Simyo: onverwachts hoge internetkosten op factuur

Badge

In mei 2021 kreeg ik voor de afgelopen 3 maanden onverwachts hele hoge facturen van Simyo voor internetten buiten de bundel. Resp. 137, 160 en 165 euro!!

Verreweg het grootste deel van deze kosten zijn gemaakt op tijdstippen dat mijn zoon van 11 jaar zijn telefoon niet kon gebruiken (tijdens schooltijd en tussen 20 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends is zijn telefoon geblokkeerd via Google Family Link). 

Hij had bovendien bij de start van dit abonnement (februari 2021) zijn mobiele gegevens uitgezet. Ook heeft hij mobiele hotspot uit staan, dus iemand anders had geen gebruik kunnen maken van zijn mobiele gegevens. En 'updates via wifi' stond aan. We hebben thuis prima wifi!

De facturen brengen vooral kosten in rekening op momenten dat de telefoon niet werd gebruikt. En zelfs binnen de tijden van telefoongebruik blijkt dat op momenten dat onze zoon gewoon thuis was en via 'mobiele gegevens uit' en 'wifi aan' geen kosten zou hebben via zijn abonnement bij Simyo. 

Het contact met Simyo is heel vervelend. Ze leggen de volledige verantwoordelijkheid bij ons. Omdat "de internetmasten nu eenmaal dit dataverbruik op dit telefoonnummer doorgeven". 

Simyo geeft aan dat de mobiele gegevens vanzelf aan kunnen gaan wanneer de internetverbinding niet stabiel genoeg is. Ook al heb je zelf handmatig mobiele gegevens uitgezet. 

En Simyo geeft aan dat het niet de optie biedt om de internetbundel te begrenzen. We kopen een bundel voor 9 euro, inclusief 1000 mb. Maar het gebruik is grenzeloos. Alleen komen er dan dus hele hoge facturen. Dit vind ik al genoeg reden om over te stappen naar een andere provider. Maar daar komt dus nog bij dat onze zoon die internetkosten helemaal niet heeft gemaakt. Het verbruik is op momenten geweest dat zijn telefoon niet gebruikt werd. 

Ik lees dat meerdere mensen deze ervaring hebben met Simyo. Supervervelend. Zeker voor mensen die dat helemaal niet kunnen betalen. En voor situaties met kinderen. Wat zijn dit voor praktijken?

We hebben voor onze kinderen gekozen voor Simyo, omdat de consumentenbond er positief over oordeelde. Ik heb dit in mijn 25 jaar mobiele telefonie nog niet eerder meegemaakt. Zulke hoge internetkosten die je niet hebt zien aankomen (omdat je ze niet hebt gemaakt!). Maar ook, dat het niet te begrenzen is.

25 reacties

Reputatie 6
Badge +4

U geeft aan dat u erachter bent gekomen dat dit bij Simyo vaker gebeurd. Als u even Google gebruikt komt u bij alle andere providers hetzelfde probleem ook regelmatig tegen.

De kans dat Simyo er naast zit is erg klein ben ik.bang. Ik zeg niet dat u ongelijk heeft maar dit wordt.zeet moeilijk om aan te tonen.

Er zijn 2 te onderscheiden zaken. 1: Het ‘spookverbruik’ zie daarvoor bijvoorbeeld dit verhaal op Tweakers: https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html

Ten tweede het waarschuwen: Op zich zou uw zoon een SMSJe moeten hebben gehad op het moment dat zijn databundel op is.

Verder zegt u:

tussen 20 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends is zijn telefoon geblokkeerd via Google Family Link). 

Maar dat betekent niet dat de telefoon uit staat: Sterker het kan zelfs zo zijn dat dat ook die Family link juist verkeer genereert…

Probeer eens te kijken wat er nu die data verbruikt: Hier https://lifehacker.com/how-to-see-which-apps-are-using-all-your-data-1836366047

(En over de reactie van Simyo: Ik denk dat u ook wel bekend bent met het feit dat kinderen wel eens niet de waarheid vertellen als ze iets gedaan hebben dat niet mag, dus ik kan me zeker voorstellen dat ze daar zeker in eerste instantie wat skeptisch zijn)

Wat ik u niet hoor zeggen is dat u een cap op het maandelijkse dataverbruik op het toestel heeft ingesteld en ook niet dat het dataverbruik op de telefoon afwijkt van het dataverbruik zoals gemeld door uw provider. Dat zijn nou precies de dingen die u wél zelf kunt regelen en zelf controleren. Daarnaast heb ik voor de pubers een provider waarbij ondergetekende dan ook bij de provider een cap in kan stellen maar waar niet is verliest de keizer zijn recht.

Ik kan u Simpel aanbevelen waar ik voor €10 maandelijks 8MB data heb. En zelfs dat is nog niets als je zoals de dochter van een collega vanwege de brakke internetverbinding in het studentenhuis je databundel voor televisiekijken gaat gebruiken dan kun je in één maand 75MB verstoken. 

Reputatie 5
Badge +5

@A. Deen , ik vermoed dat je 8G en 74G moet lezen hierboven, ipv 8MB en 74MB?!

Helemaal correct.

Dat zal die nare 5G straling zijn geweest!:rofl:

Reputatie 6
Badge +6

Wat ik u niet hoor zeggen is dat u een cap op het maandelijkse dataverbruik op het toestel heeft ingesteld en ook niet dat het dataverbruik op de telefoon afwijkt van het dataverbruik zoals gemeld door uw provider. Dat zijn nou precies de dingen die u wél zelf kunt regelen en zelf controleren. Daarnaast heb ik voor de pubers een provider waarbij ondergetekende dan ook bij de provider een cap in kan stellen maar waar niet is verliest de keizer zijn recht.

Het gebeurt meer, iemand die ik ken gebruikte volgens zijn telefoon maar de helft dan wat de (het was een andere) provider aan gaf. (1000 mb in 1 nacht en niet traceerbaar op de telefoon.)
Het gebruik was `s nachts terwijl hij sliep.
De provider wilde echter geen informatie geven waar de data voor was gebruikt.
Er werd met de privacy wet geschermd dat ze daarom geen gegevens mochten verstrekken, weer een duidelijk geval van misbruik van de privacy wet.

Ik ben al jaren tevreden sim only klant bij Simyo; verbinding altijd goed. Maar. In augustus ben ik begonnen met een video download, binnen Nederland. Al snel een smsje dat ik tegen mijn datalimiet aanzat, dus download afgebroken. Krijg nu een rekening van 108 euro ipv de gebruikelijke 8 euro per maand (1000mb + 100 belminuten). Ik heb de download gestopt, maar toch geeft de app aan dat ik ruim 600 mb over de grens ben, en dat levert deze asociaal hoge rekening op. Telefonische wachttijd niet van deze tijd.  Tijd voor een andere provider! Simyo is niet de goedkoopste, maar bij overschrijding wel de duurste, zo lijkt het.

Daarom ook altijd een datalimiet instellen op het toestel zelf. Ik zit bij Simpel die ook duur is met buiten bundel data maar dat is wel heel stijf voor 600Mb.

Ik heb inmiddels gebeld en met wat aandringen de rekening gehalveerd gekregen. Bovendien bleek er een nieuwe abonnementsvorm voor mij aantrekkelijker te zijn, dus ik blijf nog even bij Simyo.

Ik heb inmiddels gebeld en met wat aandringen de rekening gehalveerd gekregen. Bovendien bleek er een nieuwe abonnementsvorm voor mij aantrekkelijker te zijn, dus ik blijf nog even bij Simyo.

Maar u heeft die 1000MB nu wel als limiet op de telefoon ingesteld. Toch?

Reputatie 7
Badge +5

andere optie kan zijn om streaming diensten geen gebruik te laten maken van mobiele data

Binnen de simyo app bestaat geen plafond-instelling-mogelijkheid. Of mijn toestel die mogelijkheid biedt moet ik nog onderzoeken.

Reputatie 7
Badge +5

iphone of android?

Binnen de simyo app bestaat geen plafond-instelling-mogelijkheid. Of mijn toestel die mogelijkheid biedt moet ik nog onderzoeken.

Uw toestel biedt die mogelijkheid.

Als mijn toestel die biedt is het voor mij iig onvindbaar. Ik kan wel dataverbruik per app blokkeren, maar nergens vinden hoe ik een limiet van bijv. 750mb kan instellen.

Hebt u Android of Apple?

Ik heb een iPhone 8.

Reputatie 7
Badge +5

op een iphone kun je inderdaad mobiel gebruik aan/uit zetten, een limiet instellen kan niet. maar uitzetten is toch de oplossing!?

Ik heb een iPhone 8.

Oei, daar loop ik altijd met een boog omheen maar ik heb even gegoogeld en ik moet tot mijn schande bekennen dat ik in de veronderstelling leefde dat zoiets op ieder toestel aanwezig was maar blijkbaar dus niet voor de iPhone. Dan kunt u dus geen limiet bij uw provider zetten en niet op uw toestel en dat zal eens in de zoveel tijd fout gaan.

“There's an app for that” zegt mijn collega en zegt dat je moet zoeken op “traffic monitor iPhone app”, zonder garanties zult u begrijpen.

Reputatie 2
Badge +2

Aangezien de TS al van een jaar geleden is, verwacht ik niet dat ik een echt antwoord op de vraag heb, maar ik heb 1 mogelijke oorzaak nog niet voorbij zien komen …..

Zeer zeker in het geval dat de telefoon door kinderen gebruikt wordt is het ook goed om te kijken welke apps er gedownload en geïnstalleerd zijn! Het kan zo maar zijn dat er een coole skin is gedownload waarvan de app besluit dat hij elke 3 minuten toch een connectie naar het internet nodig heeft om … uhh.. te kijken wat voor weer het in Timboektoe is, bv.

Dit soort “verkeerde” apps zijn er genoeg te vinden en dit probleem zie ik met enige regelmaat terugkomen in een zakelijke (en volwassen) omgeving. 

Dat snap ik, maar ik zit in de tweede helft van mijn leven en ik gebruik de telefoon écht alleen. Overigens is Simyo me tegemoet gekomen in de extra kosten door die eenmalig te halveren.

Ik vind het sowieso belachelijk dat ik nu voor 4 euro 2Gb data krijg en dat ik voor elke MB buiten de bundel 0,15 euro betaal. Het lijkt wel de salderingsregel voor zonne-energie: wat je koopt kost een vermogen, wat je levert is bijna gratis. Ik hád voor 4 euro 1Gb data; daarvan gebruikte ik normaliter 250 Mb. 750 Mb gratis voor Simyo, maar daar hoor je ze nooit over, al die jaren niet.

Reputatie 7
Badge +5

iets kopen wat je niet gebruikt is natuurlijk iets heel anders dan afnemen en terugleveren. 

als ik een fles cola koop en maar half opdrink, koop ik daarna een kleiner flesje die wel opgaat

strikt genomen klopt dat, maar als ik al 5 jaar lang een overschot heb (minder Gb is volgens mij bij geen enkele provider te krijgen) verwacht je iets anders dan een botte bijl in je nek als je een keertje je limiet overschrijdt. In Nederland vindt men vaak dat klantenbinding alleen voor nieuwe klanten geldt. Maar goed, wat mij betreft is het opgelost.

Reputatie 7
Badge +5

wij consumenten denken steeds dat de jaren meetellen, maar dat is natuurlijk al lang niet meer zo. we zijn slechts 1 van de vele klanten die netjes betaald voor wat we afnemen.

En klantenbinding kost geld, en dat betalen we dan weer met z’n allen. 

Ik blijf sterk voorstander van het hornbach concept, geen anbiedingen, kortingen, of lokkertjes, gewoon een lage prijs

Reageer