Consumentenbond.nl

Snel internet: heb je voldoende keuze?

Reputatie 3
Badge +4
Uit recent onderzoek van ons blijkt dat sneller internet (via DSL ofwel de koperen telefoonlijn) van KPN zich uitbreidt. Maar daarvan profiteren vooral de mensen die al snel internet hadden. Een kleine 30% van alle huishoudens moet het nog doen met maximaal 24 Mbit/s.

Hoe zit dat bij jou? Heb jij voldoende keuze in aanbieders voor snel internet (vanaf 30 Mbit/s)? Of is er alleen de kabelaar die snel internet levert? Wij vinden dat je de keuze moet hebben uit minstens 3 aanbieders. Laat het ons weten!

Update eind februari 2018: De ACM pleit voor het openstellen van het kabelnetwerk van Ziggo. Lees onze reactie Openstellen netwerk VodafoneZiggo goed voor consumenten!

22 reacties

Een aantal jaren geleden had ik de keuze uit snel internet uit Ziggo, Ziggo en Ziggo. Ik wil al heel lang niks meer te maken hebben met Ziggo dus dat vond ik geen optie. *DSL was voor mij een downloadsnelheid van 6 Mbit en dat is gewoon te weinig. Dus maar hopen op glasvezel. Dat is er niet en komt er voorlopig ook niet was de melding van de aanbieders. Gelukkig werd de aansluiting van de kast in de straat wel opgewaardeerd en was VDSL vanaf de tweede helft van 2011 beschikbaar. Inmiddels kan ik tot 100 Mbit downloadsnelheid krijgen op koper en is 30Mbit up ook mogelijk. Daarmee ben ik niet meer afhankelijk van de kabelmonopolist en kan ik kiezen uit veel snelle verbindingen. Toch is glasvezel wel de volgende stap en heb ik daar nog geen zicht op. Wat dat betreft kun je beter in een dorp wonen waar bewoners wel zijn te motiveren om in actie te komen want hier is een glasvezelinitiatief niet van de grond te krijgen.
Helaas, geen kabelaansluiting. De telefooncentrale is een km. verder. Hierdoor downloadsnelheid beperkt tot ca. 8 Mbps. Upload 0,8 Mbps.
30 Mbps zou hier heel mooi zijn.
Badge
Via DSL kan ik thuis 5/1 Mbps krijgen (diverse aanbiders) , via de COAX 200/100 Mbps ( 1 aanbieder)en via de glasvezel 600/600 Mbps. Via de glasvezel slechts twee providers (Netvisit en PlinQ) andere providers willen niet.
Reputatie 3
Badge +4
NB: Wil je weten hoe snel jouw (vaste) internet thuis werkelijk is? Check dan onze pagina over hoe je je internetsnelheid kunt meten .
Wij hebben geen keuze. Ziggo is onze enige optie, maar we zouden graag keuzevrijheid willen hebben.
Badge
wij zitten in het buitengebied. daar is geen kabel, dus alleen kpn DSL. tot vorig jaar was de snelheid zo laag (net boven de 2mbps) dat digitale tv of een contract met andere aanbieder via de kpn lijn niet mogelijk was.
het is inmiddels een stuk beter en we hebben digitale tv. maar nog steeds maar 6-8mbps. dus heel veel meer kunnen we er niet mee. nu doen we dat ook niet, dus voor ons is dat niet zo een groot probleem. echter de snelheid zowel als keuzemogelijkheden zijn wel beperkt.
overigens wonen we midden in de randstand alleen net een paar honderd meter buiten de bebouwde kom.
Internet in het buitengebied is voor een paar honderdduizend Nederlanders nog steeds armoe. 4 Mbits down en 0,6 Mbits up. Inmiddels zijn er overal glasvezelacties aan de gang. Aanleg wordt alleen privaat gefinancierd door CIF, de Overheid verschuilt zich achter Brusselse regels hetgeen weer eens aantoont dat de Brusselse regels vaak contraproductief werken. Private financiering betekent dat buitengebiedbewoners nog maar moeten afwachten of ze ooit werkelijk glasvezel krijgen en bovendien fiks extra moeten betalen in vergelijking met stads- en dorpsbewoners. Maar nu komt het: buitengebiedbewoners worden bij een glasvezelaansluiting van CIF gedwongen te kiezen uit slechts twee of hooguit drie providers, die qua abonnementsprijzen dus redelijk hun gang kunnen gaan. Hoezo, vrije markt?
Reputatie 5
Badge +4
Hier bij Ziggo 200 Mbit/s download en 20 Mbit/s upload, daar hoef ik geen glasvezel voor te hebben. En net de connect box van Ziggo gehad, daarmee wifi in het hele huis en zelfs in de schuur die 20 meter bij de modem verwijderd staat.
Beste heer Beukman het gaat niet om mensen die al kabel hebben, het gaat vooral om de mensen die alleen ADSL via de telefoonlijn hebben of - in het gunstigste geval - in de buurt van een 4G mast wonen. KPN biedt deze mensen dan gratis 4G. Dat lijkt leuk, maar de capaciteit van 4G is toch ook beperkt. Als er teveel abonnees 'aan hangen' daalt de snelheid aanzienlijk. Net zoiets als in de trein...
Dus glasvezel is voor deze mensen wel degelijk een oplossing. Mijn vraag is alleen: waarom moeten de buitengebiedbewoners - in vergelijking met de andere glasvezelgenieters - € 12,50 per maand extra betalen en krijgen zij de keuze uit slechts 2 (of 3) providers?
Reputatie 7
@R.T.A. Holdert
Nou, het gaat in dit verhaal juist wél om mensen die al kabel hebben en het feit dat voor velen de telefoonlijn geen alternatief is waarmee de kabel dus feitelijk een monopoly heeft. Glasvezel lijkt ondertussen steeds verder uit beeld te verdwijnen en blijkt eigenlijk voor de meeste mensen ook een beetje duur in vergelijking tot de kabel.
Wat betreft het aansluiten van huizen die nu wel een telefoondraad maar geen kabel hebben zal de toekomst het leren maar ik zet mijn geld op 4G of 5G want ik geloof niet dat iemand de kosten van het graven van al dat glasvezel gaat betalen.
Ik denk dat meneer Deen het bredere perspectief van internet in het buitengebied niet helemaal begrijpt. Misschien kan mevrouw Smit of een ander van de consumentenbond even verduidelijkend ingrijpen. Zo blijven we langs elkaar heen praten.
Reputatie 7
Hoezo langs elkaar heen, ik praat toch geen poep? Mocht u een andere mening hebben dan kunt u die gewoon inbrengen en zal ik hem ook gewoon lezen, daarvoor is geen ingrijpen nodig.
Verdere discussie lijkt mij zinloos
Reputatie 6
Badge +6
Beste @R.T.A. Holdert @A. Deen,

Ik stel voor dat we het voor nu parkeren. Als het nodig is om iets meer licht te schijnen op het onderwerp door de topicstarter (Silvia), dan kunnen we dat natuurlijk regelen. Ik verwacht dat dit dan donderdag zal zijn. In de tussentijd jullie onderlinge discussie over het onderwerp in de koelkast.

Fijne avond,

Niels Kamper
Community Manager
Reputatie 7
Ik heb nu kabel met 200MBit down en dat werkt prima. Nou begrijp ik mede via de vergelijker van de Bond, dat er op mijn adres ondertussen ook via de telefoon acceptabele snelheden van meer dan 50MBit worden aangeboden maar daar heb ik geen ervaring mee en de kostenbesparing is mij ook te gering om er nu eens diep in te duiken. Glasvezel tot aan de deur gaat volgens mij in de stad helemaal niet meer gebeuren maar ik mis het op dit moment niet, het gaat voorlopig snel genoeg.
Het lijkt dat er dan toch op dat er in de loop van de tijd degelijk alternatieven voor snel internet via de kabel ontstaan zijn al zijn die lang niet overal beschikbaar.
Reputatie 5
Badge +4
De lijn van KPN is zo oud en dun dat er nooit 50 of 60Mbit doorheen kan, als ik de 60Mbit van KPN bestel word er max 34Mbit of lager geleverd. Ik heb van de week de hoofd kabel van Ziggo gezien, daar kan wel 1000Mbit doorheen. Ziggo heeft ook de snelheid verhoogd naar 400Mbit en ik heb al geruchten gehoord dat ze naar 500 Mbit willen gaan.

En wat Silvia_Smit zegt, ik denk nooit dat KPN de glasvezel tot binnen in elke woning gaat brengen. Dus het word wel beter, maar ze kunnen nooit op gelijken voet komen met Ziggo. Wat ik zelf eigenlijk wel jammer vind hoor, want kwaad kan het natuurlijk niet.

Mijn broer woont in EDE en die lijn is zo slecht dat hij maar 2Mbit download heeft bij KPN.
Reputatie 4
Badge +4
Naar mijn mening is Internet via 'het koperdraadje' een verouderd systeem: je hebt sterk afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale.

Na 1-2 kilometer zakt de snelheid dramatisch ineen.
VDSL2 start met 100MBit/s, maar na 1.6km is het al gezakt naar 24Mbit/s en na nog eens 1.2km zit je op 12Mbit/s.
Voorbeeld: waar ik woon, afstand iets van 3.8km, is 4MBit/s (download) het maximum.
Ik meen dat ergens rond de 5km de snelheid nog slechts 1MBit/s is. Die 100Mbit/s is leuk, als je naast de wijkcentrale woont.

Derhalve is de kabel het enige alternatief.
De klant heeft de keuze uit 1 providers...

In 2014 was de wens van het kabinet uit 2014 om de kabel open te stellen voor de concurrentie. Daarna werd het stil.
Zie artikel op nu.nl: Kabinet wil kabel openstellen concurrentie (2014)

Overigens, een snelle glasvezelverbinding is mooi, maar op gebied van COAX zijn, v.w.b. de snelheden, ook interessante ontwikkelingen.
Hiervoor zijn wel stevige investeringen noodzakelijk (nieuwe hardware, etc.)

Zie artikel op techzine.nl: Nieuwe kabelmodems kunnen 10Gbps bieden via coaxkabel

Ik heb mij altijd afgevraagd wie de kosten voor de aanleg van de kabel heeft betaald.
Met andere woorden, van wie is de kabel eigenlijk? Heeft Ziggo de kabel helemaal zélf betaald, dan zijn zij eigenaar en hoeven zij geen concurrent toe te laten.
Maar als de belastingbetaler heeft meebetaald, dan zou de overheid mee moeten kunnen beslissen, toch?
Reputatie 7
Ik heb mij altijd afgevraagd wie de kosten voor de aanleg van de kabel heeft betaald.
Met andere woorden, van wie is de kabel eigenlijk? Heeft Ziggo de kabel helemaal zélf betaald, dan zijn zij eigenaar en hoeven zij geen concurrent toe te laten.
Maar als de belastingbetaler heeft meebetaald, dan zou de overheid mee moeten kunnen beslissen, toch?

Ziggo heeft die kabel niet aangelegd, dat is door/voor verschillende gemeentes gedaan en die hebben het verkocht als in, hebben héél veel centjes gehad, en daar weer leuke/nuttige dingen voor de mensen voor gedaan. Hetzelfde speelt nu in de energie sector waar gemeentes ook nog mede eigenaar zijn en nu ook overwegen te verkopen. De nieuwe eigenaar is dus nu zoals het woord al zegt eigenaar en net als de meeste mensen op dit forum nemen ze het eigendomsaspect van hun eigendom uitermate serieus.
Reputatie 4
Badge +4
Okay, in dat geval hebben 'we' er niets meer over te zeggen, denk ik zo.

Dan kan het kabinet wel willen dat Ziggo het openstelt voor anderen, maar als de gemeenten het in de uitverkoop hebben gedaan, dan houdt het op bij '
Kabinet: Wij zouden graag willen dat u het openstelt...'
Ziggo: "Nou, wij dachten dus van niet..."
Einde verhaal, toch?
Reputatie 7
Daar.ziet het voorlopig wel naar uit hoewel ik denk dat als de "noodzaak" groot genoeg is de overheid openstelling wel zou moeten kunnen eisen maar dan moeten ze, wij dus, wellicht een enorme schadevergoeding betalen.
Reputatie 3
Badge +3
ADSL: alleen handig als je in de buurt van een mast zit
KABEL: Ziggo, Caiway, maar zeer regionaal beperkt én afhankelijk van aantal aansluitingen op een lijn
4G: afhankelijk van regio en weersomstandigheden, bandbreedte beperkt
Glasvezel: afhankelijk van regio, maar wel meest stabiele en doorgaans snelste (niet alleen met download, maar ook upload en ping)
Satelliet: hoge download, lage uploadsnelheid

Zelf heb ik glasvezel en 4G als ik buiten de deur zit of werk. Glasvezel ben ik zeer tevreden mee en ik denk/hoop dat dit de toekomst is.
Reputatie 4
Badge +4
Daar.ziet het voorlopig wel naar uit hoewel ik denk dat als de "noodzaak" groot genoeg is de overheid openstelling wel zou moeten kunnen eisen maar dan moeten ze, wij dus, wellicht een enorme schadevergoeding betalen.

Dan nóg is de vraag of een concurrerende partij een béter pakket aanbiedt dan de oorspronkelijke (eerste) aanbieder. Voorbeeld: Caiway zit op het glasvezelnetwerk van CIF. Daar zijn later ook Solcon en Fiber bij gekomen. Ze zijn bieden pakketten aan die (fiks) 'minder' zijn, of ze zijn behoorlijk wat duurder. Over echte concurrentie kan je niet spreken.

Reageer