Consumentenbond.nl

Stelling: Je kunt beter een 2e hands tv kopen dan een nieuwe huren.

• 19 februari 2015
  • 3 reacties
  • 215 Bekeken

Badge +1
Een tv huren voor €1 per dag!

Deze aanbieding zagen wij laatst voorbij komen bij Expert. Dat klinkt voordelig, maar na wat rekenen lijkt het toch een slechte deal.

Onderstaande grafieken laten voorbeelden zien hoeveel je betaalt voor het huren van een wasmachine en een televisie, vergeleken met de normale richtprijs.

Stelling: Je kunt beter een 2e hands tv kopen dan een nieuwe huren.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit soort diensten vinden. En wat zou jij doen als je een product nodig hebt, maar het niet in 1 keer kan betalen?

3 reacties

Niet geheel onbevooroordeeld, dus ik zal niet verder niet teveel op de stelling zelf in gaan, maar moeten we deze vraag nu echt nog beantwoorden? Natuurlijk is huren altijd duurder dan kopen, want je gaat in feite een lening aan met de verkoper, in plaats van een directe koop. Hij leent jou het toestel voor bepaalde tijd en jij betaalt deze af. Tot dat het toestel geheel betaalt is, loopt de verhurende partij een bepaald risico en mist hij een bepaalde hoeveelheid omzet: dus achteraf ben je duurder uit. Overigens vergeten jullie te vermelden, dat Expert garantie lijkt te staan voor gratis reparaties tijdens de looptijd van het huurcontract, daar betaal je ook voor.

Dit soort constructies zijn steeds populairder, vooral voor mensen die geen grote bedragen tegelijk uit kunnen geven. Deze groep mensen is vaak financieel niet erg sterk, vandaar ook het risico wat een verhuurder draagt en het hogere eindbedrag. Het zijn enigszins Amerikaanse praktijken om dingen te kopen, die je eigenlijk niet kunt betalen, maar wel wilt hebben (hypotheken, anyone?) en het lijkt erop dat de Nederlands markt hier nu vraag naar heeft (gecreËerd).

Een tweedehands TV kopen is alleen interessant, als je ook enige garantie kunt krijgen op de kwaliteit van het product en bij particulieren heb je die vrijwel niet. Betaal je, daarentegen, maar een paar tientjes, dan moet je je ook bewust zijn van de risico's die je daar mee neemt. Wij refurbishen af en toe nog wel eens een TV, geven daarbij dan 3 maanden garantie, maar dan kost het apparaat ook 75,- euro of meer.
Badge +1
Dat klopt, Expert biedt garantie gedurende de huurperiode. Maar is dat echt wat waard als je de televisie ruim 2 keer betaald in een paar jaar tijd? Bovendien krijg je bij de meeste fabrikanten standaard al 2 jaar garantie. Maar u heeft gelijk, op een tweedehands tv heb je minder/geen garantie, dat kan een nadeel zijn.
Natuurlijk, helemaal waar. Als tv of wasmachine 5 keer betaald moet worden gedurende de levensduur lijkt het toch wel erg op woekerpraktijken.

Of een discussie hier helpt vraag ik me af. Sommige mensen moeten hiertegen beschermd worden.

Een huurkoop constructie waarbij men het na 2-3 jaar in bezit krijgt kan ik me nog voorstellen, maar in 3 jaar tijd je tv 2 keer betaald hebben en 'm dan moeten inleveren...

Ik heb 1 voorbeeld doorgerekend een koelkast van 999,- 10 jaar 32.95 7 jaar 34.95 of 5 jaar 42.95. Dat zou als lening een annuiteit met nominale jaarrentes van ca 38-46% . En dan mag je je koelkast nog houden als die afbetaald is.

Verder prima winkel , Expert, maar hier moesten ze zich niet mee bezig houden

.http://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Reageer