Consumentenbond.nl

Sony VAIO ventilator en ondersteuning

• 25 maart 2015
  • 3 reacties
  • 732 Bekeken

Onlangs heb ik onderstaand bericht naar Sony gestuurd:

Goedenavond,De ventilator van de laptop maakt ongewoon veel geluid. Zodra ik de laptop aan zet, begint hij al gauw te blazen. Soms wordt het geluid zo hard dat ik het geluid op vol volume niet eens meer kan verstaan als ik bijvoorbeeld een programma kijk.Al eerder heb ik op internet gekeken naar informatie over veel geluid door pc ventilators en ook specifiek gezocht op Sony Vaio. Toentertijd heb ik gelezen dat er een aantal Sony VAIO's zijn waar de ventilator niet goed werken. Kan dit kloppen? Een kennis van mij heeft precies dezelfde laptop en daar is niets mee aan de hand.Graag zou ik willen weten of dit probleem op valt te lossen. Met vriendelijke groeten, Hierop kreeg ik een reactie dat ik een herstelpunt in moest stellen, maar het lijkt mij een hardware probleem en er is verder niets met mijn Sony aan de hand behalve het geluid van de ventilator (en vervolgens dat de laptop heel heet wordt). Daarom heb ik gereageerd met het volgende:

Beste Renzo,

Het kan niet aan het herstelpunt liggen, het heeft te maken met de hardware. De laptop heeft het overmatige ventileren al vanaf begin af aan gedaan. Wat kan hier aan worden gedaan?

Groeten, Laura

Vervolgens ontving ik de bekende reactie met:

"Het betreurt ons dat u problemen ondervindt met uw VAIO notebook. Wij begrijpen dat de ventilator van uw VAIO notebook defect geraakt is en u dit gerepareerd wilt hebben.

Ondanks de door Sony gewaarborgde kwaliteitscontrole kan het helaas voorkomen dat een apparaat defect raakt. Wanneer zich dan ook onverhoopt een defect voordoet, doen wij uiteraard ons uiterste best dit zo goed mogelijk voor u op te lossen.

Wat betreft uw vraag over reparatiekosten; Het is niet mogelijk een uitspraak te doen over het huidige probleem, eventueel te verrichten werkzaamheden en/of de reparatiekosten, zonder dat het apparaat door het reparatiecentrum is onderzocht.

Sony heeft een reparatieprocedure voor u beschikbaar gebaseerd op een ‘Pick-up & Delivery’ proces. Uw VAIO notebook wordt bij u opgehaald en gerepareerd weer terug gebracht.

Het reparatiecentrum zal u een prijsopgave geven nadat de VAIO notebook is toegezonden ter reparatie en er een diagnose is gesteld. Voor het transport van de VAIO notebook en het onderzoek worden standaard kosten gerekend van 73,20 Euro incl. btw. Indien u beslist niet door te gaan met een reparatie, zal het toestel ongerepareerd worden teruggezonden, mits aan betaling van de transport- en onderzoekskosten is voldaan."

M.a.w. dat wordt sowieso betalen en de ventilator is niet defect geraakt, maar was altijd al zo. Heb ik nu gewoon pech en had ik eerder aan moeten geven dat de ventilator niet werkt zodat deze nog onder de garantieperiode zou vallen of is het vervallen van de garantie niet van toepassing omdat het product gebreken vertoond?

Ik hoor graag wat mijn eventuele opties zijn. Alvast dank!

Groeten,

Laura

3 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Beste Laura,

Dit lijkt inderdaad op een puur hardwareprobleem. Belangrijk voor de wettelijke garantie is wanneer de laptop is gekocht en hoe lang na aankoop het probleem is opgetreden (en aangekaart). Binnen zes maanden heeft u zonder meer recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij u het product verkeerd heeft gebruikt. Na zes maanden ook nog, alleen dan ligt wettelijk gezien de bewijslast bij u, kortom, het moet duidelijk zijn dat het om een fabricagefout gaat. Wanneer heeft u de laptop gekocht en wanneer heeft u het probleem gemeld?
Beste Vincent,

Hartelijk dank voor je reactie! De laptop heb ik in maart 2011 aangeschaft.

Waarschijnlijk, n.a.v. je reactie, wordt het nu lastig aantonen hoe het probleem is opgetreden. Ik weet dat ik niets vreemds heb gedaan en dat het probleem al vanaf begins af aan speelde (en nu steeds erger lijkt te worden), maar omdat ik dit niet heb aangekaart, zal er nu waarschijnlijk niet veel meer aan te doen zijn (behalve betalen :P)

Klopt dit?

Groeten,

Laura
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Laura,

Ja, na 4 jaar wordt het een lastig verhaal. Dan valt een dergelijk euvel niet meer onder een defect waarop garantie van toepassing is, maar onder 'normale slijtage'. Ik had onlangs hetzelfde (ook na 4 jaar) met de voedingsconnector die het niet meer deed. Dan wordt het de afweging: vind ik het de moeite waard om dit nog te laten repareren, of koop ik een nieuwe? Succes in elk geval!

Reageer