Consumentenbond.nl

SSD wordt niet herkend

• 29 december 2019
  • 43 reacties
  • 1922 Bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ook ik kan de afwijkende gegevens van de ssd niet verklaren: in de BIOS 1 Tb en in schijfbeheer 7.88Gb.

Ik kan dit ook nog niet verklaren.
Ik heb dit wel eens gezien met een EXT4 partitie op een schijf in Windows.
Dan is die ruimte helemaal weg.

Zoals ik eerder vertelde, alle schijven er af halen en gaan testen met Linux of UBCD.
Gebruik van IDE kan soms ook SATA verstoren.
Dus testen met enkel de lege SSD er aan.
Best kans dat de SSD helemaal niet leeg is.

Reputatie 1
Badge

Hallo Jan, dank voor je reactie en je uitleg.

Deze gaat vooral over hoe een ssd/hd te initialiseren en te formatteren.

Maar het probleem waar ik mee te kampen heb gaat hieraan vooraf: de pc ziet de ssd WEL IN DE BIOS, maar NIET (CORRECT) in Windows (oa schijfbeheer). Daar moet de ssd zichtbaar zijn om verder te kunnen gaan met initialiseren, formatteren, een schijfletter toe te kennen en partities te maken. Dat is me tot nu toe niet gelukt .

De 7.88 Gb kan dus ook geen partitie zijn.

Ik vermoed dat de oorzaak NIET IN DE BIOS ligt (wordt wel herkend), maar in Windows 7 (wordt niet herkend).

Daarom ga ik maar eerst W7 updaten naar W10 en daarna W10 migreren naar de ssd. Als deze dan wel wordt gezien.........

Reputatie 7
Badge +6

Wat ik me uit mijn hoofd herinner, Schijfbeheer ziet de SSD nog niet correct omdat er nog geen partitie van 1024 Gb erin is gemaakt en daarna nog niet is geformateerd.

Het is een maagdelijke dode schijf geschikt voor elk besturingssysteem. In welk besturingssysteem je hem steekt, Linux, Apple, Windows, hij zal nergens correct zichtbaar zijn.

Steek je hem in een Windows pc dan moet hij een keer door Schijfbeheer gezien worden, dat is nu het geval vij jou, daarna moet je er een partitie op maken, of twee of meer naargelang jij hem wil indelen (ik zou een grote partitie doen van de hele schijf, in jouw geval 1000 Gb), en daarna moet je die een of meer partities gaan formatteren. Pas daarna kan Schijfbeheer jouw schijf correct zien. 

Wat ik hier zeg staat in het boekje dat je bij de schijf hebt gekregen, of het staat op die schijf zelf in die 7,88 Gb. Dat boekje moet je precies volgen. Dat soort boekjes staan ook op internet, type de naam en typenummer van je schijf in Google met installatie manual erachter en kijk wat je krijgt.

Reputatie 2
Badge +3

@F.J. Boers

Ten eerste, doe er een quad core in. 

Verder, ik kijk nooit naar de exacte beschrijving van zo'n BIOS update omdat die de oplossing niet levert. 

Verder F6c of iets wat ik net zag gaat over AHCI. Weet je wat dit is? Dit is heel erg gerelateerd met SSD’s. Je zou zelfs kunnen zeggen: AHCI gaat aan in je BIOS ipv IDE op je sata-kanaal instellingen in de BIOS als je een SSD erin doet.  

Mijn Asus moederbord heeft een programmaatje waardoor ik in Windows makkelijk kan updaten en ook weer terug kan naar een eerdere BIOS versie. (Ik gebruik trouwens meestal meer dan één computer tegelijkertijd). 

Maar reageer nog maar een keer.

Trouwens leuk om een mede niet-multiple-overgestapte combutergebruiker te ontmoeten. Relatief serieus naar het zich laat aanzien. Aan de andere kant is dat natuurlijk allemaal mijn zaak niet. 

Reputatie 1
Badge

Ook ik kan de afwijkende gegevens van de ssd niet verklaren: in de BIOS 1 Tb en in schijfbeheer 7.88Gb.

Ik kan dit ook nog niet verklaren.
Ik heb dit wel eens gezien met een EXT4 partitie op een schijf in Windows.
Dan is die ruimte helemaal weg.

Zoals ik eerder vertelde, alle schijven er af halen en gaan testen met Linux of UBCD.
Gebruik van IDE kan soms ook SATA verstoren.
Dus testen met enkel de lege SSD er aan.
Best kans dat de SSD helemaal niet leeg is.

Kan je me vertellen hoe ik Linux op de de ssd kan zetten, met alleen de ssd kan ik helemaal niets beginnen. Tijdens het opstarten wordt inderdaad gezocht neer IDE drives. Desondanks is de ssd zichtbaar en met de correcte gegevens in de BIOS als alleen deze is aangesloten. De ssd is absoluut helemaal nieuw en dus leeg…..

wit9 Investeren in een quadcore op een moederboard van deze leeftijd vind ik niet zinvol. Het inschakelen van AHCI (in de BIOS alleen handmatig) werkt niet voor zowel ssd als hd, samen of apart. Dus toch maar updaten?? Dit is het laatste wat ik zal doen gezien de risico's volgens Gigabyte. Als het dan fout gaat is het moederboard afgeschreven en koop ik een recente desktop. Ik wil eerst nog proberen w7 te updaten naar w10.

Reputatie 2
Badge +3

Ten eerste, doe

Op één of andere manier staat het mij nu tegen dat ik dit zo zei. 

Trouwens, zo'n plotse wijziging, daar is niets mis mee. Het is dynamische communicatie. Maar op het moment kan zoiets om vage redenen extreem kritisch opgevat worden. Of zelfs deze hele alinea. Ik kan het niet eens helemaal goed doen daardoor. Daarbij bedoel ik niet eens in het bijzonder of zelfs helemaal niet jou.

Met bovenstaande en misschien ook onderstaande, naast andere dingen die ik op dit forum zei, zou ik een totaal modderfiguur kunnen slaan. Zonder dat daar goede reden voor is. Of zelfs in tegendeel. 

Ik heb de loop van de communicatie trouwens niet zo gepland. Ik wist wel wat voor dingen ik zo ongeveer wilde zeggen. Maar met deze post zonder verdere toelichting...

Pasgeleden zei ik het ook ergens op dit forum. Maar ik wil "die gasten” niet meer betalen. Dit blijkt te kunnen vanaf $7 dat ik weet.

https://www.aliexpress.com/item/32759285336.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3adb6c7fV0S2fy&algo_pvid=8067a85e-b217-40ac-9e58-6c7dd7badfb5&algo_expid=8067a85e-b217-40ac-9e58-6c7dd7badfb5-4&btsid=cdc1abb5-c873-4802-9dfc-9abc2eff8d16&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_6,searchweb201603_53

Ik heb meerdere computers, trouwens ook één met een nieuwere CPU om dit zo te kenmerken. Meerdere computers en een goed werkend programma voor de muis en toetsenbord (over alle schermen heen bewegen) werkt heel prettig. Als je er weleens iets mee doet. Bijvoorbeeld iets onderzoeken, een video kijken en ondertussen op sociale media zijn enz. Ik gebruik office 2003 of 2007 en een redelijk geupdate browser, wat grafische programma’s. En Windows 7 32 bits, met het RAM-slot eraf. Verder hardware, het is ergens ook een soort van playmobiel voor als je geen 6 meer bent. Aan de andere kant valt er in principe nou niet zo veel te playmobielen. 

Ik ben absoluut niet iemand die als een onthouder of geheelonthouder in het leven staat. Het kan zich wel voordoen op punten maar dit reken ik er niet onder: ik doe geen computerspellen. 

Maar dat werkt wel. Wat ik technisch beschreef en een link naar plaatste.

Ik zeg dit trouwens alleen tegen jou. Voor sommige mensen is het misschien geen goed idee om zo te gaan denken. Zoals gepresenteerd (?). Of zelfs ook voor jou. Ik bedoel het is een keuze waar wel of niet oprechte interesse in bestaat. Ergens kritiek op hebben zoals ik op dit forum (in andere onderwerpen) plaatste is één ding. Maar wat daarmee is iets anders. Ik spreek niets tegen als iemand instemt of neutraal is over die kritiek. En punt twee het is nooit mijn zaak wat voor keuzes iemand maakt over de inhoud van zoals boven beschreven. 

Reputatie 2
Badge +3

office 2003 of 2007

Dit was een keuze, maar zover ik weet zijn zoiets als de laatste versies van Office ook geen probleem. 

Reputatie 2
Badge +4

@F.J. Boers F.J.Boers

Ik weet niet of dit al ter sprake is geweest, maar heb je al Easus partition manager geprobeerd?
Met dat programma kun je naar harte lust met hardschijven spelen.
De basis versie is gratis.
Ik gebruikt dat programma altijd bij nieuwe harde schijven.

Reputatie 1
Badge

Ik sluit het onderwerp af, het is niet gelukt de SSD aan de praat te krijgen. Als de ssd af en toe wel, maar net zo vaak niet wordt herkend kan ik daar geen conclusies uit trekken t.a.v instellingen etc.

Ik ga proberen W10 te installeren en daarna weer de ssd proberen te installeren. 

Soms zit tegen, maar is het in ieder geval een leerzame exercitie geweest.

Alle meedenkers en reageerders bedankt voor jullie reacties!!!!

Reputatie 2
Badge +4

Ik lees nu pas dat het hier gaat om een SSD Crucial 1Gb?
Daar heb ik slechte ervaringen mee en heb er al 2 mogen begraven♰♰

Ervaring: koop een Samsung of Kingston van een equivalente capaciteit.

Reputatie 7
Badge +6

@F.J. Boers mogen we nog weten of je er al wel een partitie op hebt gemaakt en heb je die geformatteerd (geïnitialiseerd)? Want als je dat niet gedaan hebt wordt hij nooit herkend. Je kan alle vragen stellen aan Google als je begint met How to . . ., bijvoorbeeld “how to make a partition in ssd”. 

Reputatie 1
Badge

Henko: De Crucial leeft nog steeds, er is dus geen aanleiding een andere te kopen. De oorzaak van het probleem ligt ergens anders. 

Het updaten naar W10 was snel afgelopen. De processor is niet geschikt voor W10. Dit werd bevestigd op veel sites.

Jan: ken je een programma waarmee een disk (die niet wordt herkend in Windows!!!!) kan worden geinitialiseerd en geformatteerd? 

Reputatie 7
Badge +6

@F.J. Boers ja, formatteren doet Windows zelf. Die keuze kom je direct tegen zodra je op die SSD schijf de partitie van 1000Gb aanmaakt (in werkelijkheid zal het wel 1024 Gb zijn).. Het formatteren is een onderdeel van die procedure. En je computer ziet die schijf al want dat blijkt uit het paneeltje dat je hierboven plaatste. Alleen Windows ziet hem nog niet omdat hij nog geen driveletter heeft gekregen en nog geen geformatteerde partitie. Zodra je die partitie maakt krijgt hij vanzelf een driveletter. Zonder partitie geen driveletter, zonder driveletter geen formatteren, zonder formatteren geen herkenning.

Je moet je andere schijven niet formatteren ok, maar als je witl weten waar het programma Formatteren staat, klik dan op je beeldscherm links bovenaan op Deze PC, dan zie je onder andere een overzichtje van de harde schijven in je computer. Rechtsklik op een zo'n schijf, in het uitklapmenu zie je dan Formatteren staan. Ik weet niet of je in dat overzicht ook schijven ziet die nog geen partitie hebben gehad.

Eerstvolgende stap die je nu dus moet doen is in Google de vraag typen: How to make a partition on SSD, en daar die instructies volgen. Ik heb dat een paar jaar geleden voor het laatst gedaan en weet het niet meer precies uit mijn hoofd. 

Reputatie 1
Badge

Jan: Als Windows de schijf niet herkent kan Windows er dus NIETS mee. Niet partitioneren, niet initialiseren, niet formatteren!!

Reputatie 3
Badge +2

HI,

Paar vragen / opties:

• Er zijn twee Twee versies van Bios beschikbaar F5 en F6c(Beta) voor de GA-EX38-DS4  … Je kan de Beta proberen
  • Werkt de SSD wel op een andere PC?
  • Kan je via een andere PC een recente firmware in de SSD laden. Zie of dat iets help

De PC wordt nu echt wel een beetje oud… tijd voor een nieuwe PC?

Reputatie 7
Badge +6

Jan: Als Windows de schijf niet herkent kan Windows er dus NIETS mee. Niet partitioneren, niet initialiseren, niet formatteren!!

Beste @F.J. Boers , op je vorige post op pagina 1 heb je een afbeelding geplaatst van jouw Schijfbeheer waarop te zien is dat jouw SSD schijf wel gedetecteerd wordt als zijnde Schijf 1, Onbekend, 7,88GB, Niet geïnitialiseerd, 7,88 GB Niet toegewezen. Ik kopieer jouw afbeelding weer hier voor de duidelijkheid. Je komt in Schijfbeheer door rechtsklik op Start en dan Schijfbeheer kiezen.

Schijfbeheer afbeelding van F.J. Boers

Dus even voor de duidelijkheid, Windows kan geen schijven detecteren die nog geen driveletter hebben en die nog niet geformatteerd (=geïnitialiseerd) zijn. De schijven Schijf 0 en Schijf 1 op de afbeelding hierboven worden gedetecteerd door de BIOS. 

Schijf 0 is online (= Windows ziet hem), is 372,61GB groot en is verdeeld in twee partities, te weten één opstart partitie met driveletter (C:) groot 177,2GB en één primaire partitie met driveletter (D:) groot 195,31GB. Deze twee partities zijn geformatteerd volgens het bestandssysteem NTFS. Links van (C:) en (D:) is nog een stukje van 100MB, daar zit waarschijnlijk de installatiesoftware op.  

Schijf 1 is onbekend, is niet online (Windows ziet hen dus niet), is niet geformatteerd, is 7,88GB groot en de rest is niet toegewezen. Aan de lengte van het witte vak is te zien dat het een grote schijf is. Deze Schijf 1 is je SSD schijf. die moet je nog een driveletter geven en een partitie op maken van 1000GB. Ik begrijp niet goed wat die 7,88 GB voorstelt, misschien installatiesoftware, probeer dat eens uit te zoeken door in je boekje te kijken, of laat Verkenner er iets van zien? 

Zie bovenaan in het paneel onder Actie of je van daaruit de partitie kan maken en als NTFS kan laten formatteren. Of toets anders How to make a partition on SSD in Google en volg die instructies. Je kan ook rechtsklik doen op het witte vlak van die Schijf 1 waar “7,88GB” staat,

Ik plak hier mijn Schijfbeheer met de tab Actie uitgeklapt

Dus nogmaals voor de duidelijkheid, Windows kan je schijf nog niet zien want geen partitie, nog niet gekoppeld, geen driveletter en niet geformatteerd. De BIOS van je PC ziet hem al wel. Ik ga je hier verlaten want als het nog niet lukt moet je iemand anders vragen of die bij jou kan komen om het te doen. Je hebt ook Student aan huis die je kunnen helpen. Ik vind het zo zonde voor je want het is allemaal wel oplosbaar. 

Reputatie 3
Badge +2

Er zijn meerdere adviezen de BIOS te updaten. De huidige versie is F3 van 27-02-2008. De versie F5 is van twee dagen eerder en repareert een RAID issue. F6 is een beta versie. Ik denk daarom niets op te schieten met een update.

Ik heb nog eens de SSD op poort 0 en de HDD op 1 aangesloten. De vorige keer startte W7 niet. Nu startte W7 wel (na systeem herstellen) en was de SSD zichtbaar in BIOS en apparaatbeheer.

Eindelijk!

Gewoon BIOS update … Alle Disk access is RAID ook voor een single disk configuratie. We zijn hier al veel te lang mee bezig. Bios updates gaan vrijwel altijd goed en ik heb er tien duizenden gedaan. (zelfs over het netwerkt in groote remote kantoor omgevingen )

Reputatie 2
Badge +4

@F.J. Boers (Als reactie op de vraag die je aan Jan stelt)
Ik gebruik diverse tools als ik niet uit de voeten kan met de standaard Windows 10 onderdelen.
Gratis: MiniTool Partition Wizard is geweldig. Maar ook EaseUS Partition Master Free

Reageer