Thermometer/Hygrometer gezocht

• 12 December 2020
  • 7 reacties
  • 4515 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Ik zoek naar een goede thermometer/hygrometer die ik het liefst wil kunnen uitlezen met iets van Bluetooth of iets anders, maar ook nauwkeurig is.

Ik heb nu een aantal staan, maar de 1 zegt dat het 40% vochtigheid is, de andere zegt 50% en weer een ander 60%.

Hoe ga ik er achter komen welke nu de juiste luchtvochtigheid geeft zonder een dure geijkte meter te kopen. Ik wil weten of ik bijvoorbeeld de lucht moet bevochtigen of juist ontvochtigen.

Misschien is het eens een idee om eens wat van dit soort meters te gaan testen, en kijken hoe (on)nauwkeurig gekalibreerd ze zijn, en hoe nauwkeurig ze meten e.d.

Zelfde gaat eigenlijk op voor CO2.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Over CO2-meter is al een draadje gaande: 

Reputatie 7
Badge +8

Het is zeker aan te bevelen dat soort meters, als thermometer, hygrometer, CO2 en alle andere meters te testen. Wellicht kan de consumentenbond daar iets over zeggen.  Er worden wel tests gehouden, zoals o.a.  Stiftung Warentest (Duitsland), BNN-Vara en RTL hebben erover gepubliceerd, ook de Koopgids en Vergelijkingstest (niet allemaal onafhankelijk) doen het. Dus er is wel iets over te vinden. Maar wellicht staat er bij de bond ook iets op het programma.

Reputatie 6
Badge +6

Vochtmeters kun je met eenvoudige middelen controleren.
Stop de hygrometer in een afgesloten plastic zak samen met een beetje bevochtigd zout.

Na 3 a 4 uur zou hij 75% moeten aanwijzen.
Er zijn ook wel andere stoffen, alleen weet ik daar de namen niet meer van.
Op de zelfde manier kun je dan ook 10%, 50% of 90% luchtvochtigheid in een afgesloten zak creëren.

Google maar op hygrometer kalibreren.

Reputatie 1
Badge +2

De meeste van die meters kun je niet bijstellen behalve analoge, en als ze dan ook nog eens 10% afwijken is dat irritant. Net als snelheidsmeters die 10 km teveel in een auto aangeven ofzo.

Er wordt ook nergens aangegeven welke er wel of niet te kalibreren zijn.

Ik zal nog eens zoeken naar die Duitse test e.d.

Reputatie 6
Badge +6

Thermometers zijn over het algemeen erg nauwkeurig, daar hoef je normaal ook niks aan af te stellen.
Als je dat wel zou willen heb je al een heel nauwkeurige ijk bron nodig.

Mijn beide Hygrometers zijn ook niet stelbaar, maar er zit ook niet meer dan 1% verschil in.
Maar de afwijkingen zijn vaak groter zoals je zelf al hebt geconstateerd.
Daar komt nog bij dat door lucht vervuiling die op de sensor blijft zitten het ding weer gaat afwijken.

Kraanwater met veel ijblokjes zit tamelijk dicht bij 0 graden. Voor een gebied tussen 35 en 40 graden hebben de meeste mensen ook een goede thermometer om te vergelijken in huis, dus maak een bakje met water van 40 graden en doe een paar pogingen.

https://www.vitalitools.nl/luchtvochtigheid-meten-met-een-hygrometer

Reageer