Skype app stopt op Samsung Smart TVs

Samsung stopt met het ondersteunen van de Skype app op smart TVs. Volgens een melding die we vandaag op de TV krijgen stopt de app op 2 juni 2016 a.s.

De TV is zo'n 8 maanden geleden nieuw gekocht en de speciale Skype camera kostte zo'n 100 euro!

Kan dit allemaal zomaar?

45 reacties

Het lijkt erop dat dit soort wijzigingen vooral mogen omdat de dienst/product Skype u persoonlijk geen toezeggingen heeft gedaan en Samsung er in theorie niets aan kan doen dat Skype besluit te stoppen, klassieke overmacht. Anderzijds als u iets koopt dan mag u redelijkerwijs verwachten dat dit blijft werken en zeker als die camera verder geen enkel doel dient dan Skype dan ben ik er niet van overtuigt dat u geen case heeft. Ik zou Samsung een briefje sturen met het vriendelijke verzoek u te compenseren voor de aanschaf van een nu nutteloze camera, zeker omdat ik heb begrepen dat Skype weliswaar op termijn stopt maar Samsung zelf besloten heeft de stekker er min of meer direct uit te trekken.
Zelfde ervaring als vraagsteller. Smart-TV en Samsung webcam speciaal gekocht voor de Skype-functionaliteit. Het is Samsung die besloten heeft op 2 juni te stoppen; niet Skype.

Samsung zou er toch aan gehouden moeten zijn, de functionaliteit van zijn product te handhaven? Dit riekt naar wanprestatie en consumentenbedrog. Zelfs op de websitereclame van Samsung staat vandaag nog vrolijk de Skype-functionaliteit!

Schone taak voor de Consumentenbond om Samsung tot de orde te roepen of namens de leden een proces aan te spannen. Smart-TV met sjoemelsoftware die zomaar wordt uitgezet!
Proces? Heeft u al antwoord van Samsung?

Zelfde ervaring als vraagsteller. Smart-TV en Samsung webcam speciaal gekocht voor de Skype-functionaliteit. Het is Samsung die besloten heeft op 2 juni te stoppen; niet Skype.

Samsung zou er toch aan gehouden moeten zijn, de functionaliteit van zijn product te handhaven? Dit riekt naar wanprestatie en consumentenbedrog. Zelfs op de websitereclame van Samsung staat vandaag nog vrolijk de Skype-functionaliteit!

Schone taak voor de Consumentenbond om Samsung tot de orde te roepen of namens de leden een proces aan te spannen. Smart-TV met sjoemelsoftware die zomaar wordt uitgezet!

Geplaatst door P.J. Gelderloos op Mrt 7, 2016.
Hier exact dezelfde (frustrerende) situatie. Nieuwe Samsung gekocht en dan specifiek een model met Skype functionaliteit. Daarnaast nog extra geïnvesteerd in een kostbare camera die nu de kast in kan. Kansloos!

Dat voor nieuw te verkopen modellen de functionaliteit wordt stopgezet zou een idee kunnen zijn maar niet van reeds aangekochte modellen. De site van Samsung geeft ondertussen nog steeds als verkoopargument dat je ermee kunt skypen. Winkels moeten hierin de klant kunnen compenseren. Anders had ik echt wel anders gekozen destijds.

Welk signaal kan bijvoorbeeld de consumentenbond afgeven?
Helemaal hetzelfde, ik heb zelfs 2 camera's voor 2 Samsung TV's

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat Samsung dit doet zonder haar klanten te compenseren

Anders ben ik gewoon opgelicht !
Reputatie 5
Badge +6
Dit is denk informatief: http://blog.iusmentis.com/2016/03/08/mag-mijn-smarttv-worden-verbeterd-door-dingen-uit-te-zetten/ .
Jazeker, maar zeer onbevredigend; dus dit weer gerespondeerd.Zie https://www.facebook.com/SamsungNederland/posts/1049536441786984?notif_t=like
Proces? Heeft u al antwoord van Samsung?

Geplaatst door P.J. Gelderloos op Mrt 7, 2016.
Geplaatst door A. Deen op Mrt 8, 2016.
Die maken zich er inderdaad wel heel makkelijk vanaf. Waarom meldt u de speciaal aangeschafte camera niet?
Het zou een onvoorstelbare diefstal zijn. Whatsapp heeft afgelopen week ook een aankondiging gedaan dat het stopt met de ondersteuning van oudere apparaten. Maar dat zijn systemen die soms al 6 jaar geleden zijn uitgekomen. Bovendien hoef je er om te kunnen appen geen dure accessoires bij te kopen. Dit is toch wel van een heel andere orde.

Stel je koopt over een tijdje een zelfrijdende auto voor veel geld en je kunt hem na een paar maanden weggooien omdat de software niet meer ondersteund wordt. Dit kan toch niet allemaal maar zo? Er is toch ook nog zo iets als een garantie? Als iets binnen de garantietermijn stopt met werken, kun je het toch opsturen om het te laten repareren? Ik ben benieuwd wat ze doen met een Skype camera als je die binnen de garantietermijn opstuurt. Hoelang is die garantietermijn eigenlijk? Weet iemand dat?

Als ze dit kunnen doen is het alleen maar omdat er relatief weinig gebruikers zijn en dat die gebruikers op leeftijd zijn. Voor oudere mensen is Skypen op een smart phone, tablet of zelfs PC lang niet zo handig als op een TV. En oudere mensen zijn nou eenmaal niet in staat om de benodigde reuring te veroorzaken in/op de (sociale) media.

Ik heb de Consumentenbond een bericht gestuurd want als zij hier niet achteraan gaan, maar wel achter verboden prijsafspraken waardoor consumenten te veel hebben betaald voor hun televisie en/of computermonitor tussen 1996 en 2006, dan zou dat heel jammer zijn. Ik heb voorlopig alleen nog maar dit antwoord:

Wij hebben uw e-mail ontvangen en geregistreerd onder contactnummer: 1730304. (Houdt u dit contactnummer bij de hand indien u ons hierover wilt bereiken) Wij streven ernaar uw vraag binnen vier werkdagen te beantwoorden.

Ik ben benieuwd.
Badge +2
Dank voor het delen in dit topic! We gaan dit zeker oppakken, het is niet de eerste keer dat een belangrijke app van smart tv’s verdwijnt. Eerder gebeurde dit bijvoorbeeld al met de RTLXL-app op Philips tv’s zonder Android. Het gebeurt ook niet alleen bij tv’s: een paar weken geleden stopte de hele smart tv functie van Philips blu-rayspelers er mee. Ik ga eens beginnen met navraag te doen bij Samsung en Microsoft en hou jullie op de hoogte!

In de tussentijd ben ik benieuwd hoe vaak jullie de Skype app gebruikten? En van welke apps zou je het ook heel erg vinden als ze ineens zouden stoppen?
Ik gebruik de apps op de smart TV echt nooit. Veel te traag, niet te bedienen met de AB, ronduit zinloos en geen idee of ze überhaupt nog werken.
@Irene J.

Bedankt voor je reactie. Goed dat jullie hier achteraan gaan. Nog even voor de duidelijkheid: het is niet zo maar een app die stopt, het is een app waarvoor je een speciale Skype camera nodig hebt en die kost zo'n 100 euro!

Om je vraag te beantwoorden, wij Skypen ongeveer een uur per week.

Nogmaals bedankt!
@Irene J: Wij gebruiken Skype op de Samsung smart TV wekelijks voor contact met kinderen en kleinkinderen in Amerika. Het grote scherm maakte het ook mogelijk om bv. samen Sinterklaas te vieren met hier een huiskamer vol en de afdeling buitenland virtueel in de kring op het scherm. Kom daar maar eens om op een smartphone of tablet.
Badge +2
Dat is inderdaad een goed alternatief voor Sinterklaas! Wat leuk :)

En dat jullie speciaal een camera voor €100 hebben gekocht, maakt het inderdaad zeker een apart geval! Ik heb aan Samsung gevraagd of ze dit kunnen compenseren.

Waar ik nog benieuwd naar ben, is of Skype ook werkt met de camera als je de normale Skype-website via de webbrowser van de Samsung tv opent. Er is namelijk nu ook Skype for Web (web.skype.com), waarbij je geen software hoeft te downloaden. Zou iemand dat willen proberen? Dank!
@Irene J.: Skype for Web had ik geprobeerd en nu voor de zekerheid nog eens. Geeft foutmelding: Werk uw browser bij om Skype te gebruiken. En omdat je de (Samsung) webbrowser volgens mij zelf niet kunt bijwerken, gaat deze vlieger helaas niet op.
Badge +2
@ PJ Gelderloos: dat is jammer.. Bedankt voor het proberen!

Ik heb inmiddels contact gehad met Microsoft, maar zij verwijzen in eerste instantie naar het algemene statement dat op de website van Skype staat. Daar lijkt wel te staan dat de beslissing om de app van een smart tv te verwijderen bij de tv-fabrikant ligt. Ik heb nagevraagd bij Samsung hoe dat zit, maar nog geen reactie. Wordt vervolgd...
Helaas, de camera werkt niet via de Samsungbrowser, adres ingetikt:: "server niet gevonden". Kortom ik heb over een paar maanden niets meer aan mijn speciaal aangeschafte Samsungcamera’s

Als Samsung stopt met Skype, wil ik worden gecompenseerd. Ik heb de smart TV speciaal aangeschaft om met onze dochter en kleinkinderen in Australie te skypen. Heel leuk maar via de laptop blijft daar niets van over.

We hebben als consument nu een SAMSUNG sjoemelaar erbij gekregen!
@teijltje:

Ik leg ook de schuld bij Samsung. Zij hoeven de app niet uit te zetten. Dat doen andere Smart TV leveranciers ook niet.
Skype logo

IN ONE OF those surprising cultural twists, Skype has announced that it is to halt its apps for smart TVs citing a lack of uptake.

Most futurists that Roland Moore-Colyer hasn't threatened to set on fire predict that the idea of families talking to families would be a big draw, but in reality few brands have taken up the service in their products and fewer still have bought the add-on kit offered by Skype.

As such, Microsoft will cut support for Skype on TV from 2 June, and Samsung has already confirmed that it will ditch the service. Other manufacturers have the option to continue providing it as an unsupported offering, but it is unlikely that many will.

The removal of Skype on TV is one of those strange quirks of history where science fact has steered far away from science fiction.

The idea of video calling on wall-mounted TVs is a mainstay of so many sixties and seventies TV programmes and predictions of the future. However, in reality we've gone down the route of second screening, with tablets and laptops working alongside the TV rather than integrating with it.

The Skype blog explained: "Since 2010, Skype has delivered a great calling experience in the living room in partnership with several TV manufacturers. But over the years, users have changed the way they use Skype and the majority access it from a mobile device, including when in the living room.

"We want to make sure we prioritise delivering the best possible experience to the platforms our users ask for, which is why we’ve decided to focus our efforts on other areas while supporting key functionality on Skype for TV for as long as possible."

Video calling has never really taken off in the way that anyone expected. We've looked at the reasons for this in previous articles, but it's worthy of note that Skype recently introduced free group calling to mobile devices and this may well have been the last nail in the coffin as people prefer to engage with multiple one-on-one contacts than have to tidy the crap in the living room.

These things have a habit of coming around again, so expect it to be announced as a brand new feature that has just been invented, probably during an Apple keynote in 2022. µ

DIT IS EEN UITLEG VAN SKYPE. HET ZEGT: WIJ HOUDEN ER MEE OP !
Zo te zien zit er weinig schot in.

Misschien kan de Consumentenbond beginnen met aan Samsung te vragen hoeveel Skype camera's ze verkocht hebben (in Nederland). Dat geeft wellicht een indruk van de omvang van het aantal gedupeerden.

Het gaat behalve om de VG-STC5000, die overigens nog steeds ijskoud wordt aangeprezen op de website van Samsung, ook om de voorgangers VG-STC2000, VG-STC3000 en VG-STC4000.
Aangezien de datum waarop Samsung gaat stoppen met de Skype TV app (2 juni 2016) steeds dichterbij komt heb ik vanmiddag opheldering gevraagd via de live chat van de Samsung website. Het resultaat is ronduit frappant. Ik heb de chat geanonimiseerd om de gegevens van de medewerker van Samsung (en van mijzelf) te beschermen en de transcriptie hier gepubliceerd: http://box.dynu.com/skypetv/samsungchat.html Ik hoop dat de Consumentenbond in deze chat voldoende reden ziet de zaak aanhangig te maken bij Samsung, want zelf zien ze niet de ernst van de zaak in. Deze medewerker verwijst naar Skype, Microsoft, Tweakers en zelfs naar de winkel waar de camera is aangeschaft, maar zelf denken ze buiten schot te blijven. Ik zal de Consumentenbond de gelegenheid geven deze transcriptie te bestuderen en daarna contact met de Consumentenbond opnemen om hun mening hierover te vernemen.
Reputatie 1

Ik zal de Consumentenbond de gelegenheid geven deze transcriptie te bestuderen en daarna contact met de Consumentenbond opnemen om hun mening hierover te vernemen.

Geplaatst door H.Vossen op Apr 25, 2016.
Bedankt voor het delen van deze informatie. Ik heb mijn collega Irene meteen even een mailtje gestuurd zodat ze dit kan lezen.
Badge +2
Heel erg bedankt H. Vossen voor het delen van het chatgesprek. Tenenkrommend zeg.

Ik heb contact gehad met Samsung, maar de antwoorden waren nogal obligaat. Ik vroeg waarom ze de app niet gewoon zonder updates laten staan. Het antwoord was: 'Na het stoppen van de ondersteuning door Skype kunnen wij een goede werking van de applicatie niet garanderen, aangezien hier 2 partijen voor nodig zijn.'

Op mijn vraag of consumenten met een speciaal aangeschafte Skype-camera compensatie krijgen, hoorde ik: 'Consumenten kunnen gebruik blijven maken van Skype op hun mobiele apparaten. Wij zullen deze situatie zo goed als mogelijk oplossen en raden consumenten met additionele vragen over de beëindiging van de Skype applicatie aan om contact op te nemen met onze klantenservice.'

Niet echt antwoord op de vraag dus. Hier kan ik het chatgesprek goed voor gebruiken, dat ga ik Samsung zo direct voorleggen.

De pagina waarop de camera wordt aangeboden op de site van Samsung bestaat nog wel, maar is inmiddels wel aangepast. Skype wordt niet meer genoemd. Of zie ik iets over het hoofd?

Als ik meer hoor van Samsung kom ik er op terug hier!
Badge +2
Samsung laat weten wel degelijk klanten te willen compenseren, maar zegt dat het 'afhangt van de individuele situatie'. Als voorbeeld geven ze de leeftijd van de camera. Ze roepen nogmaals op om contact op te nemen met de klantenservice van Samsung. Ondanks de negatieve ervaring van H.Vossen..

Heb jij al geprobeerd om compensatie te krijgen van Samsung? Ik hoor graag wat de reactie van Samsung was!
Badge +2
Graag wijs ik jullie op ons nieuwsbericht van 24 mei over het verdwijnen van apps op smart tv's.We hebben veel reacties van consumenten met hetzelfde probleem gekregen en gaan kijken hoe we dit verder oppakken!

Reageer