Test printers: wat is de waarde?

• 4 July 2019
  • 4 reacties
  • 633 Bekeken

Badge
Wat zeggen de tests van kleurenprinters nu eigenlijk? Kort na elkaar kocht ik 2 nieuwe kleurenprinters en ging daarbij af op de tests van de CB. Het resultaat is voor mij onbegrijpelijk.

De eerste was voor thuis. Daarmee wilde ik vooral foto's mooi kunnen afdrukken en dat lukt natuurlijk het best op speciaal papier. Ik koos de (waanzinnig goedkope) HP OfficeJet Pro 6230, met een score van 7,9 voor afdrukken op glanzend papier.

De tweede kocht ik voor mijn winkel; daarmee druk ik nu en dan een stapeltje kleurenfolders af. Dat doe je dus op (goede kwaliteit) 'normaal' papier. Daarvoor koos ik de Brother MFC-J5330DW, die voor 'kleur op normaal papier' maar liefst 8,4 scoort.

De HP was het eerst binnen en hij presteert bóven verwachting: niet alleen zijn de afdrukken op glanzend papier inderdaad mooi, maar ook de afdrukken op normaal papier, waarvoor hij slechts 5,1 scoort, vond ik alleszins acceptabel.

Veel verwachtte ik dus van de Brother die hier een 8,4 scoort. Maar dat werd dus een teleurstelling: de kleuren zijn flets; zwart is niet zwart maar grijs enz. Eindeloos experimenteren met de instellingen levert wel wat meer contrast en dieper zwart, maar tegelijk óók storend kleurzweem.

Als ik de resultaten van beide printers vergelijk voor 'normaal papier' dan doet de HP die hier 5,1 scoort het duidelijk beter dan de Brother die 8,4 scoort! Hoe kán dat nou??

Natuurlijk gebruikte ik in beide gevallen dezelfde bestanden en het zelfde papier; zelfs 3 verschillende soorten 'normaal papier': 1) het goedkoopste 80g merkloos á €3,50, 2) IBM papier voor kleuren-laserjet 90g á €7,- en 3) Pro-design inkjet papier 100g á €10,- (alle prijzen per 250 vel).

Het resultaat: beide printers geven beter resultaat op duurder papier én in alle gevallen is de print van de HP beter dan die van de Brother!

Mijn vertrouwen in de CB tests is danig geschokt.

4 reacties

Reputatie 7
Je kunt een maandagochtendproduct hebben getroffen.

Ik zou ermee terug gaan als hij niet aan de verwachting voldoet, dan maar een paar tientjes meer, zeker als die folders je visitekaartje zijn. Wel voorbeelden meenemen, ook van de andere printer.
Reputatie 2
Badge +3
Hi @Mabel6,

wat @MrsJones zegt, kan natuurlijk kloppen. Wij weten wat het resultaat was van de printers in onze test, maar hebben geen invloed op het productieproces van de fabrikant. Het is hoe dan ook heel vervelend voor jou en voor ons is zoiets altijd een belangrijk signaal om goed te kijken wat er aan de hand is.

Ik ben wel benieuwd naar het document dat je geprint hebt. Zoals je weet testen we met 3 soorten papier:

• op glanzend papier van het printermerk printen we foto's
  • op mat gecoat papier printen we een soort tijdschriftpagina, met tekst en afbeeldingen, o.a. een foto.
  • op normaal papier printen we een brief: zwarte tekst
  • op normaal papier printen we ook een excel-document met allerlei kleuren, o.a. een grafiek met een kleurenverloop erin.
Dat laatste ging in 2017 bij die Brother dus prima, met goede kleuren. Maar jouw document komt er met een kleurzweem uit. Misschien dat die laatste test (of in ieder geval de omschrijving ervan) niet helemaal goed past bij wat je er van zou verwachten als consument. Ik ga hier de komende tijd nog even in duiken!

Zou je jouw ervaringen ook willen delen als review bij de 2 producten in onze productvergelijker? Daar kan je anderen dan weer mee helpen.

https://www.consumentenbond.nl/printer/producten/brother/mfc-j5330dw

https://www.consumentenbond.nl/printer/producten/hp/officejet-pro-6230
Badge
@Karen Reijneveld Ik ben blij met de reactie, al helpt me dat natuurlijk niet uit de brand 🙂

Best mogelijk dat ik de testresultaten 'verkeerd geïnterpreteerd' heb, maar dan vraag ik me dus wél af wat ze eigenlijk weergeven. En wat ze waard zijn bij mijn aankoop-beslissing.

Ik stuur u gaarne de bestanden waarop ik mijn oordeel baseer; stuurt u me dan de spreadsheet waarop de CB haar oordeel baseert? Of beter nog: zet uw test-bestanden op de website; dan kunnen we zelf beter nagaan of we een uitzonderlijk 'maandag-exemplaar' hebben getroffen.

Ik begrijp sowieso de keuze om voor de test op normaal papier een spreadsheet te nemen niet goed. Is printen van een flyer of een foto of een pagina met plaatjes zo'n uitzonderlijke toepassing voor 'normaal papier'? In de tekst staat iets als "als u uw foto's altijd op normaal papier afdrukt zult u nooit weten tot welke prestaties uw printer in staat is" en dat geeft toch aan dat u weet dat mensen vaak ook allerlei andere dingen dan spreadsheets op 'normaal papier' printen.

Waarom niet voor de 3 papiersoorten dezelfde bestanden?

En waarom dan juist een spreadsheet voor 'normaal papier': juist voor een spreadsheet maalt immers niemand om 'correcte kleurweergave' zolang het er maar goed uit ziet. En al breng je er een 'kleurverloop' in aan, dan zegt dat niets over detaillering en weinig over contrast, terwijl het daar toch juist voor de gemiddelde gebruiker op aan komt. Lijkt mij.

Ik heb inmiddels mijn test herhaald met diverse 'color print test pages' (bijv. https://opensource.apple.com/source/cups/cups-136.9/cups/test/testfile.pdf en http://www.brucelindbloom.com/. Op glanzend papier is de HP véél beter (in lijn met de test-score) maar ook op alle soorten 'normaal' papier is de HP beter terwijl daar toch de Brother zo véél hoger scoort.

PS: Reviews bij de betreffende printers had ik al geplaatst.

@MrsJones: Tsja, teruggeven... Wat gebeurt er dan met zo'n apparaat waar de cartridges al in zitten? Komt bij dat ik dat al een keer gedaan heb; dit is al de tweede. De eerste was ook een Brother, een veel duurdere (want zoals u zegt: voor een mooi foldertje moet je een paarcenten over hebben). Maar die was nog véél beroerder, echt onbruikbaar! Ik dacht dus "dat zal me niet nog eens gebeuren; ik ga nu de tests bekijken."

Heb naar aanleiding van de review deze Brother MFC J5330DW gekocht. En kwam er pas later achter (door vaccinatiebewijs covid)  dat de machine geen QR- of Barcodes onder Windows 7 fatsoenlijk kan printen. Zwart omkaderde witte velden die eigenlijk allemaal zwart moesten zijn. Opgestuurd naar Brother, nagekeken en de technische dienst vind niets. Printer functioneert naar behoren. Teruggestuurd en in begeleidend schrijven stellen ze vraag of ik wel de officiële driver software gebruik (ja dus, maar mij bellen ho maar).  Vraag ik mij af welk besturingssysteem zij gebruikt hebben voor te testen. Ik moet zeggen dat de klantenservice van Brother mij geen kosten heeft berekend voor dit probleem. Maar ja, de printer doet nog steeds niet wat je ervan mag verwachten. Fatsoenlijk een QR- of Barcode uitprinten. Enige oplossing… andere printer maar geen Brother en vooral de reviews niet lezen. Het zegt niet alles.

Reageer