Consumentenbond.nl

Stelling: razendsnel internet op je mobiel is vooral een marketingtruc en dus overbodig

• 29 januari 2015
  • 8 reacties
  • 192 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
4G, een nieuw tijdperk, supersnel internetten met je smartphone! Providers spelen een baas boven baas spelletje met elkaar en hebben nu weer de snelheden verhoogd. Met de nieuwe 4G abonnementen begon het bij 50 Mbps, toen werd het 100, en nu zitten we al op 120. 120 Mbps! Dat is waarschijnlijk sneller dan je vaste internet. Maar is dat nou wel nodig op je telefoon? Heb je aan de 3,6 Mbps van ‘vroeger’ niet gewoon genoeg voor je Whatsapp berichten, je dagelijkse nieuwscheck en dat enkele filmpje dat je onderweg kijkt? Of zijn we inmiddels allemaal zulke grootverbruikers dat we alleen nog maar ‘razendsnel’ willen? Stelling: Razendsnel internet op je smartphone: vooral een marketingtruc en eigenlijk overbodig! Ik ben benieuwd naar ervaringen van de super-snel-internet-gebruikers. Is het nou echt zoveel sneller dan vroeger?

8 reacties

De beloofde maximum downloadsnelheden zijn niet zo relevant. Wat voor de beleving van snelheid wel grote invloed heeft dat is de snellere responstijd (kleinere latency) van 4G tov 3G. Dat is wat mij betreft dan ook de grote toegevoegde waarde van 4G. De wat hogere downloadsnelheden zijn een leuke bijkomstigheid.

En ja: 4G is echt een veel snellere beleving dan 3G, zeker als je veel buiten de deur werkt en bijv. web based applicaties gebruikt dan werkt 4G beduidend sneller dan 3G. Dat komt vooral door de snellere reponstijd, de downloadsnelheid maakt dan niet zo heel veel uit.
4g is inderdaad een forse verbetering tov 3g. Zeker qua beleving. Gewoon websurfen gaat al veel vlotter. Kleine downloads vrijwel meteen binnen.

Echter de beperkte bundels zijn nu het probleem...
Super snel. Maar kijk uit voor de kosten.

Als je in Amerika zonder bundel en ingestelde limieten gebruikt kun je met het doen van een speedtest in 3 seconden 900 Euro aan data downloaden (ca 100Mb a 9 Euro / Mb)
Mijn dataverbruik is verdubbeld sinds 4G, maar dat vind ik geen probleem. Alles is (in het algemeen) veel sneller. Filmpje kijken? Filmpje kijken. Vroeger zou ik dat nooit gedaan hebben in de tram, had ik gewacht tot ik thuis was. In de tram nog even 200 meter voor Amsterdam CS op 9292OV kijken op welk perron mijn trein vertrekt: nog voor ik moet uitstappen is alles binnen. Ik vind het fantastisch. Het enige probleem is dat er zelfs in de stad nog plekken of momenten zijn waarop er alleen 3G is.
Vele smartphones zijn nog niet geschikt voor 4g. Dat bleek bij mij pas na het instellen en bestellen van een duurder pakket. Mijn Samsung Galaxy s3 is niet geschikt JAMMER
hele vooruitgang 4g , alles komt zeer snel binnen.

wel oppassen voor je data , dit gaat veel sneller op
Reputatie 2
Badge +3

De beloofde maximum downloadsnelheden zijn niet zo relevant. Wat voor de beleving van snelheid wel grote invloed heeft dat is de snellere responstijd (kleinere latency) van 4G tov 3G. Dat is wat mij betreft dan ook de grote toegevoegde waarde van 4G. De wat hogere downloadsnelheden zijn een leuke bijkomstigheid.

En ja: 4G is echt een veel snellere beleving dan 3G, zeker als je veel buiten de deur werkt en bijv. web based applicaties gebruikt dan werkt 4G beduidend sneller dan 3G. Dat komt vooral door de snellere reponstijd, de downloadsnelheid maakt dan niet zo heel veel uit.

Veel enthousiaste 4G gebruikers hier!

Maar inderdaad, zoals LuckLuke hierboven al beschrijft: het gaat niet zozeer om die enorme snelheden, maar meer om de techniek achter 4G. Die maakt dat je internet als snel ervaart.

Toch blijven providers de snelheden verhogen. En daar schrijven ze dan natuurlijk graag een nieuwsbericht over.

Maar ga je er nou echt iets van merken? De kans is klein dan je de pieksnelheden ook echt haalt...

En weet je toestel eigenlijk wel raad met 150 Mbps?

Misschien zouden ze beter kunnen investeren in de dekking dan in de snelheid?
Ik vind internet op de telefoon nu pas praktisch bruikbaar, met 3g werkte het net niet, veel wachten, vastlopen. Ben er toch blij mee, denk dat de download snelheid daar ook wel n rol bij speelt. Mogelijk willen de telecombedrijven hiermee echter wel nog hogere post-vakantie-rekeningen fabriceren?

Reageer