Stelling: Waarom betalen voor Netflix, als ik gratis kan kijken met Popcorn Time?

• 12 February 2015
  • 44 reacties
  • 13355 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Nergens is de illegale streamingdienst Popcorn Time zo populair als in Nederland. Zo'n 100.000 mensen schijnen het programma dagelijks te gebruiken. Netflix heeft al aangegeven dat ze Popcorn Time als hun grootste concurrent zien in Nederland.

Uit onze review blijkt dat Popcorn Time op aanbod en gebruikgemak de concurrentie met Netflix en andere legale streaming diensten prima aankan. De grote maar is natuurlijk: het mag niet...

Stelling: Waarom betalen voor Netflix, als ik gratis kan kijken met Popcorn Time?

Gebruik jij Popcorn Time of Netflix wel eens? Ik ben benieuwd naar je mening!

44 reacties

Vandaag werd bekend dat Brein een aantal Nederlandse Popcornsites heeft afgesloten (bron). Denk je dat dit zal helpen om het illegale gedrag te verminderen?

Totaal niet. Niets wat BREIN verzint zal dit probleem verminderen, omdat ze niet het probleem bestrijden, maar de symptomen. Net als met ThePirateBay-blokkade, bewijst BREIN met hun laatste kruistocht eens te meer dat ze geen verstand hebben van hoe de wereld op internet tegenwoordig werkt. Nederlandse sites blokkeren, terwijl alle internationale gewoon bereikbaar blijven... Waarom zou het nu opeens wel werken, als bij TPB al is aangetoond dat het nul effect heeft?

Wat ik veel interessanter zou vinden: hoeveel van onze belastingcenten worden in BREIN gepompt?
Brein probeert hiermee de toegang tot het popcorn programma af te snijden. De effectiviteit hiervan is waarschijnlijk laag op dat je vooral de site moet hebben die bovenaan staat als je popcorn time zoekt op Google, die staat in het buitenland en wordt dus niet door deze actie geraakt.

Waarom zou de stichting Brein belastingcenten krijgen? Subsidie?

Brein probeert hiermee de toegang tot het popcorn programma af te snijden. De effectiviteit hiervan is waarschijnlijk laag op dat je vooral de site moet hebben die bovenaan staat als je popcorn time zoekt op Google, die staat in het buitenland en wordt dus niet door deze actie geraakt.

Waarom zou de stichting Brein belastingcenten krijgen? Subsidie?

Het is niet echt duidelijk te vinden op internet (ik heb niet HEEL lang gezocht) waar nu precies de fondsen van BREIN vandaan komen, maar er werd gewag gemaakt van overheidssubsidie.
Reputatie 2
Badge +3
Beste allen: bedankt voor jullie interessante bijdragen aan deze discussie! Ik heb een stukje toegevoegd aan de review van Popcorn Time. Wie weet volgt er later nog een nieuwe publicatie online of in een van onze gidsen (tips zijn overigens welkom;)
Uitstekend artikel over de actuele risico's van downloaden http://tweakers.net/reviews/3905/1/downloadverbod-een-papieren-tijger-het-verbod-waar-niemand-zich-aan-houdt-inleiding.html
Dus Netflix betaal je 8 euro per maand? En kijk je gewoon via de tv (zonder de pc)?? Wat is daar dan zoal op te zien? Films of veel series.... Een beetje recent, of allemaal oude films enz...........?

Graag hoor ik van iemand ervaringen!!
Opvallend dat er nog geen reactie is van mensen met weinig geld. Ik kijk via popcorn time, omdat ik domweg geen geld heb voor netflix. Het is een uitkomst voor mensen met een laag of zeer laag inkomen. Vroeger viel je dan gewoon buiten de maatschappij. Je kon niet meepraten over nieuwe boeken, films, kranten. Nu kan dat wel. Het gaat voor een grote groep mensen dus ook gewoon om wel willen, maar niet kunnen.

Overigens heb ik nog een zeer oude tv, waar slechts 1 scartkabel op aangesloten kan worden en verder niks. Ik kijk alles dus op de computer. Wat dat betreft maakt de keuze netflix/popcorn niet uit.

Opvallend dat er nog geen reactie is van mensen met weinig geld. Ik kijk via popcorn time, omdat ik domweg geen geld heb voor netflix. Het is een uitkomst voor mensen met een laag of zeer laag inkomen. Vroeger viel je dan gewoon buiten de maatschappij. Je kon niet meepraten over nieuwe boeken, films, kranten. Nu kan dat wel. Het gaat voor een grote groep mensen dus ook gewoon om wel willen, maar niet kunnen.

Overigens heb ik nog een zeer oude tv, waar slechts 1 scartkabel op aangesloten kan worden en verder niks. Ik kijk alles dus op de computer. Wat dat betreft maakt de keuze netflix/popcorn niet uit.

Dat hangt allemaal samen met de pakkans. Als ze hier, zoals in Duitsland, ook met claims van €500 voor illegaal downloaden komen kunt u de consequenties van het proletarisch televisie kijken dan nog steeds dragen?
De consumentenbond "peilt" de reacties van de leden. Als ik van alle leden hierboven (die voor Popcorn of illegaal downloaden zijn) de portemonne zou stelen zullen zij ook niet zeggen: "ga je gang". Moreel genomen blijft "popcorn" diefstal van de rechten van de acteurs/producenten.
Badge
Ik zag laatst in een klein berichtje hoeveel legaal geld een bepaalde popgroep had mogen ontvangen voor hun muziekstreams en dat roept de vraag op of legaal hetzelfde is als eerlijk. Het ging om 34 miljoen streams. 2400 euro. Dat is 0,000071 euro per stream. 14167 Streams maken samen 1 euro. Klinkt mij niet erg billijk in de oren eerlijk gezegd. Het wordt tijd dat de muziek- en filmindustrie een model opzetten waarbij de rechthebbenden krijgen wat ze verdienen. Dat is misschien wel belangrijker dat de eendimensionale discussie over legaal/illegaal hier.
Badge +1

Dus Netflix betaal je 8 euro per maand? En kijk je gewoon via de tv (zonder de pc)?? Wat is daar dan zoal op te zien? Films of veel series.... Een beetje recent, of allemaal oude films enz...........?

Graag hoor ik van iemand ervaringen!!

Ik heb Netflix nu ongeveer een jaar. Inderdaad kijk je die rechtstreeks via de TV, dus zonder tussenkomst van een PC. Dat wil zeggen, je moet wel een smart-TV hebben - en dan nog een redelijk recente. Onze 5 jaar oude Samsung smart-TV bijvoorbeeld ontbeerde de Netflix-app. Apple-TV bracht uitkomst.

Netflix biedt erg veel films en nog meer series, maar zeer recent zijn ze niet. Mijin inschatting is dat het wel een jaar kan duren voordat een nieuwe film of serie ook op Netflix te zien is. Daar staat tegenover dat het aanbod dusdanig groot is dat een mensenleven te kort is om alles te bekijken. Bovendien, films (en series) van vorig jaar of eerder zijn heus niet meteen gedateerd - vaak integendeel!

Netflix biedt nog een voordeel: tot vier mensen kunnen in huis tegelijkertijd hun eigen film zien. Van alle vier personen wordt de kijkgeschiedenis en de voorkeuren bijgehouden. De tips die je aldus ontvangt zijn zeker niet onzinnig.

De beeldkwaliteit is perfect, storingen zijn zeldzaam (en dan nog onmiddellijk te verhelpen), alle buitenlandse content (inclusief bijvoorbeeld te TED-talks) zijn professioneel ondertiteld, terwijl die ondertiteling desgewenst ook uitgezet kan worden. Bovendien is de meeste content in HD-kwaliteit te ontvangen (wat slechts ÉÉn euro per maand meer kost - aanrader!). Kortom, ik vind het weinig geld voor heel veel mogelijkheden! Probeer de gratis maand, het verplicht tot niets.
wie kan een duidelijk antwoord geven?
Popcorn-Time is een Peer to Peer programma, dat wil zeggen een deel programma hier verdien niemand iets aan, wie kent UTorrent ja hoor U begin het al te snappen, Popcorn-Time word van de Peer to Peer van UTorrent gedeeld, dat wil zeggen dat jij en ik dat delen, wat is daar mis mee, waarom mogen wij niet iets gratig, ik heb geld genoegt, niemand schrijf mij de wet voor, ik heb geen flikker met die kanker Netflix te maken, en niemand kan en mag mijn hiervoor berechten, dit win ik altijd!!!!!

neem gerust https://popcorntime.io lekker gratis filmpjes kijken, laat je niet bang maken met zogenaamde auteurs rechten en Buma en de andere aasgieren
op wat?

In reactie op:

wie kan een duidelijk antwoord geven?

A.Deen, ik wil niet lullig doen hoor, ben jij al wakker ? wat is het onderwerp hier ? jajajajajaj het kwartje begint al heel langzaam te vallen,
Op buttertime.nl in het artikel over Legale streamingdiensten staan een aantal goede redenen om geen gebruik te maken van popcorn time. É­­én van de belangrijkste vind ik toch wel het feit dat film producenten veel inkomsten mis lopen die ze vervolgens niet meer kunnen gebruiken om nieuwe films te produceren. Dit zal de kwaliteit van de films niet ten goede komen
Zolang mensen illegale content verkiezen boven content van Netflix en dus geen schamele 10 euro voor willen betalen, zal Netflix ook niet snel budget hebben om de nieuwste titels toe te voegen aan hun content, en zullen producenten het uitzenden op Netflix lekker blijven uitstellen om meer DVD's te kunnen verkopen of op tv zenders uitzenden om niet alleen de leden van Netflix te kunnen bereiken, maar iedereen met een tv.

Daarnaast: leuk dat je geen geduld hebt om een jaar te wachten tot het legaal te verkrijgen is, maar als je een nieuw seizoen illegaal kijkt zodra het uit komt, moet je alsnog een jaar wachten voordat er nieuwe afleveringen komen dus dat maakt geen enkel verschil.

Lekker VPN's en zo gebruiken om content van andere landen te kijken op Netflix, dan krijgt Netflix lekker boetes van de producentes = minder budget voor leuke, nieuwe titels. Also: Als er een VPN gebruikt wordt en de producenten komen daarachter, krijgt Netflix niet alleen boetes, maar ook wordt het lastiger om licenties te kopen omdat producenten dan liever geen licenties aan Netflix verkopen....

Als iedereen zich nou netjes aan de regels houdt, wordt Netflix vanzelf beter in Nederland, hoewel ik totaal niets te klagen heb. Vind het een fantastische dienst en geniet er elke avond van man een lange dag werken!
Films komen eerst wereldwijd uit in de bioscoop en brengen hun geld op en zijn alle kosten inmiddels een of meerdere keren terugverdiend voordat ze op DVD uitkomen en vervolgens terechtkomen op de torrentsites. Films die het goed doen brengen meerdere keren op dan het maken gekost heeft. De filmmaatschappijen zijn dan al helemaal uit hun kosten en hebben dikke winst. Pas als de bioscoop-vertoon-periode voorbij is komen die films op DVD uit. Dan pas kunnen er HD kopieën voor bittorrent en Popcorn Time geupload worden naar het internet. Daarvoor zijn het matige telesync afleveringen die weinig in trek zijn.

Mensen die met bittorrent downloaden van torrentsites of kijken naar Popcorn Time (is hetzelfde alleen direct kijken tijdens het downloaden), zijn mensen die anders toch niet naar de bioscoop waren gegaan of de DVD zouden kopen. Dus de filmmaatschappijen verliezen daardoor geen inkomsten of maar heel weinig. Als je een boek koopt en je hebt het uit, dan leen je het misschien eens aan een kennis. Niemand die daar ooit bezwaar tegen heeft gehad. Of je verkoopt het boek tweedehands op Marktplaats. Sterker nog, zo zijn bibliotheken ontstaan, een grote verzameling boeken op een plek en iedereen kon gratis lenen. Maar nou met internet kan je opeens achteraf een boete krijgen als je iets hebt uitgeleend aan een ander. Want dat is in feite het bittorrent systeem. In Duitsland zijn dat forse bedragen van meerdere honderden euro's per geval. Mensen worden nu beboet omdat digitalisering de mogelijkheid inhoudt dat je met een muisklik een duplicaat van het product kan maken. Er zijn James Bond films die 100 keer meer hebben opgebracht dan ze gekost hebben. Waarom moeten die mensen nog meer verdienen aan mensen die anders toch nooit naar de bioscoop waren gegaan?

Wat nu gebeurt is dat iedereen op VPN gaat zitten zodat ze niet meer gevolgd kunnen worden en hun IP-adres afgeschermd is. Maar al die torrensites vragen dan een paar euro per maand voor hun VPN-abonnement. Naarmate mensen beboet worden gaan dus steeds meer mensen een abonnement nemen op die VPN verbindingen en net als met die Kim Dot Com destijds in Nieuw Zeeland gaan elk van die torrentsites daarmee dus de nodige honderden miljoenen binnenhalen!

Die weg gaat het dan op als ze boetes gaan uitdelen, want ik heb nu al de VPN-app als extensie op mijn webbrowser aanstaan mede dankzij de Consumentengids van afgelopen zomer. De filmmaatschappijen verdienen dan nog geen stuiver en de torrentsites worden de nieuwe miljardairs. De torrentsites zijn voor beeldmateriaal de moderne versie van wat een bibliotheek voor boeken is geweest. Als je een auto koopt en je leent hem uit wordt je niet beboet. Als je een DVD van een film koopt en je leent een digitale kopie uit wordt dat wel beboet. Iets klopt er dan niet. In de EU is dat dan opeens gedefinieerd als illegaal, terwijl dat in Nederland daarvoor niet zo was, maar je hoeft het daar in politiek opzicht toch niet mee eens te zijn? Als je uit de EU stapt zoals Engeland is het weer niet illegaal toch? Dan kies je met je VPN een IP-adres in Engeland en ben je legaal toch?
Reputatie 2
Badge +4
Eindeloze discussie en hot topic hier in Nederland omdat we in de jaren 80 en 90 belazerd zijn door de CD industrie. Daarom hebben "wij Nederlanders" niet zo'n moeite om iets op een minder legale manier te bekijken.

Philips, Sony en al hun vrienden hebben sinds 1984 bakken geld verdiend samen met de platenmaatschappijen.

Een CompactDisc koste toen 40 tot 50 Nederlandse Guldens. Men beloofde toen stellig dat de prijzen zouden zakken. Helaas is dat nooit gebeurd en bleven de schijfjes zelfs in Euro-tijdperk nog een "whopping" € 39,95 terwijl cd's in de USA al lang onder de 20 dollar zaten.

I.m.h.o. heb ik in die 30 jaar tijd genoeg extra betaald ((ook met het kopen van casettebandjes en de heffing die daar op zat) voor het auteursrecht om af en toe een keer van de gebaande paden af te wijken om films te kijken die ik verder niet bewaar of uitdeel, want daar zit hem jurisprudentiëel wel de crux waar Brein nog steeds een gluiperig vingertje achter probeert te krijgen.

Net als Buma Stemra met een ton boter op hun hoofd die er zelf behoorlijk dik van geworden zijn.

De jeugd ziet het anders. Online kijken en zoveel mogelijk delen, waarom een platenbaas vetmesten?

Zijn ze gek van de muziek? Dan betalen ze met gemak honderden euro's om naar een concert van hun geliefde artiest te gaan. Tijden zijn veranderd, de platenbonzen niet echt.

Innoveren, dat moeten andere bedrijven ook. Het luie stoel-denken is voorbij.

Zoals Vincent Everts het ooit al eens op NOS journaal liet zien, het betaal-aanbod is bedroevend.

Kijk je naar apps zoals Terrarium.TV/PopcornTime/Showbox doen ze voor kwaliteit in aanbod en bediening qua interface niet veel onder voor een betaaldienst.

Ik en ook Vincent zijn er stellig van overtuigd dat Nederlandse consumenten een bedrag over hebben voor kwaltieit mits het ook aangeboden wordt, maar niet het onderlinge gesoebat van filmmaatschappijen over de auteursrechten en welke land het wel of niet mag zien.

Onlangs nog geprobeerd via Amazon een Prime TV account aan te kopen......helaas niet voor mij want: "in jouw land niet beschikbaar"

Nou dan openen we toch weer Kodi? of één van de andere honderden manieren die op internet beschikbaar zijn? De maatschappijen zijn aan zet, en dan niet gelijk gaan blazen en sissen met straffen maar een fatsoenlijk aanbod, het lijkt de DDR wel, daar werd ook voor je bepaald wat je wel of niet te zien kreeg, in China doen ze dat nog steeds.

Reageer