In mei 2021 kreeg ik voor de afgelopen 3 maanden onverwachts hele hoge facturen van Simyo voor internetten buiten de bundel. Resp. 137, 160 en 165 euro!!
Verreweg het grootste deel van deze kosten zijn gemaakt op tijdstippen dat mijn zoon van 11 jaar zijn telefoon niet kon gebruiken (tijdens schooltijd en tussen 20 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends is zijn telefoon geblokkeerd via Google Family Link).
Hij had bovendien bij de start van dit abonnement (februari 2021) zijn mobiele gegevens uitgezet. Ook heeft hij mobiele hotspot uit staan, dus iemand anders had geen gebruik kunnen maken van zijn mobiele gegevens. En 'updates via wifi' stond aan. We hebben thuis prima wifi!
De facturen brengen vooral kosten in rekening op momenten dat de telefoon niet werd gebruikt. En zelfs binnen de tijden van telefoongebruik blijkt dat op momenten dat onze zoon gewoon thuis was en via 'mobiele gegevens uit' en 'wifi aan' geen kosten zou hebben via zijn abonnement bij Simyo.
Het contact met Simyo is heel vervelend. Ze leggen de volledige verantwoordelijkheid bij ons. Omdat "de internetmasten nu eenmaal dit dataverbruik op dit telefoonnummer doorgeven".
Simyo geeft aan dat de mobiele gegevens vanzelf aan kunnen gaan wanneer de internetverbinding niet stabiel genoeg is. Ook al heb je zelf handmatig mobiele gegevens uitgezet.
En Simyo geeft aan dat het niet de optie biedt om de internetbundel te begrenzen. We kopen een bundel voor 9 euro, inclusief 1000 mb. Maar het gebruik is grenzeloos. Alleen komen er dan dus hele hoge facturen. Dit vind ik al genoeg reden om over te stappen naar een andere provider. Maar daar komt dus nog bij dat onze zoon die internetkosten helemaal niet heeft gemaakt. Het verbruik is op momenten geweest dat zijn telefoon niet gebruikt werd.
Ik lees dat meerdere mensen deze ervaring hebben met Simyo. Supervervelend. Zeker voor mensen die dat helemaal niet kunnen betalen. En voor situaties met kinderen. Wat zijn dit voor praktijken?
We hebben voor onze kinderen gekozen voor Simyo, omdat de consumentenbond er positief over oordeelde. Ik heb dit in mijn 25 jaar mobiele telefonie nog niet eerder meegemaakt. Zulke hoge internetkosten die je niet hebt zien aankomen (omdat je ze niet hebt gemaakt!). Maar ook, dat het niet te begrenzen is.