Consumentenbond.nl

Streaming apparaten

• 8 september 2020
  • 18 reacties
  • 648 Bekeken

Badge

Al jaren gebruik ik een Logitech Squeezebox Duet (via Wi-Fi) om internet radiostations te beluisteren via mijn geluidsinstallatie.  Maar afgelopen maanden heb ik vaak problemen en de precieze oorzaak vinden is nagenoeg onmogelijk.  Ik heb o.a. mijn probleem voorgelegd aan de Logitech en de producent van mijn router/modem (FritzBox 7490).  Een aantal van de voorgestelde “oplossingen” heb ik doorgevoerd, maar het probleem is niet weg.

Het grootste probleem: “rebuffering”.  Terwijl vroeger vrijwel meteen elk radiostation in mijn “Favorieten” bereikt werd, is dat nu niet meer zo.  Vaak problemen met de “verbinding”.  Opnieuw installeren van de Squeezebox software helpt niet.  Vaak helpt het wel wanneer ik router/modem een harde reset geef (de voeding loskoppel), en dan blijkbaar IP adressen functioneren, tenminste als dat al de oorzaak is van het wegvallen van de verbinding.  Andere apparaten die via Wi-Fi hebben nooit verbindingsproblemen.

Ik wil nu op zoek gaan naar een ander streaming apparaat, die zijn er wel.  Een groot voordeel van de Logitech Squeezebox Duet is dat de afstandsbediening een scherm heeft voor het weergeven van informatie van het internet radiostation.  Alle streaming apparaten die ik tot op heden heb kunnen vinden hebben soms een “gewone” afstandsbediening zonder scherm helaas...

18 reacties

Afhankelijk van wat je precies wil, kun je een raspberry pi uitrusten met een HifiBerry dochterkaartje: https://hifiberry.com/ en een bijbehorend kastje aanschaffen. Kost je totaal zo'n circa 70-80 euro.

Je kunt dan  squeezelite er op zetten (een kloon van de duet/squeezebox software) en dan kun je de rest hetzelfde houden. (Eventueel kun je er ook libreelec op zetten, dan heb je zelfs een volwaardige mediaspeler die ook video aankan).

@Ronaldvr waar zit de afstandsbediening in die oplossing?

Badge

@Ronaldvr  Misschien dat ik met mijn beperkte kennis wel iets bereik met de beide oplossingen die je aandraagt, maar een vereiste is wel “gebruikersvriendelijkheid”, ook voor andere gebruikers die geen “nerds” zijn.  Ik kan natuurlijk ook mijn PC of laptop gebruiken en aansluiten op de geluidsinstallatie om internet radiostations te beluisteren…

Ik zoek Logitech Squeezebox Duet -achtig apparaat bij voorkeur met een afstandsbediening met scherm.  Maar ik vrees dat ik dat niet vinden...

Reputatie 7
Badge +4

je kunt een amazon alexa overwegen, de afstandbediening is je smartphone of je stem en je hebt duizenden radio stations via tuneIn tot je beschikking. of natuurlijk good old sonos, idem via een app

@Ronaldvr waar zit de afstandsbediening in die oplossing?

Ach OK zowel jij als @Guillaume weten blijkbaar niet hoe die ‘afstandsbediening’ werkt. Ik heb zelf óók een duet, so allow me to explain:

Een squeezebox (duet) bestaat uit 3 delen: een kastje, een afstandsbediening, en een pc die als server fungeert waar de muziek op staat en die de Logitech MediaServer software draait. Die server stuurt de data naar het kastje die aangesloten is op een versterker, en dan heb je muziek. De afstandsbediening stuurt de server aan. Met wat ik voorstel die vervang je gewoon het ‘kastje’. Waarbij de afstandsbediening gewoon de server blijft aansturen.

Overigens, zoals in het schema boven aangegeven, kan het ook te maken hebben met het feit dat het ‘kastje’ alleen maar Wifi 802.11g ondersteunt, en zou je dat eventueel op kunnen vangen door een ethernetkabel te gebruiken.

@Ronaldvr dus je vervangt de sqeezebox door een sqeezebox-emulator op een Pi? Heel elegant.

@Ronaldvr dus je vervangt de sqeezebox door een sqeezebox-emulator op een Pi? Heel elegant.

Ja, althans, je hebt een dochterbordje (HAT) van HifiBerry of een ander maker nodig om de rca of digitale output te krijgen voor je versterker. (Er zijn wellicht mogelijkheden om de audio via de HDMI te krijgen, maar die zijn noch goedkoper noch handiger, en zeker niet mooier aangezien HiFiBerry speciale kastjes maakt voor die combi: https://www.hifiberry.com/shop/cases/steel-case-for-hifiberry-digi-pi-4/

Badge

De Squeezebox kan op 3 manieren worden aangesloten:  draadloos, draadloos + bedraad (hybride) en alleen bedraad (bridged).

Een poosje heb ik de hybride configuratie gehad, maar dat gaf geen verbetering.  Maar ik zal alleen bedraad eens testen.  Of dat kan wanneer er wel draadloos aanwezig is…het lijkt mij in tegenspraak?!

Wat vrijwel altijd helpt is het modem rebooten.

Er is een ander apparaat dat soms geen draadloze verbinding maakt: HP Photosmart C7280.  Dit lost meestal op wanneer ik Win 10 op mijn PC opnieuw opstart.

Of het te maken heeft met de het oudere Wifi 802.11g protocol weet ik niet.

Soms heb ik de indruk dat de ellende is begonnen met de installatie van MESH op mijn 7490 en repeater, maar dat kan ik niet bewijzen.

Ik heb nog een andere FritzBox, en misschien probeer ik die uit om na te gaan of er dan ook Wi-Fi problemen zijn met de Squeezebox.

Vraag is ook: wat zit er allemaal tussen een internet radiostation en mijn Squeezebox ontvanger: mijn router/modem, KPN infrastructuur, mijn provider, servers van de providers, andere servers waar ook ter wereld, enz.  Natuurlijk heeft alles wat na mijn router/modem zit niks te maken met mijn draadloze verbinding die instabiel is.  En ook wanneer ik inlog op www.mijnsqueezebox.com kan ik wel online bij de afstandsbediening, maar dan moet wel de draadloze verbinding fucntioneren.

Dat HiFiBerry lijkt mooi, maar daar heb jij meer verstand van dan ik.  Het blijft aanmodderen vandaag de dag met steeds “verbeterde” hardware “verbeterde” software, en komt vaak neer op het weggooien van nog goede apparaten.

Dat HiFiBerry lijkt mooi, maar daar heb jij meer verstand van dan ik.  Het blijft aanmodderen vandaag de dag met steeds “verbeterde” hardware “verbeterde” software, en komt vaak neer op het weggooien van nog goede apparaten.

Nou met een raspberry pi dus niet: die kun je in redelijk wat scenarios gebruiken en wat de duurzaamheid betreft: Mijn duet  functioneert nog steeds prima, en die Pi ben ik deze zomer aan begonnen en dat is verrassend simpel. Het enige is dat je een scherm, en toetsenbord/muis nodig hebt voor installatie en setup (en dus een hdmi stekker die naar zo’n scherm kan) maar de meeste mensen hebben een TV met een HDMI ingang dus dat moet gaan (en je kan altijd even een toetsenbord lenen denk ik). Hier is een video van iemand die het soort van uitlegt: https://www.youtube.com/watch?v=rku3RSfeY5s

Wat betreft je WiFi problemen: Ik denk dat het echt wel eens met de g band te maken kan hebben: als je veel buren hebt en/of veel WiFi apparaten zitten die in elkaars vaarwater, en het aan/uitzetten van je FritzBox zou daar ook naar kunnen hinten: WiFi op de ‘g’ band heeft kanalen, en die overlappen gedeeltelijk wat storing kan geven (ook al als je buren hebt met WiFi) zie dit verhaal er over: https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-howto/31190-when-wireless-lans-collide-how-to-beat-the-wireless-crowd

Wat kan, is dat je FritzBox iedere keer als je hem uit/aan zet, een nieuw kanaal zoekt en vindt dat nog redelijk ‘rustig’ is. Maar de apparaten van je buren en andere apparaten in huis doen dat ook, waardoor die apparaten continu een soort haasje over aan het doen zijn naar het ‘beste’ kanaal.

Badge

Je geeft veel nuttige informatie, maar voor een Raspberry heb ik voorlopig geen tijd.

En, inderdaad, andere, sterkere Wi-Fi signalen van de buren kunnen mijn “zwakke” Wi-Fi signalen storen of wegdrukken.  De FritzBox staat niet bekend om een sterk signaal, er zitten geen antennes aan zoals bij sommige routers/modems.  Ik woon midden in Amsterdam en er zijn flink wat Wi-Fi signalen in mijn omgeving.  Trouwens ook de Squeezebox ontvanger heeft geen externe antennes (heb wel op internet een voorbeeld gezien om de ontvanger uit te rusten met antennes).

Ik heb wel een vaste IP-adressen gegeven, maar dat gaf niet altijd het gewenste effect i.e. verbetering.

Ik kan de Squeezebox ontvanger wel met een ethernetkabel aan router/modem hangen, maar dan nog is de afstandsbediening draadloos en dus een probleem.  De ontvanger heeft geen knop om internet radiostations op te zoeken, dus de afstandsbediening (controller) is noodzakelijk.

Er zijn ook apps: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.angrygoat.android.squeezectrl

http://penguinlovesmusic.de/

Badge

(Nog) geen iOS of Android in huis alhoewel ik hier een oude Motorola heb liggen van vrienden, maar niet echt gebruiksvriendelijk.

Destijds gekozen voor Win 10 Mobile en gebruik ik nog steeds tot “het niet meer kan”…  Heb niet zo'n behoefte aan allerlei “apps” dus met MS Lumia 950 XL kan ik voorlopig vooruit.

Wordt straks een lastige keuze tussen iOS en Android, het eerste “compleet gesloten” OS en het tweede “te open” en veel telefoons met bloatware, i.e. veel troep.

Ik ga verder met mijn “verbeteren” van de Squeezebox.

(Nog) geen iOS of Android in huis alhoewel ik hier een oude Motorola heb liggen van vrienden, maar niet echt gebruiksvriendelijk.

Destijds gekozen voor Win 10 Mobile en gebruik ik nog steeds tot “het niet meer kan”…  Heb niet zo'n behoefte aan allerlei “apps” dus met MS Lumia 950 XL kan ik voorlopig vooruit.

Wordt straks een lastige keuze tussen iOS en Android, het eerste “compleet gesloten” OS en het tweede “te open” en veel telefoons met bloatware, i.e. veel troep.

Ik ga verder met mijn “verbeteren” van de Squeezebox.

Tjonge! Nog meer overeenkomsten: Mijn 950XL begon onlangs kuren te krijgen en met pijn in mijn hart afscheid genomen. Ook hier weer een beetje techneuten ‘gehobby’ overigens: Vervangen door een Samsung Galaxy S9+ maar dan LineageOS er op gezet, een googlevrije android variant.

Badge

We wijken wel af van het originele onderwerp… Er zijn hier 2 950XL en soms, vooral eentje, vertonen ze wat problemen.  Ze kunnen “vastlopen”(crash) met soms als enige remedie toestel openen, accu verwijderen en weer terugplaatsen (mooi dat de 950XL vrij makkelijk te openen is en accu vervangen kan worden).  Soms herstart het apparaat uit zichzelf.  Maar verder, geen problemen, nog niet… zonder updates.

Het tegeltjes menu vind ik een stuk rustiger dan het iOS of Android menu.  Als ik het goed heb kan je ook het tegeltjes menu op een Android installeren.

En verder, voor gevorderden, kan het (PC / laptop) Windows 10 ook geïnstalleerd worden op de 950XL, en dan zijn er wel updates.

LineageOS heb ik even bekeken, maar dat vergt weer een inspanning voor hoe het moet.

En wat betreft de Squeezebox: soms functioneert het apparaat ongestoord uren achter elkaar, en dan opeens is het afgelopen… Ik betwijfel of er iets fout is met hard- of software, en zoek het meer in een verstoring van het Wi-Fi signaal door iets “anders”.

En wat betreft de Squeezebox: soms functioneert het apparaat ongestoord uren achter elkaar, en dan opeens is het afgelopen… Ik betwijfel of er iets fout is met hard- of software, en zoek het meer in een verstoring van het Wi-Fi signaal door iets “anders”.

Tja, dan is het toch een idee om een vaste ethernetkabel te proberen. Je kunt het gemakkelijkst dan via “Powerline” vaste netwerkkabels  proberen. Zoek een goedkoop tweedehands setje op Tweakers bijvoorbeeld, daarmee ben je niet afhankelijk van de grillen van je WiFi.

Badge +8

Hi @Guillaume, ik ben wel benieuwd: zijn er ondertussen nog ontwikkelingen? :relaxed:

Badge

Welke nieuwe ontwikkelingen?

Momenteel functioneert de Squeezebox behoorlijk goed.  Incidenteel gaat het fout, maar meestal is het een “buffering” probleem.

Squeezebox werkt nog steeds draadloos.  Wanneer het straks weer eens vaak mis gaat, configureer ik het apparaat opnieuw maar dan bedraad met een ethernetkabel aan modem/router.

Reageer