Consumentenbond.nl
Vraag

Sonos stopt met updates

• 22 januari 2020
  • 13 reacties
  • 491 Bekeken

Vanaf mei 2020 zal mijn Sonos Play 5 en de bridge niet meer ondersteund worden met updates, wat volgens Sonos de luisterbeleving gaat beïnvloeden.

Ik ben verdrietig en verbijsterd, daar de oplossing die Sonos geeft, een korting op nieuwe Sonos speaker en bridge behelst. Die prijzen zitten niet meer binnen mijn budget

Heb in 2024 deze spullen aangeschaft. Op geen enkele wijze is mij kenbaar gemaakt dat er een houdbaarheidsdatum staat op de software updates.

Ik begrijp dat er in de jaren vanaf 2014 zeker verbeteringen zijn aangebracht, maar de functionaliteit als toen goed bevonden , vind ik nog steeds. Daarom vraag ik geen bijzondere updates die mijn systeem niet kunnen ondersteunen, maar software-updates die mijn systeem zoals hij werd aangeboden functioneel houden.

Hoe kan Sonos zonder wederhoor éénzijdig beslissen dat mijn goed werkend systeem niet meer ondersteund hoeft te worden.

Mijn in 2014 gekochte koelkast gaat toch ook niet plots niet meer koelen?. Wat is de macht van deze bedrijven??

13 reacties

Sorry…. Aanschaf in 2024 is wel lekker vooruitzien, maar ik bedoel natuurlijk 2014!

Hoe kan Sonos zonder wederhoor éénzijdig beslissen dat mijn goed werkend systeem niet meer ondersteund hoeft te worden.

Mijn in 2014 gekochte koelkast gaat toch ook niet plots niet meer koelen?. Wat is de macht van deze bedrijven??

Dit is een voorbeeld van een nieuw fenomeen en volgens mij zal en nog wel het nodige juridische water door de Rijn stromen, en ik verwacht dat zelfs nieuwe wetgeving nodig is, voordat dit echt geregeld is. Die Rijn is daarin veelbetekenend want dit moet echt in Europees verband.

U voert zelf uw koelkast op maar uw koelkast heeft mogelijk geen software en heeft zeker geen software die onderhoud nodig heeft. Uw Sonos, uw televisie, uw telefoon, uw auto en zeker de navigatie in uw auto hebben dat allemaal wel en de regels zijn onduidelijk of erger ontbreken. Nou was de wetgever in het verleden ook niet achterlijk en zijn consumenten niet helemaal rechtenloos zeker zolang u aanspraak op garantie kunt maken maar voorlopig geef ik u met een zes jaar oude Sonos geen schijn van kans dat er nog iets geregeld gaat worden.

Mijn persoonlijke mening is dat dit onoplosbaar is als consumenten in de toekomst niet een onderhoudscontract aan gaan voor de software die zij gebruiken, ook als die software meegeleverd wordt met de “hardware” van het apparaat. Zo gaat dat zakelijk al heel lang en het zorgt dat u als consument een overeenkomst krijgt met de fabrikant van de software van uw apparaat  en deze dus ook een verplichting. Niemand kan namelijk serieus een claim bij een belwinkel neerleggen voor onderhoud op de software van een mobieltje dat hij daar aangeschaft heeft, maar tegelijkertijd heeft hij helemaal geen overeenkomst met de Samsungs van deze wereld die de software moeten onderhouden.

Reputatie 5
Badge +4

Sonos schrijft o.a. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

https://nl.community.sonos.com/aankondigingen-228985/einde-van-software-updates-voor-legacy-producten-6770687

Datzelfde gebeurt bij oude smartphones, smart t.v.'s enz. Eens houdt het op. Je kunt vanzelfsprekend nog wel je Sonos apparatuur blijven gebruiken.

Reputatie 5
Badge +4

Jan de Hoop is ook boos https://www.mediacourant.nl/2020/01/jan-de-hoop-zwaar-gedupeerd-door-sonos-4-000-euro/

Eens houdt het op.

Eens, maar de vraag is wie beslist. Als een product voldoende klanten heeft die allemaal mee betalen aan het onderhoud van de software zijn het de klanten die op een gegeven moment met hun voeten aangeven dat je klaar zijn met een product. Als de fabrikant geld moet blijven steken in een product waar hij nooit meer een stuiver aan zal verdienen en er geen wet is die hem verplicht software te onderhouden is het snel klaar en soms héél snel.

Reputatie 5
Badge +4

Daar gaat het niet om, maar de hardware is te zwak en te traag om met de nieuwe software te kunnen werken. Daarom stoppen ze met het updaten ervan, anders kan hij het niet meer aan en gaat hij stuk of slechter werken.

@H. Beukman Dat speelt natuurlijk, en dat zeker bij een apparaat van Sonos dat tien jaar oud is spelen, maar de fundamentele vraag blijft welke rechten heeft de consument in dit soort software update gevallen, en ik denk dat de consument zich slecht bewust is dat hij na twee jaar eigenlijk geen rechten heeft.

Daar sta je dan. Duizenden euro's geinvesteerd in dure apparatuur, omdat het gebruiksvriendelijk is. Krijg je een paar jaar na aanschaf de mededeling dat je er eigenlijk vanuit kunt gaan dat het straks niet meer werkt. Wie garandeert mij dat als je toevallig toch een sonos update moet doen of een app installeert op een nieuwe telefoon bv., dat je dan nog een versie hebt die gaat werken? Op mijn oude Ipad (apple) kan ik de sonos ook al niet meer aansturen omdat deze IPAD verouderd is. Een telefoon of IPAD heeft echter een korte levenscyclus, muziekapparatuur niet. En dit weten ze bij SONOS, dus het is ronduit schandalig dat dit gebeurt. Maar ik denk dat SONOS hiermee zelf legacy gaat worden. Dit soort bedragen ga je niet meer investeren dus als er geen garantie op zit dat het levenslang bruikbaar is, koopt men het niet meer. Hier dient meer consumentenbescherming te komen. Stoppen Tesla's straks ook met rijden, dat is immers ook een Ipad op wielen? En Sonos kan het straks gratis van me terugkrijgen. Ik zal de bezorger vragen of het mogelijk is het dwars door de ruiten te bezorgen. Absurd! 

Reputatie 6
Badge +2

wat volgens Sonos de luisterbeleving gaat beïnvloeden.

Lijkt me een op emoties gericht verkoop praatje.

Die beleving is natuurlijk subjectief. Ik zie niet hoe er objectief iets aan de geluidskwaliteit wijzigt als er geen nieuwe software meer komt.

Op termijn kan het misschien wel een risico worden dat er geen beveiliging- updates meer komen.

Maar ik denk dat SONOS hiermee zelf legacy gaat worden. Dit soort bedragen ga je niet meer investeren dus als er geen garantie op zit dat het levenslang bruikbaar is, koopt men het niet meer. Hier dient meer consumentenbescherming te komen. Stoppen Tesla's straks ook met rijden, dat is immers ook een Ipad op wielen? 

Je kunt er inderdaad vergif op innemen dat de software in de oudste Tesla's op een dag niet meer onderhouden zal worden, en hoewel ik niet verwacht dat ze dan onmiddellijk zullen stoppen met rijden, zullen er andere dingen zijn die niet meer werken of staat je auto open voor een electrische inbraak met wat daar dan tegen die tijd de gevolgen van zijn. 

Verwacht u serieus dat daar "even" wetgeving tegen gemaakt kan worden?

Reputatie 2
Badge +2

Ik begrijp het probleem niet. Het spul werkt toch gewoon? Op dezelfde wijze zoals het  dat deed kort na aanschaf. Dat zou voldoende moeten zijn.

Reputatie 2
Badge +4

Paniekvoetbal.
Het lijkt op de Samsung/Apple-update discussie. Het enige verschil hier is dat Sonos open kaart speelt.
Ik ben in de gelukkige positie dat ik in 2019 (niet in 2024:grin: ) een verse set SONOS apparaten heb gekocht. Dit heb ik niet gedaan voor de app die erbij zit maar om de geluidskwaliteit en het gemak.
De spullen zullen tot in den treure blijven werken, ook al heb ik niet meer de nieuwste update.

Tip: koop een oude smartphone als veredelde “afstandsbediening”) installeer daar de laatst werkende SONOS app op en je probleem is opgelost. Zolang je wifi hebt, is er Sonos.

De echte pijn zal hem zitten hoe Alexa en Google gaat werken (of toch al niet bij de eerste series want er zit immers geen microfoon in) en andere snufjes voor de EQ settings en andere home-gadgets.

Op deze website kun je bijvoorbeeld allerlei oude versies downloaden als het zo ver is.
https://apkpure.com/nl/sonos-controller-for-android/com.sonos.acr/versions

Voor meer genuanceerdere info, kijk even op het levendige Sonos forum.
https://nl.community.sonos.com/aankondigingen-228985/einde-van-software-updates-voor-legacy-producten-extra-informatie-6770740

Reputatie 5
Badge +4

Sonos gaat de aangekondigde uitfasering van 'legacy' producten terugdraaien na kritiek van gebruikers. In een brief zegt de Sonos CEO sorry.

https://www.iculture.nl/nieuws/sonos-zegt-sorry/

Reageer