Beantwoord

Samsung TV Plus uitschakelen op smart-tv

Badge

Wanneer wij onze smart-tv van Samsung inschakelen, start sinds kort ook standaard Rakuten TV op. Is er iemand in deze community die weet hoe we dit kunnen omzeilen?

Voorheen startte onze televisie op als een bureaublad, waarbij we kunnen navigeren naar een van de geïnstalleerde applicaties, zoals NPO of Netflix. Dat stilstaande bureaublad is nu vervangen voor het luide en bewegende Rakuten. Deze Samsung TV+ dienst staat aangevinkt onder het kopje ‘Bron’. Wij hebben helaas nog geen mogelijkheid gevonden om deze bron uit te vinken zodat wij weer terug gaan naar een stil en bewegingloos opstartscherm.

Een klacht bij Samsung leidt tot een standaard antwoord, waarbij ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden. Ook telefonisch heb ik hulp gezocht bij Samsung. De zeer behulpzame medewerker heeft bevestigd dat er geen optie bestaat binnen de televisie om deze functie uit te schakelen. Volgens hem krijgen we dit te zien omdat wij geen standaard televisieprovider hebben zoals KPN of Ziggo. De enige oplossing lijkt te zijn om dan toch een televisieprovider te nemen, zodat die dan standaard opstart i.p.v. Rakuten TV. Hij erkende overigens volledig dat het nogal invasief is en erkende dat een individuele klacht kansloos is. Gelukkig is er de Consumentenbond.

Rakuten TV is een onderdeel van Samsung TV+ en wordt aangeboden zoals de ‘pay per view’ opties, waarbij je een paar minuten de film ziet. Het zijn fragmenten van in het Nederlands nagesynchroniseerde jaren ‘90 films welke totaal niet onze smaak zijn als kijkkeuze (Big Momma's house 2. Dat we dit niet kunnen uitschakelen of wijzigen, is hierdoor een bron van ergernis. Andere zenders zijn net zo schreeuwerig. Tweakers heeft er ook over bericht (20 april 2021)

https://tweakers.net/nieuws/180702/samsung-tv-plus-dienst-met-twintig-kanalen-is-beschikbaar-in-de-benelux.html

De televisie is nu ca. 3 jaar oud, waardoor hij buiten de garantie valt. We hebben destijds een smart-tv gekocht omdat we geen behoefte hebben aan een televisieabonnement. Wat ons betreft mag Samsung prima de optie aanbieden, maar dan wel met de keuze of we hier interesse in hebben. Idealiter zouden we deze functie uitschakelen. Dat zal geen optie zijn, zo blijkt uit deze thread van 6 jaar geleden:

Het is wel weer een extra punt bovenop de huidige klachtenregen over reclame in de tegeltjes:

Voor de ACM staat nu een mededingingsklacht klaar vanwege het misbruik van Samsung van zijn dominante positie. Daaraan gekoppeld de klacht van koppelverkoop waarbij we 1 product hebben gekocht en daarbij een ander product hebben gekregen waarbij we geen keuze hebben of we dit wel of niet willen afnemen.

Bij deze alvast enorm bedankt voor potentiële oplossingen om deze opdringerige televisie voor nu te omzeilen.

Met een vriendelijke groet,

Fam. De Witte

icon

Beste antwoord door Witte26 26 May 2021, 19:20

Bekijk origineel

26 reacties

Voor de ACM staat nu een mededingingsklacht klaar vanwege het misbruik van Samsung van zijn dominante positie. Daaraan gekoppeld de klacht van koppelverkoop waarbij we 1 product hebben gekocht en daarbij een ander product hebben gekregen waarbij we geen keuze hebben of we dit wel of niet willen afnemen.

Ik begrijp dat u niet op reclame zit te wachten. Ik heb ook een Samsung TV maar dit hebben wij gelukkig (nog) niet en hopelijk blijft het ook weg. Maar bovengenoemde klachten begrijp ik niet. Samsung heeft geen dominante marktpositie en koppelverkoop is niet verboden behalve in heel specifiek genoemde omstandigheden. 

Badge

Dank voor uw reactie. Dat is ook de discussie welke op Tweakers wordt gevoerd. De meningen daar zijn erover verdeeld.

U beantwoordt hiermee helaas niet de vraag die ik hier stel. Het is een gratis dienst welke Samsung sinds kort zomaar aanbiedt.  Wellicht dat het na een volgende update van uw televisie er ook bij u standaard op staat.

Voor iedereen die hiermee te maken krijgt is het dan prettig om een antwoord te hebben op de vraag die ik hier stel: hoe deze opdringerige televisie te omzeilen?

Hm, Tweakers kennende zal het antwoord toch wel een Pihole zijn?

Badge

Hm, Tweakers kennende zal het antwoord toch wel een Pihole zijn?

Haha, inderdaad wordt de Pihole benoemd, alleen niet echt als oplossing en ook wel bijzonder ingewikkeld met allemaal black lists en white lists. Hij past in het rijtje met ‘dan moet je geen smart televisie nemen’ en ‘mijn televisie heb ik niet met internet verbonden’. Die discussies gaan ergens anders over.

Feit blijft dat Samsung een dienst aanbiedt op haar product waar wij niet om hebben gevraagd, welke ook niet zat inbegrepen bij de aanschaf, waarin we geen keuze hebben of we deze wel of niet gebruiken omdat hij automatisch opstart en welke we niet kunnen uitschakelen. Als consument kopen we over het algemeen niet zomaar even een andere televisie omdat het niet meer bevalt.

Terug naar de omzeiling: er wordt op Tweakers in het begin een soort van antwoord gegeven dat de apps zelf niet verwijderd kunnen worden, maar de kanalen wel. Hoe dat kan, dat staat helaas nergens beschreven. Dus ook op Tweakers wordt de vraag helaas niet beantwoordt hoe deze opdringerige televisie te omzeilen.

Ik zal vanavond eens kijken wat ik thuis zie, als ik het goed begrijp zou die Rakuten app er bij mij dus ook verplicht op moeten staan.

Ik heb even gekeken en die Rakuten app staat erop net als vele anderen als NPO en Netflix etc die je niet kunt verwijderen maar ik kan hem uit het menu gooien dus dan zie ik hem nooit en zit hij mij verder niet in de weg.

Mijn tv start op met de activiteit waarmee je hem ook afsloot dus dat is met de pubers en Corona meestal Netflix. Of ik dan andere software heb of omdat ik bij Ziggo zit weet ik niet maar ik kan het probleem niet reproduceren.

Badge

Ik heb even gekeken en die Rakuten app staat erop net als vele anderen als NPO en Netflix etc die je niet kunt verwijderen maar ik kan hem uit het menu gooien dus dan zie ik hem nooit en zit hij mij verder niet in de weg.

Mijn tv start op met de activiteit waarmee je hem ook afsloot dus dat is met de pubers en Corona meestal Netflix. Of ik dan andere software heb of omdat ik bij Ziggo zit weet ik niet maar ik kan het probleem niet reproduceren.

Dank voor het nakijken. Dat bevestigt het verhaal van de Samsung medewerker: dit probleem treedt op bij de consumenten welke geen vast televisie-abonnement hebben. Is TV+ wel bij u geïnstalleerd? Dit kunt u terug zien onder ‘bron’.

Dank voor het nakijken. Dat bevestigt het verhaal van de Samsung medewerker: dit probleem treedt op bij de consumenten welke geen vast televisie-abonnement hebben. Is TV+ wel bij u geïnstalleerd? Dit kunt u terug zien onder ‘bron’.

Die zie ik er niet (meer) tussen staan maar ergens staat me bij dat die wél weg kon gooien. 

Reputatie 5
Badge +4

Haha, inderdaad wordt de Pihole benoemd, alleen niet echt als oplossing en ook wel bijzonder ingewikkeld met allemaal black lists en white lists. Hij past in het rijtje met ‘dan moet je geen smart televisie nemen’ en ‘mijn televisie heb ik niet met internet verbonden’. Die discussies gaan ergens anders over.

Pi-Hole kan werken maar is geen garantie, hangt af hoe Samsung eea geregeld heeft mbt de connectie ervan. Pi-Hole vereist wel een bepaalde minimale Linux kennis. Ik gebruik hem al een aantal jaren op een Raspberry Pi geïnstalleerd. Een voor geïnteresseerden redelijk toegankelijke handleiding op een Raspberry Pi in te richten staat hier: https://www.zwiebelfam.nl/raspberry-pi-3/ Ik heb er ook een VPN opgezet. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat velen daar allemaal geen zin in hebben.

…..

Terug naar de omzeiling: er wordt op Tweakers in het begin een soort van antwoord gegeven dat de apps zelf niet verwijderd kunnen worden, maar de kanalen wel. Hoe dat kan, dat staat helaas nergens beschreven. Dus ook op Tweakers wordt de vraag helaas niet beantwoordt hoe deze opdringerige televisie te omzeilen.

Dat is wel terug te vinden, jammer dat de Tweaker blijkbaar niet een bron aangaf. Heb er eentje gevonden: https://www.cb-net.co.uk/general-tech/removing-rakuten-tv-syncplus-channels-from-2017-2018-samsung-smart-tvs/

Maar als het bij een upgrade via een firmware echt in het vast deel gezet is waar je als gebruiker niet bij kunt, zou ook dit wel eens niet kunnen werken.

Ben benieuwd of de link een positief resultaat geeft. Mijn ca 7 jaar oude Samsung smart TV (al wel van de “slanke modellen lijn”) heeft er geen last van, ik kan het dus niet checken. Wij hopen ook dat deze het nog lang blijft doen, we zijn er content mee.

Met interactieve TV is onze televisie feitelijk alleen maar een monitor met speakers. Nergens last van. Totdat KPN en Ziggo er achter komen dat je ook dat kunt verpesten met reclame natuurlijk.

Reputatie 5
Badge +4

Wat jij verpesten noemt, is voor hen een verdienmodel.… “ondernemerschap”. Eigenlijk zou je dat net als cookies internationaal moeten regelen wat er wel of niet op je TV vertoond mag worden. Ik vind het ook vervuilend werken, irritant gedoe als er zoiets op mijn TV zou gebeuren. Ik vrees dat mijn volgende TV ook grote kans erop maakt last van te krijgen als er geen wetgeving op dit gebied komt.

Reputatie 2
Badge +2

Je kan de app op disable zetten als je voor remove kiest, dan springt het niet steeds meer aan. Nadeel is wel dat je dit moet herhalen zodra je de app weer gebruikt. Helemaal verwijderen kan niet. Samsung heeft het een verplichte app gemaakt. hij komt dus telkens weer terug. dat geldt ook voor andere apps zoals FB en netflix en dat is wel een dingetje, die volgen je via shadow profielen als nietgebruiker toch stiekem. 

ben het 100% met je eens apps zouden geheel verwijderbaar moeten zijn van apparaten. helaas kan dat vaak niet. misschien tijd dat consumentenbond hiertegen in actie kan komen, dat tenminste alle trackers dan weg te halen zijn.

pihole werkt niet bij samsung, reclame komt via de smarthub en die account heb je toch nodig om de apps te updaten. ook npostart wekt dan niet.

Reputatie 5
Badge +4

Pi-Hole werkt nergens als het een onderdeel is van een niet af te splitsen blokkade van andere functies zoals een smarthub, maar dat geldt ook ook voor elke andere toekomstige vervelende ontwikkeling, maakt niet uit wat..

Het valt dus allemaalonder wat ik al schreef:

Pi-Hole kan werken maar is geen garantie, hangt af hoe Samsung eea geregeld heeft mbt de connectie ervan. 

Nou u ziet het @Witte26 , een Pihole lost het blijkbaar ook niet op. Toch is er één ding dat mij nog steeds verbaasd. Als ik de tv uitzet dan start hij weer op met de laatst gebruikte app, dat kan dus televisie zijn maar ook Netflix of Spotify. In uw geval kikt u dan, ik noem maar wat, NPO, dan zet u hem uit, en dan atart hij weer met Rakuten? Terwijl ik dit tik bedenk ik me; U laat de tv toch wel op stand-by staan?

Badge

Dat is wel terug te vinden, jammer dat de Tweaker blijkbaar niet een bron aangaf. Heb er eentje gevonden: https://www.cb-net.co.uk/general-tech/removing-rakuten-tv-syncplus-channels-from-2017-2018-samsung-smart-tvs/

Maar als het bij een upgrade via een firmware echt in het vast deel gezet is waar je als gebruiker niet bij kunt, zou ook dit wel eens niet kunnen werken.

Dank voor uw reactie en wel een goede link naar de uitleg. Dit zal een aantal gebruikers helpen om het alsnog te verwijderen. Bij ons lijkt het toch een vast deel te zijn. We kunnen het enkel vanuit ‘bron’ toevoegen als tegeltje om dan het tegeltje weer te verwijderen (zie foto's 1 - 4).

Bronnen: TV+ staat standaard aangevinkt. We kunnen deze niet uitvinken of een andere bron permanent aanvinken. Hierdoor start standaard TV+ op.
TV+ kan niet verwijderd worden. We kunnen het enkel toevoegen aan de tegeltjes onderin.
TV+ toegevoegd als tegeltje. Het tegeltje kunnen we dus wel verwijderen.
Zoals u kunt lezen, zijn we hiermee weer terug bij foto 1.

Badge

We hebben geprobeerd de kanalen te verwijderen volgens de handleiding op www.cb-net.co.uk. Helaas is er bij ons geen optie om kanalen te verwijderen.

Door 2 keer naar beneden te klikken met onze afstandsbediening komen we in dit menu. Via Gids (tegeltje links) komen we in de kanalenlijst.
Kanalenlijst waarin we met de afstandsbediening (wij hebben het type zoals rechts boven in de foto) proberen de kanalen te verwijderen.
De enige twee opties zijn: ‘kanaalfilter’ en ‘schemamanager’. Ook hier helaas geen optie om kanalen te verwijderen.

Helaas moeten we de medewerker van Samsung tot op heden gelijk geven. Er is bij ons geen optie om de kanalen te bewerken zoals in de omschrijving wordt voorgesteld.

Daarom sluiten wij ons aan bij de opmerking waar het artikel mee eindigt: “Why Samsung are including this annoying service with their new TVs is beyond me. As consumers we are already paying a premium for the brand, it would appear the cash extraction opportunities now just begin at time of purchase.”

Badge

Nou u ziet het @Witte26 , een Pihole lost het blijkbaar ook niet op. Toch is er één ding dat mij nog steeds verbaasd. Als ik de tv uitzet dan start hij weer op met de laatst gebruikte app, dat kan dus televisie zijn maar ook Netflix of Spotify. In uw geval kikt u dan, ik noem maar wat, NPO, dan zet u hem uit, en dan atart hij weer met Rakuten? Terwijl ik dit tik bedenk ik me; U laat de tv toch wel op stand-by staan?

Als we een programma vanuit een app hebben bekeken, dan zetten we de televisie uit met de afstandsbediening (oftewel: stand-by). De televisie start niet op in die app.

Zetten we de televisie via diezelfde knop weer aan, dan start de televisie inclusief geluid op TV+. Zelfs als we de televisie met mute hebben afgesloten. We hebben inmiddels het kanaal gewijzigd naar euronews. De televisie start op met het laatst geselecteerde kanaal in TV+.

We moeten eerst op de home knop drukken om bij de apps te komen die wij in ons startmenu hebben geplaatst om de app op zichzelf te starten.

Reputatie 5
Badge +4

Helaas dus buiten de opties voor de gebruiker, wat vaak gedaan wordtbij zulke zaken.

Dank voor het weergeven.

Reputatie 2
Badge +2

Dank voor uw reactie en wel een goede link naar de uitleg. Dit zal een aantal gebruikers helpen om het alsnog te verwijderen. Bij ons lijkt het toch een vast deel te zijn. We kunnen het enkel vanuit ‘bron’ toevoegen als tegeltje om dan het tegeltje weer te verwijderen (zie foto's 1 - 4).

hmmm raar, wij hebben hier een andere versie dan. bij ons zit er wel een midden optie DISABLE

Reputatie 5
Badge +4

@mieppieWie  en @Witte26 

Dan is het interessant om te kijken welk exact type nummer jullie toestellen hebben, want ook Samsung maakt toestellen met minieme variaties.

En wellicht handig om het firmware built nummer of hoe het ook mag heten er bij te zetten.

Zoude jullie dat hier neer willen zetten?

Nog mooier : Een weblink erbij naar de exacte supportpagina, das toch een van de zaken waar je wat dieper wilt en (vaak) kunt graven naar info. 

Reputatie 2
Badge +2

die van ons is een 1310.4

Badge

@mieppieWie  en @Witte26 

exact type nummer

Firmware built nummer

Een weblink erbij naar de exacte supportpagina, das toch een van de zaken waar je wat dieper wilt en (vaak) kunt graven naar info. 

Productgegevens:

Modelcode: UE43MU6100

Softwareversie: T-KTMDEUC-1290.3 , BT - S    → dit is de laatste versie

Versie van e-manual: KTMDVBEUL-3.1.1

Exacte supportpagina: hiervoor wordt gerefereerd aan de website van Samsung: www.samsung.com en selecteer uw land. U vindt het meest actuele telefoonnummer van onze klantenservice op onze website.

Badge

Ik heb een oplossing gevonden voor iedereen die hier ook mee te maken heeft. Het is heerlijk eenvoudig, maar je moet het wel net even weten. Daarom bij deze de stappen:

Home Instellingen AlgemeenSmart-functies (bijna onderaan) → Aanvinken: Vorige app automatisch uitvoeren

Deze instelling blijft behouden zolang de televisie wordt uitgezet in de stand-by modus. Gaat de televisie van het stroom af, dan start deze weer op met de laatste zender vanuit TV+

Voor iedereen die ons heeft geholpen: enorm bedankt! Uiteindelijk zat de oplossing tussen jullie verbazing. Het werd hier al benoemd dat het raar/jammer is dat de televisie niet opstart in de laatste app. Ik werd hier aan herinnerd toen ik net de productgegevens opzocht. Een simpele, maar zeer effectieve oplossing voor een zeer opdringerige functie. Wij zijn jullie allemaal zeer erkentelijk. Dank.

@Witte26 mooi, je kunt overigens vragen of je het juiste antwoord aan kan passen, het huidige antwoord zet mensen volledig op het verkeerde been.

Badge +8

Ik heb het Beste Antwoord aangepast! :slight_smile:

Reageer