Beantwoord

Televisie: Kijkafstand

• 22 November 2021
  • 30 reacties
  • 315 Bekeken

Bij het vooronderzoek voor een nieuwe TV verbaasde het mij dat zowel de verkoper als de website van de Consumentenbond bij een kijkafstand van 4 meter een TV-formaat van 55” voorschrijft. En dat terwijl wij al jaren probleemloos op dezelfde afstand naar een 40” LCD-TV kijken. Is dit een verkooptruc?

icon

Beste antwoord door Arjen Oving 25 November 2021, 10:46

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4

een verkooptruc is pas een verkooptruc als je je aankoop laat bepalen door een verkoper.

dus zolang je zelf bepaalt wat goed voor je is, adviezen mogen altijd, dan is het slechts een (slechte) poging tot aansmeren 😉

Tja, dat snap ik, maar ik ga er even vanuit dat de Consumentenbond hier een neutrale positie inneemt en dan zie ik die cijfers en dan vraag ik me af wat de gedachte achter die cijfers is.

Verwachtingspatronen veranderen, dat bepaalt de fabrikant niet, dat bepaalt de Consumentenbond niet, dat bepalen de consumenten. 40", dat zou ik in de slaapkamer hangen.

Aaah mijn hobby beeld en geluid!

Niemand schrijft wat voor toch? U kan, dat is wat anders.

20 jaar geleden bestonden dit soort formaten niet dus u kunt nog steeds een 32 of 40 inch kopen als u dat fijn vindt kijken. Wat u alleen niet moet doen is een 55 inch kopen of nog groter indien u op 2 meter zit. Als u dat doet dan gaat u namelijk net als in de bioscoop als u dicht op het scherm zit naar links en rechts moeten kijken met u ogen om het complete beeld te zien. Verder als je echt dicht op het beeld gaat kijken gaat u zelfs de pixels zien van het beeldscherm.

Overigens lijkt een 55 inch groot als het uw eerste is. Zodra de mijne kapot is ga ik toch echt voor een 75 inch. Maar mijn hobby is dan ook film kijken. Alles went en zodra u die 55 inch heeft wil u niet anders meer denk ik.

Een advies; Koop een Oled van LG. Mooiste contrast en beste zwart waardes met een super smart gedeelte voor Netflix etc. In de lage series heeft u zelfs al topbeeld. LED is in mijn ogen altijd een no go Oled wint op alle fronten behalve helderheid. Dat laatste is alleen overdag van belang bij fel licht.

Een advies; Koop een Oled van LG. Mooiste contrast en beste zwart waardes met een super smart gedeelte voor Netflix etc. In de lage series heeft u zelfs al topbeeld. LED is in mijn ogen altijd een no go Oled wint op alle fronten behalve helderheid. Dat laatste is alleen overdag van belang bij fel licht.

De verkoper gaf aan dat OLED niet wenselijk is wanneer je lichtinval hebt. Volgens mij heeft bijna elke huiskamer lichtinval dus dat vond ik een wat bijzonder argument. Bij ons staat de TV haaks op de achterpui, dus de lichtinval komt van de zijkant niet rechtstreeks op de TV (vanuit de rug van de kijker zeg maar). De prijzen van OLED zijn wel 2x zo hoog als LED, en bij ons is TV kijken geen hobby, getuige de oude 40” Sony Bravia. Not in a million years ga ik €1500+ uitgeven aan een televisie, maar dat terzijde.

Ik heb hier een serre op zuid open aan de woonkamer en licht komt van opzij op de tv. Geen enkel probleem als ik op zondagmiddag Max Verstappen kijk.:wink:

Hier voor u prijzen. Het hoeft geen €1500,- te kosten.

Tweakers

Vertrouw me aub. Geen LED. U zult verrast zijn over het topbeeld van Oled.

NB: dan mag die verkoper mij vertellen wie er overdag GEEN lichtinval heeft.:joy: Het is niet dat helderheid slecht is. Het is alleen overdag een fractie minder dan van LED.

Succes met uw keuze.

Ik kijk al jaren naar een 37”
Die past precies op de plek waar ik de tv wil hebben.
Vroeger vonden ze die maat een idioot grote tv. :wink:
Ook dachten ze toen, dat je van een grote tv blind werd.
De ideale maat zal wel steeds veranderen

Ok, startend bij €900 (als ik bij 55”kijk), dat scheelt al weer maar nog steeds een hoop geld.

Ik weet voorlopig weer wat meer, iedereen bedankt voor de input!

€900,- voor tien jaar kijken is €90 per jaar is €7,50 per maand. Is dat duur kijken? U verbruikt meer aan de stroom denk ik.

Mocht u nog vragen hebben hoor ik het wel. Fijne avond.

@Wortelstamper En die toestellen verbruikte meer stroom.:kissing_smiling_eyes: Niet alles was vroeger beter…...

€900,- voor tien jaar kijken is €90 per jaar is €7,50 per maand. Is dat duur kijken? U verbruikt meer aan de stroom denk ik.

@WortelstamperEn die toestellen verbruikte meer stroom.:kissing_smiling_eyes: Niet alles was vroeger beter…...

Ik weet niet of dit de manier is om de kosten van een TV te berekenen. Je moet wel die 900 euro aftikken, links om of rechts om. En ik denk niet dat de TV zoveel verbruikt: een kleine 100kWh per 1000 kijkuren. Een uurtje of 3 per dag, dus over een heel jaar zit ik wel aan die 1000 uur, voor 0,25 per kWh, dus een €25 ongeveer. Per jaar.
Het is meer de vraag of ik dat geld wil uitgeven aan een TV. Hoeveel het per maand is maakt dan niet uit. 

@Florian Groothuis Uw geld, uw keuzes, uw kijkplezier!

Wat de 1 duur vindt en het niet waard, is voor de ander het omgekeerde. Alle waar naar zijn geld.

Het was maar om aan te geven dat ik in ieder geval in dit geval een €0,25 per dag geen geld vindt voor top beeld. Ik zelf wordt gillend gek van een LED van de helft van de prijs. Maar ieder zijn ding toch?

Fijne avond.

Bij het vooronderzoek voor een nieuwe TV verbaasde het mij dat zowel de verkoper als de website van de Consumentenbond bij een kijkafstand van 4 meter een TV-formaat van 55” voorschrijft. En dat terwijl wij al jaren probleemloos op dezelfde afstand naar een 40” LCD-TV kijken. Is dit een verkooptruc?

Het aantal mensen dat in  de huiskamer met goed fatsoen verder dan 4 meter van het scherm kan of wil zitten is wat laag, dus dat zou de verkoopcijfers geen goed doen. Ze moeten die grote schermen toch kwijt zien te raken?

Wij zitten met de bank op een kleine 5 meter en 55" bevalt prima en als die prijzen blijven dalen wordt de volgende 66". Fantastisch beeld.

Reputatie 5
Badge +5

Voor zover ik weet bestaan er hooguit richtlijnen en het idee is om zo'n 2,5x de diameter van de TV te hanteren. In de praktijk is het vaak anders/niet haalbaar.
Wij hebben een ouderwets 1024x768 43” diameter scherm, dus 43”x2,5x2,54 = kijkafstand zeg 2.75m.
Onze woonkamer is 5.75 breed en ik zit op 5m. In onze situatie zou zelfs een 65” nog onvoldoende zijn…
Het is een kwestie van wennen, denk ik.

Reputatie 7
Badge +6

Ik hou als afstand dat je de voorbijlopende tekstregel normaal kan lezen. Ik zie graag alles wat er in beeld is, ook de kleinere details. Dus dan mag het wel iets dichterbij zijn. Ik weet nog van vroegere CB-gidsen dat het advies was niet te dicht op het scherm vanwege de straling van die crt cathode straal buis. Maar sinds tft, lcd, led, oled is dat helemaal niet meer het geval. Bij een computermonitor zit je ook maar 80cm ervandaan. Bij een tablet 50cm. Bij mij is het dus geen vaste afatand. Bij een spannende film kruip ik wat dichterbij, 3-3,5 meter, anders 4-4,5 meter. Het bovenblad van het kastje waar de tv op staat kan ik 50cm naar me toetrekken. De bank staat ook los van de muur, dus iets naar voren schuiven kan. 

Ik vind het tv aanbod erg verminderd waardoor ik niet veel meer kijk. Om 6 uur het nos-journaal en actualiteitenrubriek en  7 uur vrt-journaal (ik woon op bijna fietsafstand van de Belgische grens, ik moet daar ook op de hoogte zijn en de Belgische minister president is fenomenaal!). Maar daarna ga ik op internet alles lezen, wat de gewone mens allemaal schrijft of plaatst. Mensen die Netflix hebben zie je na drie maanden nooit maar naar Netflix kijken. Dus dat mis je dan ook niet. 

Reputatie 4
Badge +3

Vroeger hanteerde de winkels 4 a 5 X de achermdiagonaal als kijkafstand. Dit was mede vanwege het feit dat een ouderwetse tv straling af gaf wat slecht is voor de ogen.

Ik heb hier op r4.60.meter een 75 inch hangen en wij vinden dat zeer prettig kijken. Vergeet niet uw tv haat TOV een beeldbuis 40 sm.naar achter toe

@Jan Dan ben ik geen mens zeker? :sunglasses: Netflix geeft mij erg veel plezier. Juist buiten het aanbod van wat de kabel aanbiedt. Op Netflix zijn ook parels te vinden. Zowel series als goede docu's. Dus dat mis je dan ook niet? U niet. Dat is wat anders.

Al kijk ik ook veel terug via NPO app op mijn tv naar kwaliteit programma's van de publieke omroepen (Tegenlicht, Pointer, Nieuwsuur, Op1 enz enz).

Er zijn tegenwoordig juist zoveel manieren om content naar je toe te halen dat live tv ondergeschikt is geworden. Al kijk ik Champions Leaque en Formule 1 wel live. Voor die laatste wil ik mensen erop wijzen dat met name de goedkope tv's behoorlijk wat last hebben een te trage beeldverversing. Een weggeschoten bal kan dan er een beetje uitgaan zien als een streep van een vallende ster. Puntje van aandacht.

Verder kijk ik zo'n 4 films per week in de wintermaanden. Ik heb er zo’n 600 op mijn NAS staan.

Ieder zijn ding!

Reputatie 5
Badge +5

Wat de topic starter al aangeeft, waarom zo idioot groot?
Ik moet ook niks van die grote dingen hebben, ik vermaak me nog prima met een 37”
Dat is dan nog een oude plasma, maar is nog steeds onverslaanbaar wat beeldkwaliteit betreft.
Van licht inval heb je ook nauwelijks last.
We zitten er 2,75 meter vanaf en een bakbeest van 55” of groter staat ook niet in onze kamer.
Volgens de “norm” zou ik een 42” tv moeten hebben.

Om een mooie film te zien heb ik een beamer met een 110” groot scherm in een andere kamer.
Het gekke is dat hiervoor hele andere kijk afstanden worden gehanteerd.
Bij mij is de kijk afstand 4 meter.
Volgens de norm (1,3 x de scherm diameter) zou dat 3,75 meter moeten zijn.

@Free Spirit Maat is voor iedereen uiteindelijk persoonlijk. Mijn volgende wordt toch echt 75 inch.

Wbt die plasma onverslaanbaar? Ik heb hier in huis ook nog 2 plasma's boven van Panasonic maar die gaan het echt niet winnen van mijn Oled beneden. Toen Oled er nog niet was, was ik het met je eens, zeker in vergelijk met LED nu en destijds, maar Oled is toch echt mooier. Al geniet ik nog steeds van mijn plasma op de slaapkamer.

Badge +5

Hi @Florian Groothuis en alle anderen. Begrijp dat er wat vragen zijn over ons advies over de kijkafstand van een tv. Hebben jullie misschien dit :point_left: al gelezen? Hier wordt uitleg gegeven over de kijkafstand, welke vuistregels wij gebruiken etc. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +6

@JanDan ben ik geen mens zeker? :sunglasses: Netflix geeft mij erg veel plezier. Juist buiten het aanbod van wat de kabel aanbiedt. Op Netflix zijn ook parels te vinden. Zowel series als goede docu's. Dus dat mis je dan ook niet? U niet. Dat is wat anders.

Al kijk ik ook veel terug via NPO app op mijn tv naar kwaliteit programma's van de publieke omroepen (Tegenlicht, Pointer, Nieuwsuur, Op1 enz enz).

Er zijn tegenwoordig juist zoveel manieren om content naar je toe te halen dat live tv ondergeschikt is geworden. Al kijk ik Champions Leaque en Formule 1 wel live. Voor die laatste wil ik mensen erop wijzen dat met name de goedkope tv's behoorlijk wat last hebben een te trage beeldverversing. Een weggeschoten bal kan dan er een beetje uitgaan zien als een streep van een vallende ster. Puntje van aandacht.

Verder kijk ik zo'n 4 films per week in de wintermaanden. Ik heb er zo’n 600 op mijn NAS staan.

Ieder zijn ding!

@Gebruiker1633091203 de moderator stelt het op prijs dat we ontopic blijven. Dat heeft ze laatst nog gevraagd. Ik wou daar graag aan voldoen. Ik had het niet gericht aan jou maar in het algemeen. Dat jij geniet van je mooie schermen is leuk om te lezen. Ik wou slechts duiden dat ik me niet zo druk maak om de kijkafstand want ik zit toch niet veel voor de tv. Wel voor de pc. Met Ziggo Go heb ik daar ook alle tv, live en terugkijken. Er zijn nog meer mensen in huis, de een wil juist verder weg, ik wil juist dichterbij, dus dan wordt het half half.

Hebben jullie misschien dit :point_left: al gelezen? Hier wordt uitleg gegeven over de kijkafstand, welke vuistregels wij gebruiken etc. :slight_smile:

Dat was de aanleiding voor dit topic: het advies van een 65” TV bij een kijkafstand van 4 meter terwijl ik nu op 4 meter zit met een 40” TV.

Toch lijkt mij dit hele topic ingegeven door iemand die de memo dat mensen tegenwoordig een grotere tv hebben dan vroeger omdat ze dat prettig vinden verward met een soort voorschrift. Al kijkt iemand anders op een postzegel, dat is toch niet van invloed op mijn kijkplezier. 

Badge

Consumentenbond lijkt mij neutraal te adviseren. Hier een link naar afstandsadviezen tot LED van de Verbraucherszentrale in Duitsland. Lijkt mij ook een neutraal orgaan: 

https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/digitale-welt/fernsehen/bildschirmdiagonale-so-finden-sie-die-optimale-tvbildschirmgroesse-6443

Badge +8

Hebben jullie misschien dit :point_left: al gelezen? Hier wordt uitleg gegeven over de kijkafstand, welke vuistregels wij gebruiken etc. :slight_smile:

Dat was de aanleiding voor dit topic: het advies van een 65” TV bij een kijkafstand van 4 meter terwijl ik nu op 4 meter zit met een 40” TV.

Misschien kan onze expert @Arjen Oving je er mee over vertellen! :relaxed:

Reageer