Consumentenbond.nl

thunderbird email account wachtwoord

• 13 juli 2020
  • 7 reacties
  • 265 Bekeken

Badge

Ik gebruik al jaren de Mozilla Thunderbird app voor mijn email. Onlangs nam ik een nieuwe notebook over en probeerde daar mijn emailaccount toe te voegen aan de geïnstlleerde app. Echter, ik kwam na veel pogingen tot de conclusie dat het wachtwoord niet langer zou mogen zijn dan 20 tekens.

Naar aanleiding van de vele artikelen in de Digitaalgids (ook weer het laatste nummer) wordt aangedrongen op een lang, veilig wachtwoord. Ik heb bijv. tot dusver steeds een eerste regel van een song gebruikt, die echter langer is dan 20 tekens; ook voor Thunderbird, dat op meerdere andere apparaten staat geïnstalleerd, Nu kan ik natuurlijk mijn emailwachtwoord inkorten bij mijn provider (xs4all) en daarna dit wijzigen op al m'n apparaten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of en waarom een populaire app als Thunderbird in deze tijd van toenemende internetfraude het invulbalkje voor het wachtwoord verkort naar max. 20 tekens?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hierover kan een heel lange discussie ontstaan tussen voor en tegenstanders van + of - 20.. Maar zelf zou ik willen weten waarom men, in dit geval Thunderbird is overgegaan tot maximaal 20 tekens. Kortom u zou het hen moeten vragen.

Mij is gebleken dat bij meerdere bedrijven of organisaties met software gewerkt wordt waarbij grenzen zijn gesteld aan een aantal tekens…. waarvoor dan ook. Zelf ken ik vooral voorbeelden met je naam, en dan denk je direct aan een achternaam, nou terecht, echt lange achternamen gaan ook vaak niet op het zgn. formulier, maar ook bij voorletters heb je het al. Ik heb 3 voorletters, legio organisaties laten maar 2 voorletters toe (zie o.a. op medisch vlak). En ook met plaatsnamen heb je het, een beetje lange plaatsnaam wordt ook afgebroken op bepaalde formulieren c.q software die ze dan gebruiken, denk ik. Ook bij wachtwoorden zie je dat. Er zijn organisaties die het aantal tekens gemaximeerd hebben. Waarom? vraagt het de software makers, of de organisaties die dat doen.

Reputatie 3
Badge +3

Zou inderdaad vreemd zijn, vooral omdat het op andere devices met Thunderbird wél werkt!?

Je zou xs4all kunnen vragen, die hebben een goede helpdesk en zouden dit probleem moeten kennen. 

Reputatie 3
Badge +2

in de 68.10 release notes:

https://www.mozilla.org/en-US/security/advisories/mfsa2020-26/#MFSA-2020-0001

Mogelijk is het tijdelijk

Reputatie 3
Badge +3

Zojuist Thunderbird v68.10 gedownload en geïinstalleerd. Ik heb een nog nooit gebruikt Ziggo e-mailadres en daarvan het wachtwoord verlengd tot 21 tekens. Via webmail kan ik er in, dus die gegevens kloppen op zich.

Toen Thunderbird voor eerste keer gestart en die vraagt om naam van account, e-mailadres en wachtwoord. Als ik het wachtwoord van 21 tekens in dat veld plak, verschijnen er van die bolletjes. Het lijkt inderdaad dat de laatste tekens wegvallen, maar dat is geen probleem. Je kunt gewoon doortypen, maar je typt dan eigenlijk 'blind’.

Eventueel het lange wachtwoord even op klembord zetten en in dat veld plakken.

Reputatie 6
Badge +5

Even Thunderbird nieuw geïnstalleerd.(Windows 10 sandbox)
Account met een wachtwoord van 63 karakters aangemaakt.
Alles werkt.

Zet wel het Hoofdwachtwoord aan in Thunderbird.
Omdat de wachtwoorden zonder Hoofdwachtwoord gewoon uitleesbaar zijn.

Badge

Dank voor alle opmerkingen. Ben altijd weer verheugd te constateren, dat er mensen zijn die de moeite nemen om te reageren.

Als je zolang als ik heb geprobeerd een probleem op te lossen, verlies je vaak de meest simpele dingen uit het oog. Een opmerking als “gewoon even XS4all bellen” was er zo een. Bleek achteraf niet veel met m’n ww te maken te hebben, maar een paar verkeerde instellingen. Ik zal dit een volgende keer eerder doen en zo jullie niet lastig vallen. Excuses, maar nogmaals mijn welgemeende dank. Ik ben er uiteindelijk toch door geholpen.

Badge +8

Daar is de Community juist voor, @LEM Zoun-Plag! Om elkaar te helpen. :relaxed:  Fijn dat het probleem verholpen is!

Reageer