Consumentenbond.nl

Stel je vraag over mobiele telefonie aan onze experts

• 7 oktober 2014
  • 16 reacties
  • 620 Bekeken

Stel je vraag over mobiele telefonie aan onze experts Sanne en Celine a.s. vrijdag 19.00 tot 21.30 uur Wat zijn de voordelen van een abonnement ten opzichte van prepaid? Waarin zijn dure smartphones beter dan goedkope? Komende vrijdag 10 oktober kun je onze onderzoekers live vragen stellen over mobiele abonnementen en smartphones. Op 10 oktober van 19:00 tot 21:30 uur zitten Celine Burgering en Sanne Jansweijer (de mobiele telefoon experts van de Consumentenbond) klaar om je vragen te beantwoorden. Je kunt je vragen hieronder in dit topic stellen.

16 reacties

Bij het niet gebruiken, gedurende 6 maanden, van prepaid simkaarten op tablets waar hoofdzakelijk WIFI opgebruikt wordt, vervalt het tegoed zonder tegenprestatie aan de provider. Door het deactiveren van het GSM nummer en het inpikken van het er op staande tegoed.

Zelfs is dan het tegoed wat er opstond niet te achterhalen en dus ook niet te crediteren, aldus de KPN.

Kunt U eens inventariseren hoe groot dit probleem is.

Waarschijnlijk groter dan gedacht wordt. Aangezien veel tablets maar af en toe op de simkaart gebruikt zullen worden. Het vergeten dit binnen 6 maanden regelmatig te doen schiet er bij in net als het optijd opladen van de batterij in bijvoorbeeld het fototoestel.
@R. Flederus

Bij het niet gebruiken, gedurende 6 maanden, van prepaid simkaarten op tablets waar hoofdzakelijk WIFI opgebruikt wordt, vervalt het tegoed zonder tegenprestatie aan de provider.

De tegenprestatie van de provider is dat hij de aansluiting in de lucht houdt. Je kunt overwegen over te stappen naar een andere prepaid. Er zijn namelijk ook prepaids waarbij je tegoed 9 maanden (AH Mobiel) of 12 maanden houdbaar is (Aldi Talk, Hema, Jumbo, Kruidvat, Vodafone hybride).

Een andere optie is ‘tethering’. Je maakt daarbij van je smartphone een mobiele hotspot, en je tablet surft mee op het internet van de smartphone. Je hoeft er dan niet aan te denken om eens in de zoveel tijd actief te zijn op het netwerk en het is nog voordeliger ook. Pas wel op met je dataverbruik, want je internet dan ‘voor twee’.

De instellingen voor tethering vind je hier:

Android: Instellingen > Meer… > Tethering en draagbare hotspots iOS (iPhone): Instellingen > Mobiel netwerk > Mobiel datanetwerk > Persoonlijke hotspot (de APN moet hier hetzelfde zijn als de APN bij ‘Mobiele data’)
Meer info vind je hier:

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/extra/smartphone-accu-vervangen/mobiel-internet/#item1

In dit (ietwat oudere) bericht vind je uitleg over tethering:

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/diversen/tethering/
Heb een mobiel abbonement bij KPN afgesloten voor 2 jaar, omdat dat voordelig was. Nu wil ik een nieuwe telefoon ipv oude Nokia. Is ook echt nodig.

Ze hebben nu allemaal acties van KPN, ben naar de winkel geweest, maar ze kunnen niks doen, met abbo verlengen of dat je een telefoon voor een redelijk bedrag krijgt, omdat je klant bent.

Dat is toch niet klantvriendelijk. je bent klant al een paar jaar, en ze willen hun klanten houden, maar ze kunnen niks doen. Wat vinden jullie hiervan?

Is het niet mogelijk om tussentijds iets te veranderen aan je abbo? Je weet toch niet vantevoren of je een nieuwe telefoon nodig hebt, of dat er iets veranderd in je situatie, of je verbruik. Ik vind dat een beetje service wel mag.

Graag hoor ik jullie ervaring hiermee, en wat er misschien mogelijk is.
    Bij KPN, Hi en Telfort mag je alleen met de nieuwste abonnementen gebruik maken van tethering. Bij oude abonnementen en de simonly-abonnementen van KPN mag het niet.
Dit las ik op jullie site over tethering.

Dus als je een Sim only abbo van KPN hebt, kan je dan geen gebruik maken van tethering??
Reputatie 2
Badge +3
@Knorrebor

Heb een mobiel abbonement bij KPN afgesloten voor 2 jaar, omdat dat voordelig was.

Nu wil ik een nieuwe telefoon ipv oude Nokia. Is ook echt nodig.

Ze hebben nu allemaal acties van KPN, ben naar de winkel geweest, maar ze kunnen niks doen,

met abbo verlengen of dat je een telefoon voor een redelijk bedrag krijgt, omdat je klant bent.

Dat is toch niet klantvriendelijk. je bent klant al een paar jaar, en ze willen hun klanten houden,

maar ze kunnen niks doen. Wat vinden jullie hiervan?

Is het niet mogelijk om tussentijds iets te veranderen aan je abbo?

Je weet toch niet vantevoren of je een nieuwe telefoon nodig hebt, of dat er iets veranderd in je situatie,

of je verbruik. Ik vind dat een beetje service wel mag.

Graag hoor ik jullie ervaring hiermee, en wat er misschien mogelijk is.

Je zou telefonisch contact op kunnen nemen met klantenservice. Bij een tweejarig contract zou het zomaar kunnen dat je zes maanden voor het eind van het contract al kunt verlengen, waarbij je dan een abonnement met toestel zou kunnen nemen. De klantenservice heeft waarschijnlijk meer mogelijkheden dan de medewerkers in de winkel.

Hier vind je een aantal onderhandeltips:

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/internet-en-software/internetproviders/extra/onderhandelen-met-je-provider/

Maar: je bent waarschijnlijk voordeliger uit als je nu een het toestel los aanschaft en een simonly abonnement neemt als je contract is afgelopen.
@Knorrebor

Bij KPN, Hi en Telfort mag je alleen met de nieuwste abonnementen gebruik maken van tethering. Bij oude abonnementen en de simonly-abonnementen van KPN mag het niet.
Dit las ik op jullie site over tethering.

Dus als je een Sim only abbo van KPN hebt, kan je dan geen gebruik maken van tethering??

Let wel, de uitleg over tethering is een wat ouder bericht (13-aug-2012). Volgens ons kun je tegenwoordig bij elke provider tethering gebruiken. We horen het graag als dat bij jouw provider niet kan!
Heb nu al een Sim Only abbo, dus ik denk dat het toch een losse telefoon gaat worden. Is soms ook stukken voordeliger. En je kan hem kopen waar je wilt.

Hij moet dan wel voor het KPN netwerk zijn, of simlockvrij natuurlijk. Heb de klantenserv al gebeld, maar konden ook niets doen. Vind het toch jammer dat ze deze service niet verlenen. Misschien om eens mee te nemen in een discussie of ergens plaatsen!!!

Hebben jullie ook ervaring met welk soort mobiele teefoon te kiezen. Het is voor mijn man, dat ik dit uitzoek. Hij is alleen die Nokia gewend.

Nu komt er dus een Samsung Galaxy, alleen weten we nog niet welke. Hij moet niet te ingewikkeld zijn, want dat gaat hem niet worden, helaas. Ik dacht aan de Samsung galaxy S3 mini of de S4 mini.

De batterij moet ook lang meegaan. Het is niet zozeer voor internet.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie ook filmpjes over deze telefoons, zoals jullie dat wel meer hebben over producten?
Sanne, ik zal zodra er een nieuwe telefoon is, dat proberen met tethering, en laat je weten of het wel kan met Sim Only abbo van KPN. Volgens mij kan het overal mee tegenwoordig.

Dat vertelden ze mij vd Samsung helpdesk. Want je telefoon fungeert gewoon all Wifipunt. Ik laat het je in ieder geval nog weten.
@Knorrebor:

Heb nu al een Sim Only abbo, dus ik denk dat het toch een losse telefoon gaat worden. Is soms ook stukken voordeliger. En je kan hem kopen waar je wilt. Hij moet dan wel voor het KPN netwerk zijn, of simlockvrij natuurlijk. Heb de klantenserv al gebeld, maar konden ook niets doen. Vind het toch jammer dat ze deze service niet verlenen. Misschien om eens mee te nemen in een discussie of ergens plaatsen!!! Hebben jullie ook ervaring met welk soort mobiele teefoon te kiezen. Het is voor mijn man, dat ik dit uitzoek. Hij is alleen die Nokia gewend. Nu komt er dus een Samsung Galaxy, alleen weten we nog niet welke. Hij moet niet te ingewikkeld zijn, want dat gaat hem niet worden, helaas. Ik dacht aan de Samsung galaxy S3 mini of de S4 mini. De batterij moet ook lang meegaan. Het is niet zozeer voor internet. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie ook filmpjes over deze telefoons, zoals jullie dat wel meer hebben over producten?

Als je moet kiezen tussen Samsung Galaxy SIII mini en de Samsung Galaxy S4 mini, dan zou ik gaan voor de Samsung Galaxy S4 mini. Die is een stuk nieuwer, waardoor je langer software-updates kunt verwachten. Ook de Motorola Moto G (2014 editie) is misschien een goede optie om te overwegen. Die is een stuk voordeliger dan de S4 mini. Over de S4 mini hebben we geen video, maar over de Moto G (2013 editie) wel:

De SII mini en S4 mini hebben trouwens wel beide een 'eenvoudig startscherm', iets wat de Moto G dan weer niet heeft. Zo'n eenvoudig startscherm is superfijn als je net begint met smartphones: het maakt het gebruik een stuk toegankelijker.

Vergelijk de Samsung Galaxy SIII mini, de S4 mini en de Motorola Moto G
Heb net al een beetje rondgekeken op jullie site. En ik kwam zelf ook uit op de S4 mini. Meer mogelijkheden, en niet te ingewikkeld voor mijn man. Ik zet een aantal apps erop, en wil deze dan koppelen aan een Samsung Tablet via tethering, dat is in ieder geval de planning.

Dus als de telefoon er is, wil ik de Samsung Galaxy tablet 3 SM T310 koppelen aan de Samsung Galaxy S4 mini. Als dit allemaal gelukt is, zal ik je erover informeren, of het makkelijk is in te stellen, of waar ik tegen aanloop met installeren enzovoort.

Wat ook prettig is van Samsung, dat je de App Smart Tutor erop zet, en als je eens echt problemen hebt, en er niet uitkomt, kan de servicedesk je helpen op afstand. Heb ik zelf ook al eens gebruik van gemaakt met mijn Samsung, en al eens met de Tablet. Dat is echt een zeer goede service van Samsung.

Hier behouden ze klanten mee.
Hallo, ik heb een abonnement van 2 jaar bij Hollands Nieuwe, en heb al meer dan een jaar problemen met het bereik. Ik kan nu alweer weken niet bellen en internetten, kan dus ook niet smsen en mijn voicemail beluisteren. Heb al te vaak contact gehad met een klantenservice medewerker die steeds dezelfde vragen stelt, heb al 2x een nieuwe sim kaart gekregen, maar het ligt niet aan het toestel of de simkaart. Hollands Nieuwe heeft slecht bereik, en ik betaal maanden geld voor iets wat zij niet leveren. Ik kom geen steek verder, wil van mijn abonnement af met nummerbehoud, maar vraag me af wat mijn rechten zijn.
@Knorrebor

Sanne, ik zal zodra er een nwe telefoon is, dat proberen met tethering, en laat je weten of het wel kan met

Sim Only abbo van KPN.

Volgens mij kan het overal mee tegenwoordig.

Dat vertelden ze mij vd Samsung helpdesk.

Want je telefoon fungeert gewoon all Wifipunt.

Ik laat het je in ieder geval nog weten.

Fijn dat je er uitkomt met onze informatie. We zijn benieuwd naar je ervaringen als de nieuwe telefoon er is. We wensen je veel succes!

Hallo, ik heb een abonnement van 2 jaar bij Hollands Nieuwe, en heb al meer dan een jaar problemen met het bereik. Ik kan nu alweer weken niet bellen en internetten, kan dus ook niet smsen en mijn voicemail beluisteren. Heb al te vaak contact gehad met een klantenservice medewerker die steeds dezelfde vragen stelt, heb al 2x een nieuwe sim kaart gekregen, maar het ligt niet aan het toestel of de simkaart. Hollands Nieuwe heeft slecht bereik, en ik betaal maanden geld voor iets wat zij niet leveren. Ik kom geen steek verder, wil van mijn abonnement af met nummerbehoud, maar vraag me af wat mijn rechten zijn.

Hollands Nieuwe zit op het Vodafone-netwerk, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Reputatie 2
Badge +3
@Marga09

Het lijkt erop dat je provider niet de dienst levert waar je voor betaalt. Je kunt dan een klachtbrief sturen naar je provider. Schrijf in de brief precies wat de problemen met je verbinding zijn. Geef je provider de gelegenheid om binnen 3 weken de problemen te verhelpen. Als je door de storing langere tijd geen gebruik hebt kunnen maken van je internet, vraag dan om teruggave van (een deel) van het abonnementsgeld. Willen ze de problemen niet binnen een redelijke termijn oplossen? Dan kun je in het uiterste geval de overeenkomst opzeggen. Geef dan per brief aan dat je het contract wil opzeggen omdat er (te) vaak storingen zijn.Je kunt ook terecht bij de Geschillencommissie telecommunicatie.
Reputatie 2
Badge +3
Deze vraag ontvingen we via Twitter door Gertje:

@Consumentenbond wanneer wordt prepaid verbruik aan klant verduidelijkt?

Als je een smartphone hebt, kijk dan of je de verbruiksapp van je provider kunt installeren. Meestal kun je daarmee ook je prepaidverbruik inzien. Heb je geen smartphone, dan kun je je tegoed opvragen door een sms te sturen naar een bepaald nummer. Dan nummer kun je navragen bij je provider.
Bedankt voor jullie vragen. Fijn weekend!

Wil je de volgende vraag&antwoord-sessie niet missen? Schrijf je dan in voor de community nieuwsbrief: je ontvangt dan direct 75 tips & trucs voor je computer, smartphone en tablet!

Reageer