Consumentenbond.nl

Slimme deurbellen van Action en Kruidvat

• 27 december 2020
  • 5 reacties
  • 436 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

In het artikeltje over bovengenoemd onderwerp lees ik, onder het kopje Aansluiten, over een beltransformator dat deze een spanning van 12 volt moet hebben en minimaal

'1a spanning afgeven'.

Met het laatste wordt waarschijnlijk bedoeld:

'1A stroom moet kunnen leveren'.

De formulering dat de voeding 'een spanning van x Volt moet hebben' is slordig, maar ervan uitgaande dat de auteur vooral taalgebruik van te hoog niveau wil vermijden nog net acceptabel. '1a spanning afgeven' is echter ernstiger - het is volstrekte onzin. '1a spanning'? Wat is dat? En hoe weet ik dat mijn trafo geen 1b of 1c spanning afgeeft? Zelfs als iemand op het idee komt dat 1a wel 1A (1 Ampère) zal moeten zijn, is het nog onzin. Het is zoiets als over een auto beweren dat hij een snelheid van minstens 1000K moet hebben om een caravan te kunnen trekken.

Dergelijke fouten zijn van het niveau eerste klas LTS. Een 'expert elektronica' die dit soort beweringen doet verliest zijn geloofwaardigheid. Bij uitbreiding roept het ook twijfel op over de  waarde van het artikel, en uiteindelijk over het oordeelsvermogen van de Consumentenbond als geheel.

Men kan natuurlijk stellen, dat een groot deel van de lezers in deze materie toch geen kennis van zaken heeft en het verschil niet zal opmerken, maar zelf ook maar domme dingen te roepen om de zaak vooral niet te ingewikkeld te laten lijken is m.i. een slechte zaak. Bovendien, door het juist te formuleren wordt het voor de leek echt niet moeilijker te volgen.

5 reacties

Als ik rond kijk staat op de site van Nedis staat dat hij maximaal 4W gebruikt.
Ook klagen gebruikers in recensies dat hij instabiel is.
Als ik die mag geloven, werkt hij wel goed op een spanning van 18-24V AC
Dan zou een ½A transformator al voldoende zijn.
Ik zou het zelf nooit op mijn oude 8V beltrafo gaan proberen.

Reputatie 2
Badge +1

'Als ik die mag geloven, …' – inderdaad, dat is de kwestie. Voor mij geldt iets dergelijks: ik heb niet zo'n ding, dus ik kan alleen afgaan op wat ik erover lees en op mijn elektronicakennis in het algemeen.

Op de Nedis site wordt enerzijds een spanning 12V of hoger aanbevolen, maar anderzijds 8-24V AC genoemd als vereiste voedingsspanning. Een beetje raar. Laten we er zelf maar eens naar kijken. Een wisselspanning van 8V levert na gelijkrichting ongeveer 11V gelijkspanning op. Die spanning wordt vervolgens gereduceerd tot de spanning waar de elektronica op werkt en gestabiliseerd. Die interne voedingsspanning ligt een flink stuk onder de ingangsspanning, bijvoorbeeld op 5V of 3,3V. Nedis heeft ook een accu-gevoed model en dat is qua elektronica waarschijnlijk hetzelfde ding. Een Lithium-accu heeft een nominale spanning van 3,7V; meer is dus zeker niet nodig. Een hogere ingangsspanning dan die 8V is dus zinloos. Het zorgt er alleen maar voor, dat het apparaat warmer wordt omdat die extra volts in de stabilisatieschakeling weggewerkt moeten worden. De levensduur van het apparaat komt dat niet ten goede.

Slechte bedrading kan spanningsverlies veroorzaken (geen stroomverlies, zoals op de Nedis site wordt beweerd – maar misschien gebruikten ze lekkende stroomdraden toen ze dat vaststelden :wink: .) De bedrading moet echter wel héél slecht of heel erg lang zijn om (bij een stroom van zeg ½ Ampère) een spanningsverlies van betekenis te veroorzaken.

Een ordinaire 8V beltrafo kan trouwens vrijwel altijd wel 1A leveren; die dingen zijn gemaakt om stroomvretende mechanische gongen en rinkelbellen in beweging te krijgen.

Wel kan het zijn, dat een beltrafo van slechte kwaliteit een te grote spanningsvariatie onder wisselende belasting vertoont. Als de stabilisatie in het apparaatje matig is, kan dat narigheid veroorzaken. In dat geval is een betere transformator nodig, geen transformator die een hogere spanning levert. Als je kennis van zaken hebt, kun je ook het apparaatje openmaken en proberen het probleem daar te verhelpen, bijvoorbeeld door een flinke elco in de voeding te solderen om spanningsfluctuaties af te vlakken.

Stabiliteitsproblemen in de werking van dergelijke apparaatjes verwacht ik echter vooral in samenhang met de draadloze transmissie. Daar kun je wat aan proberen te doen door dingen anders te plaatsen of te richten (als dat mogelijk is) – een hogere transformatorspanning gaat daar geen verschil in maken.

Kortom, domweg een nieuwe transformator installeren die een hogere spanning levert is niet per se de oplossing als de zaak niet bevredigend werkt!

Badge +8

Dergelijke fouten zijn van het niveau eerste klas LTS. Een 'expert elektronica' die dit soort beweringen doet verliest zijn geloofwaardigheid. Bij uitbreiding roept het ook twijfel op over de  waarde van het artikel, en uiteindelijk over het oordeelsvermogen van de Consumentenbond als geheel.

Men kan natuurlijk stellen, dat een groot deel van de lezers in deze materie toch geen kennis van zaken heeft en het verschil niet zal opmerken, maar zelf ook maar domme dingen te roepen om de zaak vooral niet te ingewikkeld te laten lijken is m.i. een slechte zaak. Bovendien, door het juist te formuleren wordt het voor de leek echt niet moeilijker te volgen.

Dank voor je feedback, @Tjoelker3. Al is je toon wel wat scherp. Ik heb het doorgegeven aan de verantwoordelijke collega. Hij zal de tekst waar nodig aanpassen op de website.

@Tjoelker3 
Je hebt het over een flinke elco.
Maar die past niet in zo'n klein kastje.
In de alarm techniek is het ook gebruikelijk om aders van de kabel parallel te zetten voor de voeding.
Ook kun je de pech hebben dat de voedingskabel zich als antenne gaat gedragen en stoorpulsen overneemt. Vooral als hij uit de meterkast komt.

Badge

Naar aanleiding van het bericht heb ik de Nedis deurbel aangeschaft, helaas is deze van een zeer bedroevende kwaliteit.

Het grootste probleem is de kwaliteit van de Wifi verbinding. De deurbel zit 2 meter van mijn router af en heeft slechts een verbinding van 1 Mbps. De verbinding wordt ook steeds onderbroken met name bij dataoverdracht. Als er een wifi verbinding is komt een afbeelding (bij beweging) vrijwel direct aan maar meestal wordt de afbeelding pas verstuurd als de wifi verbinding weer aanwezig is en dan is er alweer een hele tijd verstreken.

Een live video verbinding is onmogelijk, een enkele keer lukt het om een verbinding op te zetten maar door het hogere dataverbruik stort de wifi verbinding weer helemaal in.

De afbeeldingen en video (het is slechts één keer gelukt een video te reproduceren) zijn trouwens van prima kwaliteit. De App is wat lastig, zeker om de afbeeldingen terug te vinden maar zodra je dat weet valt dat wel mee. 

Ik heb van alles geprobeerd om de Wifi verbinding stabiel of beter te krijgen. Heb meerdere routers geprobeerd met zowel WiFi6 als Wifi5 maar ook een hele oude 100 Mb routertje maar niets hielp. De deurbel was op de beltrafo aangesloten (13 Volt) en heb deze vervangen door een exemplaar van 24 Volt. Helaas geen enkele verbetering, het probleem zit hem echt in de deurbel.

Het zal toch wel doorsparen voor een 'echte' videodeurbel gaan worden.

Reageer