Consumentenbond.nl

Stralingsniveau smartphones

• 1 februari 2019
  • 21 reacties
  • 2485 Bekeken

Hoe kom ik aan een overzicht van de SAR waarde van smartphones? Ik wil een nieuwe aanschaffen, en wil rekening houden met het stralingsniveau.
Wellicht kan de consumentenbond bij het testresultaten ook deze waarde aangeven?

pm Dit weet ik wel:
U kunt het stralingsniveau in termen van SAR van uw smartphone controleren door een USSD-code * # 07 # te kiezen, als de resultaten SAR onder 1,6 Watt per kilogram (1,6 W / kg) laten zien, dan is het OK,

groet, Lilian

21 reacties

Badge +8
Hi @Lilian W, dank voor je vraag en suggestie. Ik geef dit direct door aan de verantwoordelijke afdeling!
ha, fijn. Denk je dat het op korte termijn resulteert in een lijst?
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Lilian W,

Omdat wij dagelijks veel aanvragen en suggesties binnen krijgen, en jammer genoeg niet alles kunnen bewerkstelligen, kunnen we helaas niet garanderen dat er op korte termijn iets gedaan wordt met jouw suggestie. Wellicht dat er andere community leden zijn die antwoord hebben op je vraag. 🙂
Reputatie 7
Badge +5
@Lilian W schreef: "U kunt het stralingsniveau in termen van SAR van uw smartphone controleren door een USSD-code * # 07 # te kiezen"

Bij welke telefoons werkt deze code?
Helaas niet bij die van mij.
Reputatie 5
Badge +4
@Lilian W schreef: "U kunt het stralingsniveau in termen van SAR van uw smartphone controleren door een USSD-code * # 07 # te kiezen"

Bij welke telefoons werkt deze code?
Helaas niet bij die van mij.

Ook bij mij werkt deze code niet @Lilian W
Reputatie 7
Badge +4
op google vind je hier enorm veel over, incl een lange lijst met smartphones en hun SAR waarde. Daar staat ook vermeld dat een hoge SAR niet per definitie goed is, dat betekent nl slecht bereik en dan gaat het toestel extra vermogen genereren.
Ik zie verschillende SAR waardes. Zo staat er bij mijn toestel een Body SAR en een Head SAR en dan ook nog eens in EU en USA versie waarvan de waarde verschilt.
Dank E. Stroeve, ondertussen vond ik de lijst
https://www.ahealthylife.nl/complete-lijst-sar-waarden-mobiele-telefoons/ en voor kattenkop de uitleg
https://www.ahealthylife.nl/deze-moderne-smartphones-hebben-de-minste-en-meeste-sar-straling/
ik heb mijn keuze gemaakt met de bovenstaande lijst in combinatie met de testen van consumentenbond. Niet alle toestellen van de testen staan op de SAR lijst, da's jammer. Maar wie weet gaat de consumentenbond in de toekomst dus inderdaad de SAR waarde bij de tests opnemen. Zou een goede zaak zijn!
groet van Lilian
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor je suggestie Lilian! ☺ Straling is erg interessant, maar we hebben besloten om niet meer met SAR-waarden aan de slag te gaan. Wat ik begrepen heb, is dat SAR-tests erg duur zijn en de resultaten nogal onzeker, m.a.w. niet exact. Ook zijn er veel variabelen, die telkens een ander SAR-resultaat geven, zoals testpop, plaatsing (bijv. linker- of rechterhand), netwerk (2G, 3G, 4G en straks 5G) en netwerkfrequentie (bijv. 900 MHz, 1800 MHz). We hadden jarenlang een SAR-test, maar de waarde voor onze test bleek zeer beperkt. De wetgever stelt trouwens maximumwaarden aan SAR, wat moet voorkomen dat er smartphones komen met heel hoge SAR-waarden.
Dag @Wouter., dank voor de toelichting.

Ik kan het antwoord niet overzien en blijf toch met opmerkingen en vragen zitten.
Wat is een exact antwoord? En zijn die nodig? Immers of de SAR waarde 0,547 of 0,549 is is toch weer een ander verschil als tussen een SARwaarde van 0,5 en 1,7. Dat laatste inzicht helpt al een eind op weg!

En ik vraag me af of de kosten per telefoon hoog zijn óf per test.
Als het per telefoon is, dan zie ik een tabel voor me met de waarden per netwerk en per frequentie.

En ik vraag me af of de verschillen procentueel zijn. Als dat zo is zijn ze te berekenen en zijn de tabellen eenvoudig te maken.
Idem het verschil rechter/linkerhand?Is dat groot en dus relevant? Is het verschil in procenten uit te drukken en dus te berekenen?

Heeft de consumentenbond ingang bij de leveranciers, zodat zij de SARwaarden kunnen achterhalen (de Nederlands waarde dan). Ik neem aan dat liegen over de waarde de leverancier moeilijkheden geeft! Of wellicht steekproefsgewijs de waarden controleren?

Van die vragen en opmerkingen dus..
groet, Lilian
Reputatie 2
Badge +3
Leuk dat je zo geïnteresseerd bent. Ik weet niet of ik al je vragen goed begrijp, maar wat ik je kan meegeven, is dat er al een andere SAR-waarde uit de test kan komen, zodra je één variabele aanpast. Voor zover mij bekend, is dit is niet te voorspellen en zijn hier geen omrekenmethoden voor. Dat betekent dat je ieder scenario zult moeten testen.

Wij hebben besloten om geen SAR-waarden meer te testen, dus ik kan geen lijst met SAR-waarden voor je samenstellen. We gaan ook geen SAR-waarden opvragen om een lijst samen te stellen.

Zoals @E.B.F. Stroeve al aangaven, zijn er op internet wel diverse lijstjes te vinden. Je kunt ook zelf bij fabrikanten informeren naar de SAR-waarden van hun smartphones. Je kunt ook kijken of de informatie in de documentatie van de telefoon staat, in het menu van de software, of op de website van het merk. Een voorbeeld is: https://www.apple.com/legal/rfexposure/. Je zou ook eens kunnen uitzoeken of wetgevers deze informatie verzamelen en openbaar maken.

Als je SAR-waarden vindt en gaat vergelijken, let er dan op dat ze met dezelfde testmethode zijn gemeten. De testmethode in de Amerikaanse regelgeving is bijvoorbeeld anders dan in de Europese regelgeving, dat had @Kattenkop ook al gezien.

Besef je ook dat de SAR-waarde anders kan zijn dan de opgegeven SAR-waarde, door de manier waarop je de smartphone vasthoudt, door het netwerk waarmee je verbonden bent, door de afstand tussen de smartphone en je lichaam, enzovoorts. Ook door het gebruik van een hoesje kan de SAR-waarde tijdens jouw gebruik anders zijn.

Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken. Door wetgeving moeten telefoons onder een maximumniveau aan straling blijven. En telecomaanbieders eisen een minimum signaalkwaliteit van de fabrikant.

Als je je blootstelling aan straling wilt verminderen, kun je ervoor kiezen om hands free te telefoneren en de smartphone niet bij je lichaam te dragen (zoals in een broekzak).
@Lilian W en @Wouter Ik heb geen smartphone maar al herhaaldelijk voor de vraag gestaan er een aan te schaffen. De kwestie van stralingsbelasting is wat mij betreft daarbij meer dan interessant alleen.
Bij R. Dahlke: Störfelder und Kraftplätze las ik, dat de Oostenrijkse Ärtzekammer aanstuurt op uitbreiding van de opleiding tot neurochirurg met het oog op een verwachte toename van hersentumoren door het gebruik van smartphones. Is dat nou omdat in Oostenrijk een ander soort medische wetenschap wordt bedreven of wil men in Nederland gewoon geen discussie over dit onderwerp?
Het lijkt mij, hoe dan ook, zaak om aan een veilig(er) gebruik van smarphones wel degelijk aandacht te besteden. En liefst vóórdat we hier ter maken krijgen met de zoveelste verhoging van de ziektekosten door nieuwe en steeds venijniger vormen van kanker.
Badge
Hallo, ik heb recentelijk ook de CB gevraagd in haar tests van mobiele telefoons een score voor de straling op te nemen. Helaas willen ze dat niet doen om redenen die Wouter hier boven eerder noemde. Ook ik vind de straling van een telefoon een belangrijk item bij de keuze van een toestel. Voor mij betekent het het verschil tussen wel of geen (lichte) hoofdpijn. Bij de keuze kan ik mij dan ook helaas niet baseren op de tests van de CB maar wijk ik uit naar het Duitse connect.de. Daar kun je onder de volgende link een PDF downloaden met de nieuwste smartphones gerangschikt van hoge naar lage straling:
https://www.connect.de/vergleich/strahlungsarme-handys-bestenliste-1500639.html

De in die tabel gehanteerde waarde is een genormaliseerde SAR waarde. De SAR waarde zelf is namelijk de MAXIMALE straling die een toestel kan geven. Deze maximale waarde bereikt een smartphone echter alleen als het maximaal zoekt naar een zendmast. Zodra deze is gevonden, wordt door de zendmast aangegeven dat de straling naar een lager nivo kan. De SAR waarde is dan ook eerder vergelijkbaar met het brandstofverbruik van een auto bij zijn maximale snelheid. In de praktijk rijden auto's echter allemaal ongeveer even snel op de weg. Het is dus zinvoller het verbruik te meten bij die praktijksnelheid. Precies dat heeft connect gedaan door de straling te meten onder in de praktijk gebruikelijke omstandigheden. Dat resulteert in die zogenaamde gecorrigeerde SAR waarde. Let op: bij een SAR waarde geldt: hoe hoger, hoe meer straling. Dus een SAR van 1,3 zoals bijvoorbeeld bij de I-phone 8 is slechter dan bijvoorbeeld 0,17 van de Samsung Note 8. De genormaliseerde SAR van connect is een negatief getal: hoe negatiever hoe beter. Dus bijvoorbeeld - 0,9 van een Nokia 7.1 is beter dan de -0,12 van de I phone 7. Op basis van deze testgegevens heb ik zelf recentelijk gekozen voor de Samsung A8. En van dat toestel krijg ik inderdaad geen hoofdpijn.

In Nederland is helaas bar weinig aandacht voor straling. Duitsland bijvoorbeeld heeft zelfs een apart Bundesambt für Stralenschutz (www.bfs.de). Ook zij publiceren SAR waardes voor smartphones op hun site. Mogelijk dat in Oostenrijk daar ook meer aandacht voor is zoals Lisa vermeld. Ik heb zelf de indruk dat in Nederland vooral de prijs en de looks tellen. Over straling hoor je vrijwel nooit iets.

The German Federal Office for Radiation Protection (Bundesamt für Strahlenschutz) has a comprehensive database of smartphones - new and old - and the level of radiation they emit when held to the ear during a call. 

stralingsniveaus worden idd beïnvloed door diverse factoren maar kan natuurlijk wel onder dezelfde omstandigheden vergeleken worden. De Duitse database is prima te gebruiken als je een telefoon met lage stralingswaarde wil uitkiezen. Wettelijke regels zijn geen garantie want er is recent bij een Amerikaans onderzoek gebleken dat er telefoons zijn die over de maximale waarden heen gaan. En als je zo min mogelijk straling wilt dan is er ook binnen de regels nog flink wat verschil.

Reputatie 3
Badge +3

Dus een telefoon mag geen of zeer weinig straling genereren, maar we lopen er wel de hele dag doorheen. Alle 3g, 4g straling WiFi radio signaal enzovoort.

We worden de hele dag eraan bloot gesteld.

Het idee er achter is dat de straling van de telefoon veel dichterbij en geconcentreerder is dan de straling waar we in het kader van 3,4,5G en wifi aan blootgesteld worden. Je houd je wifi router tenslotte niet tegen je hoofd.

Reputatie 3
Badge +3

@martijn. 

Maar een WiFi router of zendmast heeft een veel hoger zendvermogen als een telefoon.

Sommige mensen willen rekening houden met het stralingsniveau. Voor die mensen heb ik geantwoord. De discussie voegt wat mij betreft niks toe dus ik laat het er bij. Groet!

Reputatie 6
Badge +5

Als ik in de stad ben, valt de straling van de telefoon wel mee.

Maar zodra je in het buitengebied bent met slechte ontvangst, gaat ze zender in de telefoon ook meer vermogen stoken. Je accu is dan ook met stand-by veel sneller leeg.
Je hebt dus de minste straling op een plek met goede ontvangst.
Het vermogen varieert van 10% tot 100% afhankelijk van de ontvangst sterkte bij de zendmast.

Veel “officiële” risico-inschattingen worden gedaan op basis van één gebruiker en één apparaat (of b.v. een medicijn of chemische stof) maar wat gebeurt er bij een opeenhoping van factoren. Als je omringd bent door smartphonegebruikers in het o.v., in horecagelegenheden of grote menigten, wat is het evt. gezondheidsrisico dan? De “officiële” aanbeveling is om de smartphone 1 meter van je vandaan te houden. Ik neem aan, dat die aanbeveling niet voor niets wordt gedaan. Maar er zijn veel omstandigheden waarin die afstand niet bewaard kan worden. Is hier iets zinnigs over te zeggen en vooral, moet dat niet meer in de openbaarheid gebeuren?

Reputatie 6
Badge +5

En je vergeet dat de telefoon meerdere zenders heeft.
Meer dan 2 voor wifi.
Een voor bluetooth.
Meerdere banden GSM

Dan loeien er in mijn woonhuis nog eens 9 wifi zenders.
De 3 dect telefoons.
2 slimme meters die met elkaar praten.

Straks komt 5G
Die gaat eerst op 3,5GHz werken en daar komt 700MHz en 26GHz later bij.
Die zenders gaan ze overal aan en op monteren.

Gelukkig ben ik er niet bang voor.

Reageer