In het artikeltje over bovengenoemd onderwerp lees ik, onder het kopje Aansluiten, over een beltransformator dat deze een spanning van 12 volt moet hebben en minimaal
'1a spanning afgeven'.
Met het laatste wordt waarschijnlijk bedoeld:
'1A stroom moet kunnen leveren'.
De formulering dat de voeding 'een spanning van x Volt moet hebben' is slordig, maar ervan uitgaande dat de auteur vooral taalgebruik van te hoog niveau wil vermijden nog net acceptabel. '1a spanning afgeven' is echter ernstiger - het is volstrekte onzin. '1a spanning'? Wat is dat? En hoe weet ik dat mijn trafo geen 1b of 1c spanning afgeeft? Zelfs als iemand op het idee komt dat 1a wel 1A (1 Ampère) zal moeten zijn, is het nog onzin. Het is zoiets als over een auto beweren dat hij een snelheid van minstens 1000K moet hebben om een caravan te kunnen trekken.
Dergelijke fouten zijn van het niveau eerste klas LTS. Een 'expert elektronica' die dit soort beweringen doet verliest zijn geloofwaardigheid. Bij uitbreiding roept het ook twijfel op over de waarde van het artikel, en uiteindelijk over het oordeelsvermogen van de Consumentenbond als geheel.
Men kan natuurlijk stellen, dat een groot deel van de lezers in deze materie toch geen kennis van zaken heeft en het verschil niet zal opmerken, maar zelf ook maar domme dingen te roepen om de zaak vooral niet te ingewikkeld te laten lijken is m.i. een slechte zaak. Bovendien, door het juist te formuleren wordt het voor de leek echt niet moeilijker te volgen.