Beantwoord

Televisie: Kijkafstand

• 22 November 2021
  • 30 reacties
  • 623 Bekeken

Bij het vooronderzoek voor een nieuwe TV verbaasde het mij dat zowel de verkoper als de website van de Consumentenbond bij een kijkafstand van 4 meter een TV-formaat van 55” voorschrijft. En dat terwijl wij al jaren probleemloos op dezelfde afstand naar een 40” LCD-TV kijken. Is dit een verkooptruc?

icon

Beste antwoord door Arjen Oving 25 November 2021, 10:46

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Florian Groothuis In deze discussie wordt al gerefereerd aan onze pagina over een geschikte schermgrootte. Naast wat onze vuistregel hiervoor is, wordt daar ook kort beschreven hoe we er aan gekomen zijn. De vuistregel is gebaseerd op een gemiddelde van wat meerdere proefpersonen een comfortabele kijkafstand vonden, gegeven een bepaalde schermgrootte. Maar dat we een "gemiddeld" advies geven, betekent niet dat dit advies dan ook altijd voor iedereen zou moeten gelden. In het onderzoek kwam namelijk ook naar voren dat de proefpersonen "soms zeer verschillende kijkafstanden kozen". Er zat dus veel spreiding in. Daarom formuleren we het advies ook als een richtlijn/vuistregel - en niet als een voorschrift - waar je ook zeker van kan en mag afwijken wanneer je dat zelf prettig/comfortabeler vindt. De gedachte achter het advies is dat het voor veel mensen een hulp kan zijn om een idee te krijgen van wat comfortabel/prettig kán zijn, maar zeker niet voor iedereen. Hopelijk maakt dit het iets duidelijker!

Dank je, Arjen. Ik ga alles mee nemen in onze overweging.

Dus als je in het midden van de bioscoopzaal zit is dat 2,4 keer de diagonaal. 

Huidige beeldverhouding bioscoopscherm is 1,66:1 = 15:9.

Huidige beeldverhouding televisie 1920x1080 = 1,77:1 = 16:9. Dus die twee schelen hooguit een stoelrij, althans in zaal 7 van die bioscoop in het Bre-park. 

Ik ga het meten als ik naar de nieuwe Avatar of Indiana Jones film ga in de bioscoop. 

Bij de James Bond film zat ik in het midden maar daar vlogen zo ontzettend veel kogels je om de oren dat ik niet durfde te meten. Maar dat was wel de laatste James Bond want zoals de titel al zegt No time to Die betekent dat je . . . ach, ik mag het niet verklappen. 

Reputatie 4
Badge +3

@Jan Ik zou die vuistregel niet meteen ook vertalen naar een bioscoopzaal :wink: Bij een film kijken in een bioscoopzaal zullen ongetwijfeld ook andere overwegingen/invloeden een rol spelen bij wat een prettige kijkafstand is. Zo wil ikzelf graag 'in’ een film zitten in de bioscoop, maar hoef ik dat thuis bijvoorbeeld niet als ik het journaal kijk.

@Arjen Oving zal helemaal kloppen. Als ik een spannende film op tv kijk ga ik er ook helemaal voor zitten en moet de afstand het liefst dichtbij zijn. En bij het journaal zit ik maar zoals het was.

Maar ik ga kijken wat het was. Plafondtegels in de breedte tellen is +- de breedte van het scherm en in de lengte +- de afstand tot de middelste rij. Plafondtegels zijn heel dikwijls 60x60 of 60x120cm, dus dan weet je het. De diagonaal is dan de wortel uit (15 kwadraat + 9 kwadraat), althans in die verhouding. Als ik daar met de duimstok ga meten komen ze me misschien halen 😊.

Reageer