Consumentenbond.nl
Beantwoord

Steeds minder schijfgeheugen in laptop

• 29 juli 2015
  • 9 reacties
  • 740 Bekeken

Ik heb een ASUS-laptop sinds juli 2010, met een geheugen van 4,00 GB.

Het icoon "computer" geeft als schijfgeheugen aan:

OS (C) 74,5 GB, nu niog 8,08 van 74,5 GB en

DATA (D) 206 GB, waarvan nog steeds 206 GB beschikbaar is.

Ik heb Windows 7 en gebruik Google Chrome.

Het geheugen van OS daalt al geruime tijd, maar sinds enkele weken steeds sneller. Zelfs in mijn 13-daagse afwezigheid is het met ruim een punt verder gedaald.

Door onvoldoende geheugen kunnen programma's niet meer goed worden uitgevoerd.

Ik heb de laatste maanden zoveel mogelijk verwijderd naar "one drive" resp, een externe harde schijf,maar dat heeft helemaal niets geholpen.

Mijn leverancier biedt loyaal service. Voor de uitvoering van de service gebruikt hij een werkstudent. Geen van beide heren begrijpt echter waardoor dit voortdurende geheugenverlies ontstaat. Daarom plaats ik dit bericht op het Consumentenbond forum.

Ik hoop dat iemand van de deelnemers dit probleem kent, en zo ja, ook de oplossing hiervan! Ik zou dankbaar zijn voor een positief antwoord!

Dank voor uw aandacht,

Marie Bonder

[Opmerking redactie: titel van dit topic iets verduidelijkt.]
icon

Beste antwoord door A. Deen 30 juli 2015, 22:01

Geen idee en op basis van deze informatie ook bijna niet te diagnotiseren maar een voor de hand liggende oplossing zou zijn om de ruimte van je D schijf bij je C schijf te voegen.
Bekijk origineel

9 reacties

Geen idee en op basis van deze informatie ook bijna niet te diagnotiseren maar een voor de hand liggende oplossing zou zijn om de ruimte van je D schijf bij je C schijf te voegen.
Geachte heer of mevrouw Deen,

Hartelijk dank. Misschien levert het iets op. Moet ik uitproberen.

Ik heb intussen opdracht voor defragmentatie gegeven. Dat heeft sinds gisteravond een kleine verbetering opgeleverd: van 8,08 naar 9,25 van 74,50 GB.

Vriendelijke groet,

Marie Bonder
Reputatie 5
Badge +6
De 2 schijven combineren kan met http://download.cnet.com/MiniTool-Partition-Wizard-Free/3000-2094_4-10962200.html (zie ook http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2221494/merging-hard-drive-partitions-win7-deleting-data.html). Of zie http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/298753-2-hard-drive-partitions-i-wish-combine-into-1-a.html .

U zegt "Zelfs in mijn 13-daagse afwezigheid is het met ruim een punt verder gedaald." > stond de laptop daarbij uit? Hoe dan ook: een PC gebruikt allerlei manieren om zichzelf zo goed mogelijk te laten werken (cache-bestanden, tijdelijke bestanden etc). Daarnaast zijn er vaak allerlei dingen actief op de achtergrond: wellicht worden er updates voor anti-virus of andere programma's automatisch gedownload, b.v. Dat soort mechanismes kunnen verklaren waarom ook als u 'niets doet' toch de hoeveelheid geheugen verandert.
Geachte heer/mevrouw Teeuwen,

Uw bericht is heel informatief. Ik aarzel om de C- en D-schijf samen te voegen. Ik wil liever de onbegrijpelijke daling van de C-schijf stoppen; die zounook bij samenvoeging doorgaan lijkt mij.

Dank voornuw bericht,

Marie Bonder
Het verlies van ruimte op de C schijf is gerommel in de marge terwijl je 200gb ongebruikt klaar hebt staan. Sowieso is die C D splitsing bedoelt om OS en data van elkaar te scheiden en dat lijkt me hier volledig mislukt gezien het gebruik van de D schijf. Vanwaar de weerstand? Ik begrijp dat u onderhoud heeft van uw leverancier, die moet dit foutloos uit kunnen voeren en dan is het probleem gegarandeerd opgelost.
Beste Marie,

Een gedeelte van het disk gebruik zal ongetwijfeld installatie van software zijn. 80GB Heb je met een huidige windows 7 tot en met 10 versie inclusief office al snel voor de helft vol. Als je netjes alle windows updates inclusief restore points (vaak gebeurt dat automatisch op de achtergrond) dan loopt een schijf in de loop der jaren steeds voller en voller.

Aangezien u de D schijf helemaal niet gebruikt zou ik dan ook aanraden om C + D samen te voegen.

Nog even terug naar het sluipgebruik van de HD. Check eens de disk-opruim tool van microsoft zelf. (Start>Bureauaccesoires>Systeem tools>Disk opruiming)

Als je die draait dan weet je in iedergeval of er caching, error dumps, log files, temp folders en ander soortige rommel is wat opgeruimt kan worden.
Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat jou verlies aan vrije ruimte door het tijdelijk opslaan van data door normaal software gebruik komt.

Bijvoorbeeld Windows-updates installaties worden bewaard zodat deze ongedaan gemaakt kunnen worden. Windows slaat graag miniaturen van afbeeldingen en verzameld data om vervolgens betere prestaties te kunnen leveren. Ook webbrowsers slaan graag eerder geladen content op om jou zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. Als je ruimte vrij wilt maken zul je software van je computer moeten gaan verwijderen, alle andere vrijgemaakte ruimte zal op termijn toch weer gevuld worden.

Voor software makers is het steeds gebruikelijker om dit te doen. Gebrek aan schijfruimte komt immers steeds minder voor met de steeds verder afnemende prijs.

Gezien de leeftijd verwacht ik niet dat er een kleine ssd en een hardeschijf in deze laptop zitten. Dus het zouden dan twee partities op dezelfde hardeschijf zijn. Het gebruik van zo'n grote 'data' partitie is uitzonderlijk en eigenlijk alleen gebruikelijk bij 'computer experts' die graag alles in eigenhand willen houden. Het werkelijke nut is omstreden, en voor normale computer gebruikers is het alles behalve praktisch.

Als je echt die Data partitie wilt behouden, moet je hem gaan gebruiken. 1. Door programma's niet op C te installeren, maar in D:\.... (dus bij elke installatie voor 'Geavanceerd' kiezen en zelf instellen) 2. Je foto's etc. niet in 'Mijn Documenten' maar een mapje geven op die D partitie. -. Eigenlijk moet je hele gebruikersprofiel naar die D-partitie om het gebruik prettig te houden, maar dat vind ik te extreem voor een normale gebruiker. (Chrome bijvoorbeeld installeerd zich (zoals spyware) heel stiekem in je gebruikersprofiel ...) Bewerkelijk, maar dat is hoe men dat doet. Ik zou ook gaan voor het samenvoegen van die partities.

Samenvoegen, zoals genoemd in de link van R. Teeuwen: 1. Als er iets op die D schijf staat, sla dat tijdelijk ergens anders op. (als je het wilt behouden) 2. Klik met de rechtermuisknop op Computer > Beheren > in het menu aan de linkerkant, onder Opslag > Schijfbeheer Nu moet je even kijken of er in het overzicht achter D niet staat dat het een 'Primaire Partitie' is. (Als dat zo is dan zou je twee verschillende hardeschijven hebben.) 3. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop op de regel van de D-partitie en kies Volume verwijderen. 3. Nu met de rechtermuisknop op de regel van de C partitie en kies Volume Uitbreiden... . 4. Geef vervolgens de maximale beschikbare grote op om alles onderdeel van de C-schijf te maken.
Geachte heer Deen,

Nogmaals dank voor uw reaktie. Ik ben op de computer een echte leek en a-technischn. De volgende drie reakties die ik kreeg gaven mij steeds wat meer inzicht.

Alle adviezen zijn de C- en D-schijf samenvoegen tot ÉÉn schijf. Ik zal hiermee naar mijn leverancier gaan en hem vragen dit uit te voeren. Hoop dat hij niet met vakantie is.

Vriendelijke groet,

Marie Bonder
Geachte heren Teeuwen, Huitema en Wolthuis,

Op mijn vraagstelling van 27 juli over het geheugen kreeg ik verrassend veel reakties, van de heer De heer Deen en van u drieËn. Ik ben op de computer een echte leek en a-technisch, schreef ik aan de eertse respondent, de heer Teeuwen. Hem kon ik nog afzonderlijk antwoorden. Bij u drieËn lukt mij dat niet door de plaatsing van de berichten achter elkaar, zonder

Dan maar zo. Door uw achtereenvolgende adviezen heb ik toch wat meer inzicht gekregen. Duidelijk is dat in mijn geval de C- en D-schijf samengevoegd moeten worden. Ik zal uw reakties aan mijn leverancier geven en hem vragen de C- en D-schijf samen te voegen. Ik hoop dat hij niet met vakantie is.

HÉÉl hartelijk dank en leve het Consumentenbond-forum!

Marie Bonder

Reageer