Consumentenbond.nl

SSD installeren in desktopcomputer

• 19 juli 2019
  • 11 reacties
  • 1389 Bekeken

Badge
Ik wil de harde schijf in mijn desktopcomputer vervangen door een ssd.
Ik volg daarbij de handleiding in het artikel Zelf een SSD inbouwen in de DigitaalGids van jan/feb 2016.
Ik gebruik MiniTools PartitionWizard 11.4.
Alles ging volgens plan tot de laatste stap: de computer wil niet booten van de ssd.

Ter informatie:
De computer is een ASUS desktop.
Processor: i3 2120 3,30 GHz
Werkgeheugen: 6GB DDR3
Harde schijf: 1000 GB SATA
WIN7 Home Premium 64-bit

De ssd:
Kingston SSD A400 240 GB 500/450 MB/s
Meest recente versie van het stuurprogramma: 2006.

De leverancier van de ssd adviseerde om deze niet aan te sluiten via een usb-kabel maar m.b.v. een standaard SATA-kabel op een normale SATA-poort in de computer.
Zo gedaan.

De installatie verliep vlekkeloos volgens de beschrijving in het artikel, met de volgende uitzondering: ik gebruik de module PartitionWizard i.p.v. DiskWizard om de grootte van de partitions te kunnen aanpassen. De ssd is nl. kleiner dan de harde schijf.
De Recovery-partition heb ik weggelaten; ik heb een goede image op mijn back-up staan.
De systeem-partitie Active gemaakt.
MBR rebuild.

De ssd staat als eerste in het boot-menu, maar de computer blijft starten vanaf de oude harde schijf.
Als ik die losneem en de ssd dus het enige boot-medium is, geeft Windows opstartbeheer de melding
"De opstartselectie is mislukt omdat een benodigd apparaat niet toegankelijk is."
Status: 0xc000000e

De ssd is zichtbaar in
  • het boot-menu,
  • Apparaatbeheer (dit apparaat werkt goed)
  • Mijn computer.
Wat kan ik doen om de ssd wel toegankelijk te maken?

11 reacties

Misschien zou u eens moeten overwegen, om Windows 7 opnieuw te installeren, en meteen te upgraden naar Windows 10. Misschien dat dat helpt. Zeker is dat niet. Daar weet ik te weinig van. Let op, u moet dan wel veel andere software ook opnieuw installeren / downloaden. Maar als u nog Windows 7 gebruikt, is mogelijk ook andere software erg verouderd is. Het hoeft niet, maar het kan zomaar. Dan slaat u meerdere vliegen in een klap. Ik begrijp uit uw verhaal dat u Windows via de SSD schrijf wilt laten opstarten, maar moet dan niet heel Windows op die schijf staan ? En ik begrijp ook dat u eigenlijk de oude harddisk buitenspel daarvoor wilt zetten?? Wat u ook gaat doen, maak vooraf een goede backup, zowel op de computer, als op een ander medium, bijvoorbeeld DVD-R /DVD-RW schijfjes, of een USB-sticks met heel veel opslagcapaciteit. Waarom schakelt u niet, tegen een vergoeding natuurlijk, een deskundige op dit gebied in ??
Beter dat een deskundige e.e.a. voor u oplost, dan dat u zelf gaat lopen rommelen.
Als u besluit om Windows 7 opnieuw te installeren wordt wel uw computer meteen lekker opgeschoond. Dat komt de snelheid zeer zeker ten goede.
Hou er rekening mee, dat het opnieuw installeren van Windows, en ook upgraden daarvan, een tijdrovende zaak is.
Succes ermee gewenst.

Naschrift: Het stuurprogramma van de SSD schijf is uit 2006 ( !! ) schrijft u. Zijn er op de website van de fabrikant geen recentere stuurprogramma's te vinden. Ik vermoed dat e.e.a. niet met elkaar wil samenwerken, omdat alles zwaar verouderd is. Alles lekker opnieuw installeren en ook upgraden, blijft toch mijn advies. Het e.e.a. kost u vele uren, schat ik in.
Of een deskundige erbij halen, die alles voor u doet. Maar dat gaat wel e.e.a. kosten !!
Is dat uw computer nog wel waard?
Misschien is een nieuwe computer kopen, met een SSD en HDD schijf erin, een snellere en betere optie?
Denk over het e.e.a. maar eens rustig, en goed na.
Niet overhaast te werk gaan !
@G.J. Hekkert
Ik zag via googlen dat de gratis update mogelijkheid van Windows 7 naar Windows 10 niet meer mogelijk is, wel via betaling natuurlijk.
Waarom wilt u eigenlijk uw harde schijf buitenspel zetten?
Is die kapot?
Dan is mijn eindconclusie, gezien de oude SDD schijf, en de oude computer die u heeft, en alle verlopen, en verouderde software, die daar op zit, koop een nieuwe computer.
Alles natuurlijk afhankelijk van uw te besteden budget.
Koop dan een computer waar niet te veel op zit, wat u toch niet, of nooit gaat gebruiken.
Er zijn best wel veel goede, en niet al te dure computers te koop.
Een computer gaat tegenwoordig maar drie tot vijf jaar mee. Daarna moet u hem eigenlijk vervangen.
Badge
Beste Eamb,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
De computer is weliswaar 10 jaar oud maar voldoet nog voor 100% aan de eisen van Microsoft voor Win 10. Alleen de harde schijf is wat aan de trage kant. Omdat die na zoveel jaar en dagelijks gebruik ook kwetsbaar wordt, wil ik hem vervangen door een snelle ssd.
Win 7 nadert einde levensduur. Daarom wil ik na de vervanging van de harde schijf de overstap maken naar Win 10. Maar één ding tegelijk, zoals blijkt levert dat al genoeg vragen op!!
Volgens Microsoft is Win 10 ontworpen om geen zwaardere belasting voor de computer te vormen dan Win 7.
Natuurlijk moet heel Windows op de ssd staan. Daarom is de hele harde schijf gecopieerd naar de ssd. En natuurlijk heb ik een goede back-up, inclusief image van de systeemschijf.
In de loop der jaren is alle software regelmatig geupdated.
Die driver uit 2006 verbaast mij ook. Maar de ssd liet zich prima hanteren: partitioneren, beschrijven, lezen, alles. Alleen niet booten.
Een mogelijke oorzaak kreeg ik net onder ogen: de permissies voor SYSTEM moeten worden ingesteld door Administrator. Daar ga ik overmorgen naar kijken.
Zodra ik meer weet, hoor je van me.
Ik doe het nog steeds met plezier. Uiteindelijk is het voor mij met m'n 81 jaar ook een uitdaging!
@G.J. Hekkert
Misschien staat uw probleem op deze site erbij, bij allerlei vragen en antwoorden.
Ik hoop dat uw Engels goed is.

https://www.kingston.com/en/support/technical/products?model=sa400

Wat u als mogelijke oorzaak aangeeft, zou zo maar kunnen.
Ik wil u helemaal niet ontmoedigen, maar de kans, dat nadat als alles weer werkt, er een andere probleem zich gaat voordoen, groot is. Zo'n hele oude computer is heel erg kwetsbaar geworden, zeker voor allerlei veranderingen eraan.

Op de hoofdpagina www.kingston.com kunt u misschien meer vinden van uw gading.
Misschien nieuwere drivers, of een nieuwer stuurprogramma vinden.
Want een stuurprogramma van 2006 is wel heel erg oud.
En het verbaasd mij dat er geen nieuwere is.

Sinds 2002 ben ik al aan mijn 5-de computer bezig.
Ze gaan bij mij niet erg lang mee.
Gemiddeld 2,5 à 4 jaar.
Ik zit er dan ook heel veel achter.
Vroeger voor mijn werk, nu ik al een tijdje gepensioneerd ben, voor mijn plezier.
Ik lees veel nieuwssites, want ik heb geen enkele krant, week- of nieuwsblad meer.

Leuk dat u er nog zoveel plezier in heeft.
En houdt van het oplossen van computerproblemen.
Heel veel succes ermee.
Ik zou niet gaan rommelen met partities maar gewoon 1 op 1 een kloon maken van de disk.

https://www.kingston.com/us/support/technical/acronis-download
Reputatie 3
Badge +4
@Kattenkop Dit is niet zo makkelijk als je van een HDD van 1 TB naar een SSD van 450 GB gaat, zoals de TS dat al in zijn eerste bericht aan geeft.
Daar kunnen veel kloon programma's moeilijk mee overweg, als er meer op het origineel staat, dan dat de kopie SSD groot is.
Verder heb je ook nog te maken met de UEFI partitie, waarvan opgestart dient te worden, als de UEFI (secure) boot aanstaat.
In dit soort gevallen is het raadzamer, om eerst de HDD uit de machine te halen (of los te koppelen), de SSD erin te zetten en dan een schone installatie van Windows te doen. Daarna kan de HDD weer aangekoppeld worden. Als het UEFI aan staat, en je hebt al Windows 8 of 10 geinstalleerd gehad (wat helaas bij TS niet het geval is), hoef je ook de licentie sleutel niet opnieuw in te geven. TS (= Topic Starter, voor diegene die dit niet weet) zal in dit geval zijn oude, Windows 7 licentie sleutel opnieuw moeten ingeven en deze weer moeten activeren bij Microsoft.

Nog even een tip, voor die mensen, die dit willen doen, als ze al Windows 10 draaien en dan hun HDD terug zetten; ga naar iemand die verstand heeft van partitioning software (of een machine heeft, die Linux draait) en laat hen de UEFI partitie opd e (oude) HDD verwijderen. Als deze terug gezet wordt, dan ziet het BIOS bij het opstarten twee UEFI partities en zal dan een voorkeur hebben om weer van de oude HDD op te starten (zelf door schade en schande wijs geworden, maar gelukkig heb ik ook Linux machines 😉).
update van Windows 7 c.q. 8 kan nog steeds naar Windows 10 via Windows Media Creation Tool
Badge +6
@G.J. Hekkert ik ben toch benieuwd of het ondertussen al gelukt is? 🙂
Badge
Beste @Anonymus, @Eamb, @Kattenkop, @M.G.Leeuw, @henkjlammers, @Imke,
Hartelijk dank voor jullie reacties op mijn vraag betreffende de configuratie en installatie van een SSD.
Mijn excuses dat ik niets meer van me heb laten horen. De oorzaak hiervan is dat ik notificaties per e-mail verwachtte als er op mijn vraag gereageerd was. Vanmorgen kwam de eerste notificatie pas binnen.
Maar ter zake.

Ik heb natuurlijk op de site van Kingston gekeken en ook chatcontact gehad met hun helpdesk. De driver uit 2006 is inderdaad de laatste. Ik vermoed dat het een generieke driver is die voor allerlei merken en typen bruikbaar is.

Nieuw is voor mij de term UEFI. Ik heb het nagekeken en mijn computer gebruikt inderdaad een EFI-BIOS Utility in EZ-mode, wat mij verder niets zegt maar waarin misschien wel de secure boot mijn probleem veroorzaakt, gezien de melding dat mijn SSD "niet toegankelijk" is om vanaf te booten.
Ik denk dat ik de tip van Leeuw volg en eerst een schone installatie van Win 7 te doen.

Ja, het is natuurlijk een oude machine. Daarom wil ik ook de HDU vervangen door een SSD.
Ik ben nog van een generatie die dingen pas weggooit als ze echt niet meer te repareren zijn.
Op mijn hobbyzolder staat een Windows 98 machine uit 2005 die het nog steeds goed doet, ook met moderne meet-applicaties.
Nogmaals allemaal hartelijk dank.
Jan
Badge
De computer uit 2005 draait onder Windows XP.
Jan
Reputatie 7
Badge +6
Ik waag even een gokje. Ik heb een jaar geleden een harde schijf toegevoegd aan m'n desktop. Niet als opstartschijf maar gewoon als data schijf. Ik had totaal 6 SATA aansluitingen waarvan er nog twee vrij waren.

Ik moet even diep in m'n hersencellen graven wat ik toen had. Ik dacht dat ik eerst ook had dat ik niet bij de schijf kon terwijl in de BOOT configuratie de schijf wel gezien werd. Ik ben toen gaan kijken op het moederbord met vergrootglas welk nummer de SATA poort was. Daar stond 5. Terug in de setup moest ik toen die SATA poort op enabled of ON zetten. Daarna deed hij het.

Als je dat al gedaan hebt beschouw mijn bericht dan als niet verzonden. Is master/slave misschien nog aan de orde? Ik denk dat jij tot de categorie mensen behoort waar de computer doet wat jij wil en niet dat jij doet wat de computer wil. Even doorzetten dus!

Reageer