deze "getriggerd" is.

Komend vanaf een oude Samsung (S4) werd ik geconfronteerd met een of ander nieuw feature van Samsung genaamd KNOX.

Dit is een extra beveiliging van Samsung om zo persoonlijke gegevens te scheiden van andere gegevens.

Echter, doordat ik Titanium backup gebruik waarbij ik root toegang nodig heb moest ik een andere bootloader (TWRP) installeren. Echter, dit zorgde ervoor dat KNOX aangetast werd wat maakt dat Samsung vind dat ik geen garantie meer heb. Dit is wel vreemd voor een nieuw s9 toestel.

Zoals deze gebruiker ook heeft ondervonden met een ander model van Samsung:

https://eu.community.samsung.com/t5/Mobiele-Producten/KNOX-Counter-trigger/td-p/143131

Mag dit zomaar? Het toestel is van mij. Ik mag toch zelf bepalen welk software ik erop zet? Dat Samsung hierdoor vind dat er geen garantie meer opzit vind ik erg vreemd.

3 reacties

Reputatie 7
Ik heb geen Samsung apparaten maar ik kwam een paar dingen tegen, misschien zit ik er naast, best mogelijk want ik kan niet zeggen dat ik hier alles vanaf weet. Ik heb een Android smartphone waar ik bijna niets mee doe.
Ergens las ik dat Samsung apparaten met firmware niet onder de garantie repareert en nog meer over firmware.
Op Tweakers.net staat in een artikel uit 2013 dus misschien achterhaald "Samsung gaat gebrickte telefoons gewoon onder de garantievoorwaarden repareren. Misschien vind je op die site iets waar je wat aan hebt.

Bij andere apparaten, strijkijzers, keukenmachines, TV's enz. vervalt de garantie als je zelf gaat sleutelen.
Reputatie 7
Volgens mij willen ze daarmee geen garantie geven als het eventuele defect in hun ogen ligt aan het feit dat je het toestel geroot hebt. Wat de hardware betreft, dus stel bijvoorbeeld dat het stekkertje niet goed contact maakt, zou je geen discussie moeten hebben. De grijze gebieden zijn wat ze zijn, grijze gebieden. Heb je al een defect of maak je je zorgen?

P.S. Volgens mij is dit nog steeds het toonaangevende artikel en het is helder. Je hebt gewoon recht op garantie tenzij je het probleem zelf hebt veroorzaakt. Ik vind overigens dat de kop er boven niet helemaal de lading dekt want er had wat mij betreft moeten staan "Rooten kan uw recht op wettelijke garantie beperken", het is maar waar je het accent legt.
A. Deen schreef:

Volgens mij willen ze daarmee geen garantie geven als het eventuele defect in hun ogen ligt aan het feit dat je het toestel geroot hebt. Wat de hardware betreft, dus stel bijvoorbeeld dat het stekkertje niet goed contact maakt, zou je geen discussie moeten hebben. De grijze gebieden zijn wat ze zijn, grijze gebieden. Heb je al een defect of maak je je zorgen?

P.S. Volgens mij is dit nog steeds het toonaangevende artikel en het is helder. Je hebt gewoon recht op garantie tenzij je het probleem zelf hebt veroorzaakt. Ik vind overigens dat de kop er boven niet helemaal de lading dekt want er had wat mij betreft moeten staan "Rooten kan uw recht op wettelijke garantie beperken", het is maar waar je het accent legt.

Nee ik heb (nog) geen defect aan mijn toestel maar het is inderdaad een grijs gebied. Punt is dat de telefoon niet in originele staat teruggezet kan worden omdat een efuse is doorgebrand nadat KNOX trigger was geactiveerd.

Ik kan naderhand wel weer stock rom terugzetten maar de telefoon zal altijd laten zien dat KNOX getriggerd is.

Reageer