tips

Smartwatch kopen: waar let je op?

• 18 August 2021
  • 8 reacties
  • 529 Bekeken
Smartwatch kopen: waar let je op?
Badge +8
  • Moderator
  • 2080 reacties

Met een smartwatch kun je veel meer dan met een normaal horloge. Zo kun je er eenvoudig WhatsAppjes mee bekijken, sportprestaties bijhouden en betalen bij een pinautomaat. 

Benieuwd waar je op moet letten bij het kopen van een smartwatch? Wij hebben tips voor je.

Heb jij een smartwatch en ben je hier tevreden over? Praat mee!

8 reacties

Mooie gids. Ik heb er meerdere (gehad). Heb nu een Garmin en die is de hoge investering echt waard. Ik zie wel steeds meer smartwatches voorbij komen voor een paar tientjes, vaak vanuit China komend. Ook voor kinderen is er steeds meer aanbod als ik kijk naar kinderen in de buurt heeft een kwart zowat zo'n ding om de pols: met alarm functie, GPS tracker etc. Toch handig voor ouders die controle willen houden ;)

Reputatie 5
Badge +4

DE achillespees van de meeste smart watches, zeker die voor outdoor (sporten) is de oplaadbare batterij (hier alleen als “batterij” te benoemen) die niet door de consument vervangen kan worden en inmiddels zijn er al smart watches die zelfs door de professionele winkels geweigerd worden om die batterij te vervangen. Blijkbaar willen en kunnen de winkels niet na zo een reparatie de garantie afgeven dat na de reparatie de smart watch waterdicht is net zoals bij de aankoop.

Vraag eens na hoe eea tav de batterij en de garantie erop zit en wat mag je van de levensduur van de batterij verwachten? 

Ik lees in het CB-artikel helemaal niets bij de duurzaamheid van het horloge over de oplaadbare batterij. Alleen dat het horloge zuinig moet zijn… 

Wij testen ook of het apparaat zuinig is door een oordeel te geven over het stroomverbruik van de smartwatch.

Bij heel veel mensen die ik ken vanuit het sporten wordt de batterij echt als DE achillespees gezien. Ca3-4 jaar en soms wel korter en dan ben je de ~50 tot 80% van de batterij capaciteit kwijt. Vervolgens raadt de CB aan om de batterij te sparen door de nodige zaken uit te zetten, maar dat gaat ook ten koste van de functionaliteit, de tips is maar voor een beperkte groep nuttig, want als je de GPS wel nodig hebt heb je niks aan die tip om de batterijduur te verlengen als dat na 2-3 jaar nodig zou zijn.

Extra info over accu vervangen:

Op het Youtube filmpje laten ze zien hoe voor dat betreffende horloge de batterij vervangen wordt, dan heeft u een indruk dat het niet zomaar openschroeven is en eventueel een rubber afdichtring vervangen zoals  bij eerdere modellen van diverse merken maar ze worden tegenwoordig vaak dicht gelijmd en daar zit blijkbaar een te groot risico aan op lekkage en dat willen de winkels niet op zich nemen?

Ze laten in dat filmpje niets zien of er op waterdichtheid getest is. 

Theoretisch kan het Garmin service center wel de batterij vervangen. In de praktijk hoor ik in mijn omgeving dat er in garantietijd vaak een aanbod gedaan wordt voor een nieuw model met bijbetaling. Buiten de garantie kopen vaak veel mensen zelf een  nieuwe smart watch, nemen hun “verlies”. Ik hoor zelden dat ze naar het Garmin service center gaan, een vervanging zal al snel veel geld kosten (schatting 70-100 euro? En soms nog meer omdat een originele batterij vaak erg duur is). 

Voor o.a. de Garmin Edge modellen (voor op de fiets) en de wat oudere smart watches als de FR305 e.d is vaak nog wel een batterij vervanging mogelijk in een goede winkel. 

Met een smartwatch kun je veel meer dan met een normaal horloge. Zo kun je er eenvoudig WhatsAppjes mee bekijken, sportprestaties bijhouden en betalen bij een pinautomaat. 

Benieuwd waar je op moet letten bij het kopen van een smartwatch? Wij hebben tips voor je.

Heb jij een smartwatch en ben je hier tevreden over? Praat mee!

Ik heb de Apple Watch Series 6 Gps 44mm (zwart) sportband. Ik vind het super fijn! De voordelen zijn voor mij dat ik meldingen kan krijgen van whatsapp en twitter. En ook berichten terug beantwoorden. Het scherm is lekker groot en super helder. Ook is het glas gemaakt van saffier glas, hierdoor kunnen er eigenlijk geen krassen op komen. Ook de sportprestaties die je kan bijhouden zijn erg handig.  Hij is erg prijzig, maar ik ben er erg blij mee!

Begin er NIET aan! U heeft al zo weinig privacy meer (want zonder dat u het weet gooit (of heeft u al) u alles zo op straat). Met deze Smartwatches zegt een apple etc. niets anders dan dank u wel voor al uw informatie. Ook leuk dat u kunt verbinden met uw mobieltje en die info van uw mobieltje ook bedankt. Handig, aansluiten op laptop nogmaals dank. Neem ook nog even een "gratis” abonnement erbij,  Nogmaals dank. De enige die SMART zijn zijn de Smartwatch makers…. O, vergeet vooral niet de app te downloaden. Dank u wel. Ik vind erg opvallend dat de consumentenbond totaal niets zegt over privacy (niet alleen met dit onderwerp maar ook tien tallen andere onderwerpen) persoonlijk vind ik dit een zeer kwalijke zaak van de consumentenbond.

Reputatie 7
Badge +4

ik lees vooral veel “vind ik”, daar kunnen we niet zoveel mee. zijn er ook feiten?

ik lees vooral veel “vind ik”, daar kunnen we niet zoveel mee. zijn er ook feiten?

2X maar…. 

Er is zoveel informatie over…. Maar dat u al niet verder komt dan dit bent u dus al veel te laat.

Feiten….. 10 duizenden… maar om te beginnen lees bijv. de voorwaarden etc. eens van uw horloge de app en mobiel. Kom daarna maar terug.

Badge +5

@AnonymousWe willen consumenten zo goed mogelijk voorlichten over de veiligheid van slimme apparaten en maken ons hier  hard voor. Zie bijvoorbeeld onze pagina Digitale veiligheid van slimme apparaten. Daarnaast wegen we binnen het testoordeel van smartphones en smartwatches Privacy mee in onze testresultaten. 

Omdat verder werd afgedwaald van dit topic zijn de off topic reacties verwijderd. 

Badge

Belangrijkste reden voor mij was juistheid stappenteller, hartslag en goede GPS. Gekozen voor Garmin Vivoactive3, want ben geen Sporttijger, maar wandel veel met de hond in de natuur in binnen- en buitenland. Dus is het ook makkelijk als je vooraf je route kunt laden naar je horloge en je dus niet continu op je telefoon moet kijken of hem zelfs gewoon thuis kunt laten. Het is ook leuk als je je wandeling registreert en later kunt terugkijken dat alles klopt en kunt delen. GarminPay is leuk, maar niet noodzakelijk. Het is leuk om meerdere wijzerplaten te kunnen gebruiken. De grootste ergernis is de batterij. Zeker bij GPS gaat het snel en moet je dagelijks opladen. Ik heb alle automatische zaken uitgezet en achter de knop gezet. Mijn vrouw en ik ook werden 's nachts wakker van het licht van de wijzerplaat als ik me bewoog, kleine ergernis. Maar nog steeds, ondanks minimaal stroomverbruik, moet ik de batterij dagelijks opladen. Heb mezelf aangewend dit tijdens het douchen en ontbijt te doen. Het is zeker het geld waard om een goede te kopen en gelukkig komen er steeds meer horloges met solarpower.

Reageer