Beantwoord

Televisie: Beste Koop of opvolger?

• 16 juni 2021
  • 6 reacties
  • 151 Bekeken

Hallo, Ik ga een nieuwe tv aanschaffen. 

Omdat ik op ongeveer 250-300cm afstand zit ga ik voor 43 inch (ik kom van een veel kleinere TV dus hoef niet zo groot).

Nu zie ik dat de beste koop een LG is voor 43 inch. Lijkt me prima voor onze doeleinden (we kijken niet zo veel). Maar er is inmiddels een opvolger (bijv. https://www.lg.com/nl/televisies/lg-43up77006lb?returnFlag=Y) en ook een nanocell variant (bijv.  https://www.lg.com/nl/televisies/lg-43nano776pa?returnFlag=Y ). Lijkt het me sowieso verstandig dan de opvolger te nemen , die lijkt dezelfde karakteristieken te hebben als de beste koop maar is nog niet getest door CB. Maar is het +/- 100 euro waard om dan voor de nanocell te gaan? Past nog binnen budget maar hoor graag of iemand advies heeft of dat de moeite waard is.

icon

Beste antwoord door Arjen Oving 17 juni 2021, 14:59

Dag @Klumpers naast de UP77 brengt LG dit jaar ook een UP75 en UP78 serie uit. Deze serie tv's zijn te beschouwen als de opvolger van de UN7x serie uit 2020, waaronder de 43UN74006LB waar u op doelt. Nu veranderen TV-fabrikanten elk jaar hun line-up en deze nieuwe tv's kunnen een behoorlijk andere opbouw van componenten en software hebben dan het jaar daarvoor. Dat ze in naam de opvolger lijken van een ouder model, wil niet automatisch zeggen dat ze net zo goed of beter zijn dan die voorganger. Een naam is ook een marketinginstrument voor fabrikanten :slight_smile: .

Wat de kwaliteit van de nieuwe UP75/77/78 serie betreft, kan ik u dan ook nog weinig zeggen. Op dit moment testen we de UP77 tv's en de resultaten daarvan verwachten we rond half juli op onze website te hebben (testen kost helaas tijd). Wel is het zo dat deze nieuwe modellen voorzien zijn van WebOS 6, de nieuwste versie van de smart-tv omgeving van LG. En naar ons oordeel is het gebruiksgemak van deze nieuwe versie iets minder dan die van de vorige versie WebOS 5. Al hoeft dat zeker geen dealbreaker te zijn.

Daarnaast noemt u de 43NANO776PA als een ander alternatief (NB: er komt ook een NANO756 serie op de markt). Deze tv maakt gebruik van LG's 'nanocell' technologie. Hierbij zit er een extra laagje nanokristallen in het lcd-scherm verwerkt, wat vooral bedoeld is om de kleurweergave te verbeteren.  Ook deze nieuwe nanocell-tv's van LG hebben we nog niet getest, maar dat gaat zeker gebeuren al kan het even duren voordat we resultaten hebben. Overigens lijkt dit model nog niet te koop in Nederland. D.w.z. ik zie dit model nog niet bij webwinkels als ik online zoek. Het prijsverschil van €100 kan ik dan ook niet bevestigen.

Als ik de testresultaten van eerder geteste nanocell-tv's vergelijk met gewone lcd-tv's van LG, dan is ons oordeel voor de beeldkwaliteit van die nanocell-tv's vaak net ietsje hoger. Het zou kunnen zijn dat dit ook geldt voor de nanocell-tv's van dit jaar, maar zeker weten doe je dat nooit (zie ook mijn opmerking bovenaan). Hopelijk helpt deze informatie u iets verder op weg!

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Met tv bent u verder dan ik. Ik ben nog niet zover. 

Maar ik heb een LG smartphone en voel me al vier jaar prins in Nederland met dat ding.
Ik hoop dat u hetzelfde zult hebben met een LG tv. 

Badge +5

Hi @Klumpers, welkom op onze Community. Dit lijkt mij een goede voor @Arjen Oving. Hij  kan je hier ongetwijfeld meer over vertellen! :)

Reputatie 4
Badge +2

Dag @Klumpers naast de UP77 brengt LG dit jaar ook een UP75 en UP78 serie uit. Deze serie tv's zijn te beschouwen als de opvolger van de UN7x serie uit 2020, waaronder de 43UN74006LB waar u op doelt. Nu veranderen TV-fabrikanten elk jaar hun line-up en deze nieuwe tv's kunnen een behoorlijk andere opbouw van componenten en software hebben dan het jaar daarvoor. Dat ze in naam de opvolger lijken van een ouder model, wil niet automatisch zeggen dat ze net zo goed of beter zijn dan die voorganger. Een naam is ook een marketinginstrument voor fabrikanten :slight_smile: .

Wat de kwaliteit van de nieuwe UP75/77/78 serie betreft, kan ik u dan ook nog weinig zeggen. Op dit moment testen we de UP77 tv's en de resultaten daarvan verwachten we rond half juli op onze website te hebben (testen kost helaas tijd). Wel is het zo dat deze nieuwe modellen voorzien zijn van WebOS 6, de nieuwste versie van de smart-tv omgeving van LG. En naar ons oordeel is het gebruiksgemak van deze nieuwe versie iets minder dan die van de vorige versie WebOS 5. Al hoeft dat zeker geen dealbreaker te zijn.

Daarnaast noemt u de 43NANO776PA als een ander alternatief (NB: er komt ook een NANO756 serie op de markt). Deze tv maakt gebruik van LG's 'nanocell' technologie. Hierbij zit er een extra laagje nanokristallen in het lcd-scherm verwerkt, wat vooral bedoeld is om de kleurweergave te verbeteren.  Ook deze nieuwe nanocell-tv's van LG hebben we nog niet getest, maar dat gaat zeker gebeuren al kan het even duren voordat we resultaten hebben. Overigens lijkt dit model nog niet te koop in Nederland. D.w.z. ik zie dit model nog niet bij webwinkels als ik online zoek. Het prijsverschil van €100 kan ik dan ook niet bevestigen.

Als ik de testresultaten van eerder geteste nanocell-tv's vergelijk met gewone lcd-tv's van LG, dan is ons oordeel voor de beeldkwaliteit van die nanocell-tv's vaak net ietsje hoger. Het zou kunnen zijn dat dit ook geldt voor de nanocell-tv's van dit jaar, maar zeker weten doe je dat nooit (zie ook mijn opmerking bovenaan). Hopelijk helpt deze informatie u iets verder op weg!

Veel dank voor uw reactie @Arjen Oving 

Even afwachten dus begrijp ik tot er echt resultaten zijn. Deze nanocell versie is beschikbaar voor 100 euro meer dan de modellen zonder deze technologie (bijv. https://www.bol.com/nl/p/lg-nanocell-43nano756pa-4k-tv/9300000035085263/?s2a=#productTitle). Deze heeft ook als voordeel dat er iets meer aansluitingsmogelijkheden zijn (3 hdmi ingangen). Ik neig daar nu naar, maar begrijp dus dat er voorlopig geen testresultaten zijn. Gelukkig is LG een vrij betrouwbare fabrikant lijkt het dus het zal niet dramatisch zijn, en ik zal ook even in een winkel gaan kijken. 

Nog 1 vraag: Heeft u enig idee of de geluidskwaliteit vergelijkbaar zou moeten zijn met de oudere modellen (zoals de beste koop)? Dat was het sterke punt van de beste koop maar het viel me in de testresultaten op dat zelfs binnen LG modellen die veel op elkaar lijken er verassend veel verschillen waren in de beoordelingen. En dit is altijd moeilijk te beoordelen in een winkel.

Nogmaals dank voor uw reactie!

Dat ze in naam de opvolger lijken van een ouder model, wil niet automatisch zeggen dat ze net zo goed of beter zijn dan die voorganger.

Lees dit tien keer en lijst het in.

LCD-beeldschermtechnologie is niet nieuw  Ruim twintig (!) jaar geleden hadden we ze al op mijn werk en een scherm van datzelfde type (Eizo) staat nog steeds als tweede scherm op mijn bureau. Op kleuren en contrast is nog steeds niks aan te merken. Verwacht dus niet te veel van NieuwNieuwNieuw.

Geluid lijkt me interessanter, maar ook hier geldt dat ze vroeger ook TV’s hadden met goed geluid, zelfs vaak beter dan nu. Maar oké, toen was 1000 gulden voor een TV normaal, maar wel een fiks bedrag.

Veel dank allemaal voor de reacties. Ik heb nog even wat gebroed hierop en heb de tv inmiddels binnen. Ik ben gegaan voor de NANO756pa variant. Daarbij heb ik 2 elementen mee laten wegen: connectiviteit en design. Meer poorten en een voor mij aantrekkelijk design (met hele dunne randen) gaven de doorslag. Het ding staat bij ons immers toch ook vrij pontificaal in de woonkamer. Ik heb em nu 1 dag in bezit en ben heel erg blij er mee. Beeld en geluid zijn boven verwachting goed voor mij. Ik kom ook wel van een 26 inch, minstens 10 jaar oude niet smart tv dus dan is het echt een enorme vooruitgang. Webos is idd niet ideaal (vooral ook omdat je merkwaardig genoeg niet alles zelf kunt instellen), maar in de praktijk gebruik ik toch alleen 3 apps (nlziet, netflix, spotify) en dat werkt voortreffelijk.

Nogmaals dank allemaal voor meedenken, zeer gewaardeerd!

Reageer