Consumentenbond.nl

Slechte aftersales-service van Garmin of gewoon pech gehad?

  • 14 mei 2015
  • 4 reacties
  • 207 Bekeken

Mijn buurman heeft in 2010 een Garmin Nuvi 300 aangeschaft en zich tevens op levenslange updates voor Europese kaarten geabonneerd. Dit abonnement (120 euro) garandeert dat hij zijn Garmin navigatiesysteem altijd gratis van de laatste kaarten kan voorzien. Toen mijn buurman begin 2015 de nieuwste kaarten wilden downloaden, kreeg hij de melding dat zijn Garmin niet genoeg diskruimte had om dat te doen. Hij verving daarom zijn 2Gb SD-card door een 8Gb-variant. Echter, de foutmelding bleef en na heel veel online speurwerk bleek dat de Garmin Nuvi 300 geen kaarten groter dan 2Gb ondersteunt. Sinds 2014 is de digitale kaart van Europa zo gegroeid dat deze de 2Gb ruim overschrijdt. Ik heb daarom contact gezocht met Garmin. Zij raadden aan om een kleiner deel van Europa te installeren, maar daar gaat mijn buurman logischerwijs niet mee akkoord. Hij heeft tenslotte betaald voor heel Europa en die kaart wil hij derhalve dan ook gebruiken. Als je een wasmachine koopt, wordt er toch ook niet bij gezegd dat je er geen sokken mee mag wassen? Mijn buurman kan de combinatie Nuvi300 met Lifetime abonnement niet meer gebruiken zoals Garmin ooit bedoeld (beloofd?) heeft, terwijl de Nuvi300 het nog prima doet. Ik zou het een mooi gebaar vinden als zij het abonnement zouden restitueren OF korting zouden geven op de aanschaf van een nieuwer model van de Garmin Nuvi. Garmin Nederland wil dat niet doen, omdat het abonnement al in 2010 is aangeschaft en dat is te lang geleden. Hoezo kan een "lifetime"-abonnement te lang geleden zijn aangeschaft? Het is toch levenslang geldig???

4 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Ja, om te zien waar je echt recht op hebt zou je de originele teksten/overeenkomsten moeten zien, maar als het is zoals u zegt, dan klinkt dat alsof Garmin meer heeft beloofd dan ze nu waar maken, en zou het idd netjes zijn als ze 'een gebaar' maken. Als u zeker weet dat het is zoals u aangeeft, zou ik het op Klachtenkompas.nl zetten. Evt met de originele teksten waarin de belofte wordt gedaan van levenslang...

Overigens: is het kaart-update-abonnement evt wel op een nieuwe Garmin bruikbaar? Dan zou Garmin wellicht nog kunnen zeggen dat ze zich houden aan de belofte: levenslang updates. Mogelijk hebben ze niet gezegd dat dat op de Garmin is die toen is aangeschaft? Kaarten worden steeds groter, omdat meer details worden toegevoegd, 3D-gebouwen, rijstrook-info, snelheden etc...
Bedankt voor de reactie.

De vraag is inderdaad: WAT is er destijds tijdens de aanschaf beloofd?

In Garmins disclaimer staat dat als "your Garmin product might not have sufficient memory" je een kleinere update moet installeren en daar beroepen ze zich nu op. Echter, het probleem is niet het geheugen (want dat is uitgebreid!), maar een technische tekortkoming, die pas na 5 jaar boven water komt.

Het abonnement zal ongetwijfeld wel blijven werken op een nieuwere Garmin, maar dan wordt mijn buurman wel gedwongen tot een nieuwe aanschaf. Ik vind dat niet netjes en had het wel sportief gevonden als Garmin met een tegemoetkoming of een alternatief had gekomen....
Een life time abonnement is dat de life time van de gebruiker of de life time van het aangeschafte apparaat?
Scherp! Ik kom er inmiddels ook achter dat het hier inderdaad om de lifetime van het apparaat gaat.

Het abonnement had dus beter lifeCYCLE abonnement kunnen heten!



Niet alleen beroept Garmin zich op de afgelopen lifecycle van het apparaat, het abonnement is ook nog eens niet overdraagbaar.

Vind ik persoonlijk niet netjes, maar ja.....

Reageer