Consumentenbond.nl
Beantwoord

Telefoon voor oudere mensen

• 21 november 2017
  • 12 reacties
  • 2535 Bekeken

Ben opzoek naar een telefoon voor mijn moeder die al wat minder goed kan lezen, zoek dus een telefoon waarbij je de letter formaat kan aanpassen (vergroten)
Voornaamste functies:
Bellen
Whats app
FB
foto's maken
icon

Beste antwoord door Wouter. 23 november 2017, 18:01

Heb je hier wat aan? https://www.consumentenbond.nl/smartphone/keuzehulp-mobiele-telefoon-voor-senioren
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dat kon wel eens tegenvallen. Ik heb wel telefoons voor ouderen gezien met grote knoppen en grote letters . Maar daar zat geen internet op. Heb je al gekeken of de test van telefoons van de Consumentenbond je kan helpen?
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb zelf even gekeken. In de test staat als je even goed zoekt ook een smartphone voor senioren , die volgens mij aan alle wensen voldoet. Het is de Doro 8031. Ik weet niet of en waar deze nog te koop is.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @D.R.H. Sarels van Rijn,

Van harte welkom op de Community! Bij mobiele telefoons voor ouderen denk je al snel aan de mobieltjes met gigantische knoppen en koeienletters, maar gelukkig zijn ook de 'seniorentoestellen' behoorlijk met de tijd meegegaan 🙂.

Zoals @E.T. Wiersum al heeft aangegeven (waarvoor wederom dank) hebben we een keuzehulp pagina op onze website staan met een aantal suggesties. Hierbij voor alle gemak het linkje naar de betreffende pagina!

Groeten,

Niels
Reputatie 2
Badge +3
Heb je hier wat aan? https://www.consumentenbond.nl/smartphone/keuzehulp-mobiele-telefoon-voor-senioren
Het bovengenoemde artikel heeft het ook over Windows smartphones (zonder dat ze worden uitgelicht). Persoonlijk zou ik deze sterk afraden want het is een platform zonder toekomst. Apps zijn er nauwelijks en ook Microsoft heeft haar handen afgetrokken van dat platform. Android of Apple als je een smartphone zoekt. De rest is vrijwel zonder toekomstperspectief.
Doro heeft verschillende mobiele en huistelefoons in het assortiment met grote toetsen en voor mensen met een gehoord apparaat https://www.doronederland.nl/
Reputatie 7
Badge +7
@D.R.H. Sarels van Rijn, is het inmiddels al gelukt met de aanschaf van een nieuw toestel?
ik zoek een gewone telefoon voor vaste nummer. in huis zijn daar geen testen van?
Jan O.
Badge +8
Hi @J.P. Oostlander, helaas hebben wij alleen mobiele telefoons getest. Ik neem je vraag mee als suggestie en geef deze intern door.

Kunt u mij een smartphone aanbevelen die seniorvriendelijk is,?

Kunt u mij een smartphone aanbevelen die seniorvriendelijk is,?

Eigenlijk niet. Naar aanleiding van de ervaringen met mijn moeder valt het probleem in twee delen uiteen. Ten eerste de vormfactor, het is gewoon een hoop gepriegel op een schermpje van pakweg 4 bij 12 centimeter, dat kan iemand wel of niet, natuurlijk kun je hem zo groot mogelijk nemen maar waar mij moeder nog prima kan werken met een ipad was er geen telefoonscherm groot genoeg. Ten tweede de bediening, meer mogelijkheden betekent meer opties en meer dingen die over je beeld gaan en de één snapt het allemaal nog en de ander gooit zijn handen in de lucht. Verschillen tussen Apple en Android zijn eigenlijk niet relevant want dat zijn details. Als mensen het niet snappen maken de subtiele verschillen niet veel uit en reken erop dat mensen gewoon veel ondersteuning nodig hebben met “kleine” problemen zoals een update, een foutmelding, een verandering van een app etc. 

Kortom denk eens goed na waarom u precies een smartphone wilt en of u niet beter uit bent met een simpel mobieltje om te bellen en een tablet om foto's te kijken, met de kleinkinderen te chatten en bijvoorbeeld een spelletje bridge te spelen.

Badge +8

Hi @N. van 't Klooster, ik heb je vraag verplaatst naar dit vergelijkbare topic. Ik denk dat de tip van mijn collega Wouter heel handig kan zijn:

Reageer