Consumentenbond.nl

Softwaremanipulatie. Niet alleen bij Volkswagen.

• 20 oktober 2015
  • 2 reacties
  • 155 Bekeken

Volkswagen is door de mand gevallen dat het stiekem software inbouwt zodat in testsituaties de uitstoot van broeikasgassen (en het vermogen!) van hun auto's verlaagd wordt.

Langzamerhand groeit het vermoeden dat Volkswagen het tipje van de sluier is.

Zo hoorde ik onlangs op TV dat iPhone de invoering van een standaard laadkabel voor mobiele telefoons per 2018 aan het frustreren is door softwarematige beperkingen in te bouwen die er voor zorgen dat alleen iPhone-gecertificeerde laadkabels gebruikt kunnen worden. Gebruik je in hun ogen een 'foute' kabel dan doet die kabel het opeens niet meer.

Mijn EPSON XP-800-printer is van hetzelfde laken een pak: met eigen inktcartridges... prima foto's. Met pirate cartridges zijn de afdrukken droevig. Mijn printer vertelt mij ook dat hij weet dat er geen 'echte' EPSON--cartridges in zitten.

Drie punten:

- Wat is de ervaring van anderen me softawaremanipulatie

-Moet de consumentenbond de kwaliteit van printers niet gaan meten met vreemde cartridges. (Die er al een half jaar of zo in zitten. Want ik heb de indruk dat pas na verloop van tijd de prints slecht worden)

-Zou het mogelijk zijn om van fabrikanten wat meer openheid te krijgen over die manipulatie.

2 reacties

Volkswagen heeft eea stiekem gedaan en heeft zich zeker in de VS niet aan de wet gehouden . Ik mis in uw voorbeelden de strafbaarheid. Uw voorbeelden kunnen vervelend zijn en mogelijk aanleiding een product niet aan te schaffen maar niet stiekem en niet strafbaar

Volkswagen is door de mand gevallen dat het stiekem software inbouwt zodat in testsituaties de uitstoot van broeikasgassen (en het vermogen!) van hun auto's verlaagd wordt.

Langzamerhand groeit het vermoeden dat Volkswagen het tipje van de sluier is.

Zo hoorde ik onlangs op TV dat iPhone de invoering van een standaard laadkabel voor mobiele telefoons per 2018 aan het frustreren is door softwarematige beperkingen in te bouwen die er voor zorgen dat alleen iPhone-gecertificeerde laadkabels gebruikt kunnen worden. Gebruik je in hun ogen een 'foute' kabel dan doet die kabel het opeens niet meer.

Mijn EPSON XP-800-printer is van hetzelfde laken een pak: met eigen inktcartridges... prima foto's. Met pirate cartridges zijn de afdrukken droevig. Mijn printer vertelt mij ook dat hij weet dat er geen 'echte' EPSON--cartridges in zitten.

Drie punten:

- Wat is de ervaring van anderen me softawaremanipulatie

-Moet de consumentenbond de kwaliteit van printers niet gaan meten met vreemde cartridges. (Die er al een half jaar of zo in zitten. Want ik heb de indruk dat pas na verloop van tijd de prints slecht worden)

-Zou het mogelijk zijn om van fabrikanten wat meer openheid te krijgen over die manipulatie.

Geplaatst door R. Melchers op Okt 20, 2015.
Interessant punt van die inkjetprinters. Voor volgend jaar staat er weer een kwaliteitstest van alternatieve cartridges op de planning. Een goede suggestie om de kwaliteit na verloop van tijd te bekijken, ik heb hier wel eens vaker meldingen over gehoord.

Ik zou ook graag van printerfabrikanten horen wat er nu precies in de printer gebeurd zodra ie een 'nep' cartridge heeft ontdekt. Past hij zijn reinigingscyclus aan? Heeft het invloed op de hoeveelheid inkt die wordt gebruikt? Ik heb er nog nooit een antwoord op gekregen.

Reageer