Consumentenbond.nl

software installeren op externe SSD?

• 3 januari 2020
  • 10 reacties
  • 338 Bekeken

Is het mogelijk om bv PSE 14 te installeren op een externe SSD. Ik wil dus het programma en mijn foto's op de externe SSD zetten. Als ik de foto's wil zien wil ik dat doen door de SSD te verbinden (USB) met mijn laptop.

10 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Nee alle programma`s installeren zich op C: en zelfs als je pech hebt niet op een andere interne schijf bv D:

OK Dank voor de reactie.

Geen idee of het te vinden is maar jij zoekt een Portable Executable. Dat is een programma dat kan uitvoeren vanaf elke plek zonder geïnstalleerd te worden.  Of je PSE 14 daar ook een versie van heeft weet ik niet.  Ook applicatievirtualisatie kan uitkomst bieden maar is niet iets voor de gewone consument.

Applicatievirtualisatie zegt mij niets maar ik ga me er in verdiepen. Op het internet denk ik? Bedankt voor je reactie.

@gubernator Je maakt wat mij betreft de “klassieke” fout door te vragen of iets kan. In zijn algemeenheid kan bijna alles wel op een of andere manier, maar vraag niet[sic] hoe. Het is veel productiever om het probleem te schetsen en aan te geven welke oplossing je in gedachten hebt en waarom. Dan kunnen mensen met je mee denken, aangeven waarom jouw oplossing al dan niet mogelijk is en waarom je wellicht beter in een andere richting kunt denken. Dus wat is je probleem en waarom wil je dat met een externe SSD oplossen?

Daar heeft u wel gelijk in. Dit zijn de feiten: PSE 14 staat op de C schijf en de catalogus ook. De grootte van de catalogus is al 156 GB. Ik vind dat dat te veel beslag gaat leggen op de opslagcapaciteit van de C schijf (traag). Ook wil ik op een andere locatie dan thuis op een andere PC kunnen werken. Ik heb overwogen alleen de catalogus op een externe SSD te zetten maar dan ben ik elders afhankelijk van die PC (al of niet met PSE). Ik wil niet in de “cloud” werken.

Reputatie 2
Badge +4

Helaas wat je voorstelt gaat niet werken. Alleen als je een grotere schijf of een 2e SSD intern kwijt kunt in je laptop zoals ik dat heb gerealiseerd in mijn Asus N75VM.(niet alle laptops kunnen 2 harde schijven bergen)
Voor mijn werk menig scholier geholpen met dit soort gaming-oplossingen door bijvoorbeeld de DVD-drive van hun laptops te vervangen door een caddy voor een extra SSD. Meeste “jongeren” gebruiken nooit meer cd's of dvd's en maakt het niet uit om deze ruimte te gebruiken voor een SSD. Installatie is zeer eenvoudig.
Je kan dan bij installatie kiezen voor D i.p.v. C:(ik noem maar wat)
Je kan natuurlijk ook een grotere SSD voor je c-schijf kopen. Kwestie van migreren van je OS van je ene naar de andere schijf. Heb je ook geen PSE14 ruimteprobleem meer.

p.s. 1TB SSD's zijn goedkoper geworden. Worden ook 2e hands aangeboden.

Ik heb een Dell Inspiron met HDD van 1 TB. Uit de reacties leid ik af dat ik het beste kan kiezen voor een een externe SSD van 1 TB. PSE 14 blijft dan op HDD en de foto's op de SSD. Ik maak dan 156 GB vrij op mijn HDD.

Bedankt voor de bijdragen.

Badge +8

Hi @gubernator, is het inmiddels helemaal gelukt? Mocht er een reactie zijn die jou het meest geholpen heeft, zou je deze dan kunnen aanvinken als ‘Beste antwoord’? Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag om snel het antwoord te vinden.:thumbsup:

Dat is moeilijk te zeggen. Ik ben van alle bijdragen wel wat wijzer geworden maar uiteindelijk heb ik op basis van de bijdragen mijn conclusie getrokken.

Reageer