Stelling: Waarom betalen voor Netflix, als ik gratis kan kijken met Popcorn Time?

• 12 February 2015
  • 44 reacties
  • 13355 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Nergens is de illegale streamingdienst Popcorn Time zo populair als in Nederland. Zo'n 100.000 mensen schijnen het programma dagelijks te gebruiken. Netflix heeft al aangegeven dat ze Popcorn Time als hun grootste concurrent zien in Nederland.

Uit onze review blijkt dat Popcorn Time op aanbod en gebruikgemak de concurrentie met Netflix en andere legale streaming diensten prima aankan. De grote maar is natuurlijk: het mag niet...

Stelling: Waarom betalen voor Netflix, als ik gratis kan kijken met Popcorn Time?

Gebruik jij Popcorn Time of Netflix wel eens? Ik ben benieuwd naar je mening!

44 reacties

Duh, omdat het bij wet verboden is. Gebruik op eigen risico.
Reputatie 2
Badge +3

Duh, omdat het bij wet verboden is. Gebruik op eigen risico.

Hoe komt het dan volgens jou dat zoveel mensen het gebruiken?
Het functioneert prima en bij de keerzijde draait het om pakkans en straf. De pakkans wordt als nihil ervaren en bij de boete stelt men zich ook geen Amerikaanse toestanden voor, iets vergelijkbaars als door rood rijden. Tel uit je winst.
Reputatie 2
Badge +3

Het functioneert prima en bij de keerzijde draait het om pakkans en straf. De pakkans wordt als nihil ervaren en bij de boete stelt men zich ook geen Amerikaanse toestanden voor, iets vergelijkbaars als door rood rijden. Tel uit je winst.

Waarschijnlijk heb je gelijk; hoewel je itt door rood licht rijden, voor downloaden en Popcorn streamen in Nederland niet snel een boete zult krijgen;)
Ik vind dit eigenlijk wel een een prachtig moreel dilemma voor de consumentenbond. Mag je mensen wijzen op de volstrekt illegale mogelijkheid lekker goedkoop popcorn time te gebruiken, moet je daar over zwijgen of moet je het actief ontmoedigen?
Ik denk dat het aanbod belangrijker is dan de prijs. De films en series op Netflix zijn over het algemeen al wat ouder, terwijl op Popcorn Time de meest recente films en series te zien zijn. Ik betaal zelf voor Netflix en ik probeer zo veel mogelijk via Netflix te kijken. Maar als ik op Netflix door een serie heen ben sta ik voor een keuze: het nieuwste seizoen op Popcorn Time kijken, of een jaar wachten tot het eindelijk op Netflix staat. En als er dan geen negatieve consequenties verbonden zijn aan het gebruik van Popcorn Time is het een makkelijke keuze.
Reputatie 2
Badge +3

Ik vind dit eigenlijk wel een een prachtig moreel dilemma voor de consumentenbond. Mag je mensen wijzen op de volstrekt illegale mogelijkheid lekker goedkoop popcorn time te gebruiken, moet je daar over zwijgen of moet je het actief ontmoedigen?

Die keuze hebben we al gemaakt: in onze review bespreken we de voor- en nadelen van Popcorn Time, maar zeggen we dat met de komst van Netflix en andere legale streaming-video-diensten, de keuze voor ‘illegaal’ steeds minder goed te rechtvaardigen is.
Zolang dat wat je wilt kijken niet legaal te zien is ga je opzoek naar alternatieven. En het is nog goed te rechtvaardigen door te zeggen: "Het is legaal nog niet te krijgen" . Geld is voor mij hier niet het issue. Tijd is het belangrijkste. Ik ben te ongeduldig om te wachten. Deze stelling is dan ook niet juist.Ik wacht met smart op een wereld wijdde netflix achtige organisatie met alle "rechten" van alle serie/films/anime etc. Evt extra betaling hoeft geen drempel te zijn.
Via het domein time4popcorn.org kom je op http://movietube.pw/ terecht. Soortgelijk aan Popcorn Time alleen heb je hier helemaal niets voor nodig. Deze gebruik ik. Als ik me niet vergis heb je voor Popcorn Time een desktop app nodig? Heb dat ook wel gebruikt maar ik raakte geirriteerd door het veelvuldig bufferen. Dat was ws. in de begindagen veel het geval toen het nieuw was. Desalniettemin is Netflix een prima alternatief als je niet bereid bent te stelen.
Dat zal het uiteindelijke einde van popcorn time zijn, lok argeloze mensen die ervan gehoord hebben naar je site en laat ze jouw applicatie installeren inclusief malware. Als ze het slim doen laten ze de app na succes 3 maanden wel installeren en verder niets dien en dan boem, mega uitbraak. Niemand is accountable.
Reputatie 2
Badge +3
Zolang dat wat je wilt kijken niet legaal te zien is ga je opzoek naar alternatieven. En het is nog goed te rechtvaardigen door te zeggen: "Het is legaal nog niet te krijgen" . Geld is voor mij hier niet het issue. Tijd is het belangrijkste. Ik ben te ongeduldig om te wachten. Deze stelling is dan ook niet juist. Ik wacht met smart op een wereld wijdde netflix achtige organisatie met alle "rechten" van alle serie/films/anime etc. Evt extra betaling hoeft geen drempel te zijn.

Maar betaal je tot die tijd wel voor Netflix of een andere dienst? Want als niemand bereid is te betalen, zal er niet snel een organisatie ontstaan met voldoende middelen om de rechten te kopen...
Wat mij opgevallen is is dat bij de Nederlands Netflix er veel seizoenen van series, complete series, en films gewoon missen. Dus men is verplicht een Amerikaanse VPN te gebruiken om een aantal programmas/films te kijken. Tevens mist er bij de Amerikaanse Netflix ook best veel en worden sommige programmas verwijderd. Daarom als beter alternatief Popcorn Time waarbij je gewoon zo ongeveer alles kan zien, soms nog in betere kwaliteit ook.
Ik heb ervaring met beide maar kan Netflix alleen maar aanraden.

Popcorn Time vind ik een goed antwoord op het uitzoeken van ‘goede torrents’, hier kijk ik wel eens een film waarvoor ik niet naar de bios ben gegaan omdat ik geen kaartje wilde kopen.

(De meeste bioscopen mogen van mij ook wel weer een beetje extra hun best doen om mij naar binnen te lokken haha).

Het ging heel eenvoudig maar je moet soms de app opnieuw opstarten, de stabiliteit kan beter.

Netflix vind ik goed vanwege content. En alleen al voor hun eigen Netflix-series is het de moeite waard om een 10tje uit te geven. Als de film studio’s ook eens even mee werken met hun licenties verstrekken dan stijgt het aanbod enorm.

Daarbij is de dienst enorm stabiel en hebben ze live ondersteuning in het Nederlands wat ik erg fijn vind.

Het VPN trucje werkt ook met Netflix trouwens, als je Amerikaanse content bent neem je een VPN uit USA en je logt in met je eigen account.
We hebben een Netflix account en dat werkt perfect, kids kunnen op hun 'eigen' pagina inloggen en hun eigen film/serie keuze maken/ gelijktijdig kijken.

En 8 euro per maand, we hebben het extra digitale zenderpakket a 10 euro per maand, van de provider opgezegd.

Een enkele keer via een VPN (Hola = gratis) inloggen op netflix en het Amerikaanse aanbod is te zien.

Popcorn time en/of andere plug-ins geprobeerd via een xbmc player, is ons slecht bevallen. Dan maar wat betalen voor een goed aanbod ipv een

camversie kijken waarbij de ondertiteling soms hapert.
Waarom betalen voor Netflix? Ik kan wel wat redenen bedenken:

- 9 euro per maand is erg redelijk ook al is het aanbod kleiner dan in de VS

- Netflix kijk je zo op je tv, voor Popcorn Time zal je een computer moeten aansluiten

- bij Netflix verdienen mensen nog iets aan wat ze hebben gemaakt

- beeldkwaliteit is bijna altijd goed bij Netflix en video hapert nooit

Naast Netflix download ik nog wel, om verschillende redenen:

- Sommige tv programma's en films komen hier nooit uit, bij veel andere content is het totaal onduidelijk wanneer het hier uitkomt. Ik heb simpelweg niet het geduld om een jaar te wachten op een nieuwe aflevering van mijn favoriete serie terwijl die wel op internet staat.

- Ik verzamel geen plastic schijfjes in plastic doosjes en ik ben best bereid te betalen voor een download. Helaas zijn vrijwel alle betaalde downloads voorzien van DRM en hoge prijzen. Je mag flink betalen, maar de verkoper bepaalt waarop je iets mag afspelen, gaat die failliet dan kan je het mogelijk helemaal niet meer afspelen. Verlaag de prijzen iets en verwijder de restricties en ze hebben er een klant bij. Dit geldt trouwens ook voor e-books, dump de DRM en ik ben je klant.

- Een serie als Game of Thrones is alleen te kijken als je een digitaal tv abonnement hebt en daar bovenop een HBO-abonnement. Ik wil beide niet, ik wil enkel betalen voor mijn serie, maar dat kan niet.
Ik wil geen moraal ridder zijn maar de Consumentenbond heeft hier wel een taak in. In plaats van mijn boodschappen af te rekenen kan ik ook het risico nemen om ze NIET af te rekenen (stelen)
Wat is het werkelijke dilemma hier? Raar dat niemand daar nog een opmerking over gemaakt heeft....

Mensen, bedrijven investeren veel geld om content te maken waar mensen van genieten. Ja, als je blijkbaar niet een jaar kan wachten tot het legaal beschikbaar komt, maak je mij niet wijs dat je er niet van geniet. Die content maken doen ze niet om het daarna weg te geven. Ze doen dat om geld te verdienen. De meesten die ervoor werken is het alleen maar brood op de plank. De crew verdient niet zo veel. Er zijn er maar een paar die echt veel verdienen.

Wat vind je ervan als je een stoel gemaakt hebt. Je hebt een ontwerp gemaakt, fabriek gebouwd, mensen in dienst genomen, hout gekocht, machines, gezaagd, geboord, geschroefd en geverfd. Uiteindelijk staan daar allemaal stoelen. Dan komt er iemand langs, pakt zo'n stoel, neemt hem mee naar huis en gaat er op zitten zonder te betalen... Of het iets is dat je aan kunt raken of nulletjes en eentjes op een harde schijf ergens in een server, dat maakt geen verschil. Of het nu veel moeite kost om te vermenigvuldigen of niet.

Het komt er op neer dat er iets gebruikt wordt dat niet betaald wordt. Alles in het leven kost iets, behalve het weer. De zon komt op en het regent. Verder is er niets gratis. Als je iets neemt en gebruikt zonder er iets voor terug te geven, dan doe je iemand tekort.

Hoeveel bedrijven denken jullie dat er nog geld gaan steken in mooie films of muziek als er niets meer mee te verdienen is? Voor artiesten is het tegenwoordig veel moeilijker om in hun levensonderhoud te voorzien met bijvoorbeeld hun muziek dan 10, 15 jaar geleden, op enkele geluksvogels na. Grote labels, producenten, studio's gaan failliet. En vergeet niet dat voor elk succes de studio's en labels tientallen flops financieren. Of het afwentelen op de artiest die vervolgens zijn leven lang schulden aan het aflossen is. Want er komt geen geld terug. Resultaat zal zijn een verarming van het aanbod.

Ik voel me gewoon beter als ik een redelijk bedrag betaald heb voor waar ik van geniet. Wat is een redelijk bedrag? Ik ben niet in de positie om daar een oordeel over te vellen, want ik heb geen inzicht in de boeken van de hele bedrijfstak. Niemand hier kan zeggen dat de prijs te hoog is, want niemand hier heeft die informatie. De prijs die de producenten er voor vragen is blijkbaar waar zij het voor kunnen leveren, de consument het wil kopen en de zaak blijft draaien. Dus dat is het redelijke bedrag.
Ik ben het eens met Van Does en Uijlenbroek. Je kunt voor jezelf afwegen of je het bedrag de moeite waard vindt voor wat je ervoor krijgt. En dan kies je er dus wel of niet voor. Dat doe je ook voor een shirt in de winkel. Vind je het te duur, dan laat je het hangen. Een aantal reacties hiervoor zeggen: zie je een leuk shirt, maar wil je er niet voor betalen, dan neem je het gewoon mee. Dat klopt niet. Omdat het makkelijk bereikbaar is, denken mensen er niet meer over na.

Natuurlijk is er een grijs gebied: als ik een film op dvd koop of huur en ik geef deze aan een vriendin om de film ook te kijken, dan is dat legaal. Digitaal doorgeven is makkelijker omdat je elkaar niet hoeft te ontmoeten. Maar er is wel een grens. Ik begrijp wel dat popcorntime erg aantrekkelijk is voor mensen. En omdat het zo makkelijk bereikbaar is, is de stap zo gezet.
Ik ben benieuwd naar de cijfers van the Walking Dead. Binnen 24 uur op de Nederlandse tv stations, hoeveel mensen kijken dit nu nog illigaal?

Ik heb niks met de producten van films en/of series, deze weigeren te vernieuwen en hebben er jaren over gedaan om mee te komen met de moderne maatschappij. Hierdoor lopen ze inkomsten mis.

De stelling is erg zwart-wit, het mag niet daarom zou je het niet moeten willen. Maar ik heb een betere stelling: waarom komen "ze" niet met legaal een antwoord? En dan geen prutzender als HBO.

Mijn mening: ze vragen meer dan mensen willen betalen. En de illigale alternatieven zijn beter, sneller, en goedkoper dan hun eigen distibutiekanaal. Waarom stelen mensen zelden hun aardappelen van een veld en kopen deze het in de supermarkt? Juist gemak, service en een prijs die men bereid is te betalen.

Ps ik heb een NF abbonement
Badge +1
Als eerste wil ik opmerken dat in Nederland tot ergens vorig jaar het legaal was om alles te downloaden wat op internet verscheen. Tot die tijd was popcornhour en popcorntime en dergelijke in Nederland legaal. Dat kan natuurlijk een reden zijn waarom er zo veel gebruikers zijn. Zelf gebruik ik geen netflix en geen popcorn-spullen al moet ik zeggen dat ik zo af en toe wel eens wat download.

Over het betalen heb ik zo mijn inzicht: Als ik een kast koop, dan koop ik het ontwerp, de materialen en dat ze in elkaar gezet is. Koop ik bij Ikea, dan betaal ik minder om dat ik het zelf in elkaar zet. Maak ik de kast van materiaal dat ik al in huis heb, dan hoef ik alleen maar voor het ontwerp te betalen, als ik het niet zelf ontwerp. Het resultaat is waarschijnlijk niet zo perfect als het origineel omdat ik niet de benodigde vaardigheid en gereedschappen gebruik, maar voor mij acceptabel. Zo ook met media: Ik koop een CD of DVD die gedrukt is (en niet gebrand) met een redelijke houdbaarheid. Daarvan mag ik zelf een kopie voor eigen gebruik maken, bijvoorbeel in mp3-speler, op telefoon en streaming door het huis heen.

Als de geboden service goed is, dan wil ik daar wel voor betalen. Ik betaal ook gewoon voor toegang bij de bioscoop, ik betaal ook voor de cd-s en dvd-s die ik koop. Maar als ik in eigen beheer en met eigen apperatuur iets kopiËer, dan wil ik wel een reËel bedrag voor de rechten aan de rechthebbende betalen maar niet voor de services die ik niet geniet. Met de kopiËer heffing heeft de NL overheid de rechten afgekocht dus ben ik daar klaar.
Op het gevaar af geflamed te worden, er is wel een alternatief, n.l. itunes! Ik ben zelf net teruggekeerd na jaren in het buitenland verbleven te hebben. Met de AppleTV verander je elke TV in een smart TV en heb je toegang tot een zeer grote bibliotheek van films, series en muziek, tegen betaling uiteraard. Technisch werkt het zeer goed, inclusief HD beeld en geluid, en ondertiteling indien gewenst. Ik weet niet precies hoe groot the aanbod is hier, maar het is zeer recent.

Verder kun je ook alle content van je tablet of Iphone naar de TV sturen om het daar af te spelen, ook met bijvoorbeeld youtube.
Zolang dat wat je wilt kijken niet legaal te zien is ga je opzoek naar alternatieven. En het is nog goed te rechtvaardigen door te zeggen: "Het is legaal nog niet te krijgen" . Geld is voor mij hier niet het issue. Tijd is het belangrijkste. Ik ben te ongeduldig om te wachten. Deze stelling is dan ook niet juist. Ik wacht met smart op een wereld wijdde netflix achtige organisatie met alle "rechten" van alle serie/films/anime etc. Evt extra betaling hoeft geen drempel te zijn.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik heb een netflix account en de hoeveelheid downloads is sterk gedaald. Echter is niet alles beschikbaar. Bovenop tv abonnement HBO nemen is te prijzig. Wel zijn ze bezig om van HBO GO en online dienst te maken, maar dat duurt allemaal zo lang. De software is er al lang. Al die grenzen zijn achterhaald. Kijk naar de muziek. De film en serie industrie zit in hetzelfde pakket als de muziekindustrie een jaar of vijf geleden met de komst van Spotify en andere streamingdiensten. Daar zit de toekomst en ook het geld. Moet er wel fatsoenlijk uitbetaald worden, dat sowieso.
Badge
Netflix en consorten is geen TV optie als je nog naar een analoge TV en/of kabel kijkt. Heb sinds een paar dagen Popcorn Time op de laptop geinstalleerd en dat werkt op een enkele hapering na perfect. Had ik natuurlijk ook met Netflix kunnen doen, maarja dit zijn m'n eerste (gratis) stapjes.

Ik ben er zelf zo eentje die nogal veel DVD's koopt. En nooit iets deed met torrents. Maakt het feit dat ik alles 'legaal' doe en dus de filmindustrie sponsor mij een held?? Moet ik mij lullig voelen als ik een DVD koop die een jaar geleden €15 en nu €3 kost?? Moet ik mij schamen als ik uit de faillisementsverkoop van de videotheek verderop 5 films voor een tientje kan kopen? Als er op eentje dan "alleen voor verhuur" staat, moet ik dan BAF/BREIN bellen? Aan de bottom line moet je je natuurlijk ook afvragen of van het geld dat je voor de 'drager' betaalt er ook maar een cent bij de rechthebbende(-n) terecht komt. Wat ik zo hoor is dat daar via de klassieke kanalen (ook bv muziek) maar bar weinig van terecht komt. Staar je dus vooral niet blind op 'recht' of 'krom' want zo zwart/wit is de realiteit niet. Het is aan de industrie dat als ze een (gratis) alternatief ze niet zint, het alternatief met legale middelen uit de markt te drijven EN - nog belangrijker - een alternatief te bieden dat bijvoorbeeld door het gebruiksgemak en de breedte en diepte van het aanbod zo geniaal is dat mensen er gerust een tientje ofzo per maand voor over hebben. Overigens is gratis niet altijd hetzelfde als illegaal en betaald is niet altijd rechtvaardig. Zo kun je op youtube honderden films zien (ik denk legaal) en krijgen musici zelden enig geld van BUMA/STEMRA (als ik goed geinformeerd ben).

Veel mensen zijn natuurlijk op zoek naar hun 'pareltjes' qua muziek of film. Als je die dan niet (voor een redelijk bedrag) concreet tegenkomt, dan wordt het dus spotify of netflix, lukt ook dat niet dan wordt het popcorn of torrents of youtube, of obscure sites die naar 'iets' van je vissen. C'est la vie . . .
Mijn conclusie is dat zolang mensen straffeloos illegaal kunnen downloaden mensen dat ook zullen doen. De reden doet er eigenlijk niet zoveel toe, het blijft jatten.

Ik denk dat als we daar een einde aan willen maken, en daar zouden we internationaal wel eens toe gedwongen kunnen worden, we de pakkans aanzienlijk moeten verhogen en boetes moeten uitdelen (aub geen Amerikaanse toestanden). Er zit daar nog wel een serieus probleem want de meeste mensen realiseren zich niet dat terwijl ze een torrent downloaden ze ook uploaden. Dat laatste is denk ik voor iedereen duidelijk illegaal.
Reputatie 2
Badge +3

Mijn conclusie is dat zolang mensen straffeloos illegaal kunnen downloaden mensen dat ook zullen doen. De reden doet er eigenlijk niet zoveel toe, het blijft jatten.

Ik denk dat als we daar een einde aan willen maken, en daar zouden we internationaal wel eens toe gedwongen kunnen worden, we de pakkans aanzienlijk moeten verhogen en boetes moeten uitdelen (aub geen Amerikaanse toestanden). Er zit daar nog wel een serieus probleem want de meeste mensen realiseren zich niet dat terwijl ze een torrent downloaden ze ook uploaden. Dat laatste is denk ik voor iedereen duidelijk illegaal.

Vandaag werd bekend dat Brein een aantal Nederlandse Popcornsites heeft afgesloten (bron). Denk je dat dit zal helpen om het illegale gedrag te verminderen?

Reageer