Suggestie: test batterijen (AA, AAA, CR2032, etc)

• 11 november 2016
  • 6 reacties
  • 23394 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Suggestie : test van gangbare batterijen (AA, AAA, enkele meestverkochte knoopcelbatterijen, zoals CR2032)We hebben Hema, Varta, Duracell, Aerocell (Lidle), Maxell, AH ... noem maar op.Stevige prijsverschillen. Maar hoe zijn de prestaties?Varta Superlife 4x AA - ik zie ze voor een euro op Internet, of Duracell die zo'n 4x zo duur is(basis van 4x per pakje)Gaan diee laatste ook 4x zo lang mee, of gaan ze misschien wel minder lang mee?Een product dat veel gebruikt wordt, maar een uitgebreide van de Consumentenbond ben ik nog niet tegengekomen.Er is wel een test geweest van batterijen voor hoortoestellen, meen ik.=

6 reacties

Niet die van de HEMA.....

maar een test vind u hier: testberichte.de (D)

Ook hier: computerbild.de (D)

Of hier: vergleich.org/batterie/ (D)
Reputatie 5
Badge +5
Toegegeven, er zullen op Internet wel testen te vinden zijn, maar -persoonlijk- vind ik dat testen die elders uitgevoerd zijn, de CB niet moet ontslaan van testen van dezelfde producten.

Immers, er zijn dan altijd wel websites waar producten getest worden die ook door de Consumentenbond getest wordt, denk aan TV's, wasmachines tot en met verzekeringen. Ik bedoel te zeggen: wanneer we dát zouden aanhouden, dan vrees ik dat er voor de Consumenten relatief weinig overblijft.. 🙂 Bij de Consumentenbond ga je uit dat er degelijk onafhankelijk onderzoek is verricht: men heeft een naam hoog te houden.

Laatst was er ook een uitgebreide test van AA alkaline batterijen in Hardware.Info magazine. Maar niet iedereen is op dat blad geabonneerd. Overigens, daar werd vastgesteld dat er amper verschil was tussen een batterij van € 0,20 en de duurste die, ik meen € 1,62 kostte.Zo is op cr2032-knoopcel het volgende te lezen "Het merk met de kortste levensduur: Duracell", terwijl iedereen denkt dat die zo goed zijn (reclame)

Maar ook deze test moet men toevallig tegenkomen.

=
Reputatie 5
Badge +5
Het was een suggestie. Ik weet ook wel dat ze niet alles kunnen testen. Zoals gezegd, batterijen vallen in dezelfde categorie producten als waspoeder: ze worden (heel) vaak gebruikt en er zijn fikse prijsverschillen. Verder is een keuze van CB. Uw opsomming van zaken is niet zo relevant. Ik zet er een punt achter.
Reputatie 1
Badge
Oplaadbare of anderzijds banken voorzien van stroom.
De eerste test begint bij jezelf. Niet oplaadbaar, 1.5volt. Wel oplaadbaar, 1.2 volt.
Toch vreemd als je bedenkt dat bij inzet 2 batterijen er toch een verschil ontstaat van 0.6 volt.
Toch levert het apparaatje waarin dit wordt geplaatst haar diensten. Juist daar begint al de keuze "Wat koop ik voor welk apparaat".

Appels met appels testen betreffende (oplaadbare) batterijen AAA en AA vind ik niet bij CB.
Zou mooi zijn als hierop een test werd losgelaten.
Nu koop je automatisch een gerenommeerd merk, maar of dat "De beste" zijn?
En er zijn ook oplaadbare NiZn batterijen (AA en AAA). Die hebben wat minder capaciteit en wat meer voltage (1.6V). Onder ander verkrijgbaar bij Conrad. Wel een speciale lader nodig (1.9V). Ik heb ze ook goedkoop uit China kunnen halen maar dat is troep.
Reputatie 1
Badge
Zink begin ik sowieso niet meer aan, NiMh is voor ons aflopende zaak. Eneloop doet intrede.
Omdat ik er dagelijks mee geconfronteerd wordt in mijn werkzaamheden (DECT telefonie),
kwam onderstaand tot stand.

Eneloop oplaadbare batterijen.
Zinvol voor milieu.
Vorig zijn er naar schatting 40 miljard droogcellen weggeworpen! Dat kan anders.

De 3 soorten Eneloop.

1) Standaard
Kenmerken:
- Vaak herlaadbaar (men claimt 2100 keer)
- Houden spanning goed vast (en dat doen ze ook echt!)
- goede capaciteit 750-800 mAh (AAA-model) 1900-2000mAH (AA-model)
- Prima spannings-levering voor lampjes en dergelijke
- Kleur: Wit met donkerblauwe letters

Dit is de standaard Eneloop batterij.
Meest gangbaar en voor allerhande huis/tuin/keuken apparaten te gebruiken, zaklampen, fietslichten of afstandsbediening.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2) Lite
Kenmerken:
- Minder spanning dan standaard Eneloop, namelijk 550-600 mAh
- Geschikter voor vaak opladen en 'doorladen'
- Kleur: lichtblauw of wit met lichtblauwe opdruk en vermelding 'Lite'

Deze versie schijnt vooral geschikt te zijn voor apparaten die vaak of continue aan een
lader hangen. Bijvoorbeeld DECT-telefoons of andere draadloze apparaten die na gebruik
weer op een basisstation worden weggezet. Maar volgens mij ook voor apparaten die weinig stroom verbruiken zoals een afstandsbediening. Dit type is dus geschikt voor DECT-telefoons, de capaciteit is lager maar ze kunnen wel beter tegen continue laden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3) Pro.
Kenmerken
- Minder vaak herlaadbaar dan de standaard Eneloop
- Houd spanning minder lang vast dan standaard Eneloop.
- Hogere hoeveelheid stroom dan standaard;
- 930 mAh (AAA-model)
- 2500mAh (AA-model)
- Snelle energielevering voor demanding apparaten
- Kleur: Zwart

Deze batterijen zijn voor apparaten die een snelle spanningslevering vereisen. Gebruik het
AA-model bijvoorbeeld voor flitsers in fotografie.
Lader.
Je kunt je huidige lader gebruiken voor bovenstaande oplaadbare batterijen.
Schaf beter geen snel-lader aan maar pas het laadvermogen aan op je aanwezige oplaadbare batterijen. Je oplaadbare batterijen zullen dus eerder leeg zijn. Weer laden (Laadcycli) dus eerder versleten. Dat willen we voorkomen, zo weinig mogelijk batterijen in milieu terecht laten komen.
Dit geld enkel voor de Nickel Metal Hydride (NiMh), de Lithium-Ion technologie in smartphones kent geheel andere techniek.

Reageer