Consumentenbond.nl

Smartphone of laptop gestolen: wat zijn je ervaringen?

Reputatie 2
Badge +2
Jaarlijks worden tienduizenden smartphones en laptops gestolen (in 2016 alleen al zo’n 43.000 smartphones). Weet je wat je moet doen als je het slachtoffer wordt van zo’n diefstal? Naar de politie, proberen het toestel op te sporen of alleen maar uithuilen en een nieuwe kopen? Daar willen we een artikel over schrijven in de volgende Digitaalgids.

We zoeken ervaringen van mensen die het slachtoffer zijn geworden. Wat heb je gedaan om de schade te beperken? Is de diefstal opgelost? Heb je tips? We horen het graag!

7 reacties

Reputatie 7
Ik zit er net midden in. Die van m'n dochter is hoogst waarschijnlijk gestolen op haar werk. Kluisjes bij Albert Heijn waren niet beschikbaar en ze had hem dus in haar jas zitten. 4G stond helaas uit dus ik kan hem niet traceren wel over laten gaan maar na twee dagen zonder enige beweging heb ik vandaag de SIM laten blokkeren en een nieuwe aangevraagd. Teven een nieuw toestel besteld. Het toestel was ruim twee jaar oud en heeft niet de hoofdprijs gekost dus ik geloof het verder wel.
Twee jaar geleden (10 juli 2016) is de iPhone 6s 64GB van mijn dochter gestolen bij het uitgaan in Noordwijk bij Dancing The Champ. Het moet gebeurd zijn op zondag tussen 01.00u en 01.30u. Zoals die meiden vaker doen zaten bij die telefoon haar giropas en haar ID kaart. Fout, maar dat gebeurt.
Waarschijnlijk heeft de zakkenroller haar al gespot toen ze haar jas afgaf bij de garderobe en zij de telefoon in haar kontzak stak. Het was erg druk en warm en het kan ook gebeurd zijn toen ze tussen de menigte van binnen naar de "tuin" liep (ik ben ter plekke niet bekend).
Het was een splinternieuwe iPhone, die zij een week tevoren bij de dealer had opgehaald na een nieuw abonnement te hebben afgesloten, dat pas anderhalve maand later in zou gaan.
Toen ze 's nachts thuis kwam, heeft ze meteen haar giropas en de simkaart laten blokkeren. Vervolgens zijn we op maandag aangifte gaan doen bij de politie.
Ze zei dat ze "Find my iPhone" aan had staan, maar dat dit niets opleverde, omdat de dief/kenner weet wat hij moet doen om het vinden te frustreren. Ze heeft het in ieder geval een paar dagen geprobeerd te achterhalen. Ik weet er te weinig van.
De aangifte was in ieder geval nodig, omdat haar ID kaart ook gestolen was.
Van de politie hebben we nooit meer iets vernomen.
Reputatie 2
Badge +2
A. Deen schreef:

Ik zit er net midden in. Die van m'n dochter is hoogst waarschijnlijk gestolen op haar werk. Kluisjes bij Albert Heijn waren niet beschikbaar en ze had hem dus in haar jas zitten. 4G stond helaas uit dus ik kan hem niet traceren wel over laten gaan maar na twee dagen zonder enige beweging heb ik vandaag de SIM laten blokkeren en een nieuwe aangevraagd. Teven een nieuw toestel besteld. Het toestel was ruim twee jaar oud en heeft niet de hoofdprijs gekost dus ik geloof het verder wel.

Dat is triest. Een toestel van 2 jaar oud is misschien niet meer zo nieuw, maar ook nog lang niet afgeschreven. Telefoons hebben heel wat antidiefstal- en opsporingsmogelijkheden, maar daarvoor moet wel 3G/4G zijn ingeschakeld. Voor het traceren moet ook de gps zijn ingeschakeld, maar veel gebruikers zetten dat uit omdat gps de accu belast.
Reputatie 2
Badge +2
Jan43 schreef:

Het was een splinternieuwe iPhone, die zij een week tevoren bij de dealer had opgehaald na een nieuw abonnement te hebben afgesloten, dat pas anderhalve maand later in zou gaan.
Toen ze 's nachts thuis kwam, heeft ze meteen haar giropas en de simkaart laten blokkeren. Vervolgens zijn we op maandag aangifte gaan doen bij de politie.
Ze zei dat ze "Find my iPhone" aan had staan, maar dat dit niets opleverde, omdat de dief/kenner weet wat hij moet doen om het vinden te frustreren. Ze heeft het in ieder geval een paar dagen geprobeerd te achterhalen. Ik weet er te weinig van.
De aangifte was in ieder geval nodig, omdat haar ID kaart ook gestolen was.
Van de politie hebben we nooit meer iets vernomen.

Wat een drama. Het geld dat het kost en de ellende die je er door hebt.
Zet de dief het toestel uit, dan is het opsporen op dat moment natuurlijk niet mogelijk. Zodra hij het aanzet, verschijnt het weer 'op de kaart'. Alleen zal een professional wel weten hoe hij opsporing voorkomt. En helaas heeft de politie wel wat beters te doen.
Badge
Het aantal diefstallen en verliezen lijkt hier mee te vallen. Ben benieuwd hoe dat zal zijn als iedereen een betaal app heeft geinstalleerd. Zeker wanneer daar al je geld mee gestolen kan worden. Vooral op reis is dan leuk, Banken zullen zich vrijwaren van de schade en de consument die het overkomt zit op de blaren. Het is inderdaad niet verstandig om pinpas en telefoon bij elkaar te bewaren maar met de betaalapp zitten ze steevast met elkaar verbonden.
Reputatie 2
Badge +2
Bedankt voor jullie reacties. De Digitaalgids met het artikel over smartphonediefstal verschijnt vrijdag 2 november.

Lees het, want het is leerzaam. Mijn dochter ondervond vorige week waarom je een gestolen telefoon nooit moet opgeven. Tijdens een avondje stappen in Den Haag raakte een vriendin haar Samsung S8 kwijt, in een moment van onoplettendheid gestolen. Mijn dochter zei dat ze het toestel misschien via een andere telefoon konden opsporen (ze wist niet dat ik er over geschreven had). En inderdaad: ze konden de Samsung door de stad zien bewegen. 112 kon niets voor ze doen, maar een Haagse agent die ze tegen het lijf liepen, wilde graag helpen. Hij kreeg versterking van nog drie agenten en een politiewagen, met als resultaat dat de dief (bij nader inzien de heler) kon worden aangehouden. De telefoon ging terug naar de eigenaar. 😎
Reputatie 7
Rob Schleiffert schreef:

Mijn dochter ondervond vorige week waarom je een gestolen telefoon nooit moet opgeven. Tijdens een avondje stappen in Den Haag raakte een vriendin haar Samsung S8 kwijt, in een moment van onoplettendheid gestolen. Mijn dochter zei dat ze het toestel misschien via een andere telefoon konden opsporen (ze wist niet dat ik er over geschreven had). En inderdaad: ze konden de Samsung door de stad zien bewegen. 112 kon niets voor ze doen, maar een Haagse agent die ze tegen het lijf liepen, wilde graag helpen. Hij kreeg versterking van nog drie agenten en een politiewagen, met als resultaat dat de dief (bij nader inzien de heler) kon worden aangehouden. De telefoon ging terug naar de eigenaar. 😎

Zo zie je maar. Alleen blijkt hier op het forum dat het leeuwendeel van de leden het blijkbaar erger vindt dat ze gevolgd worden en dat ze bij Google nu "alles van je weten" en zal juist deze optie uitzetten.

Reageer