Consumentenbond.nl

Slechte accu's in e-readers Kobo H2O Edition 2 + Kobo Clara - waarschuwing

• 6 februari 2019
  • 18 reacties
  • 12317 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Hierbij een waarschuwing; ik ben ook benieuwd of er meer mensen zijn met soortgelijke ervaring.

Ik kocht begin januari op basis van een recente Consumentenbond test een Kobo H2O Edition 2 e-reader.
Echter, na 3 dagen was de batterij al leeg. Na opladen liep hij nog sneller leeg, en bovendien kwam het apparaat vast te zitten.
Had hem gekocht bij Bol, die na (kosteloos) retour zenden zonder dralen het aankoopbedrag terugstortte, geen probleem daar.
Ik zag op Bol verschillende andere negatieve reviews over hetzelfde euvel.

Omdat ik geen vertrouwen meer heb in de Kobo H2O maar wel graag een Kobo wil vanwege backlight gebruiksgemak bij aanschaf van nieuwe titels, kocht ik vervolgens een Kobo Clara.
Maar....ook deze is nu vastgelopen op precies dezelfde manier.
Ik baal er ontzettend van, en wilde daarnet nog eens de andere reviews op Bol bekijken en daar mijn zegje doen.
Echter: de negatieve recensies op Bol zijn niet meer terug te vinden. Hoogst verdacht.

Nu heb ik nog steeds geen nieuwe e-reader, en vraag mij af of er ook een Kobo bestaat waarvan de accu wel lang mee gaat.

Een ernstig teleurgestelde gebruikster van e-readers

18 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Beste Yoopb,
Jammer dat je slechte ervaringen hebt met de Kobo e-readers. In onze test doen Kobo e-readers het vaak goed (ook op accuduur). Bij de reviews in onze productvergelijker zie ik weinig negatieve ervaringen met Kobo H20 second edition. Een tip is nog om te kijken of de Kobo de meest recente software update heeft gehad. Soms kan een software update het probleem verhelpen.

Groet,
Stefan
Dag Stefan,
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik met veel geprut de Kobo Clara weer aan de praat gekregen. Een software update bleek niet nodig, zou ook raar zijn want het ding heeft nkele dagen geleden bij de ingebruikname nog een software update gehad.
Nu heb ik de magnetische cover eraf gehaald, misschien trok die de batterij leeg op één of andere manier. Ik had overigens de optie voor automatische slaapstand via de cover uit gezet.
Ik wacht nu af of de batterij nu wéér zo snel leegloopt. Dit is niet fijn, ik baal enorm.
Mijn vorige e-reader was een Sony en die functioneert al 8 jaar prima.
Vr. Groet,
Yoopb
Helaas heb ik ook slechte ervaring met de clara hd. Al een exemplaar omgeruild vanwege zelfontlading van de accu, zonder te lezen dus, het nieuwe exemplaar precies hetzelfde. Ook de cover vernieuwd maar dat geeft geen verschil. Ook zonder cover hetzelfde resultaat.
Ga weer naar de mediamarkt terug, toch maar weer proberen
Voor mij liep deze slechte ervaring met de Kobo e-readers H2O en Clara als volgt af: ik heb een ander merk gekocht, en ook bij een andere winkel. Het stoorde mij enorm dat Bol de reviews niet op datum sorteert en dat je ze ook niet kunt filteren op aantal sterren.
De negatieve recensies worden weggemoffeld door een ondoorzichtige volgorde, zeer laakbaar. Bol is partner van Kobo.

Ik heb bij Coolblue een PocketBook e-reader gekocht, inclusief magnetische cover.
Qua lezen uitstekend. Gebruiksvriendelijkheid is acceptabel, minder goed dan de Kobo, maar deze doet het tenminste.
Ik ben inmiddels aan mijn 3e Clara. Allemaal lopen ze vast. Mediamarkt pakt iedere keer meteen een nieuwe voor je. Ze vertelden dat ze er veel terugkrijgen. Kobo heeft ondeugdelijke apparaten op de markt gebracht.

Ik hoop dat deze het blijft doen, ga binnenkort op vakantie.
Vorige week een Kobo Clara gekocht en na 2 keer een nacht opladen is de accu half vol.
Na halve dag zonder te gebruiken is de accu alweer leeg.
Hiervoor 8- jaar lang een e-reader van Sony gehad. Deze accu ging maanden mee.
Nooit een probleem gehad.
Volgens mij heb ik een miskoop gedaan.

Volgens mij heb ik een miskoop gedaan.

Als je beziet dat het enige alternatief voor Kobo Amazon is valt er ook niet veel te kiezen. Persoonlijk moet ik ze beiden niet maar als uw apparaat niet goed functioneert kunt u toch maar het beste zsm bij uw leverancier aan de bel trekken. Ervaring leert dat je met wachten sowieso de pineut bent.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @Ursula,
Balen dat je aankoop niet bevalt.
Op onze pagina over garantie lees je meer over wat je rechten zijn. Ook vind je een voorbeeldbrief die je kunt versturen naar de leverancier, mocht je hier gebruik van willen maken.
Je bent er vroeg bij, dus zeker even bij de leverancier nagaan wat de mogelijkheden.
Laat je ons weten wat de uitkomst is?
Groet,
Celine
Ik ben inmiddels toe aan mijn derde Kobo reader. De laatste twee van het nieuwste model Forma. Alle drie de readers hebben hetzelfde probleem: regelmatig niet meer op kunnen starten en een lege batterij zonder de reader te gebruiken. Soms is de batterij in een dag al leeg zonder dat de reader heeft aangestaan. Helaas is er geen alternatief als je het Kobo ebook abonnement gebruikt. Het kan toch geen toeval zijn dat er drie readers achter elkaar niet goed zijn? Ik ga nu maar weer terug naar de Mediamarkt.
Als je handig bent kun de kobo open maken en kijken of er een nieuwe in te solderen valt zodat je niet de hele lezer hoeft te vervangen. Heb ik bij die van mij gedaan.
Ook mijn kobo accu was redelijk snel defect. Er zit nu een accu in die ik voor een ander apparaat zou gaan gebruiken.

Uiteraard niet doen als je nog garantie hebt. die is dan voorbij.
Bij mijn Kobo H2O loopt de accu binnen een dag leeg, ook als ik niet lees. Ik heb hem ongeveer 2 jaar. Het accuprobleem begon na een jaar, moest steeds vaker opkaden, en nu al na een dag. Echt waardeloos dit. Ik begrijp niet dat Kobo hier niets aan doet. Ik koop geen Kobo meer!

Ging vandaag voor de tweede keer binnen vier maanden terug met een vastgelopen kobo klara. Volgens de verkoper was het een heel normaal probleem, ik moest niet zoveel verwachten!. Kobo neemt ze terug  geeft jou een nieuw exemplaar en verkoopt de jouwe als refurbished. Volgens hem hadden alle kobo,s zo'n korte levensduur.  Kan de consumentenbond hier niet wat mee? Vier maanden is toch wel erg kort. 

Overigens mijn aankoop bedrag terug gekregen, ik had geen zin in een zelfde exemplaar. Mijn vorige kobo was een aura, ging twee en half jaar mee. 

Ik heb zelfde ervaring met kobo aura  h20. Is steeds zonder te waarschuwen leeg binnen 1 week. Ook als ik maar weinig heb gelezen.

Heb er schoon genoeg van. Steeds maar wachten tot hij weer geladen is.

Je kan nooit zomaar spontaan je boek pakken. Altijd ....leeg...weer leeg ook als je niet gelezen hebt. Waardeloos product. 

Ik moet ook altijd de hoes 'Gecko'  er af halen om m weer goed op te laden en aan te krijgen dat het blauwe lampje gaat branden. Raar allemaal. Ben er helaas niet blij mee.

Instelling : automatische slaapstand en wekken aan bij de sleepcover.

Ik hoop dat men dit een s serieus neemt en de klachten goed verhelpt. 

Ik heb precies dezelfde reader, cover en problemen als Van de Pol hierboven. Ik lees graag voor ik ga slapen, maar de laatste tijd is dat een drama. Niet het slapen, maar het lezen. Vastloper terwijl hij gewoon vol zou moeten zijn. Laatste update maakt niets uit…..

Heel raar dat dit niet door BOL wordt aangepakt.

..

Heel raar dat dit niet door BOL wordt aangepakt.

BOL, u bedoelt denk ik KOBO maar die zijn nu vrijwel monopolist dus veel drang tot verbetering is er niet meer.

Wij hebben twee Kobo e-readers in juni 2019 gekocht om mee op vakantie te nemen. Een maand later op vakantie was een van de twee readers niet meer wakker te krijgen, het display wad dood. Dit exemplaar werd door Coolblue probleemloos omgeruild.

Twee maanden later bleken de accu's van beide e-readers in slaapstand in ca twee dagen te zwak om weer uit de slaapstand te komen. Enige remedie is blijkbaar weer aan de oplader hangen. De accu's zijn dan wel snel vol, maar het is zeer hinderlijk als je er niet over kunt beschikken als je wilt.

Nu liggen beide e-readers permanent aan de voeding, kijken of dat werkt, nog geen ervaring hiermee.

Conclusie: met de koop van de Kobo Clara e-reader neem je een groot risico.

Nog even dit: ik weet het natuurlijk niet, maar mogelijk is de maalstroom van de “gemiddelde” telefoonoplader te hoog.

@Ineke Rebel 

Als die reader nog onder garantie vallen zou ik ze direct naar de leverancier sturen. Een reader moet weken zo niet maanden met een lading kunnen doen en anders is hij gewoon kapot. Blijkbaar heeft Kobo een serie slechte batterijen ingekocht, hopelijk zijn die ondertussen op.

Reageer