Consumentenbond.nl
Beantwoord

SSD inbouwen in Laptop

• 3 november 2014
  • 24 reacties
  • 2745 Bekeken

Geachte redactie Digitaalgids

Het artikel "inbouwen van een SSD in een laptop" sprak me erg aan.

Ik heb alles uitgevoerd zoals beschreven in het artikel en het lukte prima zoals aangegeven..

Maar zoals altijd komt nu ook de maar..........

Ik had de SSD in een Acer laptop Aspire 8920 met een Vista besturingssysteem ingebouwd .

Dit was niet aanbevolen in het artikel omdat het vooral over inbouw ging in een Windows 7 en Windows 8 PC.

Aangezien ik een hele trage Laptop had met Vista dacht dat ik het daarvoor ook wel kon gebruiken.

Maar zoals ik al beschreef ging alles goed en de laptop was minimaal drie maal sneller daan daarvoor.

Alleen onstond daarna het probleem dat het e mail programma (Windows Live Mail) niet meer werkte.

Foutmelding: de e mail data base kon niet meer gevonden worden.

Het tweede probleem wat onstond was dat Windows Update niet meer werkte.

Ik kwam er zelf niet uit en ook na inhuur van een deskundige kwamen we er niet uit. .

Hebben meer mensen dit zelfde ervaren na inbouw van de SSD?

Is er iets aan te doen?

Bij voorbaat dank voor de reaktie.

Met vriendelijke groeten Wim Verbakel
icon

Beste antwoord door Dennis Pronk 5 november 2014, 10:47

Leuk om te zien dat je na het lezen van het SSD-artikel zelf aan de slag bent gegaan! We raden minimaal Windows 7 aan voor SSD's. Dat heeft echter niet met de door jou gemelde problemen te maken, maar omdat oudere Windows-versies SSD’s behandelen als een traditionele harde schijf. Pas vanaf Windows 7 wordt TRIM standaard ondersteund. Het besturingssysteem geeft dan aan de SSD door welke blokken data niet meer in gebruik zijn. De SSD wist ze vervolgens waardoor ze weer beschikbaar zijn. TRIM is niet het enige dat vanaf Windows 7 beter is geregeld voor SSD's. Wanneer een SSD wordt herkend dan schakelen enkele tools automatisch uit die voor traditionele harde schijven goed werken, maar voor SSD’s nutteloos zijn (bijvoorbeeld automatisch defragmenteren). Omdat je Vista gebruikt verwacht ik dat je SSD na verloop van tijd steeds trager wordt. Mocht je Windows Vista blijven gebruiken dan zou je automatisch defragmenteren handmatig uit kunnen schakelen. Daarnaast leveren sommige merken een handmatige TRIM-tool via hun website. Als je die elke maand gebruikt blijft je SSD snel. Ik heb de tools zelf nooit gebruikt, tools die ik ken: ADATA SSD Toolbox, Corsair SSD Toolbox, Crucial SSD Tool, Intel SSD Toolbox en Samsung Magician. Nu over de gemelde problemen. Vreemd dat ze voorkomen, want de SSD is een clone van je oude harde schijf. Maar na wat gegoogle kwam ik een officiËle Microsoft patch tegen die je problemen verhelpen: "Toepassingen die zijn gebaseerd op ESENT en die worden uitgevoerd op een computer met Windows Vista of Windows Server 2008 werken niet naar behoren na de gerapporteerde fysieke sectorgrootte van veranderingen in de opslag" http://support2.microsoft.com/kb/2470478/nl-nl Laat je ons weten of de patch heeft geholpen?
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Leuk om te zien dat je na het lezen van het SSD-artikel zelf aan de slag bent gegaan! We raden minimaal Windows 7 aan voor SSD's. Dat heeft echter niet met de door jou gemelde problemen te maken, maar omdat oudere Windows-versies SSD’s behandelen als een traditionele harde schijf. Pas vanaf Windows 7 wordt TRIM standaard ondersteund. Het besturingssysteem geeft dan aan de SSD door welke blokken data niet meer in gebruik zijn. De SSD wist ze vervolgens waardoor ze weer beschikbaar zijn. TRIM is niet het enige dat vanaf Windows 7 beter is geregeld voor SSD's. Wanneer een SSD wordt herkend dan schakelen enkele tools automatisch uit die voor traditionele harde schijven goed werken, maar voor SSD’s nutteloos zijn (bijvoorbeeld automatisch defragmenteren). Omdat je Vista gebruikt verwacht ik dat je SSD na verloop van tijd steeds trager wordt. Mocht je Windows Vista blijven gebruiken dan zou je automatisch defragmenteren handmatig uit kunnen schakelen. Daarnaast leveren sommige merken een handmatige TRIM-tool via hun website. Als je die elke maand gebruikt blijft je SSD snel. Ik heb de tools zelf nooit gebruikt, tools die ik ken: ADATA SSD Toolbox, Corsair SSD Toolbox, Crucial SSD Tool, Intel SSD Toolbox en Samsung Magician. Nu over de gemelde problemen. Vreemd dat ze voorkomen, want de SSD is een clone van je oude harde schijf. Maar na wat gegoogle kwam ik een officiËle Microsoft patch tegen die je problemen verhelpen: "Toepassingen die zijn gebaseerd op ESENT en die worden uitgevoerd op een computer met Windows Vista of Windows Server 2008 werken niet naar behoren na de gerapporteerde fysieke sectorgrootte van veranderingen in de opslag" http://support2.microsoft.com/kb/2470478/nl-nl Laat je ons weten of de patch heeft geholpen?
Beste Dennis Pronk

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb alles wat je hebt geschreven nog eens goed overwogen en de aanbeveling overgenomen.

Vooral omdat Vista niet echt geschikt is voor een SSD dat wist ik eigenlijk niet.

Samen met een vriend van mij (die er meer verstand van heeft dan ik) hebben we het volgende besloten.

We zetten eerst Windows 7 op mijn Acer laptop.

Daarna zouden het geheel weer over kunnen zetten naar de SSD (of meteen op de SSD dat weet ik nog niet).

In ieder geval mogmaals bedankt voor de informatie en ik blijf jullie blad met veel interesse lezen.

Met vriendelijk groeten . Wim Verbakel
Badge +1
Ik wil dit ook gaan doen met mijn PC, zodat het video bewerken een stuk vlotter zal gaan (Hier is mijn harde schijf echt de bottleneck), en alleen al dat Windows zelf ook sneller zal opstarten is al fijn. Ik heb gelezen over full SSD, en hybride SSD, maar volgens mij kun je dan beter een full SSD schrijf halen toch?

Was in ieder geval inderdaad een hele goede instructie video op YouTube, die goed laat zien hoe simpel je een wat oudere PC weer nieuw leven in blaast.
Reputatie 4
Badge +5
Bedankt voor je compliment Musicmaniac1965! Er zijn ruwweg drie soorten harde schijven: 1. De HDD (Hard Disk Drive): De traditionele harde schijf met bewegende onderdelen. Deze kennen we allemaal, hij is verkrijgbaar met veel opslagruimte en is relatief goedkoop; 2. De SSD (Solid-State Drive): De relatief nieuwe harde schijf opgebouwd uit geheugenchips vergelijkbaar met die in een tablet en smartphone. Dit maakt een SSD vergeleken met een traditionele harde schijf: sneller, schokbestendiger, energiezuiniger en stiller; 3. De SSHD (Solid-State Hybrid Drive): Een SSHD is een combinatie van een grote harde schijf en een kleine SSD/geheugen. Zo heb je al voor zo’n €90 een schijf met 8 GB snelle en 1000 GB trage opslag. De SSHD leert welke data het meest wordt gebruikt en zet die op het snelle SSD-gedeelte. Alle andere data kan op het tragere gedeelte. De prestaties liggen hierdoor tussen die van een traditionele harde schijf en een SSD in. Nu je vraag. Je vraagt of een SSD voor jou de beste keuze is. Als het gaat om prestaties dan heeft de SSD duidelijk de voorkeur. Maar als je veel opslagcapaciteit nodig hebt dan kun je beter voor een HDD of SSHD gaan, behalve als geld geen rol speelt - eigenlijk zelfs dan niet. In een desktop-pc heb je ook nog de mogelijkheid om te combineren. En dat lijkt mij voor jou de mooiste oplossing. Je zou zowel een SSD en traditionele HDD kunnen plaatsen. Dan kun je veelgebruikte programma's en het besturingssysteem op de SSD zetten en de rest op de HDD. Ik ben benieuwd waar je voor kiest. Wil je jouw ervaring delen nadat je de gekozen harde schijf hebt ingebouwd?
Badge +2
SSD word steeds goedkoper maar of het zin heeft om een jaren oude Computer uit het Vista tijdperk te upgraden, betwijfel ik.

Je haalt nooit de kracht van een dergelijk SSD eruit.

Mogelijk heb je ook geen Sata3 in de oudere Computer, dus lever je veel snelheid in met een SSD op Sata2

Ook zal er enkele instellingen in de Bios moeten worden omgezet b.v. IDE naar AHCI mode, indien mogelijk.

Dat scheelt enorm in de snelheid.

Maar okÉ wel altijd een schone installatie doen met windows 7 of 8.

Heb zelf een i7 Computer voorzien van een nieuwe SSD Samsung 850 Pro.

Na schone installatie windows 8 stond prestatieindex op 7,6.

Na de Bios goedgezet te hebben kwam het op 8.5.

Een beste prestatie dus vooral t.o.v. een normale harde schijf die blijft hangen op de score 5.9

Veel succes
Windows installeren op de harde schijf en daarna overzetten op de SSD is geen goede oplossing. Alleen bij installatie direct op de SSD zal deze als zodanig herkend en behandeld worden. Het beste is om de software (de mappen Program Files etc. en Windows) op de SSD te zetten en de data (de map Gebruikers) op de harde schijf.
Badge +1
Hallo Dennis,

Ik ben gegaan voor de Samsung SSD 840 EVO 250GB. De reden was prijs/groote/snelheid verhouding was naar mijn idee goed, en ook bij diverse sites waar PC onderdelen gereviewd worden komt hij goed uit de test. Het mooiste was dat een vriend van mij uit BelgiË hem eerst kocht, en ik via Skype mee kon kijken hoeveel vloeiender het video bewerken ging. Dus dat hielp de keuze wel vermakkelijken.

Om bepaalde redenen was mijn eerste idee om net zoals in jouw video, de data en OS van mijn oude C schijf over te zetten, maar zowel jouw manier, als de meegeleverde software kregen het niet voor elkaar, omdat mijn PC telkens aan gaf dat ik tijdens het overzetten de harde schijf los gekoppeld zou hebben (wat natuurlijk niet zo was), dus toen maar gekozen om hem in te bouwen, en vian de Windows 8.1 DVDrom hem te formateren en een schone installatie uit te voeren.

Het instaleren ging VEEL sneller dan ik gewend ben, binnen ongeveer 2 uur stond de OS inclusief alle drivers en upgrades al werkend, en nog geen anderhalf uur later stond alle software die ik voorheen had draaiende, inclusief geupdate virus scanner, en Malwarebytes voor de spyware.

Ik heb een programmatje dat ook mee geleverd werd bij de Samsung geinstalleerd, omdat je hiermee benchmark testen kan uitvoeren, en instellen hoe je de harde schijf wilt gebruiken: Performance, Reliabillity, of Lastabillity. Ik koos voor het laatste, omdat zelfs als de schijf op 80% van zijn snelheid draait, houd de rest van mijn meer dan 5 jaar oude hardware het toch niet bij. En mijn vermoedes klopte: Na de instelling haalde ik iets over de 220 Mb/sec, terwijl volgends diverse test hij qua lees snelheid 550 Mb/sec. moet kunnen halen.

Ondanks dat mijn verouderde hardware hem dus niet volledig benut, is mijn PC weer als nieuw. Programma's starten VEEL sneller op (Windows zelf trouwens ook), en het belangrijkste, het video editen gaat nu super soepel. Als ik nu via de tijdbalk de positie verplaatst, kan ik dit live zien op het voorbeeld scherm, wat het synchroniseren van mijn audio en getimde animaties 1000 keer sneller en preciezer maakt. Ik heb meteen in een dag tijd 2 videos gemaakt! Een voor mijn eigen kerstsong op YouTube, en een voor mijn Engelse vriend Chris Brown! Ik kon bij het video bewerken ook veel meer lagen gebruiken, zonder dat het synchroniseren daar onder moest lijden. Kortom, zelfs op iets minder dan halve kracht, ging het nog steeds enorm veel sneller dan dat het op een normale harde schijf ging.

Bij het inbouwen bleef het niet, want ik kreeg als tip om via het gratis programma speccy, te kijken wat voor geheugen er in mijn PC zit, en op welke lees/schrijf frequentie deze stond afgesteld. Dit was na controlle dus ook niet goed, en ik kon 14.2% meer snelheid uit mijn geheugen halen door dit in te stellen in de bios.

Vervolgens kwam ik er achter dat toen ik mijn eerste video bewerkings project wilde gaan renderen, dat op een of andere vage manier windows het virtuele geheugen niet goed had ingesteld, want ondanks dat er maar 1 programma draaide (CyberLink PowerDirector 11 Ultimate edition), kreeg ik na het starten van de render bijna meteen een waarschuwing van het systeem dat er te wijnig geheugen was, en ik heel snel programma's moest sluiten, omdat anders de video edit software zou worden gesloten. Uiteraard gebeurde dit, want er viel niks af te sluiten. Vervolgens ben ik in het systeem gedoken, en kwam er achter dat het virtuele geheugen was vast gezet op maar 100 Mb. Ik heb dit veranderd, door een vinkje te plaatsen bij dat windows dit zelf uit moest maken.

Na de herstart van de PC bleek dit nog een positief effect te hebben: Hij starte NOG sneller op, en meteen als ik de bekende tegels zie van Windows 8.1, kon ik meteen naar de desktop, en zo goed als direct een programma starten, wat normaal toch nog een seconde of 20 duurde voordat het gehele opstart proces zo ver was dat het meteen aangeklikte programma/browser opstarte.

Eindconclusie: Mocht je oude PC een Sata verbinding hebben tussen moederbord en harde schijf, is het zelfs voor erg verouderde hardware de beste upgrade die je kunt doen. Voorheen als ik ging synchroniseren, moest ik meer dan 30 seconde wachten totdat als ik de tijdlijn verplaatste, je dit ook te zien kreeg in het voorbeeld venster. Dit gaat nu live, zonder enige vertraging. Alle opstart processen gaan echt vele malen sneller, ook al word de nieuwe schrijf niet volledig benut. Na wat tweaken aan de PC ging het allemaal nog wat sneller, en waren de kleine probleempjes verholpen. Kortom, de schone instal, en vooral de nieuwe SSD hebben mijn oude PC dusdanig verbeterd, dat ik voorlopig nog niet hoef te denken aan het compleet vervangen van de PC.
Beste allemaal,

Naar aanleiding van het artikel en de bovenstaande posts wil ik dit ook gaan doen, en wel met een Windows 7 laptop.

Nu blijkt dat er binnenkort een gratis update komt naar Windows 10, voor een periode van een jaar. Dan komt de vraag: wat doe je eerst. Eerst de update naar Windows 10 of eerst het vervangen van de harddisk voor een SSD disk.

Weet iemand wat wijsheid is?

Dank en groeten!

Adriaan
Badge +1

Beste allemaal,

Naar aanleiding van het artikel en de bovenstaande posts wil ik dit ook gaan doen, en wel met een Windows 7 laptop.

Nu blijkt dat er binnenkort een gratis update komt naar Windows 10, voor een periode van een jaar. Dan komt de vraag: wat doe je eerst. Eerst de update naar Windows 10 of eerst het vervangen van de harddisk voor een SSD disk.

Weet iemand wat wijsheid is?

Dank en groeten!

Adriaan

De verkoper van de winkel rade mij aan een schone install te doen, maar ik wilde zelf toch proberen of ik de boel kom over zetten met de bijgeleverde software. Ik heb helaas niet kunnen uitzoeken of het uitmaakt een schone install inderdaad sneller werkt, maar mijn PC werkt nog steeds prima naar behoren met de schone install. Maar het her instaleren van Windows (mocht het over zetten niet lukken) gaat behoorlijk vlot hoor, en met een goede internet verbinding is ook het updaten snel voor elkaar. Het is dus aan uzelf de keuze of u meteen de nieuwe SSD wilt instaleren, of dat u wacht op de nieuwe Windows, en dan alles in een keer/dag probeert te doen.

Vriendelijke groeten, Ronald.
Reputatie 1
Badge
Beetje late reactie n.a.v. prima artikel in nr 5 van sept/okt 2014 misschien, maar ik ben van plan van de week eindelijk een SSD in te bouwen in mijn Asus laptop. Echter een vraag over het artikel: in stap 6 Fit Partitions to entire disk. Omdat de SSD in mijn geval (aanzienlijk) kleiner is dat m'n bestaande HDD, lijkt het er op dat de nieuwe partitions op je SSD worden geschaald. En wat als je nu (zoals m'n Asus) een erg grote HDD hebt (750GB) met een C tot D verhouding van 42:58 en je schaalt naar een SSD van 256GB (meer heb ik niet nodig), dan wordt de C partitie wel erg klein (256 minus 20% = 205 effectief x 42% = 86GB). Ik zou graag naar ong 125GB willen. Kan ik 1) de nieuwe partitions met de Minitool Partition Home Wizard tijdens het kloonproces aanpassen, 2) of moet ik de HDD parttities vooraf aan passen (heb daarvoor ruimte zat op de HDD) of 3) kan ik de nieuwe partities op de SSD NA het klonen aanpassen?
Reputatie 4
Badge +5
Leuk om te lezen dat je positief bent over het SSD-artikel.

En dan wat betreft je opties:

Optie 2 en 3 zijn mogelijk via de gratis versie van Mini Tool Partition Wizard.

Er staat uitgebreide uitleg op partitionwizard.com.

Veel succes! Ik ben benieuwd naar het resultaat, laat je dat nog weten?
Reputatie 1
Badge
Dankjewel voor je reactie. Ben even uit de lucht geweest, want rond om het klonen (ik zeg niet dat het daardoor kwam, maar ja ...) ontstonden er allerlei problemen met W7, dat na een dag aan de telefoon te hebben gezeten met Microsoft is hersteld. Kosten € 85,-, maar goed, dan heb je ook wat.

Reden te meer om, als alles weer stabiel is, een kloon te maken voor mijn nieuwe Samsung Evo 850 500GB. Ik heb hier een installatiedisk bij gekregen, doch uit een commentaar uit jullie blad, was dit programma ook niet optimaal (ik dacht : geen kloon van de D-schijf).

MiniPartitionWizard (Copy Disk Wizard) werkt prima tot aan 8 van de 15 stappen (46%). Ik krijg dan (na een noodzakelijke herstart) een melding: Partition Wizard detected your disk configuration has been changed. PW can't continue. Press any key to exit". Ik heb alles goed doorgenomen, maar ik kom nergens tegen hoe ik "mijn" probleem kan voorkomen c.q. oplossen. Heb MiniTool Support ook al benaderd, maar heb nog geen antwoord ontvangen. In je artikel wordt er melding gemaakt van een video die op de ConsBond-site zou staan, die een omweg zou behandelen als het proces vastloopt. Die video kan ik jammergenoeg niet vinden.

Het valt me wel op, dat op het eerste scherm, waarop de (delen van) de partities te zien zijn, dat 1) de partities niet worden geschaald en er een "grote" C-schijf en een veel kleinere D-schijf worden voorgesteld en 2) op mijn C-schijf naast het OS gedeelte een tweetal delen staan, t.w. System FAT 32 van 128MB en een naamloze met 0MB. Deze worden wel gekloond, naar de SSD, maar zodra hij toe is aan het OS volgt de foutmelding.

Ik kan me voorstellen, dat dit oorzaken zijn die van een afstand moeilijk te beoordelen zijn en er dus geen oplossingen kunnen worden aangedragen.

Is het in dat geval een optie om "gewoon" de SSD in te bouwen in mijn laptop en mijn herstelschijven (met de OEM W7 versie) te gebruiken. Geen idee of dit gaat lukken of hoe dat moet, maar daar kom ik dan wel achter, hoop ik. Ik moet dan wel alle programma's weer opnieuw installeren en mijn persoonlijke bestanden van mijn back up terugzetten. Kost veel tijd, maar dat gedoe met Minitool heeft ook al veel tijd en ergernis opgeleverd.

Nog even een "nabrander": ik zag zojuist in het inmiddels gedownloade Samsung SSD manual de volgende opmerking onder Limitations:

OEM recoverypartitions, generated at the factory by computer manufacturers, cannot be replicated.

Ik heb zo'n OEM versie op mijn laptop. Het zal toch niet zo zijn, dat dit de boel in de war stuurt. Kan me haast niet voorstellen, want dan had ik daar toch wat over moeten tegenkomen in de diverse artikelen?
Goedendag,

Naar aanleiding van jullie art. "Zelf een SSD inbouwen" heb ik dit vandaag gedaan en met succes.Ik heb gekozen voor een Sandisk van 480 GB 550/500, eerst gedaan met de door hun aangeleverd software maar dat gaf toch een probleem?? de Klone lukte niet. Daarna jullie stappen gevolgd uit het artikel met het MiniTool programma en super ik kon hem omzetten en weer starten :-)

Nu alleen nog een klein probleem?? Ik heb 2 externe harde schijven die hij in Windows niet meer herkennen?? Je ziet ze wel in het schijfbeheer maar niet in de Verkenner?? op internet gezocht en van alles geprobeerd maar helaas tot nu toe nog geen resultaat ?? Op een andere laptop zijn gewoon zichtbaar en benaderbaar??

Dus als er iemand nog Tips en Trucs heeft hoor ik die graag

m.v.g

Johan Geenen
Als u zegt externe harde schijven zijn die dan aangesloten met USB?

Goedendag,

Naar aanleiding van jullie art. "Zelf een SSD inbouwen" heb ik dit vandaag gedaan en met succes.Ik heb gekozen voor een Sandisk van 480 GB 550/500, eerst gedaan met de door hun aangeleverd software maar dat gaf toch een probleem?? de Klone lukte niet. Daarna jullie stappen gevolgd uit het artikel met het MiniTool programma en super ik kon hem omzetten en weer starten :-)

Nu alleen nog een klein probleem?? Ik heb 2 externe harde schijven die hij in Windows niet meer herkennen?? Je ziet ze wel in het schijfbeheer maar niet in de Verkenner?? op internet gezocht en van alles geprobeerd maar helaas tot nu toe nog geen resultaat ?? Op een andere laptop zijn gewoon zichtbaar en benaderbaar??

Dus als er iemand nog Tips en Trucs heeft hoor ik die graag

m.v.g

Johan Geenen

Geplaatst door J.F. Geenen op Dec 31, 2015.
Klopt de extrene hadre schijfen zijn aangesloten via de USB
En als u een memorystick in de USB steekt, werkt die dan wel goed?
Ja, div. USB sticks ziet hij wel
Er is iets fout met de driver dat kan in de betreffende driver zitten maar er kan ook iets misgegaan zijn bij de installatie. U kunt eens googelen op het merk en type van het apparaat in combinatie met windows 10 of het probleem in de driver zelf zit, anders is de installatie in Windows 10 niet goed gegaan en zou u de driver moeten verwijderen en opnieuw installeren.

Ja, div. USB sticks ziet hij wel

Geplaatst door J.F. Geenen op Jan 16, 2016.
Na ook niet te kunnen printen heb gisteren een clean install gemaakt van win10, zonder behoud van apps en data. Nu loopt alles weer en herkend ook weer de externe harde schijven.

Bedankt voor de support
Ik heb een laptop met Windows 10. Nu wil ik graag de Samsung 850 evo 500GB erin zetten. Er zijn mij een aantal dingen niet helemaal helder: als ik mijn huidige HD wil klonen naar de SSD gaat heel Windows dan ook mee? Die staat nu standaard geïnstalleerd en heb ik niet op een cd, enkel in de herstelpartitie op de harde schijf.

Ergens in dit forum las ik dat de herstelpartitie niet wordt meegenomen tijdens het klonen? Ben ik dan de mogelijkheid kwijt om W10 ooit weer opnieuw te installeren?
Reputatie 4
Badge +5
  1. Als ik mijn huidige HD wil klonen naar de SSD gaat heel Windows dan ook mee?Ja, het is een directe kopie. Als er voldoende ruimte beschikbaar is op de SSD gaat alles 1 op 1 mee.
  2. Ergens in dit forum las ik dat de herstelpartitie niet wordt meegenomen tijdens het klonen? Ben ik dan de mogelijkheid kwijt om W10 ooit weer opnieuw te installeren?Als de herstelpartitie zich ook bevindt op de HDD die gekloond wordt dan gaat hij gewoon mee. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd goed gaat, bijvoorbeeld door ruimtegebrek op de SSD of als alleen de C-partitie wordt gekloond. Ik raad aan om na de installatie van de SSD direct een back-up op een externe HDD te maken van Windows 10 zodat je niet afhankelijk bent van de herstelpartitie. Voor meer informatie bekijk je de Windows 10: Veel gestelde vragen-pagina 'Hoe maak ik een back-up van mijn systeem op een externe schijf of NAS?'
Hallo,

Naar aanleiding van uw artikel heb ik een ST1000DX001-1CM162 ingebouwd m.b.v. de door u genoemde softeware. Ik krijg nu de volgende meldingen:

- herhaalde melding van illegale software vanuit Windows

- geen updates van Windows

- PC leest geen bestanden meer vanaf USB of DVD

- kan geen backup meer maken.

- zwart scherm ipv bureaublad.

Ik heb een:

Medion PC

MEDIONPC MS-7616

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
Windows 7 Home Premium SP1

Wat kan ik doen of heb ik verkeerd gedaan?
Reputatie 4
Badge +5
Geen idee wat er verkeerd is gegaan. De SSD moet immers een directe kopie zijn van je originele harde schijf.

Misschien lukt het wel als je de kopie buiten Windows maakt? Plaats eerst -tijdelijk- je oude harde schijf terug in je computer en volg daarna de stappen uit de extra video op YouTube:
Dank je Dennis, echter de oude schijf heb ik gebruik voor opslag. Deze is geformateerd.

Reageer