Consumentenbond.nl
Vraag

Telefoonabonnement zonder internetbankieren?

• 11 september 2020
  • 11 reacties
  • 406 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Rare vraag in onze moderne tijd, maar we hebben een inburgeraar onder onze hoede die voorlopig nog niet kan internetbankieren (hij heeft nog nauwelijks kennis van hoe internet werkt, maakt alleen gebruik van zijn Wifi in huis). Zijn geld loopt via budgetbeheer omdat hij ook nog nauwelijks snapt hoe financiële zaken werken in Nederland. Omdat vrijwel alles tegenwoordig via internetbankieren loopt: Is het mogelijk om ergens toch een telefoonabonnement af te sluiten voor hem, kan dat eventueel via een fysieke winkel, of kan hij alleen prepaid aanschaffen? (Nu verloopt zijn communicatie uitsluitend via Whatsapp, hij kan nu niet gewoon bellen, maar heeft dat wel af en toe nodig).

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Je kan in een fysieke winkel gewoon een telefoonabonnement afsluiten. Bijvoorbeeld bij Mediamarkt, maar ook de Belwinkels, de winkels van de providers. Prepaid is uiteraard ook mogelijk, ook in vele winkels en de supermarkten, Kruidvat enz.  Je kan in die winkels ook je prepaid opwaarderen, dus dat alles zonder internetbankieren. Gewoon ergens proberen. Succes. 

Is het probleem dat hij niet kan bankieren en dus niet via de bank kan betalen? Voorzover ik weet kun je geen abonnement cash betalen wat met prepaid wellicht nog wel lukt. Logischer is het het abonnement via dat budgetbeheer te regelen.

Reputatie 7
Badge +7

Uiteraard heer @A. Deen  zou dat een prima oplossing zijn. Vooral omdat de taal ook kennelijk een probleem is en dat kan ook lastig voor hem/haar zijn in een winkel. Ik wist, uit ondervinding, dat je nog een telefoon en abonnement kan kopen in een winkel via gewone betaling. Verlenging van het abonnement kan weer moeilijk worden, bij prepaid niet die werken nog met nummers, die je dan in moet tikken, maar wel contant in de winkel kan betalen. Overigens ook maar snel internetbankieren leren. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

Dank voor de reacties zover! Pinnen in een winkel kan hij wel, dus dan moet dat toch lukken dat hij ergens een abonnement afsluit. En anders wordt het tóch prepaid, wat misschien voor hem zelfs wel zo verstandig is al zal het wat duurder zijn per minuut. Hij zit niet voor niks onder budgetbeheer en het ligt voor de hand dat hij bij een abonnement te vaak over zijn limiet heengaan (al kun je daar zelf een plafond op zetten, dan nog...) . We puzzelen nog even verder!

Reputatie 7
Badge +7

Geen dank @Elteekaa . Veel succes bij het vinden van het juiste abonnement of pre paid voor de telefoon. Er zijn nog diverse winkels waar u dat kunt aanschaffen. Als het via budgetbeheer zou kunnen lopen, is dat wellicht het beste, als zij het dan regelen en hij er niets aan hoeft te doen. 

Ik heb een all-in abonnement bij Ziggo. Echter niet de mobiele telefoon, die is me daar qua abonnement, als wel ook bij vele anderen, te duur. Dus heb ik pre-paid van Kruidvat. Volgens mij is dat zeer goedkoop. En je bent van alle gezeur van een abonnement af. Bij Kruidvat in de winkel kan je pre-paid opwaarderen, gaat via een bon met nummer. De bon betaal je gewoon in de zaak, contant of pinnen. Succes ermee, groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

@Elteekaa om te internetbankieren met mijn smartphone moest ik mijn telefoonnummer opgeven aan mijn bankaccount voor verificatie. Hij heeft waarschijnlijk een smartphone zonder sim-kaart. Een sim-kaart met prepaid telefoonnummer heb ik gewoon op de website van Simyo besteld. Je kan dan zelf een telefoonnummer kiezen. Je kan dan prepaid beltegoed kopen. Je kan op de website ook instellen dat je beltegoed automatisch aangevuld wordt zodra het onder de €1 komt. Dat beltegoed is alleen voor bellen en smsen. Al het overige kan dan met gratis wifi thuis of bij McDonalds of zo.

Maar dan heeft hij een telefoonnummer en kan hij op de website van de bank internetbankieren activeren. De smartphone met telefoonnummer is dan nodig om de activatie te verifiëren.

Als hij niet bekend is met het westerse alfabet is er groter risico dat hij bedragen naar verkeerde rekeningnummers overboekt. Zie dat dan maar eens terug te krijgen. Dus daar moet je rekening mee houden. Je kan bij de bank een maximaal dag-bedrag instellen, bijvoorbeeld €25 of zo. 

Reputatie 2
Badge +3

(Nu verloopt zijn communicatie uitsluitend via Whatsapp, hij kan nu niet gewoon bellen, maar heeft dat wel af en toe nodig).

als je maar ergens een internetverbinding hebt kun je met Whatsapp net zo lang gratis (beeld) bellen als je wilt ...

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad zoals @Bedeve zegt. Ik heb dus prepaid van Kruidvat, het geen je één keer per jaar moet opwaarderen voor minimaal7,50 kan dat al. En dat kan op allerlei wijze. Als je via whatsapp gaat bellen, kan je inderdaad ook beeldbellen dus elkaar zien en dat kost allemaal niks Even kijken bij whatsapp hoe dat werkt. Het lijkt mij het simpels voor deze klant, goedkoop, en makkelijk zelfs contant betaalbaar. Bekijk het allemaal eens en weeg het tegen elkaar af en kiest wat je het beste lijkt.

Reputatie 5
Badge +4

(Nu verloopt zijn communicatie uitsluitend via Whatsapp, hij kan nu niet gewoon bellen, maar heeft dat wel af en toe nodig).

als je maar ergens een internetverbinding hebt kun je met Whatsapp net zo lang gratis (beeld) bellen als je wilt ...

Moet de andere partij natuurlijk ook WhatsApp gebruiken en dat is, vooral bij instanties lang niet altijd het geval.

Zou mij daar niet druk om maken. Mijn ervaring is dat ze via hun landgenoten beter om de hoogte zijn van wat er te koop en te krijgen is dan u en ik.

Reputatie 5
Badge +5

...hij heeft nog nauwelijks kennis van hoe internet werkt, maakt alleen gebruik van zijn Wifi in huis). Zijn geld loopt via budgetbeheer omdat hij ook nog nauwelijks snapt hoe financiële zaken werken in Nederland...

Kortom, een verrijking van onze samenleving… :rolling_eyes:

Reageer