Smart home-accessoires van de Action

• 16 October 2019
  • 54 reacties
  • 23583 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7

Smart home-accessoires van de Action: goedkoop, maar geen rommel.

Sinds kort verkoopt Action smart home-accessoires van het merk LSC Smart Connect. In het assortiment zitten o.a. slimme lampen en bewegingsmelders. De meeste producten kosten maar €10 of minder. Wij waren benieuwd: werken de producten wel naar behoren? Wij hebben daarom zes producten getest en zetten alle voor- en nadelen op een rijtje. Lees hier onze bevindingen. Mocht de link even niet werken (er wordt technisch onderhoud aan een deel van de de site verricht), klik dan hier.

Ben jij al bekend met deze producten van de Action?

54 reacties

Link werkt niet.
Deze wel.
https://www.consumentenbond.nl/smart-home/smart-home-accessoires-van-de-action

Reputatie 5
Badge +7

Link werkt niet.
Deze wel.
https://www.consumentenbond.nl/smart-home/smart-home-accessoires-van-de-action

Dankje.  Aangepast in mijn bericht. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb ze nog niet gebruikt maar vind het wel aantrekkelijk. Goedkoop maar geen rommel is ook mijn ondervinding met meer winkels zoals de Action, ik koop die dingen dikwijls maar hou wel het koppie erbij dat gevoed is met een heleboel jaartjes de Consumentengids lezen. Dat je gegevens dan op een Chinese server worden opgeslagen is een afknapper, daar hou ik helemaal niet van. Maar wel prettig als je via internet op je mobiel sommige zaken van je huis in de gaten kan houden als je weg bent. Dat zal wel steeds meer de toekomst worden. 

Reputatie 2
Badge +2

Ik begrijp echt werkelijk waar niet waarom je een app nodig hebt om een licht aan te zetten.

Als je loopt naar de licht knop is het nog gezond voor je ook.

Heb de lampen gekocht, app van Tuya werkte niet, andere app gevonden die wel werkt.  Heb nu hele gesprekken met mijn verlichting,  leuk!

Reputatie 7
Badge +8

De Action is inmiddels wel bekend in Nederland. Velen gaan er heen, het is er altijd druk en de winkels worden uit de grond gestampt.

Het is wel zaaks altijd op te letten want niet alles is van goede kwaliteit, maar het merendeel maakt dat wel goed. Deze lampen zijn ook prima, en mogelijk dat er een maandagmorgen app bij zit, een knop is vaak beter en makkelijker. Als er per direct actuele aanbiedingen zijn, moet je er wel snel bij zijn. Maar gelukkig worden de meeste artikelen de weken erna bijgevuld. Groeten Leo.

Reputatie 5
Badge +7

Heb de lampen gekocht, app van Tuya werkte niet, andere app gevonden die wel werkt.  Heb nu hele gesprekken met mijn verlichting,  leuk!

Hoi Petra, welke andere app gebruik jij? Ik gebruik gewoon de app van LSC Smart Connect, die de handleiding adviseert.

Reputatie 5
Badge +7

Ik begrijp echt werkelijk waar niet waarom je een app nodig hebt om een licht aan te zetten.

Als je loopt naar de licht knop is het nog gezond voor je ook.

Hoi,

Alleen aan en uitzetten is vrij zinloos om daar een app voor te gebruiken, maar je kunt via de app ook automatische acties instellen en interactie tussen verschillende apparaten en de buitenwereld (zon op/onder) programmeren. Overigens kun je ook een simpele schakelaar kopen, een afstansbediening, om de lampen draadloos mee te bedienen. Bij de zapper vd Action kun je tot 10 lampen tegelijk in en uitschakelen.

Goedkoop bestaat niet ...

Als jij er niet voor betaald, doet iemand anders dit.

Waar worden deze ‘goedkope’ dingen geproduceerd en onder welke omstandigheden.

Zijn het kinderhandjes die deze dingen in elkaar zetten? Krijgen ze een goed loon?

Reputatie 1
Badge

Het zijn leuke vernuftige en goedkope producten. Maar mensen laat je niet in de luren leggen. Deze producten worden gemaakt door Tuya. Alle communicatie verloopt via hun een cloudservice op hun eigen servers. We weten allemaal dat China en privacy niet goed samengaan. Daar komt bij dat hun volgens eigen zeggen ' military grade' security al vrij snel gehackt was. Meer achtergrond info

Het gebruik van een apart email adres is zeker niet afdoende om je privacy te beschermen.

Deze producten zijn voor handige gebruikers gelukkig wel te voorzien van eigen firmware waardoor ze niet meer via een cloudservice werken.

Ben je daar niet naar op zoek dan zou ik zeggen.ver vandaan blijven als je privacy je lief is.

Reputatie 5
Badge +7

Goedkoop bestaat niet ...

Als jij er niet voor betaald, doet iemand anders dit.

Waar worden deze ‘goedkope’ dingen geproduceerd en onder welke omstandigheden.

Zijn het kinderhandjes die deze dingen in elkaar zetten? Krijgen ze een goed loon?

Hoi Let,

In dit geval gaat het om producten van de Chinese fabrikant Tuya die in enorme oplagen worden geproduceerd. Dat kan de prijs aardig drukken. Maar goed om er alert op te zijn, al is controle op arbeidsomstandigheden in de hele productielijn erg lastig. Tuya zit in een drietal kantoorflats in China, de feitelijke productie moet dus weer uitbesteed zijn aan een voor ons in het westen onbekende groep subcontractors. 

Reputatie 1
Badge

Valt me trouwens tegen dat er in het artikel zoveel aandacht is voor de producteigenschappen ( die je zo op het doosje kunt lezen) en zo weinig aandacht voor de schaduwkanten van deze producten.

De consumentenbond is er om consumenten te beschermen niet als verlengstuk van  het grootwinkelbedrijf.

Reputatie 1
Badge

Nog een laatste toevoeging. Omdat deze producten via de cloud werken mag je hopen dat je internetverbinding niet uit valt. Want dan werkt het dus niet meer. Nog een groot nadeel dat onverrmeld bleef in het artikel.

Reputatie 7
Badge +8

Het is ieders goed recht foute dingen aan de kaak te stellen. Maar dan ben je er niet met alleen de Action. Ik werk niet bij de Action, heb ook geen aandelen en ook geen enkele relatie om Action te verdedigen. Maar ik winkel niet alleen bij de Action, integendeel. Zelfs bij als zeer fatsoenlijk, mens en kindlievende, duurzame enz. bedrijven. Maar van 90% van de aankopen zie ik made in China, of India  of de  andere  ‘verafschuwde’ landen staan dan is er nog heel wat te doen om praktisch de hele wereld te verbeteren. Maar goed dat er mensen en groepen zijn die dat doen, want de wereldhandel heeft niet bepaald schone handen.  Ik weet van mezelf dat ik ‘daartoe’ niet in staat ben, want dan moet je wel heel consequent zijn. En daar twijfel ik niet alleen bij mezelf aan.  Goed praten is nog iets anders dan goed doen. Want dat zal je dan je hele leven moeten volhouden dat is consequent. Ik denk dat de Consumentenbond een hoop goed doet, en zeker ook fouten maakt, maar nu al die kwalijke landen te beteren, bijna de hele wereld dus, is een volslagen utopie. En niet zelden komt bij dat verbeteren een enorm fanatisme om de hoek kijken, een eigenschap die ik ook liever niet tot me neem. Ook daaraan is te zien tot wat het leidt. In stilte doen wat in je vermogen ligt is wellicht nog het beste. Groeten Leo.

Reputatie 5
Badge +7

Valt me trouwens tegen dat er in het artikel zoveel aandacht is voor de producteigenschappen ( die je zo op het doosje kunt lezen) en zo weinig aandacht voor de schaduwkanten van deze producten.

De consumentenbond is er om consumenten te beschermen niet als verlengstuk van  het grootwinkelbedrijf.

Dag Rob, de eerste indruk is het resultaat van een paar uur de accessoires uitproberen en dan de bevindingen opschrijven. In die paar uur heb ik ook de privacyverklaring doorgeakkerd en gecheckt of de verbinding versleuteld is. Het meest minimale wat je kunt doen. Het punt van de opslag van persoonsgegevens in China staat er duidelijk in en lezers moeten zelf bepalen wat ze met die kennis doen. De vraag over de arbeidsomstandigheden in de productielijn is een goede maar helemaal geen reviews meer publiceren omdat je die vraag voor de meeste producten niet kan beantwoorden lijkt mij een brug te ver. Maar op zich is het wel een goede vraag dus ik zal Action vragen welke controle ze uitoefenen op de arbeidsomstandigheden van deze producten. Hun antwoord zal ik hier publiceren. 

Reputatie 1
Badge

Beste Peter,

Dank voor je reactie. Ikzelf stel geen vragen omtrent de omstandigheden waarin producten gemaakt worden. Deze vraag werd door een ander gesteld. 

Mijn opmerkingen gaan over de (on) veiligheid van de producten met betrekking tot privacy.

Inderdaad staat dit in het artikel genoemd. 

Helaas staat deze info onderaan het artikel en ook nog eens ons het 'positieve' kopje versleuteld verkeer. 

Je bent electronica expert bij de consumenten bond. Dan neem ik aan dat je bekend bent met de privacy vraagstukken die rondom dit soort IOT apparaten spelen? Het door mij gelinkte artikel was binnen enkele minuten te vinden en een link in het artikel was wellicht een mooie aanvulling geweest.

Al met al hadden dit soort schaduwkanten met betrekking to privacy en veiligheid van deze producten wat meer aandacht/prominente plek verdient in het artikel. Ook het benoemen van problemen die ontstaan bij het wegvallen van de internetverbinding passen daarbij.

Een goede review belicht objectief de voor en nadelen.

Reputatie 1
Badge

Is bekend of de Action-producten ook met de eWeLink-app werken?

En of ze ook koppelbaar zijn met Sonoff-producten? 

Frans

Reputatie 1
Badge

Zover ik weet werkt dit niet direct samen. Je kunt natuurlijk alles met tasmota flashen en een domoticz of andere lokale smart home server opzetten.

Ik vind dit enger dan een slimme meter.

Ik snap het advies om protonmail te gebruiken ook niet.
Als je de app gebruikt hebben ze nog meer info over je.
Zoals GPS, Audio opnemen, Foto's maken, Bluetooth, Google account, alle data in de telefoon.

Via de router weten ze je IP adres.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in een onbekend merk.

Reputatie 1
Badge

Ik heb wat van dit materiaal opengehad. Het zit technisch in mijn ogen goed ofwel niet slechter dan vergelijkbare elektronica in elkaar.

Het is inderdaad firmware van de apparaten en de software op je smartphone die ik niet vertrouw.

Maar ook google en andere partijen zijn overigens kei in het verzamelen van privacy gevoelige info. Dus ook hier staat tuya niet alleen.

Nogmaals sommige van de apparaten zijn makkelijk te programmeren met een andere firmware. Bijvoorbeeld het slimme stopcontact en de lampen. 

Reputatie 5
Badge +7

Beste Peter,

Dank voor je reactie. Ikzelf stel geen vragen omtrent de omstandigheden waarin producten gemaakt worden. Deze vraag werd door een ander gesteld. 

Mijn opmerkingen gaan over de (on) veiligheid van de producten met betrekking tot privacy.

Inderdaad staat dit in het artikel genoemd. 

Helaas staat deze info onderaan het artikel en ook nog eens ons het 'positieve' kopje versleuteld verkeer. 

Je bent electronica expert bij de consumenten bond. Dan neem ik aan dat je bekend bent met de privacy vraagstukken die rondom dit soort IOT apparaten spelen? Het door mij gelinkte artikel was binnen enkele minuten te vinden en een link in het artikel was wellicht een mooie aanvulling geweest.

Al met al hadden dit soort schaduwkanten met betrekking to privacy en veiligheid van deze producten wat meer aandacht/prominente plek verdient in het artikel. Ook het benoemen van problemen die ontstaan bij het wegvallen van de internetverbinding passen daarbij.

Een goede review belicht objectief de voor en nadelen.

Dag Rob, 

Inmiddels is een setje lampen van LSC Smart Connect (Tuya) ook bekeken door enkele (door ons ingeschakelde) veiligheidsexperts. Er zijn geen grote kwetsbaarheden gevonden. Wel inderdaad kortstondig een onversleutelde verbinding  maar dat is alleen bij de installatie. Dan moet je dus als hacker op dat moment maar net in de buurt zijn van de apparaatjes.  Blijft wel het probleem dat ál je gebruikersgegevens in China worden opgeslagen, zoals de review al meldt. 

Reputatie 1
Badge

Hoi Peter,

Mooi dat jullie hier nog even induiken. De kleine kwetsbaarheid die jullie gevonden hebben is bekent en wordt dacht ik ook gebruikt in het door mij aangehaalde artikel. De zoganaamde  tuya convert software wordt nu vrij algemeen gebruikt om de tuya apparaatjes te voorzien van een 'eigen' firmware die de apparatuur onafhankelijk maakt van de tuya clouddienst en software en dus ook van enige tuya/ chinese bemoeienis.

In mijn ogen een enorm voordeel ten opzichte van de stadaard firmware.

Tuya heeft overigens na aanleiding van een eerste versie van 'Tuya convert' de firmware aangepast. De hack was in eerste instantie zo simpel omdat hun volgens eigen zeggen 'military grade' firmware en software niet eens ssh versleuteling gebruikte.

Net voordat action met de LSC producten op de markt kwam is Tuya begonnen met uitleveren van apperatuur die vanaf fabriek voorzien waren van een nieuwe firmware die wel ssh gebruikte en dus niet meer met Tuya Convert gehackt kon worden.

Dus, ja de beveiliging is nu verbeterd. Maar zo zie je maar dat beloften als 'military grade' van commerciele partijen bijster weinig waard zijn.

Zoals je zelf al opmerkt blijft het ondanks de toegenomen bescherming verder zo dat je als gebruiker van de tuya apperatuur en app allerlei privacy gevoelige info deelt met de tuya en hun clouddienst. Ik denk dat de gemiddelde consument dat niet voldoende beseft.

Het is daarom dat ik nogmaals aandring bij jullie als vertegenwoordigers van consumenten ( ja ook van mij;b ik lid) om dit een prominentere plaats teb even in dit en toekomstige artikelen. 

Op die manier kunnen ook consumenten die niet zover het forum induiken en alleen het hoofdartikel lezen ook het volledige plaatje zien.

Zoals je zelf al opmerkt blijft het ondanks de toegenomen bescherming verder zo dat je als gebruiker van de tuya apperatuur en app allerlei privacy gevoelige info deelt met de tuya en hun clouddienst. Ik denk dat de gemiddelde consument dat niet voldoende beseft.

Het is daarom dat ik nogmaals aandring bij jullie als vertegenwoordigers van consumenten ( ja ook van mij;b ik lid) om dit een prominentere plaats teb even in dit en toekomstige artikelen. 

Op die manier kunnen ook consumenten die niet zover het forum induiken en alleen het hoofdartikel lezen ook het volledige plaatje zien.

Kunnen we het in een topic iot spullen van de action dan over iot spullen van de action hebben zonder dat ik er voor de tachtig duizendste keer op gewezen wordt hoe gevaarlijk het allemaal wel niet is voor de privacy en wat een kluns de “gemiddelde consument” wel niet is die er allemaal niets van begrijpt. De consumentenbond is wat mij betreft descriptive, en vertelt wat er (te koop) is, niet prescriptive om te vertellen wat je wel en niet moet doen, ook niet “by proxy” dus anderen via de consumentenbond vertellen wat ze wel en niet moeten doen.

Reputatie 1
Badge

Beste Deen,

Misschien bent u een een bovengemiddelde consument en bovengemiddeld geinformeerd?Het feit dat u zich  regelmatig op dit forum  beweegt wijst in ieder geval op een actieve en kritische consumenten houding. Het is misschien daarom dat u zich, zoals u stelt; de 80  duizenste keer, geconfronteerd ziet met dit soort informatie.

De woorden 'kluns' en 'niets van begrijpen' laat ik voor uw rekening. In samenspraak met bovenstaande 80 duizend kunnen we misschien alleen constateren dat u zich graag bedient van overdrijving als stijlsymbool in uw geschreven woord.

Om mij er van te beschuldigen dat ik anderen by proxy iets op probeer te dringen lijkt me wat ver gaan. Ik geef slechts aan dat ik het hoofdartikel wat inhoudelijk magertjes over vind komen en onderbouw dit met de nodige inhoudelijke kennis.

Aan u de uitnodiging om hetzelfde te doen.

Of  u laat dit alles  dan zakt dit topic vanzelf in de ranking en hoeft u zich er ook niet meer aan te storen.

Reputatie 7
Badge +5

Dag Rob, 

Inmiddels is een setje lampen van LSC Smart Connect (Tuya) ook bekeken door enkele (door ons ingeschakelde) veiligheidsexperts. Er zijn geen grote kwetsbaarheden gevonden. Wel inderdaad kortstondig een onversleutelde verbinding  maar dat is alleen bij de installatie. Dan moet je dus als hacker op dat moment maar net in de buurt zijn van de apparaatjes.  Blijft wel het probleem dat ál je gebruikersgegevens in China worden opgeslagen, zoals de review al meldt. 

je denkt echt dat hackers op specifieke momenten actief moeten zijn? dream on! Hackers zijn continue actief op je pc en kijken altijd mee zonder dat je (of je virusscanner) het weet. Ze kunnen precies die info achterhalen die in jouw split second onversleuteld ingevoerd is. 

Als je iets over beveiliging roept, laat je dan informeren. Velen denken dat wat de CB roept de waarheid is. die verantwoordelijkheid heb je wel als CB ;-)

Reageer