Consumentenbond.nl

Smartphone en fietscomputer

• 3 augustus 2019
  • 4 reacties
  • 726 Bekeken

Bij gebruik van horloge garmin vivoactive3 en/of borsthartslagmeter samen met een Garmin fietscomputer bijv. Edge 1030, touring plus of 800 komen er volgens mij foutieve gegevens op het scherm.
a. De Vivoactive3 geeft een slechte of afwijkende waarde van de hartslag, soms veel te hoog maar meestal erg laag en daarnaast foutieve calorie waarden.
b. de borsthartslag meter is nauwkeuriger maar samen met de Vivoactive3 ook veel vreemde waarden. De Vivoactief neemt de waarden van de borstband wel over.
c. Indien de fiets computer garmin edge ( touring, 800, en/of 1030) samen wordt gebruikt met een hartslagmeter van Garmin ( borst en/of Vivoactive3) komen er totaal foutieve vermeldingen van het calorie verbruik.

Zonder hartslagmeter bijv:
afstand 70.1 km Gem snelh: 29,9km/u Calorieën: 2570 dit lijkt goed, circa 36.6 per km
afstand 61.3 km Gem snelh.:31.5 km/u Calorieën: 2336 circa 38.1 per km.
Maar met harstslag meter gekoppeld:
afstand 84.5 km gem snelh: 29.4 km/u Calorieën: 923 circa 10.9 per km
afstand 62.74 km gem snelh: 31 km/u Calorieën: 864 circa 13.7 per km.
Ik kan nog veel meer voorbeelden geven. De gem. snelheid speelt wel een rol, maar de invloed van de gegevens op de berekening door de hartslagmeters lijkt mij belachelijk en onjuist. Dit hoort niet bij deze vrij dure computers.

Wie kan het verklaren? Of moet men de software van de fietscomputers c.q. horloges updaten na een aanpassing.

4 reacties

Heeft Garmin in Nederland geen support site? Dat of uw leverancier zouden u verder moeten kunnen helpen.
Badge +8
Wellicht dat @Garmin Nederland hier meer over weet? ☺
Garmin biedt wel support. Kun je via de Garmin website wel bereiken. Daarnaast kun je via Garmin software ook updates installeren op je Garmin devices (Garmin Express). Ik merk overigens zelf ook met een vivoactive 3 Music dat de laatste software update nogal slecht is geweest. Vooral de functionaliteit van de traploop detectie is volledig de weg kwijt. De extra scherm functionaliteit heb ik op mijn Edge 820 nooit aan de praat gekregen, caloriemeting is volgens mij gewoon een slag in de lucht. Wel gezien dat de Vivoactive en de Edge met borstband (en speed en cadans sensor) verschillende resultaten geven op dezelfde rit.
Hoogte - groot verschil
Calorieën - groot verschil
tijd - klein verschil
hartslag - klein verschil
afstand - klein verschil.

Dat is met 2 apparaten aan op dezelfde rit, niet gekoppeld aan elkaar. Dus die gegevens moet je maar met een flinke korrel zout nemen. Ik verwacht dat de edge betere gegevens levert maar dat is een persoonlijke inschatting niet gebaseerd op feiten.
Nog wel meer af te dingen op de Vivoactive3 Music:
Gisteren en vandaag tussen de middag vaste rondje gewandeld. Dit vastgelegd op het horloge.
GPS fix kwam na de vakantie wat later (dit was gisteren) dus rondje later ingeschakeld. Vandaag loop ik hetzelfde rondje en werd het horloge eerder ingeschakeld. Resultaat: vandaag een kortere wandeling (250 meter), minder hoogte verschil. Daar klopt helemaal niks van. Ik vind hier wel iets van. Zie binnenkort op Marktplaats.

Reageer