Consumentenbond.nl

Test van homecinemasets 5.1.

• 17 juni 2017
  • 6 reacties
  • 993 Bekeken

Ik wil een nieuwe homecinemaset 5.1 kopen.

Resultaat van de zoekfunctie: een test uit 2012.

Bestaat er een recentere test of komt er binnenkort een nieuwe test hiervan?

6 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Er komt geen test van homecinemasets, maar wel een test van soundbars en soundplates. De resultaten publiceren we in oktober op onze website (enigszins onder voorbehoud).

Jammer, terwijl in die soundbars/plates test juist word aangegeven dat deze niet kunnen concureren met de homecinemasets

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een 2 á 3 jaar geleden ook een homecinemaset gekocht. Ik had net een nieuwe Samsung TV met alles erop en eraan, zeg ik maar even omdat ik het typenummer niet uit mijn hoofd weet. Om de nieuwe TV te completeren wilde ik ook een soundbar. Wat ik toen vinden kon bij www.vergelijk, en www.beslist en alle grote mediacenters en Expert waar ik alles aangeschaft heb, kwam grotendeels het advies naar voren geen soundbar te nemen maar een geheel center, dat veel meer kan dan alleen de soundbar. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Excuses maar ik ben op dit gebied niet zo deskundig. Zoals al vermeld, heb ik een nieuwe TV gekocht en wilde wat ik bij de ‘radio’ al had in alle 4 hoeken van de kamers, speakers die het geluid, maar nu van radio en TV   daar brachten. Over het systeem bij de radio was ik tevreden, die werd aangevoerd door een Yamaha versterker. Nu werd me uiteindelijk weer een Yamaha installatie geadviseerd, een Yamaha Cinema DSB 3D, HTR 4072. Met 6 speakers. De oude Yamaha was niet toereikend genoeg. er zijn 4 hoekspeakers NS-B40,   6 ohms, 100 watt, 1x NS-C40 en 1x  NS-SW050. Mogelijk heb je er niets aan, maar dat ligt aan mij. Ik ben zeer tevreden, perfect geluidje, vele mogelijkheden en dus aansluitingen voor 6 speakers. Dat had de oude Yamaha niet. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +3

De gemiddelde winkel heeft een sterk afnemend aanbod 5.1 systemen staan. Een echte audioliefhebber koopt een losse voor en eindversterker.met een set mooie speakers.

Het gros van de mensen kan prima met een soundbar toe om het geluid van hun Led/Lcd tv te verbeteren.

De soundbar heeft ook niet als functie een stereo of 5.1 systeem te vervangen. Soms wordt het 5.1 protocol wel ondersteund maar je krijgt nooit een echt bioscoop gevoel.

5.1 is ideaal voor de mensen die heel graag films optimaal willen beleven en aan de daadwerkelijke audio niet al te hoge eisen stellen.

Tenzij een 5.1 systeem wordt uitgevoerd met 2 full range front speakers zodat je zowel muziek als film optimaal kunt beleven. Daar is ook een goede versterker voor nodig en juiste bekabeling.

Testen is ook niet heel zinvol want zoals ik al schreef het aanbod slinkt zienderogen, de markt is het grootst in apparaten zoals Sonos of gelijkwaardige multiroom systemen en soundbars. Bluetooth speakers en low end 5.1 sets .

Er zijn gerust ook qua audio redelijke soundbars te koop maar dat zijn geen 499 euro modellen. Soundbars met een goede 5.1 zijn er gewoonweg niet. 

Badge +1

Op tweakers.net is inderdaad niet zo heel veel meer te zien, maar toch wel interessant:

5.1 speakersets

Die Logitech Z906 van €250 wordt door meer dan 80 reviews zeer goed beoordeeld. Die zou ik dan best durven te kopen. Klein risico dat het tegenvalt. Die Teufel van €800 zal zeker goed zijn, maar toch weer een heel ander kaliber.

Wel natuurlijk goed kijken naar de mogelijkheden, hoe (optical, hdmi, anders, ...) wil je het met je tv verbinden.

Reageer