Consumentenbond.nl
Beantwoord

Test laptops: waarom zijn programma's niet meegenomen?

• 14 februari 2021
  • 8 reacties
  • 117 Bekeken

testen van laptops.

Waarom worden de programma’s niet meegenomen in de test. Deze zijn ook van invloed op de kostprijs. Apple levert een goed foto programma een goed video programma om video’s te maken en af te spelen. etc. die allemaal in de prijs zitten en je niets kosten. Jaren lang al een wachtwoord manager. Die bij anderen merken vaak er bij gekocht moeten worden.

Waarom zijn de niet meegenomen in de test.

icon

Beste antwoord door Imke 15 februari 2021, 10:51

Hi @A.W. de Ryk, dank voor je vraag! Ik heb even navraag voor je gedaan bij onze expert. Hij laat het volgende weten: ‘(Gratis) meegeleverde software maakt inderdaad geen onderdeel uit van de laptoptest. Dat is een bewuste keuze. De keuze van de softwarepakketten is zeer persoonlijk. De een verwijdert direct na ingebruikname geïrriteerd de gratis meegeleverde software, een ander kijkt er nooit naar en een derde is heel tevreden gebruiker en er erg blij mee. Het enige waar we wel naar kijken is het officepakket omdat bijna iedereen dat wel gebruikt. Maar er zijn bijvoorbeeld niet zoveel mensen die video’s bewerken. Voor hun heeft een gratis videobewerkingspakket dan ook geen meerwaarde.’

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Omdat iedere gebruiker zijn eigen favoriete software installeert. Dat u het Apple videoprogramma goed vindt is erg subjectief. Een professional zal andere software gebruiken. Wachtwoord managers zijn er zat en gratis te krijgen. One Pass, Last Pass, Keepass. Daarnaast is zeker bij Apple niets gratis. De software zit met ruime marges in de verkoopprijs meegenomen

Waar u van andere merken al een laptop voor 300 euro koopt begint Apple toch veel hoger en al snel rond de 900 euro.

Foto bewerken is toch wel Photoshop de standaard en Apple haar programma is voor u misschien afdoende maar gemiddeld gezien toch niet voor een liefhebber.

Software is dus heel persoonlijk en wat goed is voor persoon A kan te ingewikkeld of juist onderbemeten zijn voor persoon B.

Ik wil alleen maar beweren dat in de prijs van de laptop’s ook nog andere dingen zijn zoals de gratis software. dus het prijsvergelijken is zoals jullie het doen niet correct.

Ik zou juist willen betalen als ze al die meuk er niet op zouden zetten. Hij is nauwelijks te verwijderen en blijft je schijf verrommelen.

Ik (windowsgebruiker) zou bijvoorbeeld willen dat je één keer zou kunnen aangeven dat je bepaalde zaken niet wilt en dat je daar dan niks meer van hoort. De werkelijkheid is anders.

Ook als je één programma installeert krijg je er tien automatisch bij. Dat vind ik een groot nadeel want ik gebruik best veel programma’s en de startlijst wordt op die manier erg lang.

Uit ervaring weet ik dat je niet zomaar al die zaken kunt de-installeren want dat kan fout gaan.

Reputatie 4
Badge +4

Ik ben aardig thuis op beide systemen, maar heb paar jaar geleden besloten van Apple naar windows te gaan. Na pensionering moest ik het allemaal zelf betalen, dan is Apple wel erg duur…

Apple levert echt hele goede apps mee, daar ben ik wel achter gekomen. Voorvertoning en Fotos (iPhoto) zijn nauwelijks te vinden voor windows, TimeMachine als backupprogramma vervangen lukt dan wel weer gemakkelijk.

Ik denk dat de totale kosten voor vervangende apps voor fotobewerking, foto-archivering en backuppen uiteindelijk € 150 bedragen. Nadeel is echt dat de apps bij Apple een veel gelijkvormiger interface hebben, echt een probleem bij windows waar de standarisering in de UI ver te zoeken is.

Overigens is het onzin dat er al behooorlijke laptops zouden zijn voor € 300, je moet echt minimaal uitgaan van € 500.

er zijn van allerlei programma's goedkope of zelfs gratis alternatieven te vinden. De website https://alternativeto.net/ biedt een goede ingang om er een te vinden die je prettig vindt.

Reputatie 2
Badge +3

@pckrulllenbol 

Ik heb alleen benoemd dat er al laptops vanaf zo'n 300 euro te koop zijn.

Een knappe laptop kost een veelvoud. Mijn dochter doet een universitaire informatica opleiding en dan begint het bij zo'n 1000 euro om überhaupt aan de minimale eisen te voldoen. Dus je gaat toch uit van net iets meer en de prijs schiet omhoog.

Apple gebruikers moeten omschakelen want de universiteit vind deze laptops niet bruikbaar genoeg voor de studie.

Badge +8

Hi @A.W. de Ryk, dank voor je vraag! Ik heb even navraag voor je gedaan bij onze expert. Hij laat het volgende weten: ‘(Gratis) meegeleverde software maakt inderdaad geen onderdeel uit van de laptoptest. Dat is een bewuste keuze. De keuze van de softwarepakketten is zeer persoonlijk. De een verwijdert direct na ingebruikname geïrriteerd de gratis meegeleverde software, een ander kijkt er nooit naar en een derde is heel tevreden gebruiker en er erg blij mee. Het enige waar we wel naar kijken is het officepakket omdat bijna iedereen dat wel gebruikt. Maar er zijn bijvoorbeeld niet zoveel mensen die video’s bewerken. Voor hun heeft een gratis videobewerkingspakket dan ook geen meerwaarde.’

Overigens voor de geinteresseerden, het Duitse blad chip.de viert  haar 25jarig jubileum met het uitdelen van software. Vandaag Nero MediaHome https://www.chip.de/downloads/Vollversion-Nero-MediaHome-AI-Photo-Tagger_183269559.html?ref=ostern

Reageer