Consumentenbond.nl

Slimmer met e-mail: Deel je vraag of tip

Reputatie 3
Badge +4
Gmail en Outlook.com hebben tal van handigheidjes. Die hebben we verzameld in dit gratis artikel uit de Digitaalgids. Heb jij nog andere tips? Of loop je juist tegen problemen aan? Deel ze dan hier. Hopelijk kunnen wij - of andere communityleden - je dan helpen.

10 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Ik mis een tip!
Je kan namelijk handtekingen toevoegen.

Zoals :
Hallo.

Groeten Tijs

Die automatisch in je mail staan wanneer je een nieuwe email maakt.
Dat kan erg veel typen schelen.

Je kan dan ook indien je een bedrijf bent een "automatisch" antwoord maken die je gewoon kan bewerken.
Outlook heeft een zeer uitgebreid "Mail Rule" systeem waarmee je mail op basis van afzender, of je in de cc staat of niet, tekst in de mail enzovoorts kunt bepalen wat je er wil doen (naar een map verplaatsen doorsturen of weggooien). Als je bijvoorbeeld een zoekopdracht of een advertentie op Marktplaats hebt gezet: Die kun je allemaal direct in een speciaal mapje laten schuiven.

Verder: aliassen bij zowel gmail als outlook kun je meerdere namen aan 1 account koppelen. Dus als je hoofd adres is

code:

pietjepuk@outlook.com

kun je gratis een aantal ander namen koppelen (als die niet al gebruikt worden natuurlijk)

code:

pietpuk@outlook.com
pietpak@outlook.com

....

maar ook een hele andere naam
code:

janjanssen1999@outlook.com

Gecombineerd met die mail rules kun je daarmee dus bedrijven een specifiek email adres geven, en op basis van aan wie de mail is gericht bepalen dat deze in een speciaal mapje terecht komt.
Reputatie 7
Ik heb vijf email adressen en nog meer aliassen, ik zie soms op de pc door de bomen het bos niet meer, ik gebruik sinds kort alleen nog een ziggo adres voor zakelijke en officiële doeleinden en verder gebruik ik outlook, die heb ik ook op mijn ipad, de rest niet. Ik heb die regeltjes van outlook al meerdere keren aangepast maar ik vind het handiger om alles zelf naar mappen te verplaatsen, dan zie ik meteen of ik iets wil bewaren of verwijderen. Nadeel van outlook is dat je pdf's die worden opgeslagen (niet in ibooks) niet kunt verwijderen, men zegt dat daaraan wordt gewerkt.
Reputatie 7
TijsZonderH schreef:

Ik mis een tip!
Je kan namelijk handtekingen toevoegen.

Zoals :
Hallo.

Groeten Tijs

Die automatisch in je mail staan wanneer je een nieuwe email maakt.
Dat kan erg veel typen schelen.

Je kan dan ook indien je een bedrijf bent een "automatisch" antwoord maken die je gewoon kan bewerken.

Die drie woorden die je dan niet hoeft te typen zetten ook geen zoden aan de dijk, tenzij je met één vinger typt en iedere letter moet zoeken.
.
Ik heb een hekel aan automatische antwoorden behalve als iemand meedeelt dan dan tot dan niet aanwezig te zijn. Een automatische ontvangstbevestiging houdt nogal eens in dat de mail die je hebt gestuurd en waarop je graag een inhoudelijke reactie ontvangt in een vergeten hoekje belandt en daarom nooit meer wordt beantwoord.
Mevrouw Jones schreef:

Ik heb vijf email adressen en nog meer aliassen, ik zie soms op de pc door de bomen het bos niet meer, ik gebruik sinds kort alleen nog een ziggo adres voor zakelijke en officiële doeleinden en verder gebruik ik outlook, die heb ik ook op mijn ipad, de rest niet. Ik heb die regeltjes van outlook al meerdere keren aangepast maar ik vind het handiger om alles zelf naar mappen te verplaatsen, dan zie ik meteen of ik iets wil bewaren of verwijderen. Nadeel van outlook is dat je pdf's die worden opgeslagen (niet in ibooks) niet kunt verwijderen, men zegt dat daaraan wordt gewerkt.

Ik snap het probleem, ik heb na een aantal jaren nu alles uitgesorteerd naar 4 email boxen:

• Persoonlijk en officieel
  • Registraties op websites
  • Nieuwsbrieven
  • Webwinkels

En het leuke is nu dat je een regel kan instellen die een mail van de ene naar de ander "door passt" als het relevant is: Dus bijvoorbeeld

"van webwinkel x" EN "verzonden in de onderwerpregel" stuur kopie door naar persoonlijke account

Zodat je niet steeds alle mail boxen af hoeft. Maar de enorme hoeveelheid die je desalniettemin krijgt maakt het soms inderdaad erg lastig om door het bos de bomen te zien.
Reputatie 7
@Ronald, Wat jij op die manier sorteert doe ik in de mappen van mijn hotmail en ziggo.
Bij registraties staat op de map ww van wachtwoord. De enige webwinkel waar soms een boek of cd wordt besteld is Bol. Nieuwbrieven komen voor het merendeel van sites waar ik ben geregistreerd. Nu ik nog maar twee adressen gebruik is het een stuk overzichtelijker, koppelen doe ik niet meer, als ik op mijn ipad de ziggo mail wil inkijken log ik even in en meteen weer uit.
Reputatie 5
Badge +5
Als je bij Yahoo een account aanmaakt, bijvoorbeeld voor de fotosite Flickr, dan krijg je er automatisch een Yahoo Mail account bij. Deze emails kon ik downloaden op m'n harde schijf met Outlook of Windows Mail. Maar Yahoo heeft dat destijds afgesloten omreden van veiligheid. Dus dan moet je elke keer inloggen in Yahoo om je mails te kunnen lezen.

Nu kon ik op m'n android mobiel bij Gmail die Yahoo Mail accounts toevoegen. Ze blijven aparte accounts, ze mengen niet met de emails van Gmail. Maar nu krijg ik een piepje van de Gmail App als er een email is in m'n Yahoo inbox. En ik kan die dan met de Gmail app bekijken. Uiteraard kan je ook andere email accounts toevoegen aan Gmail van Ziggo of zo, de Yahoo Mail is hier maar een voorbeeld. Ik vind dit wel handig zo, alle emails op één plek op je mobiel. Ik kan ze daarmee ook beantwoorden en de emails blijven dan in de inboxen staan van de betrokken provider. Er vermengt zich dus niets maar je kan wel kijken en antwoorden.
Harold,
In het artikel over Outlook.com staat beschreven dat je ook na bedienen knop "alles verwijderen" binnen 30 dagen nog middels "verwijderde items terughalen" gewiste mails kunt terughalen. Hoe doe je dit dan? Vind betreffende knop n.l. niet in Outlook.>
Reputatie 7
Bovenaan de "prullenbak" of map "verwijderde items" staat "verwijderde items terugzetten". Aks je pech hebt krijg je héél veel mails terug.
Bij mijn weten komen in de prullenbak alleen verwijderde bestanden; afbeeldingen etc. maar geen verwijderde e-mails terecht. Heb dit nogmaals getest door een aantal e-mails te verwijderen.
Het artikel van Vincent waarin dit terughalen beschreven staat gaat n.l. over Gmail en Outlook.com en als dit klop moeten de verwijderde e-mails uit outlook op een andere plaats terug te halen zijn. Gebruik zelf Outlook 2010.

Reageer